پارک ملت مشهد؛ یک تفرجگاه تمام عیار برای گشت‌وگذار

0

اگر مسافر مشهد یا اهل این شهر باشید و بخواهید چند ساعتی را به گشت‌وگذار اختصاص دهید تقریبا محال است که پارک ملت مشهد در ابتدای لیست شما قرار نگیرد. پارکی که در واقع یک مجموعه تفریحی وسیع و همه چیز تمام است که می‌توانید برای تفریحات مختلف روی آن حساب کنید. این پارک علاوه‌بر امکانات مختلف، یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌های ایران به‌شمار می‌رود که بیش از نیم قرن از عمر آن می‌گذرد و با وجود فاصله نه چندان زیاد با حرم امام رضا (ع) در کنار زیارت، سیاحت در مشهد را در اختیار شما قرار می‌دهد. پس خود را برای گشت‌وگذار آماده کنید تا سری به پارک ملت بزنیم.

پارک ملت مشهد کجاست؟

در بلوار وکیل آباد مشهد یعنی با فاصله ۱۲ کیلومتری از حرم امام رضا (ع) می‌توانید خود را به پارک ملت برسانید. این بوستان روبه‌روی دانشگاه فردوسی قرار دارد که علاوه‌بر ماشین شخصی می‌توانید از اتوبوس و مترو نیز برای رسیدن به آنجا استفاده کنید.

اگر دقیق‌تر بخواهید آدرس پارک ملت را بدانید باید به این نشانی بروید: مشهد، بلوار وکیل‌آباد، پارک ملت.

معرفی پارک ملت مشهد

این بوستان در لیست یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های شهر مشهد قرار می‌گیرد که به دلیل وسعت ۷۲ هکتاری، نوع ساخت و امکانات مختلفش بسیار معروف شده است. البته شهربازی آن نیز در این مساله دخیل است. چرخ و فلک پارک ملت مشهد یکی از بزرگ‌ترین‌ها در خاورمیانه است که بدون شک یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحات نه فقط برای کودکان که برای بزرگسالان به‌شمار می‌ٰرود.

افتتاح بوستان ملت مشهد به بیش از ۵۰ سال می‌رسد یعنی سال ۱۳۴۳ که پروژه ساخت آن در اطراف مشهد قدیم و زمان محمدرضا شاه آغاز شد. گرچه در حال حاضر با وسعت پیدا کردن این شهر، پارک در دل مشهد قرار گرفته است. طراحان این بوستان دو معمار انگلیسی بودند و پارک نیز به سبک انگلیسی طراحی شد که به دلیل وسعت زیاد تا پس از انقلاب نیز ادامه پیدا کرد و در نهایت توسط مهندسان ایرانی به پایان رسید.

بوستان ملت در زمان افتتاح تا سال‌های قبل از انقلاب به نام «امین مهر» شناخته می‌شد و پس از آن به پارک ملت معروف شد.

بخش‌های مختلف بوستان ملت مشهد

بوستان ملت مشهد

این پارک بزرگ، بخش‌های مختلفی دارد که شامل دریاچه، ساختمان فرهنگی هنری، شهربازی، زمین‌های ورزشی، سالن تئاتر و سینما، بخش ویژه بانوان، پیست دوچرخه‌سواری، جاده سلامتی و غیره است. یکی از جذاب‌ترین نکات در مورد آن نیز ۳۵ هزار اصله درخت هستند که بیشتر آن‌ها قدمتی چند ده ساله دارند و نفسی تازه به بوستان ملت بخشیده‌اند.

حالا سری به بخش‌های مختلف پارک بزنیم و با آن‌ها بیشتر آشنا شویم. به‌طور کلی می‌توان این بوستان را به چند بخش کلی تقسیم کرد که هر یک را به‌طور مجزا معرفی خواهیم کرد.

شهربازی پارک ملت مشهد

این شهربازی با چرخ و فلک معروفش یکی از معروف‌ترین و مجهزترین‌ها در تمام ایران است. ضمن اینکه با وجود گواهی استاندارد خیال شما از بابت تمامی تجهیزات نیز آسوده خواهد بود.

از آنجایی که شهربازی نه فقط بین کودکان بلکه برای بزرگسالان هم جذابیت دارد، در این شهربازی بزرگ با وسعت ۳۰ هزار متر مربعی سه بخش مختلف طراحی شده است.

  • بخش بازی‌های هیجانی با تجهیزاتی مثل اسکای فلایر، اسکیت بورد ، آکروجت فضایی، ترن هوایی، تاپ اسپین، تاب گردان جایروسوئینگ، سورتمه ، کشتی دوبل، صندلی فضایی، سقوط آزاد و گردباد
  • بخش بازی‌های خانوادگی با تجهیزات مختلف مانند چرخ و فلک مشهد، کشتی صبا، ماشین برقی، قلعه بادی نوجوانان، کلبه وحشت، پرش ارتفاع با سکوهای ارتفاع 6 و 20 متری، بارفیکس نوجوان، پنالتی، نردبان معلق و سینما 7 بعدی
  • بخش تفریحات کودکانه شامل جامپینگ، آفتاب مهتاب، شاتل باس، موتور کراس، مری گوراند، ترامپولین، یوروبانجی، قلعه بادی کودک اسکوتر و ماشین شارژی کودک

زیبایی های مشهد

امکانات ورزشی پارک ملت مشهد

برای ورزش‌های مختلف نیز زمین‌های اختصاصی در این پارک طراحی شده که در یک ضلع بوستان قرار دارند. البته بخش بزرگی از آن نیز به استخر روباز با مساحت ۱۲۵۰ متری اشاره کرد که بیش از ۴۰۰ نفر ظرفیت دارد.

زمین چمن فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس و پیست دوچرخه سواری، پیاده‌روی و دویدن در بخشی از پارک ملت مشهد طراحی شده‌اند. «باغ رز» این پارک نیز به‌صورت سرپوشیده با امکانات و تجهیزات ورزشی متنوع مخصوص بانوان است.

 

بخوانید از: راهنمای سفر به مشهد

 

امکانات رفاهی بوستان ملت مشهد

بوستانی با این وسعت علاوه‌بر امکانات تفریحی و ورزشی مختلف، برای گشت‌وگذارهای عصرگاهی امکانات رفاهی مختلفی را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد تا اگر با خانواده یا دوستانه خود آنجا را برای گشت‌وگذار انتخاب کردید بتوانید از این امکانات استفاده کنید.

از جمله امکانات رفاهی پارک ملت مشهد می‌توان به فودکورت با انواع رستوران و کافه‌های مختلف و متنوع از غذاهای ایرانی، فست‌فود و نوشیدنی‌های گرم و سرد، بوفه، اتاق نگهداری کودک برای رفاه بیشتر مادران و کودکان، سرویس بهداشتی، آلاچیق، اورژانس و غیره اشاره کرد.

سالن تئاتر و سینما

بخش دیگری از پارک نیز به یک مجتمع فرهنگی و هنری به نام مجتمع امام رضا (ع) اختصاص دارد. این مجموعه یک سالن سینما و چندین سالن نمایش دارد که شامل سالن اصلی تئاتر شهر، تئاتر بهار و سالن نمایش عروسکی است.

این مجتمع در مناسبت‌های و ایام مختلف سال شاهد نمایش‌های زیادی به ویژه در سالن اصلی است که پذیرای هنرمندان و هنردوستان زیادی می‌شود.

حیات وحش پارک ملت مشهد

یک بخش دیدنی دیگر در پارک ملت مشهد به حیوانات و پرندگان اختصاص دارد. در این بخش می‌توانید حیوانات و پرندگان مختلفی مثل میمون، طاووس، مرغ عشق و سایر انواع پرندگان را ببینید. البته بخش حیات وحش وسعت چندانی ندارد ولی این امکان را به کودکان شما می‌دهد تا بتوانید حیوانات و پرندگان مختلف را از نزدیک ببینند.

جشن لاله‌های مشهد

لاله های مشهد

در فصل بهار یکی از برنامه‌ها و جشنواره‌های مشهد به جشن لاله‌ها اختصاص پیدا می‌کند. در اردیبهشت ماه می‌توانید از لاله‌های زیبای این بوستان دیدن کرده و زمانی را برای عکاسی در نظر بگیرید.

زمین بازی کودکان

علاوه‌بر تمامی تفریحاتی که در پارک ملت مشهد برای کودکان طراحی شده است، در قسمت‌های مختلف نیز می‌توانید به زمین بازی کودکان که به‌صورت کامل ایمن با وسایل مختلف تجهیز شده‌اند، دسترسی داشته باشید. انواع تاب و سرسره و الاکلنگ از جمله بازی‌های زمین کودکان هستند.

سایر بخش‌های پارک ملت

از دیگر بخش‌های این پارک می‌توان به باشگاه صخره‌نوردی برای تجربه این ورزش هیجان‌انگیز به‌صورت تفریحی و همچنین آموزشی، دریاچه مصنوعی، زمین اسکیت، باشگاه پینت بال، فرهنگسرای پارک با امکانات مختلفی مثل کتابخانه، مسجد، کلاس‌های هنری و غیره اشاره کرد.

 

برای مشاهده و اجاره روزانه خانه در مشهد کلیک کنید

 

جاذبه‌های اطراف پارک وکیل آباد

با گشت‌وگذار در محله وکیل آباد مشهد و پارک ملت می‌توانید جاذبه‌های دیگری که در اطراف آن قرار دارند را در لیستان بگذارید. از جمله این جاذبه‌های باید موارد زیر را معرفی کرد:

  • حرم امام رضا (ع)
  • آرامگاه نادرشاه افشار
  • پارک جنگلی وکیل آباد
  • منطقه طرقبه
  • منطقه شاندیز

بهترین زمان بازدید از پارک ملت مشهد

بوستان های مشهد

این بوستان دیدنی، در تمامی فصل‌های سال به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های مشهد شناخته می‌شود. گرچه در برخی از فصول مثل بهار به دلیل سرسبزی بوستان و جشنواره لاله‌ها جذابیت دو چندانی پیدا می‌کند. در فصل تابستان نیز با وجود گرمای هوا، خنکی پارک ملت میزبان شما خواهد بود. فصل پاییز هم پارک ملت یکی از زیباترین چهره‌های خود را با برگ‌های رنگارنگی که همه جا را پر کرده به نمایش می‌گذارد. در زمستان نیز نمای برفی پارک به‌ویژه از قسمت دریاچه بی‌اندازه تماشایی خواهد بود.

جمع‌بندی

پارک ملت مشهد یکی از جاذبه‌های مهم این شهر است که با داشتن امکانات تفریحی و رفاهی مختلف برای گشت‌وگذار خانوادگی و با کودکان یا دوستانه و حتی تنها از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌رود.

دلیل شهرت این پارک در کنار وسعت زیاد آن، شهربازی و البته چرخ‌وفلک بزرگ و عریضی‌ست که عنوان بزرگ‌ترین چرخ‌وفلک در خاورمیانه را نیز به خود اختصاص داده و دیدن شهر از بالای آن تجربه جذابی خواهد بود.

این بوستان چندین سالن نمایش و سینما، دریاچه، زمین‌های بازی متعدد، تجهیزات بازی کودکان، حیات وحش و بخش‌های زیاد دیگری را در دل خود جای داده که انتخاب خوبی برای گشت‌وگذار در مشهد است.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب