جاهای دیدنی اطراف رشت؛ 1+12 جاذبه تاریخی و طبیعی

0

بدون شک رشت شهر بسیار زیبایی است که باید بیشتر از یک‌بار به آن سفر کرد؛ چون در هر سفر فقط فرصت کشف گوشه‌ای تازه از آن را خواهید داشت. اگر بخواهید جاهای دیدنی اطراف رشت را هم ببینید، اوضاع پیچیده‌تر می‌شود؛ چون تعداد آن‌ها اصلاً کم نیست و هر کدام آن‌قدر زیبا هستند که شما را اسیر خود می‌کنند و تا بخواهید از آن‌ها دل بکنید، متوجه می‌شوید که ای دل غافل، زمان سفر تمام شده و باید به شهر خودتان برگردید.

در این مقاله قصد داریم 13 مورد از جاهای دیدنی اطراف رشت را معرفی کنیم که می‌توانید در هر سفر به رشت، تعدادی از آن‌ها را در برنامه سفر خود قرار بدهید و چشمه‌ای از زیبایی‌های گیلان را ببینید.

ماسال؛ ییلاقات بهشتی گیلان

ماسال؛ از زیباترین جاهای دیدنی اطراف رشت
در ماسال می‌توانید مدتی از هیاهوی زندگی مدرن فاصله بگیرید.

زیبایی‌های ماسال و ییلاقات آن به حدی است که انگار به این جهان تعلق ندارد و دیدن این ییلاقات زیبایی‌های سوئیس و … را از سکه می‌اندازد. برای دسترسی به ماسال باید به سمت غرب رشت بروید و بعد از ردکردن صومعه‌سرا و طاهرگوراب به این شهر می‌رسید.

البته طی‌کردن این مسیر 55 کیلومتری تازه اول راه است و برای دیدن ییلاقات زیبایی مثل اولسبلنگاه، اقیانوس ابر، تپه‌های سرسبز و مناظر کارت‌پستالی باید به سمت جنوب غربی ماسال بروید و 30 کیلومتری رانندگی کنید.

ماسال هنوز هم یکی از بکرترین جاهای دیدنی اطراف رشت محسوب می‌شود و در آن می‌توانید مدتی از هیاهوی زندگی مدرن فاصله بگیرید و در کلبه‌های چوبی نوستالژیک به آرامش برسید.

آدرس ماسال: استان گیلان، 55 کیلومتری غرب رشت

بخوانید از: راهنمای سفر به رشت

پارک جنگلی سراوان؛ همسایه سرسبز رشت

پارک جنگلی سراوان
از امکانات این پارک می‌توانیم به زمین پینت بال، آلاچیق، زمین بازی مخصوص کودکان، آلاچیق و … اشاره کنیم.

پارک جنگلی سراوان همان پارک انبوه و سرسبزی است که اگر از تهران یا کرج عازم رشت باشید، آن را کمی پیش از رسیدن به رشت و در سمت چپ جاده می‌بینید. اگر تاکنون پارک جنگلی سراوان را نادیده گرفته‌اید و هر بار از کنار این پارک جنگلی رد شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم در سفر بعدی حتماً کمی وقت برای این پارک کنار بگذارید و پیش از رسیدن به رشت حتماً از آن بازدید کنید.

این پارک جنگلی یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف رشت است که چیزی حدود 1487 هکتار وسعت دارد و ارتفاع آن از سطح دریا بین 50 تا 250 متر است. در این پارک می‌توانید چندین نوع درخت زیبا مثل ممرز، توسکا، کاج و سرو نقره‌ای و همچنین انواع گونه‌های جانوری مثل خرگوش، کبک، قرقاول، جغد و راسو را از نزدیک ببینید. از امکانات این پارک هم می‌توانیم به زمین پینت بال، آلاچیق، زمین بازی مخصوص کودکان، آلاچیق، موتور چهار چرخ و … اشاره کنیم.

آدرس پارک جنگلی سراوان: ایران، استان گیلان، رشت، کیلومتر ۱۷ اتوبان رشت قزوین، ضلع غربی اتوبان

بخوانید از: 20تا از بهترین جاهای دیدنی رشت؛ شهر شگفتی‌ها

مرداب سبز سراوان؛ لذت قایق‌سواری روی پدیده‌ای کمیاب

مرداب سبز سراوان
برای دسترسی به این دریاچه، باید از طریق ورودی فاز دوم پارک جنگلی سراوان وارد این پارک شوید.

مرداب فشتام یا دریاچه سراوان، یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف رشت است که فاصله کمی تا این شهر دارد. برای دسترسی به این دریاچه، باید از طریق ورودی فاز دوم پارک جنگلی سراوان وارد این پارک شوید. در نگاه اول این دریاچه شبیه به چمنزاری گسترده و طویل است که تنها حرکات قایق‌ها روی آن باعث می‌شود به وجود دریاچه در زیر این پوشش سرسبز پی ببرید.

علت پیدایش این سرسبزی، جلبک‌ها و آفاتی هستند که به دلیل وجود درختان و رطوبت در اطراف دریاچه این ناحیه را برای زندگی انتخاب کرده‌اند. به جز قایق‌سواری و عکس‌گرفتن از این جاذبه کمیاب، می‌توانید در آلاچیق‌های اطراف این دریاچه پیک‌نیک کنید و هنگام صرف غذا از تماشای زیبایی‌های آن لذت ببرید.

آدرس مرداب سبز سراوان: استان گیلان، رشت، کیلومتر ۱۷ اتوبان رشت قزوین، ضلع غربی اتوبان، سمت چپ ورودی فاز دوم پارک جنگلی سراوان

بخوانید از: بهترین کافی شاپ ها و رستوران های رشت 

موزه میراث روستایی گیلان؛ نمایشگاه کلبه‌های نوستالژیک

موزه میراث روستایی رشت
این موزه در ابتدای جاده سراوان فومن و در جنوب پارک جنگلی سراوان واقع شده است.

موزه میراث روستایی گیلان، از نزدیک‌ترین جاهای دیدنی اطراف رشت و اولین موزه میراث روستایی کشور است که در آن می‌توانید تعدادی از کلبه‌های روستایی قدیمی را پیدا کنید. این خانه‌ها از محل احداث آن‌ها برداشته شده و مجدداً در موزه میراث روستایی گیلان سرهم شده‌اند و با بازدید از این موزه می‌توانید با فرهنگ و سبک زندگی مردم گیلان، لباس‌های محلی آن‌ها و شیوه ساخت خانه‌های روستایی آشنا شوید.

این موزه در ابتدای جاده سراوان فومن و در جنوب پارک جنگلی سراوان واقع شده است و برای دسترسی به آن، باید در جاده قزوین-رشت وارد خروجی فومن شوید.

آدرس مرداب سبز سراوان: استان گیلان، کیلومتر ١٨ آزادراه رشت- قزوین، نرسیده به پلیس راه، کیلومتر ۳ جاده‌ی سراوان-شفت

تالاب انزلی؛ خانه نیلوفرها، اسب‌ها و مرغان دریایی

تالاب انزلی
قدمت این تالاب به حدود 70 تا 100 هزار سال پیش می‌رسد.

تالاب انزلی یکی از مهم‌ترین و زیباترین زیستگاه‌های طبیعی جانوران در ایران است که شهرت جهانی دارد. این تالاب از نظر همسایه بودن با دریا و نقش آن در سلامت اکوسیستم اطراف، اهمیت زیادی دارد. قدمت این تالاب به حدود 70 تا 100 هزار سال پیش می‌رسد و از آن زمان تاکنون میزبان نیلوفرهای آبی، اسب‌های وحشی، گاومیش و چندین گونه جانوری زیبای دیگر است.

پناهگاه حیات‌وحش سرخانکل یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف رشت است که در بخش غربی تالاب انزلی قرار دارد و از طریق قایق‌سواری روی تالاب انزلی می‌توانید به آنجا بروید و گاوها و اسب‌های وحشی را از نزدیک ببینید. لذت قایق‌سواری روی این تالاب از آن تجارب نابی است که تا مدت‌ها فراموشش نمی‌کنید؛ فقط حواستان باشد که قایق‌های سالم و قایقران‌های کارکشته را برای این کار انتخاب کنید.

آدرس تالاب انزلی: استان گیلان، بندر انزلی

قلعه‌رودخان؛ دژی تاریخی در دل کوه و جنگل

قلعه رودخان
قلعه‌رودخان، قلعه حسامی یا قلعه هزارپله در نزدیکی شهر فومن قرار دارد.

در میان معرفی بهترین جاهای دیدنی اطراف رشت، بد نیست به یک اثر تاریخی هم اشاره کنیم که قدمت آن به دوران ساسانیان می‌رسد. قلعه‌رودخان، قلعه حسامی یا قلعه هزارپله در نزدیکی شهر فومن قرار دارد و فاصله آن تا رشت چیزی حدود 45 کیلومتر است.

البته بخش اصلی مسیر یعنی از روستای رودخان تا خود قلعه را باید با پای پیاده طی کنید. در این مسیر چیزی حدود 1000 پله سنگی وجود دارد که به جز بهبود سلامت جسمی، پیمودن آن‌ها مزایایی مثل امکان تماشای آبشارهای زیبا و مناظر سرسبز کوه و جنگل را دارد. بخش‌های زیادی از این قلعه تاریخی بازسازی و مرمت شده و پس از بازدید از آن‌ها می‌توانید به محل استقرار نگهبانان قلعه بروید و از آنجا چشم‌انداز زیبایی به مناطق اطراف داشته باشید.

آدرس تالاب انزلی: استان گیلان، 25 کیلومتری جنوب غربی فومن، بالاتر از روستای رودخان

دیلمان؛ بهشت کوچک گیلان

ییلاق دیلمان
فاصله این ییلاق تا رشت چیزی حدود 80 کیلومتر است.

دیلمان یکی دیگر از مناطق ییلاقی و از زیباترین جاهای دیدنی اطراف رشت است که در جنوب شرقی آن قرار دارد. فاصله این ییلاق تا رشت چیزی حدود 80 کیلومتر است و از لاهیجان، سیاهکل و جاده قزوین-رشت هم می‌توانید خودتان را به آنجا برسانید. خود جاده سیاهکل به دیلمان یکی از جاذبه‌های زیبای استان گیلان است که بسیاری آن را زیباترین جاده جنگلی ایران می‌دانند.

مثل ییلاقات ماسال، در دیلمان هم شانس دیدن اقیانوس ابر، زندگی ساده روستایی و چشم‌اندازهای سرسبز از کوه و جنگل را خواهید داشت. همچنین هوای این ییلاق هم در بهار و تابستان خنک است و رفتن به آنجا گرمای تابستان را از یادتان می‌برد. از دیگر جاذبه‌های دیلمان می‌توانیم به دشت شقایق و آبشار لونک اشاره کنیم که فاصله کمی تا این ییلاق دارند.

آدرس دیلمان: استان گیلان، 46 کیلومتری جنوب سیاهکل و 15 کیلومتری لاهیجان

دریاچه سقالکسار؛ دریاچه‌ای در آغوش جنگل

دریاچه سقالکسار
دریاچه سقالکسار در محاصره جنگل زیبایی با همین نام قرار دارد.

دریاچه سقالکسار یکی دیگر از نزدیک‌ترین جاهای دیدنی اطراف رشت است که فقط نیم ساعت با آن فاصله دارد. این دریاچه در جاده سراوان به فومن و در نزدیکی روستای آقا سید شریف واقع شده و 50 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این دریاچه در فصل‌های بهار و پاییز بسیار زیبا می‌شود و به همین دلیل تاکنون از آن بارها به عنوان لوکیشن ساخت فیلم، سریال و موزیک ویدئو استفاده شده است.

دریاچه سقالکسار در محاصره جنگل زیبایی با همین نام قرار دارد که پس از اُتراق در اطراف دریاچه می‌توانید در این جنگل قدم بزنید و از دیدن چرای دام‌ها و شنیدن صدای پرندگان لذت ببرید.
آدرس دریاچه سقالکسار: استان گیلان، رشت، ۱۰ کیلومتری جاده جیرده، بعد از آقا سید شریف، روستای سقالکسار

شاندرمن؛ شاه‌نشین گیلان

شاندرمن؛ از نزدیک‌ترین جاهای دیدنی اطراف رشت
اگر به دنبال هوای خنک و متعادل هستید، بهتر است اوایل بهار و اواخر تابستان به شاندرمن سفر کنید.

شاندرمن همسایه سرسبز و خوش آب‌وهوای ماسال و از زیباترین جاهای دیدنی اطراف رشت است که آن را با نام شاه‌نشین گیلان نیز می‌شناسند. آب‌وهوای شاندرمن تا حد زیادی مشابه آب‌وهوای ماسال است و اگر به دنبال هوای خنک و متعادل هستید، بهتر است اوایل بهار و اواخر تابستان به شاندرمن سفر کنید.

شاه‌نشین گیلان چند جای دیدنی زیبا و مشهور با نام ییلاق النزه، روستای سیاهمرد، غاز آویشو و آبشار ویوز دارد که اگر فرصت کافی داشتید، می‌توانید از آن‌ها هم بازدید کنید. البته خود شاندرمن هم همان سرسبزی و حال و هوای روستایی و بی‌آلایش ییلاقات گیلان را دارد و قدم زدن در آن می‌تواند حسابی حال و هوایتان را عوض کند.

آدرس شاندرمن: استان گیلان، 55 کیلومتری غرب شهر رشت

دریاچه سد سفیدرود؛ رودخانه در محاصره بادها

دریاچه سد سفیدرود
اگر از قزوین، کرج یا تهران عازم رشت هستید، دریاچه سد سفیدرود محل خوبی برای استراحت در مسیر رفت و برگشت است.

در میان جاهای دیدنی اطراف رشت، این مورد کمی دورتر است و حدود 70 کیلومتر با رشت فاصله دارد. با این حال اگر از قزوین، کرج یا تهران عازم رشت هستید، دریاچه سد سفیدرود محل خوبی برای استراحت در مسیر رفت و برگشت است. همانطور که از نام آن مشخص است، این دریاچه به علت احداث سد روی سفیدرود ایجاد شده و به دلیل نزدیکی آن به شهر منجیل، آن را با نام دریاچه سد منجیل هم می‌شناسند.

بادهای خستگی‌ناپذیر، طبیعت سرسبز و زیبا و چشم‌انداز پروانه‌های نیروگاه منجیل، از زیبایی‌های این دریاچه محسوب می‌شوند و اگر تجربه سفر به منجیل را داشته باشید، احتمالاً می‌دانید که در این شهر باید وسایل سبک خود را محکم بچسبید تا باد آن‌ها را نبرد!

آدرس دریاچه سد منجیل: استان گیلان، منجیل، دریاچه سفیدرود

دریاچه عروس حلیمه جان؛ از زیبایی‌های مسیر

دریاچه عروس حلیمه جان
مثل بسیاری از دریاچه‌های استان گیلان، در اطراف دریاچه عروس حلیمه جان هم جنگل‌های انبوه و شالیزارهای زیبا به چشم می‌خورد.

دریاچه عروس حلیمه جان یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف رشت است که در جاده قزوین-رشت  قرار دارد. البته برای دیدن این دریاچه رؤیایی باید کمی از جاده دور شوید و با ورود به خروجی روستای حلیمه جان، خودتان را به آنجا برسانید. روستای حلیمه جان بین رستم‌آباد و امامزاده هاشم قرار دارد و فاصله آن تا رشت حدود 40 متر است.

مثل بسیاری از دریاچه‌های استان گیلان، در اطراف دریاچه عروس حلیمه جان هم جنگل‌های انبوه و شالیزارهای زیبا به چشم می‌خورد و هنگام سفر به این دریاچه شانس دیدن زندگی ساده روستایی و چرای آزادانه دام‌ها را خواهید داشت.

آدرس دریاچه عروس حلیمه جان: استان گیلان، کیلومتر ۱۴۰ بزرگراه قزوین به رشت، بعد از رستم‌آباد، جاده حلیمه جان

کاروان‌سرای شاه‌عباسی یا لات؛ لذت صرف غذا در بنای 200 ساله

کاروانسرای شاه عباسی رشت
اگر در مسیر سفر به رشت یا جاهای دیدنی اطراف رشت گرسنه شدید، می‌توانید روی آن به عنوان یک گزینه باکیفیت حساب کنید.

کاروان‌سرای شاه‌عباسی رشت یکی دیگر از کاروان‌سراهای شاه‌عباسی مشهور کشور است که از آن به‌خوبی مراقبت می‌شود و در حال حضور در قالب یک رستوران سنتی فعالیت می‌کند. این کاروان‌سرا در نزدیکی امامزاده هاشم قرار دارد و اگر در مسیر سفر به رشت یا جاهای دیدنی اطراف رشت گرسنه شدید، می‌توانید روی آن به عنوان یک گزینه باکیفیت حساب کنید.

در این رستوران می‌توانید انواع غذاهای سنتی ایرانی و غذاهای محلی گیلان را سفارش بدهید و آن‌ها را با چاشنی‌هایی مثل گردو، باقالی، خیار و سایر چاشنی‌های مشهور گیلان نوش جان کنید. همچنین شانس صرف غذا در بنایی را خواهید داشت که نزدیک به 2 قرن از عمر آن می‌گذرد.

آدرس کاروان‌سرای شاه‌عباسی رشت: رشت، جاده قدیم قزوین-رشت، ۴ کیلومتری امامزاده هاشم

امامزاده هاشم؛ بارگاه یکی از نوادگان امام علی

امامزاده هاشم رشت
در اطراف این روستا مسیرهای متنوعی برای دوچرخه‌سواری، کوهنوردی و جنگل نوردی وجود دارد.

آن‌هایی که تجربه زیادی در سفر به رشت دارند، امامزاده هاشم را به عنوان محلی می‌شناسند که رسیدن به آن نشانه نزدیک‌شدن به رشت و پایان مسیر است. به جز خود امامزاده هاشم که اصل و نصب آن به امام علی می‌رسد و مسافران رشت و محلی‌ها احترام زیادی برای او قائل هستند، خود روستای امامزاده هاشم هم از جاذبه‌ها و زیباترین جاهای دیدنی اطراف رشت محسوب می‌شود.

در اطراف این روستا مسیرهای متنوعی برای دوچرخه‌سواری، کوهنوردی و جنگل نوردی وجود دارد و بسیاری هم برای ماهیگیری در رودخانه سفیدرود در آن توقف می‌کنند.

آدرس امامزاده هاشم: استان گیلان، ابتدای جاده رشت به قزوین، روستای امامزاده هاشم

اقامت آسان و بی‌دردسر در رشت با شب

در این مقاله 13 مورد از جاهای دیدنی اطراف رشت را معرفی کردیم که در میان آن‌ها جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی وجود دارد و مطابق با سلیقه خود و فصل سفر، می‌توانید تعدادی از آن‌ها را برای بازدید انتخاب کنید. توصیه می‌کنیم برای دسترسی بهتر به این جاذبه‌ها، وارد صفحه اجاره ویلا و سوئیت در رشت شوید و یک اقامتگاه مناسب را بر اساس بودجه و سلیقه خود در این شهر رزرو کنید.

سؤالات متداول درباره جاهای دیدنی اطراف رشت

بهترین جاهای دیدنی اطراف رشت کدام‌اند؟

ماسال، قلعه‌رودخان، دریاچه سقالکسار، تالاب انزلی، دیلمان، پارک جنگلی سراوان و …

بهترین جاهای دیدنی اطراف رشت در پاییز کدام‌اند؟

در فصل پاییز بهتر است جاهایی مثل تالاب انزلی، دریاچه سقالکسار و دریاچه عروس حلیمه جان را برای بازدید انتخاب کنید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*