معرفی جاهای دیدنی تنکابن؛ نگین درخشان شمال

0

در شمال کشور چند شهر وجود دارند که یک رود پهناور از وسط آن‌ها می‌گذرد و ما را یاد شهرهای اروپایی می‌اندازند. تنکابن یکی از این شهرها است که زیبایی آن دست‌کمی از شهرهای اروپایی ندارد. برای اثبات این ادعا، کافی است پایتان را کمی از مرکز این شهر آن‌طرف‌تر بگذارید و جاهای دیدنی تنکابن را ببینید که بیشتر شامل دشت‌ها، جنگل‌ها، کوه‌ها و آبشارهای زیبا می‌شود.

شهر باغ‌های پرتقال که از رود چشمه کیله جان گرفته، یکی از زیباترین و رؤیایی‌ترین شهرهای شمال است. دیدن زیبایی‌های این شهر وسوسه زندگی در آن را در شما زنده می‌کند و پیروزی بر این وسوسه، کار آسانی نیست. در این مقاله با بهترین جاهای دیدنی تنکابن آشنا می‌شوید و اگر وسوسه شدید که به این شهر سفر کنید، حتما انتهای مقاله را بخوانید تا بهترین روش اقامت در تنکابن را یاد بگیرید.

برای اجاره ویلا در تنکابن کلیک کنید

تنکابن کجاست؟

تنکابن یا شهسوار شهری است در غرب استان مازندران که بین متل قو و رامسر قرار دارد. این شهر از شمال به دریای خزر و از جنوب هم به کوه‌های البرز و ییلاقات آن محدود شده است. قدمت این شهر به دوران پیش از اسلام می‌رسد و در طول قرون مختلف، اسم‌های مختلفی مثل تنکا، فیض، شهسوار و تنکابن داشته که 2 اسم آخر سابقه بیشتری دارند. آب‌وهوای این شهر مثل سایر شهرهای ساحلی در فصول گرم شرجی است و در 6 ماهه دوم سال سرد و بارانی می‌شود.

مرکبات، چای، برنج و گیاهان زینتی از سوغات و محصولات اصلی تنکابن محسوب می‌شوند و دسترسی به آن از طریق آزادراه تهران-شمال و پیمودن جاده ساحلی چالوس به رامسر، به‌آسانی امکان‌پذیر است.

جاهای دیدنی تنکابن را بشناسید

تنکابن شهری است که پیوند محکمی با طبیعت دارد و اگر فهرست جاهای دیدنی تنکابن را بخوانید، متوجه می‌شوید که در اصل این شهر مهمان طبیعت زیبای مازندران است. تقریباً تمامی جاذبه‌های این شهر به طبیعت مربوط می‌شوند و فهرست زیر تنها بخشی از آن‌ها را نشان می‌دهد:

جنگل دو هزار و سه هزار

جنگل‌های دو هزار تنکابن
این جنگل از مشهورترین و زیبانرین جنگل‌های شمال است.

جنگل‌های دو هزار و سه هزار از مشهورترین جاهای دیدنی تنکابن، شمال و کل کشور محسوب می‌شوند و کمتر هم‌وطنی را می‌توان پیدا کرد که نام آن را نشنیده باشد. این جنگل‌ها در حقیقت بخشی از منطقه حفاظت شده بلس کوه محسوب می‌شوند و جاده دسترسی به آن‌ها نیز خود یک جاذبه توریستی زیبا است.

جنگل دو هزار و سه هزار یکی از زیباترین بخش‌های جنگل‌های باستانی هیرکانی است و برای دسترسی به آن باید خودتان را به جنوب تنکابن، یعنی خرم‌آباد برسانید. بعد از قلعه گردن به یک دوراهی می‌رسید که راه سمت راست شما را به جنگل دو هزار و راه سمت چپ شما را به جنگل سه هزار می‌رساند.

به دلیل توریستی بودن منطقه و فاصله کم این جنگل‌ها با تنکابن، در آن‌ها امکانات رفاهی مناسبی وجود دارد.

آدرس جنگل دو هزار و سه هزار تنکابن: تنکابن، خرم‌آباد، روستای خشکه رود، جاده دو هزار، جنگل‌های دو هزار و سه هزار

منطقه حفاظت شده بلس کوه، اوریا و سرج سرا

منطقه حفاظت‌شده بلس‌کوه
منطقه بلس کوه در نزدیکی جنگل‌های دو هزار و سه هزار قرار دارد.

منطقه حفاظت شده بلس کوه یکی از بکرترین جنگل‌های مازندران و از زیباترین جاهای دیدنی تنکابن است که در نزدیکی جنگل‌های دو هزار و سه هزار قرار دارد. مناطق اوریا و سرج سرا بخشی از این منطقه حفاظت شده بلس کوه هستند که شرایط مناسبی برای جنگل نوردی و کمپ کردن دارند.

در این منطقه گونه‌های جانوری متنوعی مثل عقاب، مارال، شوکا، پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، گراز، روباه، دارکوب، هدهد و چکاوک زندگی می‌کنند و اگر اهل ماجراجویی باشید، می‌توانید با تجهیزات کامل به دل جنگل‌های بلس کوه بزنید و از این جانوران زیبا عکاسی کنید.

آدرس بلس کوه تنکابن: جنوب تنکابن

دشت دریاسر تنکابن

دشت دریاسر تنکابن
وقتی دشت دریاسر برسید، احتمالا دهانتان از دیدن شگفتی‌های آن باز می‌ماند.

دشت دریاسر نهایت زیبایی‌های تنکابن را به نمایش می‌گذارد و برای دسترسی به آن باید خودتان را به انتهای جاده دو هزار و منطقه بلس کوه برسانید. گرچه دشت دریاسر از سایر جاهای دیدنی تنکابن دورتر است؛ اما پیمودن مسیر آن به دیدن زیبایی‌هایی که کمتر جایی پیدا می‌شوند، می‌ارزد و در مسیر این دشت می‌توانید از یکی دیگر از جاذبه‌های تنکابن یعنی آبشار سنگ بن چشمه دیدن کنید.

وقتی هم به خود دشت دریاسر برسید، احتمالا دهانتان از دیدن شگفتی‌های آن باز می‌ماند و تصور می‌کنید که دارید خواب می‌بینید.

آدرس دشت دریاسر تنکابن: جنوب تنکابن، منطقه دو هزار

پل چشمه کیله

پل چشمه کیله؛ از زیباترین جاهای دیدنی تنکابن
قدمت این پل به دوران پهلوی اول می‌رسد.

بیشتر جاهای دیدنی تنکابن در خارج از این شهر قرار دارند و برای دیدن آن‌ها باید رانندگی کنید؛ اما پل تاریخی چشمه کیله دقیقاً در مرکز این شهر واقع شده و اگر در خود تنکابن اقامتگاه بگیرید، می‌توانید خودتان را پیاده به آنجا برسانید. این پل در زمان پهلوی اول (1311 شمسی) و توسط مهندسان روسی و آلمانی ساخته شده و به عنوان یکی از نمادهای شهر تنکابن شناخته می‌شود. همچنین اهمیت تاریخی این پل باعث شد تا در سال 1379 در فهرست میراث ملی ثبت شود.

با ایستادن روی این پل چشم‌انداز زیبایی به دریای خزر، شهر تنکابن و اطراف آن خواهید داشت.

آدرس پل چشمه کیله تنکابن: تنکابن، بین خیابان امام خمینی و خیابان جمهوری

جنگل خشکه‌داران

پارک جنگلی خشکه داران تنکابن
این پارک جنگلی در نزدیکی شهر نشتارود قرار دارد.

همان‌طور که گفتیم، در اطراف تنکابن تا دلتان بخواهد جنگل و سرسبزی وجود دارد و جنگل خشکه‌داران یکی از زیباترین جنگل‌های اطراف این شهر است. البته برای دسترسی به این جنگل باید حدود 40 دقیقه به سمت غرب تنکابن رانندگی کنید و خودتان را به جاده عباس‌آباد-نشتارود برسانید. این جنگل برای اقامت موقت و دائم گردشگران مناسب سازی شده و به دلیل داشتن امکانات رفاهی متعدد، با عنوان پارک جنگلی خشکه‌داران نیز شناخته می‌شود.

جنگل خشکه‌داران از معدود جاهای دیدنی تنکابن است که فاصله کمی با دریا دارد.

آدرس پارک ملی خشکه‌داران تنکابن: کیلومتر ۳۰ جاده تنکابن به چالوس بین نشتارود و عباس‌آباد

ساحل تنکابن

ساحل تنکابن
ساحل نسترن یکی از زیباترین جاهای دیدنی تنکابن است.

تنکابن یکی از طولانی‌ترین خطوط ساحلی را در بین شهرهای ساحلی شمال دارد و به همین دلیل دارای مناطق ساحلی و پلاژهای متعدد است. ساحل نسترن، پارک ساحلی خلیج و ساحل کریم‌آباد از جمله مشهورترین سواحل این شهر محسوب می‌شوند و در میان آن‌ها، ساحل نسترن یکی از زیباترین جاهای دیدنی تنکابن است.

در این سواحل می‌توانید از برخی تفریحات آبی مثل قایق‌سواری و همچنین پیاده‌روی و پیک‌نیک کنار دریا لذت ببرید یا در کافه‌ها و رستوران‌های اطراف آن‌ها غذاهای خوشمزه میل کنید.

آدرس ساحل تنکابن: شمال شهر تنکابن

چشمه آبگرم فلکده

چشمه آبگرم فلکده، از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی تنکابن
این چشمه از دل صخره‌ای در دل جنگل می‌جوشد.

در نزدیکی دوراهی جنگل‌های دو هزار و سه هزار، یک جاده فرعی وجود دارد که شما را به سمت یکی از بهترین جاهای دیدنی تنکابن می‌برد. این جاده به چشمه آبگرم فلکده ختم می‌شود که از دل صخره‌ای در دل جنگل می‌جوشد و یکی از بهترین چشمه‌های آب گرم ایران است. برخلاف اکثر چشمه‌های آبگرم شمال، آب این چشمه گوگرد ندارد و می‌توان آن را نوشید؛ همچنین خبری از فروش بلیط و محصور کردن آن نیست و کافی است برای رسیدن به آن کمی از فلکده پیاده‌روی کنید.

آدرس چشمه آبگرم فلکده تنکابن: شهرستان تنکابن، بخش خرم‌آباد، روستای فلکده

روستای قلعه گردن تنکابن

روستای قلعه گردن، از زیباترین جاهای دیدنی تنکابن
زیبایی‌های این روستا باعث شده که عنوان بهشت کوچک شمال را به خود اختصاص دهد.

قلعه گردن یکی از نزدیک‌ترین جاهای دیدنی تنکابن است که درست در جنوب این شهر و بعد از خرم‌آباد قرار دارد. زیبایی‌های این روستا باعث شده که عنوان بهشت کوچک شمال را به خود اختصاص دهد و به همین دلیل بسیاری از گردشگران برای اقامت در تنکابن سراغ این روستا می‌روند. این روستا کمی از سطح زمین ارتفاع دارد و در آن می‌توانید چشم‌انداز زیبایی به شهر تنکابن و دریا داشته باشید.

آدرس روستای قلعه گردن تنکابن: جنوب شهر تنکابن، بعد از خرم‌آباد

آبشار سنگ بن چشمه

آبشار سنگ بن چشمه
این آبشار از مشهورترین جاهای دیدنی تنکابن است.

آبشار سنگ بن چشمه یکی از مرتفع‌ترین و زیباترین آبشارهای مازندران است که در نزدیکی دشت دریاسر و در مجاورت روستای عِسِل محله قرار دارد. این آبشار در مسیر رودخانه دو هزار واقع شده و منطقه اطراف آن از بکرترین جاهای دیدنی تنکابن است. در اطراف این آبشار، می‌توانید انواع درختان توسکا، بلوط و افرا را پیدا کنید و در فصل تابستان از خنکای هوای آن لذت ببرید.

این آبشار در نزدیکی جنگل سوته چال قرار دارد که خود یکی از زیباترین جاذبه‌های تنکابن است.

آدرس آبشار سنگ بن چشمه تنکابن: جنوب غرب تنکابن، جاده دو هزار، روستای عسل محله

مرداب نشتارود

مرداب نشتارود
این مرداب چسبیده به شهر نشتارود است.

مرداب نشتارود در فاصله 15 کیلومتری مرکز شهر تنکابن واقع شده و یکی از جاهای دیدنی تنکابن است که دسترسی راحتی دارد. این مرداب محل زندگی ماهی‌های کپور، سفید، کفال و اردک‌ماهی است و در زمستان از انواع مرغابی و خوتکا نیز پذیرایی می‌کند. اگر به صید ماهی علاقه دارید، مرداب نشتارود می‌تواند گزینه‌ای جذاب برای شما باشد.

آدرس مرداب نشتارود: ۵ کیلومتری تنکابن، نشتارود

آبشار تودارک

آبشار تودارک تنکابن
در مسیر این آبشار یک تخته‌سنگ بزرگ قرار دارد که باعث می‌شود آب آن در هوا پخش شود.

برخلاف اکثر آبشارها و جاهای دیدنی تنکابن که مسیرشان از جاده دو هزار و سه هزار می‌گذرد، مسیر آبشار تودارک کمی متفاوت است و برای دسترسی به آن باید خودتان را به جنوب شرقی تنکابن برسانید. این آبشار در نزدیکی ییلاقات آغوز حال و ولگ سر واقع شده و به همین دلیل آب‌وهوایی خنک و مطبوع دارد.

در مسیر این آبشار یک تخته‌سنگ بزرگ قرار دارد که باعث می‌شود آب آن در هوا پخش شود و به همین دلیل علاوه بر خنک شدن، باید هنگام بازدید از آن خودتان را برای خیس شدن هم آماده کنید.

آدرس آبشار تودارک تنکابن: تنکابن، روستای لشتو

ییلاق آغوزحال

ییلاق آغوزحال، از زیباترین جاهای دیدنی تنکابن
اقیانوس ابر؛ از زیباترین جاذبه‌های ییلاق آغوزحال تنکابن

اگر دنبال طبیعت بکر، سکوت، آرامش و اقیانوس ابر هستید، ییلاق آغوزحال را برای اقامت انتخاب کنید. این ییلاق در ارتفاعات جنوب شرقی تنکابن واقع شده و به عقیده گردشگران، از زیباترین جاهای دیدنی تنکابن است. آن‌هایی که اهل ماجراجویی هستند و با مسیر آشنایی دارند، از جنگل‌های اطراف این ییلاق به سمت غرب حرکت می‌کنند و خودشان را به جنگل‌های دو هزار و ارتفاعات آن می‌رسانند.

آدرس ییلاق آغوزحال تنکابن: ۵ کیلومتری تنکابن، منطقه خرم‌آباد، مسیر شیررود به جاده دو هزار، ییلاق آغوزحال

بازار ماهی‌فروشان تنکابن

بازار ماهی فروشان تنکابن
اگر دوست دارید با فرهنگ و گویش مردم تنکابن آشنا شوید، حتما سری به این بازار بزنید.

این مورد از جاهای دیدنی تنکابن برای آن‌هایی است که دوست دارند با فرهنگ محلی این شهر و گویش آن‌ها بیشتر آشنا شوند و کمی در اجتماع تنکابنی‌ها وقت بگذرانند. اگر هیاهوی بازارهای محلی شمال و جریان زندگی در آن‌ها شما را به وجد می‌آورد، پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به بازار ماهی‌فروشان این شهر بزنید. این بازار در جوار رودخانه چشمه کیله و خیابان فردوسی تنکابن قرار دارد و در آن می‌توانید انواع و اقسام ماهی‌های دریای خزر را پیدا کنید.

آدرس بازار ماهی‌فروشان تنکابن: تنکابن، پل جانباز

اقامت در تنکابن با شب

در این مقاله شما را با جذاب‌ترین و دیدنی‌ترین جاهای دیدنی تنکابن آشنا کردیم و چرخی در جنگل‌ها، کوه‌ها، ییلاقات و دشت‌های سرسبز و زیبای این شهر زدیم. اگر برای سفر به این شهر وسوسه شده‌اید و نمی‌دانید که باید از کجا در تنکابن اقامتگاه رزرو کنید، پیشنهاد می‌کنیم وارد صفحه اجاره ویلا و سوئیت در تنکابن شوید. در این صفحه می‌توانید تنوع بالایی از انواع ویلا، کلبه جنگلی و سوئیسی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی شهسوار را پیدا کنید.

سؤالات متداول درباره جاهای دیدنی تنکابن

بهترین جاهای دیدنی تنکابن کدامند؟

جنگل‌های دو هزار و سه هزار، منطقه حفاظت شده بلس کوه، دشت دریاسر، آبشار سنگ بن چشمه، چشمه آبگرم فلکده

پل تاریخی چشمه کیله تنکابن کجاست؟

تنکابن، بین خیابان امام خمینی و خیابان جمهوری

آبشار سنگ بن چشمه کجاست؟

جنوب غرب تنکابن، جاده دو هزار، روستای عسل محله

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*