راهنمای سفر یک روزه به طالقان؛ سرزمین روستاهای نقلی زیبا

0

اگر با همین فرمان جلو برویم، در آینده نزدیک استان‌های تهران و البرز پر از شهرهای ریز و درشت شلوغ، متراکم و پردود می‌شوند و دیگر جایی برای نفس کشیدن باقی نمی‌ماند. البته این یک دیدگاه بدبینانه است که از موضوعات محبوب برای بحث‌های داخل تاکسی محسوب می‌شود؛ وگرنه هنوز هم در این 2 استان مناطق سرسبز، زیبا و بکر وجود دارد. با سفر یک روزه به طالقان و مناطق اطراف آن، می‌توانید تعداد زیادی از این مناطق سرسبز و شگفت انگیز را ببینید.

طالقان یکی از مناطق سرسبز استان البرز است که فاصله زیادی تا تهران و کرج ندارد. به همین دلیل با سفری یک روزه می‌توانید بخش زیادی از زیبایی‌های آن را ببینید و با ذهنی بازو آرامش بیشتر به سر کار و زندگی خود برگردید. در این مقاله طالقان، جاهای دیدنی، مسیر دسترسی، رستوران‌ها و بهترین زمان سفر به آن را معرفی می‌کنیم تا بتوانید برای سفر یک روزه به طالقان بهتر برنامه‌ریزی کنید.

برای اجاره ویلا در طالقان کلیک کنید

طالقان کجاست؟

طالقان کجاست؟
طالقان به دلیل آب‌وهوای خوبش، یکی از بهترین جاهای دیدنی کرج و تهران محسوب می‌شود.

طالقان شهری است در منتهاالیه غربی استان البرز که از رود شاهرود حیات می‌گیرد. طالقان و روستاهای اطراف آن از قدیم تفرجگاه پایتخت‌نشینان بوده و به دلیل آب‌وهوای خوبش، یکی از بهترین جاهای دیدنی کرج و تهران محسوب می‌شود. این شهر از غرب و شمال غرب با منطقه الموت و کوه‌های آن همسایه است و از جنوب به شهرستان آبیک در استان قزوین و شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز می‌رسد. شمال این شهر نیز به ارتفاعات البرز جنوبی محدود می‌شود.

معرفی دیدنی‌های طالقان

شهرستان طالقان پر از دریاچه، آبگیر، آبشار، دشت‌های سرسبز و روستاهای زیبا است و به همین دلیل دیدن تمامی این زیبایی‌ها با سفر یک روزه به طالقان امکان‌پذیر نیست. با این وجود، ما در این بخش به تمامی جاهای دیدنی مهم طالقان اشاره می‌کنیم تا خودتان از میان آن‌ها تعدادی را برای یک سفر یک روزه گلچین کنید. البته ممکن است بعد از خواندن این بخش و دیدن عکس‌ها، تصمیم بگیرید در طالقان بیشتر بمانید.

دریاچه و سد طالقان

دریاچه و سد طالقان؛ گزینه‌ای مناسب برای بازدید در سفر یک روزه به طالقان
این دریاچه محل زندگی ماهی قزل‌آلا و کپور است.

دریاچه سد طالقان اولین جایی است که هر گردشگری در سفر یک روزه به طالقان حتما سری به آن می‌زند. سد طالقان روی رود شاهرود بسته شده و به همین دلیل آب رودهایی که شاهرود از آن‌ها سرچشمه می‌گیرد، در کنار این سد جمع شده‌اند و دریاچه‌ای بزرگ و عریض را تشکیل داده‌اند. جاده طالقان از کنار این دریاچه می‌گذرد و زیبایی خود دریاچه و مناطق سرسبز اطراف آن هر گردشگری را وسوسه می‌کند که مدتی در کنار آن اتراق کند.

این دریاچه محل زندگی ماهی قزل‌آلا و کپور است و اگر تجهیزات لازم را دارید، می‌توانید شانس خودتان را برای گرفتن آن‌ها امتحان کنید.

آدرس دریاچه و سد طالقان: استان البرز، شهرستان طالقان، دریاچه سد طالقان

بخوانید از:‌ سفر به طالقان در روزهای بهاری

آبشار کرکبود

آبشار کرکبود طالقان
این آبشار در میان 2 صخره بزرگ پنهان شده و از دور دید خوبی ندارد.

کرکبود یکی از چندین آبشار زیبای طالقان است که در نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد و برای دسترسی به آن باید طالقان و دریاچه آن را رد کنید و کمی در مسیر فرعی منتهی به روستای کرکبود برانید.

این آبشار در میان 2 صخره بزرگ پنهان شده و از دور دید خوبی ندارد؛ اما زمانی که به آن نزدیک می‌شوید، صدای برخورد شدید آب به صخره‌های اطراف توجه شما را به خود جلب می‌کند. اگر در تابستان سفر یک روزه به طالقان داشتید، حتما در حوضچه کوچک پایین این آبشار آب تنی کنید تا حسابی خنک شوید.

آدرس آبشار کرکبود طالقان: استان البرز، شهرستان طالقان، ۷۰۰ متری شمال روستای کرکبود

آبشار و روستای اورازان

روستای اورازان؛ گزینه‌ای مناسب برای بازدید در سفر یک روزه به طالقان
روستای اورازان محل مناسبی برای عاشقان پرنده‌بینی است.

آبشار اورازان هم یکی دیگر از آبشارهای نزدیک طالقان است که تنها 12 کیلومتر با این شهر فاصله دارد. این آبشار در جنوب شرقی طالقان واقع شده و مثل آبشار کرکبود، برای دسترسی به آن باید از طالقان و دریاچه سد آن عبور کنید. مسیر دسترسی به روستای اورازان، در ضلع جنوبی جاده طالقان قرار دارد.

روستای سرسبز و زیبای اورازان در دامنه جنوبی رشته‌کوه البرز واقع شده و محل مناسبی برای عاشقان پرنده بینی است. در ارتفاعات اطراف این روستا می‌توانید انواع پرندگان شکاری زیبا مثل عقاب و شاهین را رصد کنید و از آن‌ها عکس‌های زیبا بگیرید. همچنین قله شاکرم که یکی از بلندترین قله‌های کوه طالقان است، در جنوب این روستا قرار دارد.

آدرس روستای اورازان طالقان: استان البرز، جاده طالقان، بعد از روستای گوران

بخوانید از:‌ گردش یک روزه به منطقه ییلاقی طالقان

آبشار سوهان (چره)

آبشار سوهان طالقان
این آبشار در نزدیکی روستای سوهان واقع شده و حدود 12 متر ارتفاع دارد.

آبشار سوهان جاذبه زیبای دیگری است که در سفر یک روزه به طالقان می‌توانید از آن دیدن کنید. این آبشار در غرب شهر طالقان قرار دارد و مسیر دسترسی به آن نسبت به آبشارهای دیگر دشوارتر است. این آبشار در نزدیکی روستای سوهان واقع شده و حدود 12 متر ارتفاع دارد. آبشار سوهان از آبشارهای دائمی طالقان محسوب می‌شود و در اطراف آن درختان زیبای گردو، سیب، گوجه‌سبز، زردآلو و … وجود دارند. وجود این درختان، زیبایی آبشار سوهان را دوچندان کرده است.

آدرس آبشار سوهان طالقان: استان البرز، شهرستان طالقان، ارتفاعات روستاهای کش و سوهان

روستای میر

روستای میر طالقان
در نزدیکی این روستا آبشار زیبایی قرار دارد که به حوضچه‌ای بزرگ می‌ریزد .

روستای میر یکی از روستاهای بکر طالقان است که در دامنه کوه‌های الموت قرار دارد. مسیر دسترسی به این روستا کمی از روستاهای دیگر طالقان دورتر است و به همین دلیل باید بخش بزرگی از سفر یک روزه به طالقان را به این روستا اختصاص بدهید. مثل سایر روستاهای این منطقه، روستای میر هم آب‌وهوایی خوش، طبیعتی زیبا، باغ‌های میوه و چشمه‌های آب خوشگوار دارد. همچنین در نزدیکی این روستا آبشار زیبایی قرار دارد که به حوضچه‌ای بزرگ می‌ریزد و اطراف آن پر از درختان سر به فلک کشیده است.

آدرس روستای میر طالقان: استان البرز، شهرستان طالقان، شمال غرب طالقان

آبشار شله بن

آبشار شله بن؛ گزینه‌ای مناسب برای بازدید در سفر یک روزه به طالقان
این آبشار در ماه‌های اردیبهشت و خرداد جوش‌وخروش بیشتری دارد.

آبشار شله بن در نزدیکی روستایی با نام بزاج واقع شده و از نزدیک‌ترین آبشارها به خود شهر طالقان محسوب می‌شود. این آبشار دائمی است و به همین دلیل اگر برنامه سفر یک روزه به طالقان را به هر فصلی موکول کنید، شانس دیدن آن را خواهید داشت. البته این آبشار در ماه‌های اردیبهشت و خرداد جوش‌وخروش بیشتری دارد و برای دیدن روزهای اوج آبشار شله بن، باید در این ماه‌ها به دیدنش بروید.

آدرس آبشار شله بن طالقان: استان البرز، شهرستان طالقان، روستای بزاج

روستای دیزان

روستای دیزان، گزینه‌ای مناسب برای بازدید در سفر یک روزه به طالقان
دیزان یکی از زیباترین روستاهای طالقان است.

دیزان یکی از دورترین روستاهای طالقان است که در دامنه کوه‌های البرز و نزدیک مرز استان مازندران قرار دارد. برای دسترسی به روستای دیزان باید جاده طالقان را تا انتها بروید و وارد جاده فرعی دیزان شوید. این روستا حدود 25 کیلومتر با طالقان فاصله دارد؛ اما پیمودن این مسیر به دیدن زیبایی‌های آن می‌ارزد.

هر منظره از روستای دیزان مثل یک تابلوی نقاشی است و از دیدن دشت‌های سرسبز و درختان سر به فلک کشیده اطراف آن سیر نخواهید شد. بازدید از این روستا، احتمالاً زیباترین بخش سفر یک روزه به طالقان خواهد بود.

آدرس روستای دیزان طالقان: استان البرز، انتهای جاده طالقان، روستای دیزان

ارژنگ قلعه

ارژنگ قلعه؛ گزینه‌ای مناسب برای بازدید در سفر یک روزه به طالقان
در حال حاضر از این قلعه چیز زیادی باقی نمانده است.

ارژنگ قلعه در نزدیکی روستای میناوند و جنوب طالقان واقع شده و شواهد تاریخی نشان می‌دهد که به دوره اسماعیلیان تعلق دارد. ازآنجایی‌که حسن صباح و اسماعیلیان قلعه‌های خود را در نقاط مرتفع و صعب‌العبور می‌ساختند، این قلعه هم در چنین مکانی ساخته شده و به همین دلیل باید کل برنامه سفر یک روزه به طالقان را به بازدید از قلعه اختصاص بدهید.

البته در حال حاضر از این قلعه چیز زیادی باقی نمانده است؛ اما به بهانه دیدن آن می‌توانید حسابی کوهنوردی کنید و از آب‌وهوای خوب این منطقه حسابی لذت ببرید.

آدرس ارژنگ قلعه طالقان: استان البرز، شهرستان طالقان، روستای میناوند

کتیبه گردنه عسلک طالقان

کتیبه گردنه عسلک در طالقان
برای دسترسی به گردنه عسلک و دیدن آن باید کمی کوهنوردی کنید.

گردنه عسلک در منتهاالیه شرقی شهرستان طالقان قرار دارد و برای دسترسی به آن باید حدود 45 کیلومتر از طالقان دور شوید. با توجه به دور بودن این منطقه از سایر جاهای دیدینی طالقان، امکان گنجاندن آن در برنامه سفر یک روزه به طالقان میسر نیست.

مثل قلعه ارژنگ، برای دسترسی به گردنه عسلک و دیدن آن باید کمی کوهنوردی کنید. کتیبه گردنه عسلک در دامنه کوه یخچال قرار دارد و متن حکاکی شده روی آن، از صدور دستور حفر چشمه توسط شخصی به نام «ایوب میر دفتر» حکایت می‌کند؛ چشمه‌ای که حفر آن از زیر کوه یخچال منجر به درگیری و کشته شدن چند نفر می‌شود.

آدرس گردنه عسلک طالقان: استان البرز، شهرستان طالقان، روستای گراب

خانه آیت‌الله طالقانی

خانه آیت الله طالقانی؛ گزینه‌ای مناسب برای بازدید در سفر یک روزه به طالقان
این خانه زیبا و سفیدرنگ در دوران قاجار ساخته شده است.

خانه خشتی و گلی آیت‌الله طالقان در روستای گلیرد واقع شده که در فاصله کمی از جنوب دریاچه سد طالقان قرار دارد. فاصله این خانه تا بیشتر جاهای دیدنی طالقان کم است و به همین دلیل می‌توانید آن را در برنامه سفر یک روزه به طالقان قرار دهید. این خانه زیبا و سفیدرنگ در دوران قاجار ساخته شده و برای بازدید از آن باید به شماره‌ای که در کنار در ورودی خانه قرار دارد، زنگ بزنید.

آدرس خانه آیت‌الله طالقانی: استان البرز، شهرستان طالقان، روستای گلیرد

برای آشنایی با سایر جاهای دیدنی نزدیک به طالقان و کرج، مقاله «راهنمای سفر به کرج» را بخوانید.

چگونه به طالقان برویم؟

مسیر دسترسی به طالقان
برای دسترسی به طالقان باید وارد بزرگراه کرج قزوین شوید و بعد از آبیک، باید خروجی طالقان را پیدا کنید.

مسیر دسترسی به طالقان و اکثر جاهای دیدنی آن راحت است و به همین دلیل در سفر یک روزه به طالقان برای پیدا کردن مسیر دردسر زیادی نخواهید داشت. تهرانی‌ها و کرجی‌ها برای دسترسی به طالقان باید وارد بزرگراه کرج قزوین شوند و بعد از آبیک، باید خروجی زیاران و طالقان را پیدا کنند. بعد از زیاران و گردنه ابراهیم‌آباد، دریاچه سد طالقان مقابل چشمان شما ظاهر می‌شود.

در نزدیکی طالقان چه رستوران‌ها و غذاخوری‌هایی وجود دارند؟

اکثر رستوران‌های طالقان غذاهای محلی و سنتی را سرو می‌کنند و بیشتر آن‌ها را می‌توانید در خود شهر طالقان یا محدوده آن پیدا کنید. اگر در سفر یک روزه به طالقان خواستید شکمی از عزا دربیاورید و برای ادامه راه کمی جان بگیرید، توصیه می‌کنیم یکی از رستوران‌های زیر را انتخاب کنید:

باغ‌رستوران جاپا

این رستوران سنتی دارای تعدادی آلاچیق در فضای باز است و هنگام صرف غذا در آن می‌توانید از طبیعت زیبای طالقان لذت ببرید. همچنین امکان برگزاری جشن تولد نیز در این آلاچیق‌ها وجود دارد.

آدرس رستوران جاپا طالقان: طالقان، ضلع شمال شرقی میدان جلال آل‌احمد، بعد از خروجی خسبان، ابتدای جاده طالقان

رستوران صدف

رستوران صدف هم یکی دیگر از رستوران‌های سنتی طالقان است. این رستوران محیطی ساده و صمیمی دارد و می‌توانید آن را در ضلع شمالی میدان جلال آل‌احمد پیدا کنید.

آدرس رستوران صدف طالقان: طالقان، ضلع شمالی میدان جلال آل‌احمد

باغ سنتی البرز

باغ سنتی البرز در ضلع جنوبی دریاچه سد طالقان قرار دارد و در فضای باز و محیط داخلی از مهمانان خود پذیرایی می‌کند. در این رستوران میز و صندلی وجود ندارد و در عوض می‌توانید غذا را روی تخت‌های سنتی میل کنید.

آدرس رستوران سنتی البرز: جاده طالقان، نزدیک خروجی روستای فشندک

بهترین فصل سفر به طالقان

بهترین زمان سفر به طالقان
بهترین زمان سفر به این شهر فصل بهار و اواخر شهریور است.

اگر می‌خواهید سفر یک روزه به طالقان داشته باشید و در آب‌وهوایی مطبوع جاهای دیدنی موردنظرتان را ببینید، توصیه می‌کنیم برنامه سفر خود را به فصل بهار و اواخر تابستان موکول کنید.

در ماه‌های تیر و مرداد هوای این شهر و اطراف آن کمی گرم می‌شود. همچنین به دلیل کوهستانی بودن منطقه، فصل‌های پاییز و زمستان طالقان سرد، برفی و بارانی است و توصیه می‌کنیم که اگر تجهیزات لازم را دارید، این فصل‌ها را برای سفر یک روزه به طالقان انتخاب کنید.

در نزدیکی طالقان چه هتل‌ها و اقامتگاه‌هایی وجود دارند؟

در این مقاله طالقان، مسیر دسترسی، بهترین زمان سفر، جاهای دیدنی و رستوران‌های آن را معرفی کردیم تا بتوانید برای سفر یک روزه به طالقان برنامه‌ریزی کنید. اگر قصد کردید برنامه سفر خود را طولانی‌تر کنید، می‌توانید سراغ سوئیت‌ها، ویلاها و کلبه‌های موجود در طالقان و اطراف آن بروید که بیشتر قیمت‌های اقتصادی دارند. در صفحه اجاره ویلا و سوئیت در طالقان می‌توانید بهترین اقامتگاه‌های این شهر را رزرو کنید.

سؤالات متداول درباره سفر یک روزه به طالقان

در سفر یک روزه به طالقان از کدام جاهای دیدنی بازدید کنیم؟

دریاچه و سد طالقان، آبشار کرکبود، روستای اورازان، روستای دیزان، آبشار شله بن و قلعه ارژنگ

بهترین فصل سفر به طالقان چه زمانی است؟

در فصل بهار و اواخر تابستان، طالقان هوایی خنک و دلپذیر دارد.

برای اجاره کلبه چوبی در طالقان چه‌کار کنیم؟

برای اجاره کلبه چوبی و اقامتگاه‌های روستایی در این شهر می‌توانید وارد سایت شب شوید و در نوار بالای صفحه نام این شهر را جستجو کنید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*