معرفی ۰ تا ۱۰۰ جاهای دیدنی چابهار

0

قبول داریم که تمام شهرهای ایران زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارند. اما بیایید تا کمی بدون تعارف و بی‌پرده با یکدیگر صحبت کنیم! دیدنی‌های بعضی از شهرهای این خاک سحرآمیز، آنچنان بکر و ناب است که نظیرش در کمتر جایی از دنیا پیدا می‌شود.

چابهار از جمله این شهرهاست که هر گوشه‌اش، از شگفتی‌های طبیعت و تاریخی دور و دراز حکایت می‌کند. شهری با مردمان خونگرم و بی‌ادعا و جغرافیایی بکر که مانند نگینی در خاک جنوب می‌درخشد. وقت آن رسیده است تا در این روزهای واپسین بهار، به جاهای دیدنی چابهار سری بزنیم و ساعاتی را در این خطه چهارفصل و پرنور بگذرانیم.

معرفی چابهار

چابهار، تنها بندر اقیانوسی ایران است که در میان شهرهای آسیای میانه، نزدیک‌ترین راه دسترسی به آب‌های آزاد را دارد. شهری که در اسکله‌هایش، کشتی‌های اقیانوس پیما لنگر می‌گیرند و تاجران، کالاهای خود را در آن عرضه می‌کنند. به دلیل جاذبه‌های بی‌شمار طبیعی که در این شهر بندری وجود دارد، چابهار با نام بهشت جنوب ایران نیز شناخته می‌شود.

چابهار همچنین از مهم‌ترین مناطق آزاد ایران است که نزدیک به ۲۴ هزار کیلومتر مساحت دارد. شهری با طبیعت بکر و اکوسیستم متفاوت که از مقاصد محبوب در میان گردشگران ماجراجو و خوش ذوق به حساب می‌آید. مردم چابهار، بیشتر از قوم بلوچ‌اند و مذهبشان به اهل سنت گرایش دارد. مردمانی خونگرم که با مهمان‌نوازی بی‌نظیرشان، خستگی راه را از دل مسافران بیرون می‌کنند. اغلب ساکنان چابهار به صید ماهی، کشتی‌رانی و ساخت صنایع دستی مشغولند و از این راه زندگی خود را می‌گذارنند.

بد نیست که بدانید چابهار آب و هوای معتدلی دارد و به دلیل مجاورتش با دریا و مدار راس السرطان، در تابستان‌ها مرطوب و شرجی است. سواحل این شهر بسیار تمیز و بکر است و در بعضی از فصول سال تقریبا اثر هیچ انسانی بر روی خاک آن‌ها دیده نمی‌شود.

برای اجاره ویلا کلیک کنید.

جاهای دیدنی چابهار

بدون شک چابهار یکی از زیباترین قطب‌های گردشگری ایران است. این شهر جنوبی، فرهنگ و سنت متفاوت و زیبایی دارد و با داشتن جاذبه‌های بکر، یک مقصد هیجان انگیز برای مسافران و طبیعت دوستان خوش ذوق به حساب می‌آید. در ادامه به معرفی جذاب‌ترین و زیباترین جاهای دیدنی چابهار در فصول مختلف سال اشاره می‌کنیم.

جاهای دیدنی چابهار در بهار

بهار و به ویژه فروردین ماه، یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر به چابهار شناخته می‌شود. میانگین هوای این شهر در نخستین ماه سال، به ۲۸ درجه سانتی گراد می‌رسد و سواحل زیبا و پدیده‌های طبیعی آن، در زیباترین حالت خود قرار می‌گیرند. برخی از بهترین جاهای دیدنی چابهار در فصل بهار به شرح زیر هستند:

بخوانید از: سفر به بلوچستان، بهشت گمشده ایران

 

ساختمان قدیمی تلگرافخانه چابهار، یادگار تاریخ ۱۰۰ ساله

در چابهار آثار باستانی فراوانی وجود دارند که در هریک از آن‌ها، بخشی از تاریخ این خطه کهن نهفته است. یکی از بناهای تاریخی و دیدنی چابهار، ساختمان قدیمی تلگرافخانه این شهر است که با نام تلگرافخانه انگلیسی‌ها نیز شناخته می‌شود.

این ساختمان که به‌عنوان قدیمی‌ترین بنای مدرن چابهار معرفی می‌گردد، در اواخر دوره قاجار توسط انگلیسی‌ها و کمپانی هند شرقی ساخته شد و با گذشت زمان به محلی برای استقرار اداره پست تبدیل گشت. در این بنای تاریخی، کلیه ارتباطات تلگرافی تجاری و دریانوردی میان هند، گواتر، جاسک و بندرعباس انجام می‌شد.

سایه‌بان‌های شیروانی و سفالی، سقف‌ها و کفپوش‌های چوبی قدیمی و رواق هلالی، همگی به خوبی بیانگر معماری منحصر به فرد این ساختمان هستند. جالب است که بدانید بنای ارزشمند این مجموعه در سال ۱۳۹۲ به گونه‌ای مورد بازسازی قرار گرفت تا امروز بازدید از آن امکان پذیر باشد.

تلگرافخانه چابهار در بلوار امام خمینی و در خیابان مولوی ۲ واقع شده است.

سواحل مکران، تماشای کشتی‌های اقیانوس پیما

سواحل مکران از جمله شگفتی‌های طبیعی و جاهای دیدنی چابهار هستند که در جنوب شرقی این شهر و به موازات دریا گسترده شده‌اند. سرزمینی ساحلی که در کنار زیبایی‌ها و جاذبه‌های گردشگری‌اش، به دلیل موقعیت استراتژیک و جغرافیایی خود در دسته مناطق مهم کشور قرار می‌گیرد.

ساحل مکران، خطه‌ای آبی و بکر است که در امتداد دریای عمان واقع شده و در آن همه چیز، از سواحل صخره‌ای و ماسه‌ای و مرجانی گرفته تا آثار باستانی و تاریخی، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره خواهند کرد. این سواحل، محل اتصال مستقیم به اقیانوس هستند و به کشتی‌های گردشگری سراسر جهان، چشم اندازهای شگفت انگیزی دارند. ضمن آنکه در بخشی از این پهنه آبی عمیق، بازی‌های آبی و ساحلی و تفریحات دریایی نیز برای علاقه‌مندان فراهم شده است.

تلفیق بیابان و دریا و تماشای طلوع و غروب خورشید از میان صخره‌های مرتفع این ساحل، تنها بخش کوچکی از جذابیت‌های این طبیعت بکر به حساب می‌آیند.

اسکله کنارک، سرزمین لنج‌ها و قایق‌های صیادی

تماشای پهلوگیری لنج‌ها و قایق‌های صیادی ماهیگیران در غروب آفتاب، یک منظره شگفت انگیز و به یاد ماندنی است. چشم اندازی که در اسکله کنارک، با پرواز پرندگان زیبای دریایی جلوه‌ای دوچندان به خود می‌گیرد.

اسکله کنارک از جمله جاهای دیدنی چابهار است که در فاصله ۵۵ کیلومتری غرب این شهر واقع شده و در حدود ۵ کیلومتر طول دارد. این اسکله، سومین اسکله صیادی طویل ایران، و اولین اسکله صیادی طویل سیستان و بلوچستان شناخته می‌شود و از نظر اقتصادی اهمیت بالایی در این منطقه دارد.

تماشای لنج‌های رنگارنگ، طبیعت بکر و ساحلی تمیز و رویایی، تنها بخشی از دیدنی‌های این جاذبه طبیعی به شمار می‌روند. نباید فراموش کرد که در این اسکله امکانات رفاهی خاصی وجود ندارد و بهتر است برای رفع خستگی و گرسنگی، مواد غذایی و نوشیدنی همراه خود داشته باشید.

جهت اجاره سوئیت چابهار کلیک کنید.

موزه محلی چابهار، لذت آشنایی با زندگی و مردم بومی شهر

یکی از راه‌های شناخت زندگی مردم محلی و روزمرگی‌های آن‌ها، سر زدن به موزه‌های مردم شناسی است. موزه‌هایی که در آن تمام آداب و سنن مردم شهر، به سادگی برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته می‌شود.

موزه محلی چابهار نیز از جمله مجموعه‌های دیدنی این شهر است که می‌تواند اطلاعات مفیدی از زندگی مردم خونگرم و با اصالت چابهار را در اختیارتان قرار دهد. این موزه در ساختمانی زیبا و قدیمی که از دوران قاجار به یادگار مانده، واقع شده و در آن آثار متفاوتی از دوره‌های زندگی مردم شهر دیده می‌شود.

بخش‌های موزه محلی چابهار به پیش از تاریخ، تاریخی، معاصر و مردم‌شناسی تقسیم شده است. در هر یک از این بخش‌ها، تندیس‌هایی از اهالی بومی روزگاران دور وجود دارد که با پوشش سنتی، حس‌ و‌ حال زندگی مردمان قدیم این منطقه را تداعی می‌کنند. هر یک از این بخش‌ها با زیبایی خاص و منحصر به فردی بنا شده‌اند و آثار زیبایی را درون خود جای داده‌اند.

موزه محلی چابهار در خیابان دریا و در ساختمان فرمانداری واقع شده است و سر زدن به آن از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ ظهر و ۱۶ تا ۲۰ بعد از ظهر امکان پذیر خواهد بود.

جنگل حرا چابهار، طبیعت همیشه سبز بلوچستان

جنگل حرا از جمله جاهای دیدنی چابهار شناخته می‌شود که در فصل بهار به ویژه خرداد ماه، به اوج زیبایی خود می‌رسد. این جنگل مجموعه‌ای از درختان سرسبزِ آب شور است که در میان خاک دریا، ریشه کرده‌اند. درختانی که با هر جزر و مد، از دل آب بیرون می‌زنند و پربارتر و زیباتر از همیشه دیده می‌شوند.

جنگل حرا مساحتی بالغ بر ۸۵ هزار هکتار دارد و به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش، زیستگاه پرندگان، دوزیستان و آبزیان مختلفی مانند انواع ماهی‌ها، خرچنگ‌ها، میگو‌ها، دلفین‌ها و لاک‌پشت‌های دریایی است. جالب است که بدانید درختان این جنگل با دفع نمکِ آب شور دریا، آن را به آب شیرین تبدیل کرده و سپس مصرف می‌کنند.

جنگل حرا در نزدیکی رودخانه باهوکلات و در ناحیه ساحلی خلیج گواتر قرار گرفته است. طبیعتی که سرشار از گل‌های رنگارنگ و پرندگان بومی است و در آن امکان قایق سواری برای گردشگران ماجراجو وجود دارد.

آرامگاه سید غلام رسول، شادی به جای عزا

آرامگاه سید غلام رسول، یک مکان تاریخی و زیارتی است که به دلیل معماری متفاوتش، در دسته جاهای دیدنی چابهار قرار می‌گیرد. این بنای باستانی با تقلید از سبک معماری هندی ساخته شده است و به دلیل رنگ سفید و ظاهری خاص، توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند.

این آرامگاه، محل دفن عارفی به نام سید غلام رسول است که در سال ۴۵۶ هجری قمری در منطقه چابهار زندگی می‌کرد و در میان مردم قدیم آن دوران، به خوشنامی شهرت داشت. جالب است که بدانید این عارف دوره‌گرد وصیت کرده بود تا پس از مرگش کسی عزاداری نکند و بالعکس به‌جای عزاداری، مردم برای او به رقص و پایکوبی بپردازند. بنا بر این وصیت، هر سال در هفته آخر ذی‌القعده مراسم خاصی برگزار می‌شود و مردم، سالگرد درگذشت او را با شادی و جشن برپا می‌نمایند.

تماشای گچبری‌ها، مقرنس‌کاری‌های هنرمندانه و دیوارنگاره‌های ظریف این بنا، حس و حال خاصی را به هر هنردوستی منتقل خواهد کرد. در حوالی این ساختمان شگفت انگیز، درختان تمبرهندی سرسبزی نیز دیده می‌شوند که با صبوری، سر به آسمان گشوده‌اند.

آرامگاه سید غلام رسول در بلوار شهید ریگی واقع شده و هرسال میزبان مسافرانی است که از کشورهای شبه قاره هند برای عبادت و نذر و نیاز راهی آن می‌شوند.

بخوانید از:جاهای دیدنی قشم

باغ گیاه شناسی چابهار، لذت تماشای گونه‌های نایاب گیاهی

در هر نقطه‌ و شهری از کشورمان، گونه‌های گیاهی متنوعی وجود دارند که متناسب با آب و هوای منطقه، سر از خاک بیرون می‌آورند. چابهار نیز از این قاعده مستثنی نیست و در گوشه و کنارش انواع گیاهان نادر دیده می‌شوند. گیاهانی که به لطف مجموعه باغ گیاه شناسی تیس، در دسترس و مشاهده علاقه‌مندان قرار گرفته‌اند.

باغ گیاه شناسی تیس یکی از جاهای دیدنی چابهار است که در آن نزدیک به ۴ هزار گونه متفاوت گیاهان بومی و غیربومی پرورش داده می‌شود. باغی که در آن علاوه بر گل‌های رنگارنگ و گیاهان کمیاب، گونه‌های جانوری مختلفی مانند سنجاب‌های بازیگوش، طوطی‌‌ و مرغ‌ مینا زندگی می‌کنند.

بسیاری قدمت ساخت این باغ را به دهه ۱۳۴۰ مرتبط می‌دانند. به همین دلیل است که تعداد فراوانی از گیاهان موجود در این مجموعه، عمر طولانی دارند و از روزهای بسیار دور به یادگار مانده‌اند. باغ گیاه شناسی چابهار در پنج کیلومتری شمال غربی این شهر و در حوالی روستای تیس واقع شده و امکان بازدید از آن برای عموم آزاد است.

بخوانید از: راهنمای سفر به قشم

جاهای دیدنی چابهار در تابستان

یکی دیگر از زمان‌های مناسب برای سفر به چابهار و گشت و گذار در آن، تابستان است. گرچه آب و هوای این شهر در تابستان گرم است و میانگین دما به ۳۷ درجه سانتی گراد می‌رسد، با این حال چابهار نسبت به دیگر شهرهای جنوبی، خنک‌ترین آب و هوا را دارد.

برخی از جاهای دیدنی چابهار در تابستان به شرح زیر هستند:

کلبه غواصی چابهار، تجربه شگفت انگیز تفریحات دریایی

همانطور که به شما گفتیم، بخشی از زیباترین و جذاب‌ترین دیدنی‌های چابهار در سواحل بکر و دریای زلال آن خلاصه می‌شود. دریایی عمیق و آبی که هر ماجراجویی را وسوسه می‌کند تا تنی به آب بزند و از خنکای آن لذت ببرد.

خوشبختانه مسئولان شهری چابهار با تاسیس کلبه غواصی، امکانات ویژه‌ای برای علاقه‌مندان این رشته و دیگر ورزش‌های آبی فراهم کرده‌اند. در این مجموعه بهترین تجهیزات غواصی در اختیار گردشگران آماتور و حرفه‌ای قرار می‌گیرد. در نتیجه حتی افرادی که غواصی بلد نیستند هم می‌توانند به راحتی تماشای دنیای زیر آب را تجربه کنند.

فراموش نکنید که در کلبه غواصی، مربیان ماهر و حرفه‌ای آماده‌اند تا اصول حرفه‌ای و لازم را به علاقه‌مندان آموزش دهند. در این مجموعه همچنین امکانات تفریحی و ورزشی دیگری مانند ماهیگیری،‌ موج‌سواری، قایق‌سواری و اسکی روی آب در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه در فواصل مختلف سال، دوره‌های غواصی فشرده‌ برای علاقه‌مندان این رشته برگزار می‌گردد.

کلبه غواصی یکی از جاهای دیدنی چابهار است که در حوالی هتل لیپار قرار دارد. این مجموعه همه ‌روزه از ۸:۳۰ صبح تا ۱۷ بعد از ظهر پذیرای علاقه‌مندان و گردشگران خواهد بود.

جاهای دیدنی چابهار در پاییز

فصل پاییز، به دلیل خنکای مطبوع و آب و هوای ملایمش، یکی از پرطرفدارترین زمان‌ها برای سفر به چابهار شناخته می‌شود. در این فصل هزینه سفر به دلیل استقبال مسافران، تا حدی افزایش میابد. با این حال سر زدن به جاذبه‌های طبیعی و تفریحی چابهار در پاییز، لطف دیگری دارد.

در ادامه به معرفی جاهای دیدنی چابهار در پاییز اشاره می‌کنیم:

کوه های مریخی چابهار، یک طبیعت‌گردی ناب

کوه‌های مر‌یخی یا کوه‌‌های مینیاتوری، از جمله محبوب‌ترین و معروف‌ترین جاهای دیدنی چابهار هستند که در فاصله ۵۰ کیلومتری شرق این بندر، از منطقه «کچو» تا «بندر گواتر»، واقع شده‌اند. کوه‌هایی با ظاهری متفاوت و رنگ‌هایی چشم نواز که در طول سالیان دراز، به کمک فرسایش خاک و وزش باد و بارش باران‌ها بوجود آمده‌اند.

بسیاری از مردم محلی، به‌دلیل پیچ‌وخم‌های این کوه‌ها و شباهت‌شان به سطح مریخ، این پدیده زمین شناسی بکر را با نام کوه‌های مریخی معرفی می‌کنند. این کوه‌ها با ارتفاعات گوناگون (از پنج تا ۱۰۰ متر) بر روی خاک چابهار قد علم کرده‌اند؛ کوه‌هایی که در حقیقت امتداد‌ رشته کوه‌های زاگرس هستند و تا کشور پاکستان نیز ادامه دارند.

بسیاری از زمین شناسان معتقدند که کوه‌های مریخی، سالیان متمادی زیر آب‌های دریاچه عمان مدفون بوده‌اند! به عقیده آن‌ها، خطوط و شیارهای منظم بر روی دامنه این کوه‌ها، نتیجه رسوب آهکی بدن جانداران سخت پوست و فرسایش طولانی مدت آن‌ها بوده است.

جالب است که بدانید کوه‌های مریخی در منطقه‌ای موسوم به “بدبوم” قرار دارند؛ یعنی منطقه‌ای که در آن هیچ گیاهی نمی‌روید و تنها تعداد کمی پرنده در اطرافش زندگی می‌کنند. به همین دلیل مهم است که هنگام بازدید از این جاذبه گردشگری، ساعات اولیه روز یا هنگام عصر را انتخاب کنید تا تابش مستقیم آفتاب شما را اذیت نکند.

 

جهت اجاره ویلا و سوئیت قشم کلیک نمایید

روستا و گورستان جن تیس، تجربه‌ای هیجان انگیز

اگر دوست دارید در چابهار کمی هیجان و ترس را چاشنی سفرتان کنید، ما به شما سر زدن به روستای تیس و گورستان قدیمی آن را پیشنهاد می‌کنیم. روستای تیس، یکی از قدیمی‌ترین روستاهای چابهار و حتی ایران است که قدمتش به ۲۵۰۰ سال قبل برمی‌گردد. نام این روستا در کتاب‌هاى مربوط به فتوحات اسکندر مقدونی ذکر شده و در آثار مورخان و جغرافی‌دانان دوره اسلامى نیز، از آن با نام‌های بندر تزیا یا تسی، یاد می‌کنند.

امروز این روستا یکی از جاهای دیدنی چابهار است و گردشگران بسیاری را در طول سال، به خود جذب می‌نماید. اما نکته هیجان انگیز این روستا، گورستانِ آن است که مردم بومی بلوچ به آن «جن سنط» یا گورستان جن می‌گویند. در گذشته این گورستان در حاشیه روستا قرار داشت اما امروز، روستا تا ۱۰۰ متری قبرستان پیش‌روی کرده است.

نکته متفاوت این قبرستان، در وجود سنگ قبرهای عظیم الجثه و شیوه حفاری متفاوتشان خلاصه می‌شود. مردم محلی اعتقاد دارند که این گورها متعلق به جن‌هاست! آن‌ها مردگان خود را در حصار این سنگ‌ها دفن کرده‌اند و با فرا رسیدن شب و تاریکی، بر سر گور از دست‌رفتگان خود حاضر شده و عزاداری می‌کنند. و هر کس که شب گذرش بر این گورستان بیفتد، مورد نفرین جن‌ها قرار می‌گیرد و با عذابی سخت بعد از چند روز می‌میرد!

در کنار این گورستان که به قبرستان شماره یک تیس مشهور است، قبرستان امروزی مردم روستا نیز واقع شده است. مردم روستا اگرچه درگذشتگان خود را در این گورستان به خاک می‌سپارند؛ اما همچنان مراقبند که شب گذرشان به گورستان جن‌ها نیفتد.

گورستان جن تیس در ۳۰۰ متری غرب روستای تیس در جنوب قلعه پرتغالی‌ها واقع شده است و بر تپه‌ای کم‌ارتفاع مشرف به روستا و پای کوه پیل‌بند قرار دارد.

مسجد جامع تیس، یادگار دوران صدر اسلام

چابهار به جز طبیعت شگفت انگیز و سواحل ماسه‌ای، آثار تاریخی با ارزشی نیز دارد که قدمت برخی از آن‌ها به صدها سال پیش باز می‌گردد. مسجد جامع تیس یکی از این بناهای باستانی و تاریخی چابهار است که ساخت آن را به ۱۲۵۰ سال پیش نسبت می‌دهند. برخی مورخان، این مسجد جامع را دومین مسجد ساخته شده در ایران پس از اسلام می‌دانند.

این بنای تاریخی، به سبک معماری هندی و پاکستانی ساخته شده و با داشتن مناره، گنبدهای سبز و قرمز و شیشه‌کاری‌های منظم، می‌تواند تا ساعت‌ها علاقه‌مندان و مسافران را به کند و کاو و تماشا مشغول کند. جالب است که بدانید مسجد تیس تنها یک مناره دارد و با وجود گذشت سالیان دراز از احداث آن، همچنان محل مناسبی برای زیارت و بازدید گردشگران شناخته می‌شود.

مسجد جامع تیس در ۱۱ کیلومتری چابهار و در روستای تیس واقع شده است.

قلعه تیس، قلعه پرتغالی‌هار

قلعه تیس یکی از جاهای دیدنی چابهار است که به دلیل بنای تاریخی‌اش، در دسته پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری این شهر قرار می‌گیرد. این سازه باستانی، بیش از دو هزار سال قدمت دارد و در خلیج چابهار، بر فراز تپه‌ای مشرف به جاده چابهار-تیس واقع شده است.

قلعه تیس، در زمان حمله و استعمار پرتغالی‌ها به سواحل جنوبی ایران و برای دیده‌بانی و جلوگیری از شورش‌های احتمالی مردم محلی ساخته شد. قلعه‌ای که به کمک مصالحی همچون آجر، سنگ و گچ شکل گرفت و به دلیل احداثش بر فراز ارتفاعات، چشم انداز مناسبی به دریا و محیط اطراف داشت.

در حال حاضر تنها بقایای اندکی از این بنای تاریخی ارزشمند باقی‌مانده است. بنایی که بسیاری معماری آن را به کاروانسراهای دوران صفویان شبیه می‌دانند. قلعه تیس با داشتن دو برج و مناره و دیواره‌هایی نیمه کاره، در ۵ کیلومتری شمال غرب چابهار واقع شده و بازدید از آن در هر ساعتی از روز امکان پذیر است.

جهت اجاره خانه در کیش کلیک کنید

اسکله رمین، لذت تماشای قایق‌های صیادی

برای تماشای دریای چابهار و ماهیگیران سخت کوشش، چه جایی بهتر از اسکله رمین؟ اسکله‌ رمین از جاهای دیدنی چابهار و یکی از سه اسکله‌ معروف صیادی این شهر است که در روستای رمین قرار دارد. این اسکله، به‌ واسطه کشتی‌ها و قایق‌های صیادی، رفت و آمد صیادان، و صید انواع ماهی‌ها و شاه‌میگوها، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

روزانه ده‌ها کشتی در اسکله صیادی رﻣﻴﻦ لنگر می‌اندازند. کشتی‌هایی که برخی از آن‌ها، کاربری تجاری دارند و برای تبادل کالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی دیگر از قایق‌ها و کشتی‌های اسکله اما تفریحی هستند و بعضی دیگر نیز به صید ماهی و میگو می‌پردازند.

اسکله رمین از اهمیت اقتصادی زیادی برخوردار است. در اطراف آن هم سوله بزرگی ساخته شده که در آن تخلیه، وزن‌کشی و بارگیری ماهی‌های صید شده انجام می‌شود. ساحل روستای رمین نیز مقصدی ایده‌ال برای موج‌سواری به شمار می‌رود و در سال‌های اخیر، چند رویداد موج‌سواری مهم در آن برگزار شده است.

اسکله رمین در روستای رمین در بخش مرکزی چابهار قرار دارد. این روستا در هفت کیلومتری بندر چابهار واقع شده و از شمال به كوه‌های روستای تیس كوپال، از غرب به چابهار و از جنوب به دریای عمان محدود می‌شود.

ساحل صخره ای چابهار، زیباترین ساحل جنوبی ایران

تماشای دریای بی‌کران آبی از میان صخره‌های کوچک و بزرگ سواحل چابهار، لذتی غیرقابل وصف و تکرار نشدنی است. چشم اندازی سحرانگیز که نظیرش تنها در ساحل صخره‌ای این شهر جنوبی وجود دارد.

ساحل صخره ای یکی از جاهای دیدنی چابهار است که در مجاورت دریای عمان امتداد یافته و به دلیل مناظر شگفت انگیزی که دارد، از جمله مقاصد پرطرفدار در میان گردشگران شناخته می‌شود. برخورد آب دریا با دیواره‌ صخره‌ها و سبزی خزه‌هایی که روی سنگ‌های کوچک و بزرگ شکل گرفته‌اند، مناظر بی‌بدیلی را ایجاد کرده‌اند که بدون اغراق مثل و مانندش در کمتر جایی از این دنیا دیده خواهد شد.

جالب است بدانید که در زمان وزش بادهای فصلی، جزر و مد در این منطقه بیشتر می‌شود؛ تا جایی که امواج ارتفاع بیشتری می‌گیرند و به سمت صخره‌های ساحل یورش می‌برند. با این حال آب دریا همیشه طوفانی نیست و گاهی امواج به آرامی بر سطح اقیانوس حرکت می‌کنند. در چنین وضعیتی است که خرچنگ‌ها و لاک‌پشت‌های کوچک از لانه‌هایشان بیرون می‌آیند و جست و خیزشان را روی سنگ‌ها از سر می‌گیرند. پرواز مرغان دریایی بر کرانه این ساحل، از دیگر شگفتی‌های دیدنی این طبیعت بکر است.

ساحل صخره‌ای چابهار از محدوده رمین، امتداد خیابان کارگر، مجموعه تفریحی ساحل صخره‌ای یا دریا بزرگ قابل دسترسی بوده و سر زدن به آن در هر زمانی از روز امکان پذیر خواهد بود.

جهت اجاره ویلا و سوئیت بندرعباس کلیک نمایید

غارهای بان مسیتی، پرستشگاه‌های قدیمی مردم بلوچ

در روستای باستانی تیس و در فاصله ۹ کیلومتری شمال غربی چابهار، مجموعه‌ای از دو غار مصنوعی و یک غار طبیعی وجود دارد که به گفته مردم محلی، در روزگاران گذشته محلی برای پرستشگاه و ذبح قربانی بوده‌اند. جالب است که بدانید در زبان بلوچی «بان» به معنی مرد خداپرست و «مسیتی» به معنی پرستشگاه است.

هریک از این غارها جاذبه‌ای خاص و متفاوت را پیش روی گردشگران قرار می‌دهند. در غار اول که اندازه و ابعاد کوچکتری نسبت به دو غار دیگر دارد، نشانه‌هایی از خط هندی و گجراتی دیده می‌شود. نشانه‌هایی که غالبا به رنگ بنفش و قرمز هستند و هریک از مفاهیم و معنای خاصی حکایت می‌کنند.

حدود ۷ متر دور از غار اول، غار دوم وجود دارد که با ۸۰ متر ارتفاع ورودی، بزرگترین غار این مجموعه را تشکیل می‌دهد. انتهای این غار بن بست است، با این حال برخی از مردم بومی بر این باورند که این غار در گذشته به سردابه‌های زیرزمینی و مقبره‌های ساکنین قدیم منتهی می‌شده است.

غار سوم، ۵۰ متر دورتر از نخستین غار قرار دارد که با داشتن ورودی ۲۰ متری، گردشگران را به یک ماجراجویی هیجان انگیز دعوت می‌کند. غارهای بان مسیتی، در شمال شرقی روستای تیس قرار دارند و سر زدن به آن‌ها در هر زمانی از روز امکان پذیر است.

پلاژ ساحلی تیس، لذت از ساحل ماسه‌ای چابهار

یکی از مکان‌های تفریحی و جذاب در چابهار، پلاژ ساحلی تیس است. در این محدوده زیبای ساحلی، امکانات متعددی برای تفریح و استراحت گردشگران وجود دارد. اول از همه آنکه در راه ماسه‌ای این ساحل، یک مسیر پیاده‌روی ساخته شده است که امکان قدم زدن و تماشای جلوه دریا را به زیبایی فراهم می‌کند.

از طرف دیگر، در این پلاژ ساحلی امکان کمپینگ و چادر زدن وجود دارد و گردشگران می‌توانند در میان ماسه‌های داغ ساحلی، ساعاتی به استراحت بپردازند. شنا، جت اسکی و قایق‌سواری از دیگر تفریحات هیجان‌انگیز پلاژ ساحلی تیس به حساب می‌آیند که امتحان کردنشان، تجربه فراموش نشدنی را به همراه خواهد داشت.

خوشبختانه در اطراف پلاژ ساحلی تیس، رستوران‌ها و کافه‌‌های باکیفیتی احداث شده‌اند که با ارائه بهترین خوراکی‌ها، یک خاطره خوشمزه و دلچسب را برای گردشگران و مسافران فراهم می‌کنند. پلاژ ساحلی تیس در پنج کیلومتری جاده چابهار کنارک واقع شده و سر زدن به آن در هر ساعتی امکان پذیر است.

خلیج پزم، چشم اندازی به سوی دریا

از دیگر سواحل دیدنی و جذاب چابهار، خلیج پزم است که در زبان محلی، با نام‌های «خلیج تیاب»، «بندر صیادی پزم» و «پزم تیاب» نیز شناخته می‌شود. گرچه این خلیج از نظر ظاهری به خلیج چابهار شباهت بسیاری دارد، با این حال اندازه آن نسبت به خلیج چابهار کمتر بوده و دماغه ساحل آن، در ارتفاع محدودتری گسترده شده است.

خلیج پزم مانند دیگر شگفتی‌های طبیعی چابهار، جاذبه‌ها و مناظر چشم‌نوازی دارد و زیبایی‌هایش چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره خواهد کرد. لذت از سکوت و آرامش ساحل ماسه‌ای، منظره اسکله‌ لنج‌های صیادی، رقص خرچنگها در خاک ساحل و تماشای تلاطم موج‌ها در کنار صخره‌ها، تنها بخش کوچکی از تجربیات غیرقابل وصف در این خلیج بکر و طبیعی به شمار می‌روند.

خلیج پزم در ۵۰ کیلومتری چابهار و ده کیلومتری کنارک واقع شده و یکی از زیباترین جاهای دیدنی چابهار به حساب می‌آید.

جاهای دیدنی چابهار در زمستان

گرچه به دلیل آب و هوای مطبوع، سفر به چابهار در هر فصل و زمانی امکان پذیر است، اما می‌توان بهترین زمان سفر به این شهر را بین ماه‌های آبان تا اواسط فروردین دانست. در نتیجه برای مسافرانی که به هوایی خنک علاقه‌مندند، زمستان فصلی جذاب برای سفر به چابهار خواهد بود.

جاهای دیدنی چابهار در زمستان به شرح زیر هستند:

بندر گواتر، نقطه پایانی چابهار

بندر گواتر یا خلیج گواتر، از لحاظ جغرافیایی، نقطه پایانی شهر چابهار است که تنها به اندازه نیم ساعت قایق سواری با پاکستان فاصله دارد. این پهنه دریایی، به آب‌های اقیانوس هند منتهی می‌شود و به دلیل طبیعت متفاوتش، یکی از جاذبه‌های کم نظیر چابهار به حساب می‌آید.

علاوه بر گونه‌های گیاهی و جانوری ویژه در این منطقه، صخره‌ها و موج‌شکن‌های طبیعی نیز در اطراف این خلیج وجود دارند که بر اثر برخورد امواج بلند دریا با دیواره‌های صخره‌ای پدید آمده‌اند. مناظری شگفت انگیز و دیدنی که بسیاری، آن‌ها را مشابه تصاویر فیلم‌های فضایی می‌دانند!

این خلیج همچنین به‌دلیل مجاورت با جنگل‌های حرا، جز مناطق حفاظت شده توسط محیط زیست به حساب می‌آید. جالب است که بدانید خلیج گواتر هر سال در اوایل پاییز میزبان ۴۰ نوع از گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر است. پرنده‌هایی که در قالب دسته‌های ۱۰۰ تایی به این منطقه پرواز می‌کنند.

بندر چابهار در ۹۵ کیلومتری شرق این شهر و در آخرین نقطه ایران و ایستگاه مرزبانی واقع شده است.

ساحل و اسکله بریس، زیباترین ساحل خطرناک چابهار

احتمالا در صفحات مجازی، تصاویری از مسافران چابهار دیده‌اید که بر لبه پرتگاهی ایستاده‌اند و به دریایی پر از قایق‌ها و لنج‌های صیادی نگاه می‌کنند! این تصویر در حقیقت بخشی از اسکله و ساحل بریس است که در سال‌های اخیر گردشگران فراوانی را به سوی خود می‌کشاند.

ساحل بریس با داشتن ارتفاع ده متری از سطح دریا، یکی از سواحل مهم چابهار برای صید انواع ماهی و شاه‌میگو شناخته می‌شود. این ساحل همچنین به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، محل مناسبی برای لنگر انداختن لنج‌ها و کشتی‌ها به حساب می‌آید.

ساحل و بندر بریس در مجاورت دریای عمان قرار دارد و می‌تواند به عنوان نقطه صفر مرزی دریایی نیز معرفی گردد. این طبیعت بکر و شگفت انگیز، با چشم اندازهای بی‌نظیری از دریا و کوه‌ها احاطه شده است. تا جایی بسیاری از گردشگران برای ثبت تصاویر خاطره انگیز و به یاد ماندنی، از مرتفع‌ترین صخره‌ها بالا می‌روند و خود را به نقطه‌ای ایده‌ال می‌رسانند.

با این حال نباید فراموش کرد که صخره‌های مرتفع مرجانی این محدوده، ایمنی کاملی ندارند و ممکن است ایستادن بر روی آن‌ها خطر آفرین باشد! بنابراین توصیه می‌کنیم که از نزدیک شدن به لبه‌ی این صخره‌ها تا حد امکان اجتناب نمایید. ساحل بریس همچنین در نزدیکی روستا تاریخی بریس قرار دارد؛ روستایی که قدمت آن را به بیش از ۵۰۰ سال قبل نسبت می‌دهند!

ساحل و اسکله بریس در ۶۰ کیلومتری جنوب شرق چابهار واقع شده و برای دسترسی به آن باید از مسیر چابهار بریس (که مناظر شگفت انگیزی دارد) استفاده کرد.

برای مشاهده و اجاره سوئیت در بوشهر کلیک کنید

گل فشان تنگ، پدیده ناب زمین شناسی

برای تمام علاقه‌مندان به بازدید از شگفتی‌های طبیعت، سر زدن به گل فشان تنگ یک پیشنهاد هیجان انگیز است! این پدیده نادر زمین شناسی که در دسته زیباترین جاهای دیدنی چابهار قرار می‌گیرد، مجموعه‌ای از چشمه‌های گل و لای انباشته شده در زمین است که در فواصل پانزده ‌دقیقه‌ای، با شکاف و لرزش از خاک فوران می‌کنند. ساز و کار طبیعی و زمین شناسی این چشمه‌ها تا حد زیادی به آتشفشان‌ها شباهت دارد.

وجود این پدیده طبیعی و شگفت انگیز تنها به چابهار محدود نیست و در نقاط مختلف دنیا نیز نمونه‌هایی از آن دیده می‌شود. برخی زمین شناسان بر این باورند که کوه‌های حوالی این چشمه‌ها در طول سالیان دراز بر اثر فعالیت گل فشان‌ها ایجاد شده‌اند. علاوه بر این به اعتقاد بسیاری، این گل‌ها اثرات شفابخش دارند و می‌توانند در درمان بیماری‌هایی نظیر دردهای مفاصل، ستون فقرات و بیماری‌های عصبی موثر باشند.

گل فشان‌های چابهار در حوالی کوه‌های بندر تنگ قرار گرفته‌اند و به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی‌، گردشگران فراوانی را به سمت خود جذب می‌کنند. این پدیده جالب زمین شناسی در ۱۰۰ کیلومتری بندر چابهار واقع شده است و تماشای آن مستلزم یک کوهنوردی کوتاه و ساده خواهد بود.

منطقه حفاظت شده گاندو، زیستگاه تمساح‌های پوزه کوتاه

اغراق نیست اگر بگوییم که بسیاری، سیستان و بلوچستان و چابهار را با گاندوها یا همان تمساح‌های پوزه کوتاه می‌شناسند. از جمله عجایب طبیعی و بومی این خطه جنوبی که در چابهار، در محدوده‌ای حفاظت شده نگهداری می‌شوند.

در منطقه حفاظت شده گاندو، برکه‌هایی وجود دارند که هرکدام توسط یک یا چند تمساح گاندو اشغال شده و با توجه به موقعیت‌شان، اسم خاصی به خود گرفته‌اند. این زیستگاه طبیعی، در ۹۰ کیلومتری شرق چابهار واقع شده است و در آن علاوه بر تمساح‌های وحشی، حیوانات دیگری مانند سنجاب‌، شغال‌های وحشی، روباه، سیاه گوش و خدنگ زندگی می‌کنند.

در این مجموعه ۲ رودخانه اصلی با نام‌های کاجو و سرباز وجود دارند که تماشای گاندوها در امتداد آن‌ها امکان پذیر است. جالب است که بدانید در آسمان این محدوده، پرواز عقاب شاهی، هوبره و مرغ سقای پا خاکستری نیز قابل مشاهده خواهد بود.

اگر عاشق حیات وحش یا از طرفداران پروپاقرص راز بقا هستید، تماشای این جاذبه هیجان انگیز را به شدت به شما توصیه می‌کنیم. منطقه حفاظت شده گاندو در محدوده باهوکلات واقع شده و سر زدن به آن رایگان است.

تفرجگاه ساحلی دریا کوچک، محبوب‌ترین ساحل چابهار

اگر در چابهار به دنبال مکان مناسبی برای تفریح و گردش با خانواده می‌گردید، ما به شما تفرجگاه ساحلی دریا کوچک را معرفی می‌کنیم. این پدیده طبیعی، از جمله جاهای دیدنی چابهار است که در میان مردم محلی و سایر مسافران، محبوبیت فراوانی دارد.

کرانه بی‌همتای این ساحل، پاتوق گردشگرانی است که برای کمپینگ، چادر زدن و استراحت‌ کوتاه مدت، ساعاتی را در آن می‌گذرانند. تماشای ساحل ماسه‌ای، موج‌های پرصلابت دریا و مناظر تماشایی از لنج‌های ماهیگیری، تنها بخش کوچکی از جذابیت‌های ساحل دریا کوچک به شمار می‌روند.

جالب است که بدانید در گوشه‌ای از این ساحل، صیادان با ماهی‌های تازه صید شده بساط خود را پهن می‌کنند و به علاقه‌مندان، آنچه که از دریا گرفته‌اند را ارائه می‌کنند. تفرجگاه ساحلی دریا کوچک در انتهای بلوار امام چابهار واقع شده است و سر زدن به آن در هر ساعتی از شبانه روز امکان پذیر خواهد بود.

برای مشاهده و اجاره خانه و اقامتگاه‌های بومگردی کلیک نمایید

 

قلعه پیروز گت، سفر در ماشین زمان

سر زدن به قلعه پیروز گت، به سفر در ماشین زمان می‌ماند؛ قلعه‌ای باستانی و تاریخی که مورخان قدمت آن را به دوران ساسانیان و اشکانیان نسبت می‌دهند. این قلعه در حوالی روستای تیس و در ۵ کیلومتری چابهار قرار دارد و به دلیل موقعیت استراتژیک، یکی از آثار تاریخی مهم این شهر به شمار می‌رود.

قلعه پیروز گت با ملاط ساروج و سنگ‌های آهکی ساخته شده و از ۲ اتاق نگهبانی، برج‌های دیده‌بانی، آب انبار و یک خندق تشکیل شده است. جالب است که بدانید بسیاری از باستان شناسان بر این باورند که مصالح به‌کار رفته در ساخت این بنا، از محل دیگری آورده شده است.

این قلعه در طی قرن‌ها متمادی، دچار ویرانی شده و جز برخی دیواره‌ها چیزی از آن باقی نمانده است. با این حال تماشای بنای استوار آن در دل کوه، همچنان از عظمت این اثر تاریخی سخن می‌گوید.

قلعه پیروز گت در پنج کیلومتری شمال غربی چابهار و در روستا تیس واقع شده و بازدید از آن برای عموم رایگان خواهد بود.

تالاب لیپار چابهار، تالاب صورتی رنگ بلوچستان

تماشای دریاچه‌ای صورتی رنگ آن هم در جنوبی‌ترین نقطه ایران، می‌تواند کمی عجیب و غیرقابل باور باشد. با این حال به شما اطمینان می‌دهیم که چنین پدیده طبیعی به راحتی در سفری به چابهار قابل مشاهده خواهد بود.

تالاب توریستی لیپار، از جمله جاهای دیدنی چابهار است که در میان کوه‌های مرتفع قرار گرفته و در دسته عجایب شگفت انگیز کشور به حساب می‌آید. این تالاب به دلیل وجود پلانکتون‌های گیاهی‌ و باکتری‌هایی که در آب شور آن زندگی می‌کنند، به رنگ صورتی دیده می‌شود. افزایش مواد معدنی و آلی در آب‌های این تالاب به ویژه در اواخر پاییز و اوایل زمستان، باعث شده است تا این پدیده طبیعی در این زمان بیشتر از هروقت دیگری به رنگ صورتی به چشم بیاید.

جالب است که بدانید تالاب لیپار در سال‌های دهه ۶۰ احداث شده و به نوعی یک تالاب مصنوعی به حساب می‌آید. تالاب لیپار همچنین در میان زمین شناسان و گیاه شناسان، اهمیت ویژه‌ای دارد. در این دریاچه مصنوعی بیش از ۴۶ گونه جلبک‌ دریایی رشد و زندگی می‌کنند که نظیرشان در کمتر تالابی دیده خواهد شد.

تالاب لیپار همچنین به عنوان زیستگاه ۸۵ گونه ماهی کمیاب شناخته می‌شود. پس اگر اهل ماهیگیری هستید و یا به دنیای زیر آب علاقه‌مندید، سر زدن به این طبیعت بکر را در برنامه‌هایتان بگنجانید. این تالاب با وجود مصنوعی بودن، هر سال میزبان پرندگان مهاجر است و بر فراز آسمانش گونه‌های متنوعی از پرندگان در حال پرواز دیده می‌شوند.

تالاب لیپار در جاده چابهار-گواتر و بعد از روستای رمین قرار دارد و سر زدن به آن در هر زمانی امکان پذیر خواهد بود.

اسکله پسابندر، زیستگاه شاه‌میگوهای جنوبی

از دیگر جاهای دیدنی چابهار، می‌توان به اسکله پسابندر اشاره کرد که در فاصله ۸۸ کیلومتری جنوب شرقی این شهر و در حوالی خلیج گواتر قرار دارد. این منطقه، محل اصلی صید و صادرات ماهی‌هایی مانند ماهی تن، شیرماهی و حلوا شناخته می‌شود. ضمن آنکه در حوالی اسکله جزیره‌ای به نام مرجان واقع شده که به زیستگاه اصلی شاه‌میگو‌ها شهرت دارد.

به دلیل رونق صیادی در این اسکله، می‌توان بهترین و تازه‌ترین آبزیان را با قیمتی مناسب و مقرون به صرفه از این منطقه تهیه کرد. جالب است که بدانید در این محدوده، منطقه‌های مخصوص ارتش، سپاه و دریابانی نیز قرار گرفته است.

در حوالی اسکله پسابندر همچنین صخره‌های مرتفعی وجود دارند که بر اسکله، دریا و لنج‌های ماهیگیری مشرف شده‌اند. چشم انداز بی‌نظیر این ارتفاعات باعث شده است تا بسیاری از گردشگران برای تماشای این اسکله از صخره‌های آن بالا روند.

درخت مکرزن چابهار، انجیر معابد بلوچستان

آثار به جا مانده از تاریخ تنها در بناها و ساختمان‌های قدیمی خلاصه نمی‌شود. گاهی اوقات یک درخت کهنسال تنومند نیز می‌تواند از سالیان دور و دراز گذشته به درستی حکایت کند.

درخت مکرزن، یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی‌ چابهار است که بسیاری قدمت آن را به صد سال پیش نسبت می‌دهند. درختی تنومند، قدیمی و شگفت‌انگیز که با نام‌های دیگری مانند انجیر معابد، لور و انجیر هندی نیز شناخته می‌شود.

این درخت در نزدیکی مسجدی در حوالی نیک شهر چابهار واقع شده و به دلیل برگ‌های بزرگ و پهنش، سایه‌بانی دل انگیز را برای مردم خسته از نور آفتاب فراهم کرده است. جالب است که بدانید اصل این درخت به کشور هند باز می‌گردد.

اما رشد و نمو این درخت هم داستان متفاوت خودش را دارد:

درخت کهنسال مکر زن، دانه‌های خود را در فضولات پرندگانی که بر روی درخت هستند می‌اندازد. بعد از جوانه زدن دانه‌ها، ریشه‌هایی از آنها به سمت زمین فرستاده شده و کل تنه درخت مکر زن را فرا می‌گیرند. این ریشه‌های جدید، باعث مرگ درخت اصلی می‌شوند! اما خودشان دوباره شروع به رشد می‌کنند تا جای درخت اولیه را بگیرند.

به همین دلیل است که شاخه‌های عجیب و پیچ در پیچ این درخت، از سمت آسمان به زمین برگشته‌اند و دوباره در خاک فرو رفته‌اند ، تا جایی که از محل فرو رفتن آنها ساقه دیگری رشد کرده است. این رشد بسیار عجیب و شگفت انگیز درخت مکر زن باعث شده است تا این گیاه بومی، شکل و شمایل متفاوتی داشته باشد!

به شما توصیه می‌کنیم که اگر قصد سفر به چابهار را دارید و دوست دارید از شگفتی‌های طبیعت این منطقه بیشتر دانید، سر زدن و فرصت تماشای درخت مکرزن را از دست ندهید.

مراکز خرید چابهار

مگر می‌شود که راهی جنوب و بندر چابهار شد و بدون سر زدن به بازارها و مراکز خرید آن، راه برگشت به خانه را در پیش گرفت؟ خوشبختانه در چابهار بازارهای کوچک و بزرگی وجود دارند که در آن‌ها انواع کالاهای سنتی و صنایع دستی مردم بومی شهر به فروش می‌رسد. در این خاک جنوبی همچنین مراکز خرید مدرنی احداث شده‌اند که در آن‌ها محصولاتی مانند کیف، کفش، پوشاک، عینک، پارچه و کالاهای خانه و آشپزخانه عرضه می‌گردد.

در ادامه به معرفی برخی از بهترین بازارها و مراکز خرید چابهار می‌پردازیم:

مرکز خرید ابریشم چابهار، پاتوق برند پوش‌ها

یکی از جاهای دیدنی چابهار و مراکز خرید پرطرفدار آن، مرکز خرید ابریشم است. مرکز خرید ابریشم چابهار یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید این شهر است که با داشتن ۲۷۵ واحد فروشگاهی و یک هایپرمارکت فوق العاده، خدمات خود را به شهروندان و سایر مسافران عرضه می‌کند.

در این مجموعه انواع پوشاک، لوازم خانگی، محصولات صوتی و تصویری و لوازم آرایشی و بهداشتی به فروش می‌رسند. نیمی از مغازه‌های این مرکز خرید، نمایندگی شعب برندهای معتبر ایرانی و بین المللی را دریافت کرده‌اند و به همین دلیل، بیشتر افرادی که به کالاهای برند علاقه دارند، این مجموعه را برای خرید انتخاب می‌کنند.

مرکز خرید ابریشم در منطقه آزاد چابهار و در خیابان کوهستان واقع شده است و سر زدن به آن از ساعت ۹ صبح تا ۱۱ شب امکان پذیر خواهد بود.

مجتمع تجاری تیس، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد

یکی دیگر از بزرگ‌ترین و بهترین بازارهای چابهار، مرکز خرید پردیس است که در آن همه چیز، از انواع کیف و کفش و لوازم خانگی گرفته تا ملزومات خودرو و لاستیک به فروش می‌رسد. در طبقه دوم این مرکز خرید، بازار چینی‌ها وجود دارد که در آن انواع اجناس و اقلام چینی عرضه می‌شود.

این مرکز خرید در نزدیکی پارک بهار واقع شده و به دلیل فضای بزرگ و باز، موقعیت مکانی مناسبی دارد. مجتمع تجاری تیس هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

بازارچه مرزی ریمدان، محل عرضه کالاهای ارزان و باکیفیت

بازارچه مرزی ریمدان، یکی از چهار بازارچه مرزی و گذرگاه رسمی در مرز مشترک ایران و پاکستان شناخته می‌شود. محلی که در آن انواع پارچه و کالاهای خارجی با تنوع بالا و قیمت‌های پایین به مسافران و شهروندان عرضه می‌گردد. بازارچه مرزی ریمدان در بخش دشتیاری چابهار و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شهر واقع شده است.

دکه بازار چابهار، قدیمی‌ترین بازار شهر

برای تمام علاقه‌مندان به گشت و گذار در بازارهای محلی و قدیمی، دکه بازار چابهار یک پیشنهاد هیجان انگیز است. قدیمی‌ترین بازار سنتی چابهار که با نام بازار فجر نیز شناخته می‌شود و در آن تا چشم کار می‌کند، دکه‌های کوچک ‌و ‌بزرگ به عرضه کالاهایشان مشغولند.

دکه بازار چابهار مکان بسیار مناسبی برای خرید سوغاتی است. در این بازار هر کالایی که فکرش را بکنید از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد پیدا می‌شود. وجود یک خیاط خانه کوچک و جذاب در این بازار نیز باعث شده است تا بسیاری از گردشگران با سفارش لباس‌های محلی چابهار، مجموعه‌ای از رنگ‌ها را با خود به خانه و دیارشان ببرند. در بخش‌های دیگر این بازار بانوان هنرمند و خوش‌سلیقه چابهاری، برای گردشگران و علاقه‌مندان، حناکاری‌های هنرمندانه انجام می‌دهند.

به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر به دیدن روزمرگی‌ها و شناخت زندگی مردم محلی علاقه دارید، قدم زدن در این بازار بومی را از دست ندهید. دکه بازار چابهار در بلوار امام خمینی، خیابان فردوسی بعد از پاساژ دوستخواه واقع شده است.

کلام آخر، چابهار، سرزمین شگفت انگیز جنوب

جاهای دیدنی چابهار

در این مطلب، با شما از جاهای دیدنی چابهار و مناطق اطراف آن صحبت کردیم و به معرفی این خاک سحرآمیز و شگفت انگیز پرداختیم. چابهار بدون اغراق یکی از زیباترین شهرهای ایران است که به دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی، یکی از مقاصد پرطرفدار در میان گردشگران ایرانی و خارجی شناخته می‌شود.

گرچه در سال‌های اخیر تصاویر زیبایی از این شهر در فضای مجازی منتشر شده است، نباید فراموش کرد که هیچ چیز مانند سفر و تجربه کردن لحظات ناب، به درستی حق مطلب را درباره جاذبه‌های چابهار ادا نمی‌کند.

خوشبختانه در چابهار، خانه‌ها و اقامتگاه‌های بوم گردی کوچک و بزرگی وجود دارند که به گرمی میزبان مسافران خواهند بود. می‌توانید برای اجاره ویلا، اقامتگاه و رزرو آپارتمان در چابهار از سایت شب نیز کمک بگیرید.

سوالات متداول جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی چابهار در فصل تابستان، شامل چه مکان‌هایی می‌شوند؟

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی چابهار در تابستان، کلبه غواصی این شهر است که در آن تفریحات سرگرم‌کننده‌ای مانند قایق‌سواری، غواصی و ماهیگیری برای گردشگران وجود دارد.

در چابهار چه مراکز خریدی وجود دارد؟

مجتمع تجاری تیس، بازارچه مرزی ریمدان، دکه بازار چابهار و مرکز خرید ابریشم چابهار از جمله معروف‌ترین مراکز خرید در چابهار شناخته می‌شوند.

ساختمان تلگرافخانه قدیمی چابهار به چه دوره‌ای از تاریخ تعلق دارد؟

ساختمان تلگرافخانه چابهار که به‌عنوان قدیمی‌ترین بنای مدرن این شهر معرفی می‌گردد، در اواخر دوره قاجار توسط انگلیسی‌ها و کمپانی هند شرقی ساخته شد و با گذشت زمان به محلی برای استقرار اداره پست تبدیل گشت. در این بنای تاریخی، کلیه ارتباطات تلگرافی تجاری و دریانوردی میان هند، گواتر، جاسک و بندرعباس انجام می‌شد.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب