جاذبه‌های گردشگری آبادان

0

اگر سنتان به دهه 60 و 70 نزدیک باشد، مسلماً با شنیدن نام آبادان دو چیز در ذهن شما نقش خواهد بست، فیلم‌های دوران دفاع مقدس و آهنگ‌های شاد بندری که از جاذبه‌های گردشگری آبادان به‌حساب می‌آید. آبادان از گذشته تا به امروز از شهرهای مهم کشور بوده است و روزگاری پا به پای تهران در رشد و پیشرفت گام برمی‌داشت. اما به دلیل بروز جنگ تحمیلی آسیب‌های بسیاری بر چهرهُ این شهر همیشه زیبا دیدنی وارد شد. هرچند که آبادان هنوز هم زیباست و جاذبه‌های دیدنی بسیار زیادی دارد. در ادامه با معرفی جاذبه‌های گردشگری آبادان با ما همراه باشید.

آبادان، شهر جاذبه‌های کهن کشور

آبادان را باید به‌عنوان مهم‌ترین شهر جنوبی کشور به شما معرفی کنیم. چرا که به‌واسطهُ داشتن صنایع نفتی و پالایشگاه‌ها همواره از مهم‌ترین مناطق کشور بوده است. آبادان دارای جاذبه‌های گردشگری و دیدنی بسیار زیادی می‌باشد و به همین دلیل همواره در ایام مختلف سال، به‌خصوص نیمه دوم سال که هوا خنک‌تر است، گردشگران بسیاری را به‌سوی خود می‌کشد. آبادان روزی به عنوان عروس خاورمیانه شهرت داشته است.

آبادان بعد از اهواز و خوزستان مهم‌ترین شهر در استان خوزستان نیز هست. شهر همیشه شلوغ و پررفت‌وآمد کشور که نخلستان‌های بسیار زیادی دارد روزهای پرهیاهویی را در تاریخ خود پشت سر گذاشته است. در معرفی جاذبه‌های دیدنی آبادان همراه ما باشید.

مسجد رنگونی‌ها، تلفیق رنگ و مذهب در آبادان

در بین جاذبه‌های گردشگری آبادان اولین موردی که همه مسافران از آن سراغ می‌گیرند مسجد رنگونی‌ها است. این مساجد همان‌گونه که از نامشان هم برمی‌آید، به‌هیچ‌وجه تشابهی به مساجد ایرانی ندارند. مساجد رنگونی‌ها در نقطه سفر مرزی و هم‌جوار با اروندرود ساخته‌شده‌اند. معماری این بنا را به لحاظ سبک‌شناسی می‌توانیم به معماری هندی نزدیک بدانیم. مسجد رنگونی‌ها به درخواست مسلمانان هندی ساخته‌شده است و نام خود را هم از قبیله بزرگی که درگذشته در این منطقه ساکن بوده‌اند گرفته است. قبیله رانگون که در اصل اهل میانمار هستند.

مسجد رنگونی‌ها در آبادان

در تمام فضای این بنا می‌توانید رنگ و بویی از هنر هندی و فرهنگ رنگین‌پوستان این منطقه را ببینید. هرچند که معماران و سازندگان مسجد رنگونی‌ها افرادی از پاکستان بوده‌اند، اما پاکستان و هند دارای تشابه‌های فرهنگی بسیار زیادی هستند. مسجد رنگونی‌ها در سال 1300 شمسی بنا شده است و در بین جاذبه‌های گردشگری آبادان همیشه در ابتدای لیست آثار دیدنی قرار دارد.

سینما شیرین، خاص‌ترین جاذبه گردشگری آبادان

سینما شیرین یکی از سینماهای زیبایی است که در حدود 80 سال پیش در آبادان ساخته شد. این سینما در سال 1310 و در دوره پهلوی اول بنا شد و سالنی با گنجایش 700 نفر دارد. جالب است بدانید سرمایه‌گذار این پروژه یک تاجر هندی بوده و پس از جنگ جهانی دوم بنا شد.

سینما شیرین آبادان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و لقب بزرگ‌ترین سینمای ایران را به خود اختصاص داده است.

آرامگاه ارامنه آبادان

اگر به این فکر می‌کنید که دیدار از گورستان هیچ‌وقت نمی‌تواند جاذبه‌ای داشته باشد پیشنهاد می‌کنیم در حین دیدار از جاذبه‌های گردشگری آبادان زمانی را برای گردش در گورستان ارامنه بگذارید. گورستان ارامنه آبادان در منطقه شطیط و جنوب شرقی شهر قرار دارد و تقریباً نزدیک به اروندرود است.

آرامگاه ارامنه آبادان

مساحت این بنا در حدود 1500 متر بوده و بالغ‌بر 300 قبر در آن قرار دارد. نوشته روی گورها همگی به زبان ارمنی است و به خاطر نوع چینش و مصالح مورداستفاده برای گورها، منظره دیدنی در این منطقه به وجود آمده است. پیشنهاد می‌کنیم در سفر خود به آبادان حتماً زمانی را برای دیدار از گورستان ارامنه نیز کنار بگذارید.

موزه آبادان، قدم زدن در سرسرای تاریخی جنوب کشور

آبادان به‌صرف اینکه از گذشته شهر مهمی بوده است، بناهای قدیمی بسیار زیادی هم دارد. موزهُ آبادان نیز یکی دیگر از بناهای قدیمی در این شهر جنوبی می‌باشد که در سال 1338 بنا شده و میزبان آثار گران بهایی است. به‌غیراز آثار تاریخی و دیدنی که در این موزه یافت می‌شود، خود بنا نیز به لحاظ زیبایی و نمایش تاریخ نهفته در خود قابل‌توجه است.

موزه آبادان، قدم زدن در سرسرای تاریخی جنوب کشور

معماری بنا متشکل از گنبدی مشابه با گنبد دانیال نبی در شوش بوده و ارتفاعی 5 متری دارد. این بنا به لحاظ هنر به‌کاررفته در ساختش زیبایی‌های بی‌نظیری دارد و به‌جرئت از دیدنی‌ترین مکان‌های موجود در آبادان است. ازجمله آثار دیدنی و کهنی که در این موزه وجود دارد می‌توانیم به اشیای کشف‌شده متعلق به دوره تمدن شوش تا دوره صفویه اشاره‌کنیم. البته از دوره‌های قاجار نیز آثار، تندیس، سردیس و یافته‌های بسیاری وجود دارد. در حین دیدار از جاذبه‌های گردشگری آبادان پیشنهاد می‌کنیم که حتماً سری به موزهُ آبادان هم بزنید.

همسایگی مسجد و کلیسا را در آبادان ببینید

یکی از خیابان‌های نسبتاً قدیمی و معروف آبادان به نام زند شناخته می‌شود و شهرت خود را از هم‌نشینی ادیان به دست آورده است. در این منطقه از شهر آبادان کلیسای مردم ارامنه گریگوری که به نام سورت گاراپت شناخته می‌شود قرارگرفته است. این کلیسا در دوره پهلوی بنا شده و تاریخی به سال‌های 1336 دارد.

 سورت گاراپت آبادان

دیدار از این کلیسا برای عموم مردم فراهم است و برای دیدار از آن تنها باید به متولیان کلیسا درخواست دهید تا با روی خوش از شما استقبال کنند. در سال‌های اخیر یکی مسجد نیز در نزدیکی این کلیسا بنا شده و نمای جالبی از هم‌نشینی مسلمانان و مسیحیان را به وجود آورده است.

سینما نفت، معروف‌ترین جاذبه گردشگری آبادان

سینما نفت یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری آبادان است که در سال‌های 1323 ساخته‌شده و به نام سینما تاج شناخته می‌شد. این بنا البته به نام سینما شیر هم شناخته می‌شود چراکه طرح کلی بنای آن برگرفته از یک شیر نشسته است.

سینما نفت آبادان

در حقیقت ایده کلی ساخت بنا برگرفته از شیرهایی است که درگذشته سر در ورودی‌های شهر قرار می‌گرفتند. این سینما معروف نیز از جاذبه‌های دیدنی است که در سفر خود به آبادان حتماً باید از آن دیدن کنید.

شط آبادان، جاذبه همیشه معروف شهر

شط آبادان یا لب شط یکی ازآنجاهایی است که در سفر به آبادان حتماً باید از آن دیدن کرد. این شط باصفا به دلیل قرارگیری در مسیر اروندرود و بهمن‌شیر حالتی شبه‌جزیره‌ای را به وجود آورده و اصلاً نمی‌توان به آبادان سفر کرد و از آن دیدن نکرد. بهمن‌شیر در مقایسه با اروندرود کم آب‌تر است و فقط می‌توانید در آن قایق‌رانی کنید.

شط آبادان

در عوض اروندرود همچنان پر آب است و قابلیت کشتی‌رانی دارد. بهترین زمان بازدید از لب شط در فصل‌های پاییز و بهار می‌باشد که هوا طراوت بسیار خاصی هم دارد.

جزیره مینو در آبادان

در بین جاذبه‌های گردشگری آبادان باید کم‌کم به سراغ جزیره مینو برویم. اگر اهل فیلم و سینما باشید و فیلم سینمایی برج مینو را دیده باشید، احتمالاً با جزیره مینو هم آشنایی دارید. جزیرهُ مینو که درگذشته به نام جزیره صلوح شناخته می‌شد از جزیره‌های نزدیک به آبادان است و تنوع زیستی و بومی نستا زیادی دارد.

جزیره مینو در آبادان

اگر علاقه‌مند به طبیعت‌گردی هستید پیشنهاد می‌کنیم که حتماً در سفر خود زمان را برای بازدید از جزیره مینو کنار بگذارید. در فصل‌های کوچ این منطقه زیستگاه گونه‌های جانوری متنوع و خاصی می‌شود که بهترین مکان برای علاقه‌مندان به طبیعت است.

از دیگر جاذبه‌های دیدنی آبادان باید به پل کابلی، موزه تنوع زیستی، موزه هنرهای معاصر، بازار ماهی‌فروشان و ته لنجی را هم نام ببریم. جاذبه‌های گردشگری آبادان بسیار زیادند و اگر قصد سفر به این شهر جنوبی را دارید پیشنهاد می‌کنیم در فصل بهار و یا پاییز برای سفر برنامه‌ریزی کنید تا بهترین هوای آبادان را هم ببینید. برای اقامت در آبادان هم میتوانید به سایت شب مراجعه کرده و بهترین گزینه ها را در این سایت مشاهده نمایید. خانه ها و سوئیت های موجود در این سایت برای گردشگران همه نقاط کشور در نظر گرفته شده است و می تواند هر نوع سلیقه ای را تامین نماید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب