سفر به آبادان، شهری که روزی عروس خاورمیانه بود

0

وقتی در تعطیلات نوروز به شهرهای مختلف ایران سفر می‌کنیم علاوه بر تفریح و خوش گذرانی فرصت این را داریم که با آداب و رسوم خاص آن شهرها در نوروز نیز آشنا شویم. در واقع می‌توانیم نوروز متفاوتی را در شهر مقصدمان تجربه کنیم و خاطراتی به یاد ماندنی برای خود رقم بزنیم. آبادان در استان خوزستان یکی از آن شهرهایی است که برای سفر نوروزی مقصدی بسیار جذاب است. شهری با مردمان مهربان و مهمان نواز، شهری که هنوز آثار جنگ در آن پیداست اما مردمانی شاد و سرزنده دارد که این شادی را به مسافران هم منتقل می‌کنند، شهر نفت، شهر شط و نخلستان‌های بلند و در نهایت عینک ریبن اصل! سفر به آبادان هم فرصت خوبی است برای تفریح و هم خرید از بازارهای متعدد آن چرا که شهری بندری و از مناطق آزاد بازرگانی ایران است.

جاذبه های گردشگری آبادان
در ادامه جاذبه‌های گردشگری و اقامت در آبادان و نکات دیگری را با هم مرور می‌کنیم تا برای سفری خاطره‌انگیز به آبادان آماده شوید.

معروف‌ترین جاهای دیدنی آبادان

مسجد رنگونی‌ها:

یکی از جاذبه‌هایی که در سفر به آبادان باید حتما از آن بازدید کنید مسجد رنگونی‌های این شهر است. مسجدی که ظاهر آن با تمام مسجدهایی که تا به حال دیده‌اید متفاوت است و بیش‌تر از آن که شبیه مسجد باشد شبیه عمارتی سلطنتی است. این مسجد یکی از زیباترین مساجد ایران است که در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی در جوار اروند رود به سبک معماری هندی احداث شده است. جالب است بدانید مسجد رنگونی‌ها به این خاطر ساخته شد که کارکنان پالایشگاه رنگون مسجدی نزدیک محل کارشان داشته باشند. این کارکنان از اولین گروه برمه‌ای‌ها بودند که به آبادان آمده بودند. موزه اسناد خطی و تاریخی نیز در این مسجد قرار دارد.

کلیسای سورت گاراپت:

 کلیسای سورت گاراپت آبادان
این کلیسا یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری آبادان محسوب می‌شود و هر ساله گردشگران بسیاری از داخل و خارج کشور در سفر به آبادان از آن بازدید می‌کنند. کلیسای سورت گاراپت که زمانی بزرگ‌ترین تالار اجتماعات ارامنه این شهر بوده، دیوار به دیوار مسجد بهبهانی‌ها ساخته شده است. همین موضوع که همنشینی ادیان را به زیبایی هر چه تمام‌تر نشان می‌دهد، سبب توجه بیش‌تر به این بنا شده است. کلیسای سورت گاراپت در زمان جنگ آسیب‌های بسیاری دیده بود اما بعد از آن مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و درهای آن به روی گردشگران باز شد.

موزه آبادان:

موزه آبادان
در سفر به آبادان با چندین موزه مواجه می‌شوید که معروف‌ترین آن‌ها موزه آبادان است. در این موزه که در سال ۱۳۳۸ ساخته شد آثاری از تمدن شوش، صفویه و قاجاریه و همچنین آثار مردم شناسی و هنرهای سنتی یافت می‌شود. برای ساخت گنبد موزه آبادان از گنبد مقبره دانیال نبی الهام گرفته‌اند. موزه هنرهای معاصر و موزه تنوع زیستی از دیگر موزه‌های آبادان هستند.

جزیره مینو:

جزیره مینو با طبیعت تماشایی و منحصر به فردی که دارد یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی استان خوزستان است. نخلستان‌های زیبای این جزیره شما را مسحور خود می‌کنند تا خاطراتی فراموش نشدنی از سفر به آبادان برایتان رقم بخورد. جزیره مینو در فاصله ۱۰ کیلومتری خرمشهر قرار دارد و در رستوران‌های سنتی آن می‌توانید لذیذترین ماهی‌ها و غذاهای محلی و خوش طعم‌ترین قهوه را نوش جان کنید. با رفتن به این جزیره می‌توانید در اروند هم قایق سواری کنید و حسابی خوش بگذرانید.

جزیره مینو جاذبه گردشگری آبادان
لب شط آبادان:

سفر به آبادان بدون تماشای چشم انداز زیبای بهمنشیر و اروند رود انگار که چیزی کم داشته باشد. با رفتن به لب شط و دل سپردن به دریای بی‌کران، لذت سفر به آبادان را برای خود چندین برابر کرده و آرامشی وصف ناپذیر را تجربه کنید. همچنین تماشای غروب خورشید از ساحل برایتان تجربه‌ای فراموش نشدنی خواهد بود.

 آرامگاه سید عباس:

حتما از خواننده کشورمان آقای چاووشی ماجرای رفتن به سید عباس و دخیل بستن برای رسیدن به محبوب را شنیده‌اید. شما هم اگر سودای یار در سر دارید در سفر به آبادان حتما سری به آرامگاه سید عباس بزنید و حاجت خود را بخواهید. از شوخی بگذریم این سید محترم و بزرگوار که در سال ۱۲۹۸ در آبادان فوت شده، از قداست ویژه‌ای نزد مردم برخوردار است و زیارتگاه ایشان پذیرای زائرین بسیاری از شهرهای دور و نزدیک در تمام طول سال به خصوص مناسبت‌های خاص است.

قدمگاه خضر نبی:

جاذبه گردشگری دیگری که در سفر به آبادان باید به سراغ آن بروید، قدمگاه خضر نبی واقع در فاصله تقریبا ۷ کیلومتری این شهر است. این زیارتگاه که یکی از مهم‌ترین زیارتگاه‌های آبادان است در سال ۹۲۰ هجری قمری بنا شده است و افراد محلی و مسافران بسیاری در طی سال برای زیارت به این مکان می‌آیند.
اگر بخواهیم از دیگر جاذبه‌های گردشگری آبادان نام ببریم می‌توانیم به سینماهای آن اشاره کنیم. زمانی اولین سینماهای ایران در آبادان ساخته شده بودند. از سینما رکسی که سال‌ها پیش در آتش سوخته و سینما شیرین که لقب بزرگ‌ترین سینمای ایران را به آن داده بودند گرفته تا سینما نفتی که هنوز هم کم و بیش به فعالیت خود ادامه می‌دهد، از جذابیت‌های این شهر هستند. همچنین در سفر به آبادان می‌توانید به محله‌های بریم و بوارده که خانه‌های شرکت نفت در آن‌ها قرار دارد بروید و از خانه‌هایی که انگلیسی‌ها ساخته بودند دیدن کنید. پل کابلی آبادان که اولین پل کابلی واقع در خشکی است و آرامگاه ارامنه نیز از دیگر جاذبه‌هایی هستند که می‌توان در سفر به آبادان از آن‌ها بازدید کرد.

بازارهای آبادان، از بازار ته لنجی‌ها تا بازار کنزالمال

بازارهای آبادان، از بازار ته لنجی‌ها تا بازار کنزالمال
در سفر به آبادان گشت و گذار در بازارهای قدیمی و پاساژهای مدرن جزو لذت بخش‌ترین قسمت‌های سفرتان خواهد بود. به خاطر همجواری با کشورهای حوزه خلیج فارس و داشتن صادرات و واردات، این شهر بازارهای متعددی دارد که حسابی هم رونق گرفته‌اند و یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های آبادان محسوب می‌شوند. بازار ته لنجی‌ها، بازار ماهی فروشان، بازار مرکزی آبادان، کنزالمال و پاساژ کویتی‌ها از معروف‌ترین بازارها و مراکز خرید این شهر هستند. علاوه بر تفریح و گشت و گذار در بازارها، می‌توانید سوغات آبادان را هم از آن‌ها تهیه کنید.

انواع ماهی، ادویه‌جات، خرما و محصولات مربوط به آن مانند رنگینک، کلوچه و نان‌های خرمایی و رولت خرما و صنایع دستی مثل محصولات حصیری، گلیم و کپو از معروف‌ترین سوغاتی‌های آبادان هستند. راستی تا آبادان رفتید عینک ریبن اصل هم یادتان نرود.

اقامت در آبادان

در سفر به آبادان هم مانند سایر شهرهای کشورمان می‌توانید برای اقامت روی سایت شب حساب باز کنید. در صورتی که قصد اجاره آپارتمان داشتید، پیش از سفر به سایت شب سر بزنید و با اجاره ویلا و آپارتمان در آبادان اقامتی امن و آرام را تجربه کنید. ضمن این که این منازل به لحاظ تمیزی و امکانات توسط کارشناسان سایت شب بررسی می‌شوند و خیال شما می‌تواند از این بابت راحت باشد.
همچنین اگر می‌خواهید در هتل بمانید لازم است بدانید هتل پارسیان و هتل پارس کاروانسرا جزو معروف‌ترین و بهترین هتل‌های آبادان به حساب می‌آیند. هتل کیوان، هتل زیتون و هتل امیرکبیر نیز از دیگر هتل‌های این شهر هستند.

اجاره ویلا برای اقامت در آبادان
فلافل و قلیه ماهی یادت نره!

هیجان انگیزترین بخش سفر به آبادان خوردن غذاهای بسیار لذیذ آن است. اصلا جزو بایدهای سفر است. مثلا شما تصور کن آبادان بیایی و فلافل نخوری! اصلا همچین چیزی ممکن است؟ چندان اغراق آمیز نیست اگر جواب نه باشد. در سفر به آبادان می‌توانید خوشمزه‌ترین فلافل عمرتان را در فلافل فروشی‌های این شهر بخورید که معروف‌ترینشان هم فلافل سرای اکبر برزیلی است. قلیه ماهی، پاکوره، امگشت، سمبوسه و خورشت بامیه غذاهای خوشمزه دیگری هستند که می‌توانید در سفر به آبادان آن‌ها را نوش جان کنید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب