جاذبه‌های گردشگری بندر گز، شهری سرسبز در استان گلستان

1

استان گلستان با تاریخ غنی و طبیعتی منحصر به فرد و خیره کننده، جایگاه ویژه‌ای را در صنعت گردشگری به خود اختصاص داده است. این استان سرسبز و خوش آب و هوا در طول سال به خصوص ایام نوروز پذیرای گردشگران بسیاری از داخل و خارج کشور است. اما با این حال هنوز هم برخی از شهرها و جاذبه‌های آن چندان شناخته شده نیستند. شهرها و مناطقی که به لحاظ گردشگری و دارا بودن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی از ظرفیت بالایی برای جذب مسافران برخوردارند، اما آن‌چنان که باید و شاید از آن‌ها استقبال نمی‌شود. بندر گز با جنگل‌های سرسبز و ساحل زیبایش یکی از این شهرهاست. در این مطلب قصد داریم تعدادی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری بندر گز این شهر سر سبز استان گلستان را معرفی کنیم تا بیش‌تر با این مقصد جذاب آشنا شوید. بعد از آن می‌توانید برای سفری خاطره‌انگیز به این شهر برنامه ریزی کنید و ماجراجویی تازه‌ای را تجربه کنید.

جاذبه های گردشگری بندر گز

کمی بیش‌تر از بندر گز بدانیم


قبل از معرفی جاذبه‌های گردشگری بندر گز بد نیست شناخت مختصری از این شهر داشته باشیم. بندر گز در غرب استان گلستان و در فاصله تقریبا ۴۴ کیلومتری شهر گرگان واقع شده و به خاطر همجواری با جنگل و دریا دارای آب و هوای معتدل خزری است. همین شرایط اقلیمی سبب شده تا این شهر همیشه سرسبز باشد و با جلوه‌هایی بهشت گونه از طبیعت گردشگران را به خود جذب کند.
می‌توان گفت رونق گرفتن بندر گز به دوران حکومت محمدشاه قاجار برمی‌گردد. در آن زمان انبار بزرگ کالا توسط روس‌ها در بندر گز تاسیس شد و این شهر به عنوان قطب مهم تجاری و اقتصادی استرآباد شناخته شد. همچنین در زمان ناصرالدین شاه، احداث یک اسکله چوبی و تاسیس شعبه بانک استقراضی روس سبب شد تا این بندر از یک سو با گرگان، مازندران، شاهرود، دامغان و تهران و از سمت دیگر با بادکوبه و آستراخان روسیه ارتباطات تجاری برقرار کند. از همین موارد می‌توان به پیشینه تاریخی بندر گز پی برد و نتیجه گرفت که جاذبه‌های تاریخی بخش مهمی از جاذبه‌های گردشگری بندر گز را شامل می‌شوند.


جاذبه‌های گردشگری بندر گز


اسکله بندر گز:

اسکله بندر گز یکی از تماشایی‌ترین سواحل دریای خزر در شمال کشورمان است و از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری بندر گز نیز به حساب می‌آید. این ساحل زیبا در حاشیه دریای خزر و در فاصله ۳ کیلومتری شمال جاده تهران-مشهد واقع شده و با امکانات تفریحی و اقامتی مناسب میزبان مسافران است. شنا و قایق سواری از جمله تفریحات جذابی است که گردشگرانی که به این منطقه می‌آیند به آن می‌پردازند. همچنین اگر به گشت و گذار در بازارهای رنگارنگ شمال علاقه داشته باشید می‌توانید از بازارچه ساحلی نیز دیدن کنید.

اسکله بندر گز

>پارک جنگلی باغو:

یکی دیگر از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری بندر گز، جنگل بکر و باطراوت باغو واقع در ضلع جنوب شرقی شهرستان بندر گز است. این پارک جنگلی سرسبز از محبوب‌ترین تفرجگاه‌های منطقه نزد اهالی و گردشگران محسوب می‌شود و جاده آسفالته راه دسترسی به آن را آسان کرده است. در زمان سفر به بندر گز در این بهشت زیبا قدم بزنید و با استشمام هوای پاک غرق در لذتی وصف ناپذیر شوید. پارکینگ، استراحتگاه و سکوی نشیمن، سرویس‌های بهداشتی و آب آشامیدنی از جمله امکاناتی است که در این منطقه برای رفاه حال مسافران فراهم شده است.

منطقه جنگلی جهان مورا (وطنا):

در قسمت جنوبی شهرستان بندر گز منطقه جنگلی انبوه جهان مورا یا همان وطنا قرار دارد که می‌توان آن را یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری بندر گز به حساب آورد. در این جنگل‌ها که در دامنه شمالی البرز قرار گرفته‌اند تنوع گونه‌های درختی و گیاهی بسیار است و همین موضوع سبب شده تا این منطقه جنگلی محبوبیت بسیاری نزد دوست‌داران طبیعت پیدا کند.

آبشار چلم ریز:

استان گلستان از آبشارها و چشمه‌های طبیعی فراوانی بهره می‌برد و از این جهت بهشتی برای طبیعت‌گردان محسوب می‌شود. آبشار چلم ریز در نزدیکی روستای استون آباد یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری بندر گز است. البته مسیر دسترسی به آن کمی سخت است و برای این که پای آبشار برسید نیازمند تجهیزات کوهنوردی خواهید بود. این آبشار حدود ۱۵ متر ارتفاع دارد و چشم‌اندازها و طبیعت تماشایی اطرافش نیز می‌تواند هر گردشگری را مات و مبهوت خود کند.

آبشار چلم ریز بندر گز

فانوس دریایی:

در زمان قاجار روس‌ها فانوسی دریایی را در ساحل بنا کردند تا راهنمایی باشد برای کشتی‌هایی که به منظور صادرات و واردات به این منطقه می‌آمدند. این فانوس که همه آن را به عنوان یکی از شاخص‌ترین جاذبه‌های گردشگری بندر گز می‌شناسند، در سال ۸۴ در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسید. همچنین در کنار این فانوس دریایی ساختمان شهرداری قرار دارد که در سال ۱۳۱۵ با همکاری مهندسین ایرانی و آلمانی ساخته شده است.

ساختمان گمرک:

ساختمان گمرک سابق بندر گز که در سال ۱۲۸۱ هجری شمسی توسط بلژیکی‌ها ساخته شد، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری بندر گز می‌باشد. با این که بیش از یک قرن از عمر این ساختمان می‌گذرد مقاومت و استحکام بسیار خوبی دارد، البته ناگفته نماند که یک بار هم توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت شده است.

امامزاده‌های بندر گز:

بخشی از جاذبه‌های گردشگری بندر گز به جاذبه‌های مذهبی آن مربوط می‌شود. امامزاده حبیب الله (َع) واقع در ۸ کیلومتری غرب بندر گز و امامزاده علیرضا (ع) در روستای سرطاق از توابع بندر گز دو تا از معروف‌ترین زیارتگاه‌های این شهرستان هستند. این زیارتگاه‌ها قداست ویژه‌ای نزد اهالی دارند و بسیاری از مسافران نیز از آن‌ها بازدید می‌کنند.

امامزاده حبیب الله بندر گز


همچنین از جنگل نرگسی که یکی از زیباترین جنگل‌های استان گلستان است، سه شنبه بازار بندر گز، خرابه‌های آتشکده قدیمی، عروس قلعه، قدیم قلعه و مار قلعه می‌توان به عنوان دیگر جاذبه‌های گردشگری بندر گز نام برد.
در آخر این را هم بگوییم که برای اقامت در بندر گز هم امکان اجاره ویلا و سوئیت شخصی دارید و هم این که می‌توانید در طبیعت زیبا و جنگل‌های سرسبز بندر گز کمپ بزنید. گزینه دیگری که پیش روی شماست این است که با توجه به فاصله کم بندر گز از بهشهر برای اقامت به بهشهر بروید و از امکانات اقامتی آن‌جا استفاده کنید. اگر قصد اجاره ویلا و آپارتمان در بهشهر را داشته باشید می‌توانید پیش از سفر نسبت به رزرو اقامتگاه خود از طریق سایت شب اقدام کنید و با خیال راحت راهی سفر شوید.

1 پاسخ
  1. saleh نظر داده:

    سلام
    من خودم اهل بندرگز هستم و کوهنوردی هم میکنم
    اون ابشاری که عکس ش رو گذاشتید چلم ریز نیست اسمش ، ابشار شرشری اسمشه …

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب