جاذبه های گردشگری آستانه اشرفیه، سفر به دل زیبایی های گیلان

0

شاید شما هم وقتی نام آستانه اشرفیه به گوشتان می خورد نا خودآگاه به یاد شهرهایی مانند مشهد بیفتید! اما برخلاف انتظارتان، آستانه اشرفیه در استان گیلان و 35 کیلومتری رشت قرار دارد. همچنین فاصله ای نزدیک، 7 کیلومتر، تا لاهیجان دارد. آستانه اشرفیه یکی از شهرهای بسیار دیدنی کشور در بخش های شمالی است که باید حتما هر کسی به آن سفر کرده و با زیبایی هایش آشنا شود.

آستانه اشرفیه خاک بسیار حاصلخیزی دارد و دسترسی بسیار خوبی هم به بسیار از شهرهای سرسبز و پر مخاطب شمال کشور دارد. خاک حاصلخیز آستانه اشرفیه توسط رودخانه سفید رود به این منطقه آورده شده است و به این دلیل که در مسیر حرکت رود در مناطق مختلف، آبرفت بسیار حاصلخیزی را با خود حمل کرده است، خاک منطقه آستانه اشرفیه هم بسیار حاصلخیز است.

جاذبه های گردشگری آستانه اشرفیه، نگین شهرهای استان گیلان

اگر قصد سفر به آستانه اشرفیه را دارید، خالی از لطف نیست اگر کمی هم در مورد وضعیت آب و هوایی آن اطلاعات داشته باشد. پس پیش از آنکه به بررسی جالذبه های گردشگری آستانه اشرفیه بپردازیم؛ ابتدا نگاه کوتاهی به وضعیت آب و هوایی آن بیاندازیم.

همانطور که انتظار می رود آستانه اشرفیه نیز مشابه با دیگر شهرهای شمالی داری آب و هوایی مرطوب است و بارش های بسیاری دارد. در فصل های زمستان و پاییز بارش های مختلفی به صورت برف و. باران را شاهد خواهید بود و اما اگر در نیمه دوم سال سفر کنید، فکر نکنید که تمام روزهای سفر را باید در خانه بگذرانید، منظره بارانی این شهر خود یکی از جاذبه های گردشگری آستانه اشرفیه است.

در ادامه اما در یک بررسی تخصصی نگاهی به جاذبه های گردشگری آستانه اشرفیه خواهیم انداخت، با ما همراه باشید.

سفیدرود، جذابترین مورد از جاذبه های گردشگری آستانه اشرفیه

اگر تابحال نمی دانستید، سفید رود دومین رودخانه بزرگ و طولانی کشور است. سفید رود با طولی 765 کیلومتری یکی از حیرت انگیزترین جاذبه های گردشگری آستانه اشرفیه به حساب می آید و مطمئنا برای شما هم جذاب خواهد بود.

 سفید رود واقع در جنوب گیلان و شهر آستانه اشرفیه

سرچشمه اصل سفیدرود کوه چهل چشمه کردستان است و شعبه هایی هم در همدان و شهرستان بیجار دارد. البته شعبات بسیار دیگری از آن در زنجان و دیگر شهرها هم وجود دارد، اما هدف ما بیشتر صحبت در مورد جاذبه های گردشگری آستانه اشرفیه است، پس برویم به سراغ جاذبه های سفید رود!

جاذبه های گرشگری آستانه اشرفیه را سوار بر قایق ببینید!

یکی از بهترین جاهایی که برای قایق رانی در آستانه اشرفیه می توانید پیدا کنید همین سفید رود است. دیدن جاذبه های زیبا و تاریخی و حتی طبیعی آستانه اشرفیه سوار بر قایق و برروی آب لذت دو چندانی دارد. در حین قایق سواری برروی سفید رود می توانید به جاذبه های تاریخی، طبیعی و گردشگری مختلفی از شهر دید داشته باشد.

برای مثال می توانید از چشم اندازهای طبیعی مانند رودخانه سفیدرود، دریاچه سد سفیدرود، دریاچه سد تاریک، ییلاقات و جنگل های عمارلو، کوه درفک، دشت ها و برنج کاری ها، حیات وحش، گل ها و گیاهان وحشی شامل درخت هرزویل، گل سوسن چلچراغ، پوشش گیاهی، چشمه های آب معدنی داماش، سنگ رود و کلشتر، چشمه آبگرم ماست خور و بسیاری دیگر از جاذبه های گردشگری آستانه اشرفیه دیدن کنید.

بقعه آقا سید جلال اشرف، جاذبه مذهبی آستانه اشرفیه

سید ابراهیم الرمتضی الاضغر ملقب به جلال الدین اشرف (ع) که بر اساس اطلاعات موجود از فرزندان امام سجاد (ع) است، سال ها پیش برای تبلیغ دیدن اسلام به ایران سفر می کند و در حین درگیری و جنگ های آن دوران به شهادت می رسند.

بقعه آقا سید جلال اشرف، جاذبه مذهبی آستانه اشرفیه

مردم شهر گیلان امروزی هم پیکر ایشان را در تابوتی قرار داده و در منطقه ای که امروز به نام آستانه اشرفیه شناخته می شود به خاک می سپارند. بقعه مبارک ایشان یکی از جاذبه های گردشگری آستانه اشرفیه است و در بین مردم شهر از جایگاه و احترام ویژه ای برخوردار است.

پارک های جنگلی آستانه اشرفیه، جاذبه هایی طبیعی در دل شهر

همانطور که انتظار می رود تمام شهرهای خطه شمال کشور سرسبز وزیبا هستند، حتی اگر در کوچه و خیابان های معمولی شهر تردد کنید. اما علاوه بر طبیعت معمولی شهر، پارک های جنگلی متعددی نیز در بین جاذبه های گردشگری آستانه اشرفیه وجود دارد.

پارک جنگلی کیا شهر آستانه اشرفیه

پارک جنگلی کیاشهر یکی از جاذبه های گردشگری آستانه اشرفیه و البته کل استان گیلان به حساب می آید و محدوده ای 18 هکتاری است. عمده پوشش این پارک درختان توسکای بوده و منطقه ای بسیار دیدنی با پوشش طبیع خود به وجود آورده است.

پارک جنگلی کیاشهر در آستانه اشرفیه

این پارک جنگلی در کنار مرداب های طبیعی، پل چوبی و در نهایت ساحل دریا منظره ای بسیار دیدنی را برای بنندگان به وجود آورده است.

پارک صفرا بسته در دل آستانه اشرفیه

پارک جنگلی صفرا بسته یکی دیگر از جاذبه های گردشگری آستانه اشرفیه است که باید در سفر حتما از آن دیدن کرد. پارک جنگلی صفرا بسته در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد و تفرجگاه بسیار مناسبی برای لذت بردن از طبیعت بکر آستانه اشرفیه است.

پارک و روستای تاریخی صفرا بسته در آستانه اشرفیه

خود روستای صفرا بسته هم به تنهایی می تواند یک جاذبه دیدنی خاص باشد چرا که تاریخی 1500 ساله را در دل خود نهفته دارد.

اسکله ماهیگیری کیاشهر، لذت تجربه غذای دریایی تازه در سفر!

پیشتر هم گفتیم که یکی از جاذبه های گردشگری آستانه اشرفیه منطقه کیاشهر است که در حقیقت پارکی جنگلی است، اما در ادامه راه خود اسکله ورودی هم دارد. اسکله ماهیگیری کیاشهر یکی از جاذبه های بسیار زیبای سفر به آستانه اشرفیه است و اگر طرفدار غذاهای دریایی هستید، فرصت مناسبی است تا خودتان به شکار و یا خرید ماهی تازه بپردازید.

اسکله ماهیگیری کیاشهر در آستانه اشرفیه

این منطقه جز ساحل کیاشهر به حساب می آید و جاذبه های دیدنی بسیاری دارد، اما در این قسمت علاوه بر اینکه محل فعالیت اداره شیلات است، مرم عادی هم به شکار و صید انواع جانوران آبزی مشغول اند.

آرامگاه استاد معین، نگارنده فرهنگ معین

استاد دکتر محمد معین یکی از سرشناس ترین چهره ها در مفاخر ایرانی و به خصوص از چهرهای اثرگذار در فرهنگ زبان فارسی است. استاد معین اولین فرد در کشور است که موفق به اخذ درجه دکترا در زمینه فرهنگ و ادب پارسی شد.

وی همچنین از هم دوره ای های مرحوم دهخدا نیز هست و بخشی از کار و مهارت خود را در کنار دهخدای ایران آموخت. دکتر معنی در سال 1350 چشم از جهان فروبست و آرامگاه وی در آستانه اشرفیه بنا شد. آرامگاه دکتر معین یکی از جاذبه های گردشگری آستانه اشرفیه است که بخصوص در بین فرهنگ دوستان طرفداران بسیاری دارد.

آرامگاه استاد معین در بین جاذبه های گردشگری آستانه اشرفیه

بازار هفتگی آستانه اشرفیه، بهترین مکان برای خرید سوغات

در آستانه اشرفیه بازارهایی وجود دارد که بصورت هفتگی در روزهای دوشبنه و پنج شنبه برپا می شوند. این بازارهای هفتگی از بازارهای درجه اول و بسیار پر طرفدار در استان گیلان هستند، پس طبیعی است اگر آنها را به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری آستانه اشرفیه معرفی کنیم.

تقریبا تمام محصولات موجود در این بازارهای هفتگی به معنای واقعی «از تولید به مشرف» هستند و همین عامل باعث محبوبیت هرچه بیشتر این بازارهای هفتگی می شود. پیشنهاد می کنیم در سفر خود حتما سری به این بازارهای هفتگی بزنید.

پل خشتی نیاکو، پل تاریخی آستانه اشرفیه

پل خشتی نیاکو در روستایی به همین نام در آستانه اشرفیه قرار دارد و در حقیقت بر سر راه بین آستانه اشرفیه و لاهیجان است. این پل تاریخی که مربوط به سال های دوره صفویه است، یکی از جاذبه های گردشگری آستانه اشرفیه در بین آثار تاریخی اش است و علاقمندان بسیاری هم دارد.این پل تاریخی در فهرست آثار ملی هم به ثبت رسیده است.

پل تاریخی نیاکو در آستانه اشرفیه

جاذبه های گردشگری آستانه اشرفیه تنها محدود به مواردی که در قبل معرفی کردیم، نیست و مسلما جاذبه های بیشتری برای گذران سفری خاطره انگیز وجود دارد، اما تلاش کردیم تا بهترین آثار تاریخی و جاذبه های آستانه اشرفیه را در این مقاله در اختیار شما بگذاریم. برای اقامت و اجاره ویلا در آستانه اشرفیه هم می توانید به سایت شب مراجعه فرمایید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب