معرفی 35 جاذبه گردشگری و جاهای دیدنی اصفهان؛ لیست کامل به همراه آدرس

1

بی‌شک جاهای دیدنی اصفهان برایمان پرتره‌ای جاودانه از هنر، معماری و فرهنگ است. گرچه دمای هوا در تمام طول سال مناسب می‌باشد، ولی ترجیح برای سفر به اصفهان در بهار است. بوی تازه شکوفه‌ها و نسیم خنک شهر، ناخودآگاه شما را به آن سو و این سو می‌کشاند. بی‌آنکه در وجودمان لحظه‌ای تکرار و خستگی رخنه کند، اصفهان را آرام سفر کردیم و از هر گوشه‌ای این شکوه عظیم را با هزار و یک خاطره به یادگار بردیم. آثار و بناهایی که به زبان می‌آیند و به عنوان نماینده فرهنگ مردمی هستند که به جبهه شگفت‌انگیز میراث قرن هفدهم پیوند می‌خورند؛ به شهر اصفهان خوش آمدید.

جاذبه ها و مکان های تاریخی اصفهان

اصفهان با بسیاری از جاذبه‌های تاریخی فراوانی که دارد به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری در ایران و جهان محسوب می‌شود. برای کسانی که دوست دارند تجربه بی‌نظیری در سفر خود داشته باشند، قدم زدن در میدان نقش جهان، بازار و مساجد و اماکن دیدنی دیگر نصف جهان (لقب اصفهان) را به همگان پیشنهاد می‌دهیم. با این حال بگذارید یک به یک به آن‌ها اشاره کنیم.

مسجد امام

مسجد امام اصفهان

میدان نقش جهان یکی از جاهای دیدنی اصفهان و جاذبه مرکزی این شهر است که دارای چندین عجایب معماری است. در لبه جنوبی میدان که بیش از نیم کیلومتر طول دارد، مسجد امام یا مسجد شاه است. موزاییک‌های آبی رنگ با خوشنویسی قرآنی پر زرق و برق، ایوان‌های زیبا، مناره‌هایی با ظرافت و اصالت، طرح‌های گلدار هندسی شکل؛ وحدت خیره‌کننده‌ این شاهکار آن را به عنوان یکی از زیباترین مساجد جهان تبدیل کرده است.

آدرس: خیابان حافظ، میدان نقش جهان، ضلع جنوبی میدان نقش جهان

مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله

در بخش شرقی میدان نقش جهان، مسجد شیخ لطف الله واقع شده است. شیخ لطف الله، ده سال قبل از مسجد جامع امام با طرح کاشی و آراستگی‌های پیچیده با گنبد مرکزی اعجاب انگیز برخوردار است که از داخل و خارج از آن گردشگران را جذب خود می‌کند. مسجد به طرز غیرمعمولی مناره دارد، در ابتدا برای استفاده شخصی توسط اعضای خاندان سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت و توسط شیخ بهایی در زمان سلطنت شاه عباس طراحی شده بود.

آدرس: خیابان حافظ، میدان نقش جهان، ضلع شرقی میدان نقش جهان

اجاره سوئیت در اصفهان

بازار بزرگ اصفهان

بازار بزرگ اصفهان

ورودی اصلی به بازار بزرگ اصفهان در امتداد لبه شمالی میدان نقش جهان واقع شده است که مشهور به بازار  قیصریه است. بازار، مجموعه‌ای از کوچه‌ها، کاروان‌سراها و مدرسه‌ها است که دارای حفره‌هایی بر روی سقف خود است که جهت روشنایی استفاده می‌شود. اکثر بازار در زمان شاه عباس در قرن هجدهم توسعه یافت، اگر چه برخی از بخش‌های بسیار قدیمی‌تر هستند. در این بازار همه چیز از فرش گرفته تا ظروف میناکاری، می‌تواند سوغات بسیار عالی برای مسافران و گردشگران باشد.

آدرس: خیابان عبدالرزاقی، خیابان حکیم، بازار بزرگ اصفهان

منارجنبان

منارجنبان

یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان، منارجنبان است. این ساختمان دارای دو مناره با ارتفاع 17 متر است که به فاصله 10 متری از یکدیگر قرار گرفته‌اند. هنگامی که یکی از مناره‌ها شروع به لرزش می‌کند، دیگری به طور همزمان شروع به تکان خوردن می‌کند، بنابراین ارتعاش می‌تواند در کل ساختار و بنا منتقل شده و احساس شود.

آدرس: بلوار آتشگاه، لاین کندرو، خیابان ۱۰۹

آتشکده (معبد آتش)

آتشگاه اصفهان

یک مجموعه باستان شناسی دوران ساسانی است که در یک تپه با همین نام در حدود هشت کیلومتری غرب مرکز شهر اصفهان واقع شده است. تپه‌ای که حدود 210 متر بالاتر از سطح دشت قرار دارد که  در گذشته به نام مرابین شناخته می‌شد که در نزدیکی روستایی واقع شده است. بخشی از مجموعه در قسمت جنوبی تپه، بقایای حدود بیست ساختمان (یا اتاق درون ساختمان‌ها) است که بسیاری از آنها، به ویژه آنهایی که در نیمه پایین دشت هستند، تنها به عنوان پایه شناخته شده‌اند. چندین ساختمان در این دشت یک طرح طبقه بندی طاق مانند را دارند که مشخصه معابد آتش زرتشتیان قرن سوم است.

آدرس: بلوار آتشگاه، لاین کندرو، خیابان شهیدان تیموری، خیابان فردوس

میدان نقش جهان؛ از معروفترین جاهای دیدنی اصفهان

میدان نقش جهان

قبلا به عنوان میدان شاه و به عنوان قلب اصفهان در زمان صفویان در قرن هفدهم شناخته می‌شد که برای سخنرانی و جشن‌ها استفاده می‌شد. بدون تعصب، آن را می توان به عنوان چشمگیر‌ترین اثر معماری و فرهنگی در ایران نامید، علت را می‌توان ساختمان‌های تاریخی و باشکوه سلسله صفویه که دور تا دور میدان را احاطه کرده است در نظر گرفت. ساختمان‌های برجسته اطراف آن مسجد امام به جنوب، مسجد شیخ لطف الله در شرق، کاخ عالی‌قاپو در غرب و بازار قیصریه در شمال است. میدان نقش جهان به عنوان میراث جهانی در سال 1979 توسط یونسکو ثبت شد.

آدرس: خیابان استانداری یا خیابان حافظ، دسترسی پیاده به میدان نقش جهان

عمارت عالی قاپو

عمارت عالی قاپو

عالی قاپو یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان است. حیاط جلویی وسیع که سقف آن توسط 18 ستون چوبی نازک حمل می‌شود که برای تماشای مراسم و بازی‌ها (شاید چوگان) استفاده می‌شود. در هر طبقه به راحتی می‌توانید توسط یک راهرو مارپیچ جالب دسترسی پیدا کنید. کار نقاشی و گچ کاری کاخ بسیار چشم‌گیر است به خصوص در سالن پذیرش و اتاق موسیقی. در گوشه‌ای از اتاق موسیقی که به شکل چوب بریده شده است، برای آکوستیک اتاق در نظر گرفته شده است. دیوارهای طبقه بالا، با غشای گچی پوشیده شده با نقاشی‌های زیبا از گل تزئین شده‌اند.

آدرس: ضلع غربی میدان نقش جهان

مسجد جامع

مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع که به نام جمعه نیز شناخته می‌شود، یکی از بناهای تاریخی پس از اسلام در ایران است که در قرن چهارم میلادی ساخته شده است و در دوران سلجوقی، آل مظفر و شاه عباس اول گسترش یافت. در هر جای مسجد، به غیر از سبک‌های مختلف معماری، انواع مختلف شعر و خطوط نثر قابل مشاهده است. این مسجد مجموعه‌ای از ساختمان‌ها و شاهکارهای هنری پس از اسلام در ایران است.

آدرس: خیابان مجلسی، خیابان مسجد جامع

کاخ چهل ستون

کاخ چهلستون اصفهان

کاخ چهل ستون و باغ آن از جاذبه های گردشگری اصفهان محسوب می شود. این کاخ و باغ آن حدودا 67000 متر مربع مساخت دارد که در زمان سلطنت شاه عباس اول تاسیس شد. برای سرگرمی و پذیرایی شاه و مهمانان خارجی مورد استفاده قرار می‌گرفت. نام چهل ستون توسط تصویر منعکس شده از 20 ستون چوبی آن در آب چشمه الهام گرفته شده است. نقاشی‌های سرامیک شامل بسیاری از ترکیب‌های زیباشناسی در سبک سنتی مینیاتوری است که به تعدادی از رویدادهای تاریخی و همچنین صحنه‌های عاشقانه اشاره دارد.

آدرس: میدان دروازه دولت، خیابان باغ گلدسته

کلیسای وانک

موزه و کلیسای وانک

کلیسای وانک، همچنین به نام کلیسای خواهران مقدس نیز شناخته می‌شود. این کلیسا باقی مانده از فرهنگ‌های تاریخی، آداب و رسوم و باور‌های ارمنیان در ایران است. نقاشی های دیواری فراتر از زیبایی هستند، تصاویر صحنه‌های قدیمی و عهد جدید بر روی دیوارها نقش بسته است، پنل‌ها در امتداد دیوارها داستان شهادت سنت گریگوری را ترسیم می‌کنند، اما نقاشی‌های دیگر نشان دهنده وسوسه‌های عرفانی و جسمی است.

آدرس: محله جلفا، خیابان حکیم نظامی، کوچه کلیسا

مدرسه چهار باغ

مدرسه چهار باغ

مدرسه چهار باغ، هم‌چنین به عنوان مدرسه مادرشاه نیز شناخته می‌شود. این مدرسه برای دروس الهیات در اواخر سلطنت شاه سلطان حسین صفوی در سال‌های 1116 تا 1126 هجری قمری ساخته شد. مدرسه شامل انواع مختلفی از آثار کاشی کاری است که آن را به یک ساختمان منحصر به فرد تبدیل کرده است. در واقع، این مدرسه به عنوان موزه کاشی کاری اصفهان نیز شناخته می‌شود.

آدرس: خیابان چهارباغ عباسی، جنب باغ هشت بهشت

خانه جواهری

خانه جواهری

یکی از دنج‌ترین جاهای دیدنی اصفهان، خانه جواهری است که در محله دردشت واقع شده است. این خانه تاریخی که قدمت آن حدودی به دوره قاجار برمی‌گردد، با داشتن معماری خاص، چندین بخش مختلف و زیبایی چشم‌گیر جزو خاص‌ترین اماکن تاریخی اصفهان است. نام خانه جواهری از مالک آن گرفته شده است و در دهه ۸۰، این خانه از مالک خریداری و به مرکز صنایع دستی تبدیل شد.

با ورود به خانه ایوان‌ها، حوضخانه، باغچه و پنج دری رو به حیاط نگاه شما را به خود جذب می‌کنند. در ادامه می‌توانید تالارها و زیر زمین خانه را ببینید و در همین حین، از کارگاه‌های صنایع دستی مستقر در خانه نیز بازدید کنید. این کارگاه‌ها شامل کارگاه‌های منبت‌کاری، مینا کاری، تذهیب و … هستند.

آدرس: محله دردشت، خیابان ابن سینا، خیابان مسجد آقانور، به سمت حسینیه پامنار، جنب مناره دردشت


بخوانیدبهترین مراکز خرید و بازارهای اصفهان


خانه مشیرالملک اصفهان

خانه مشیر الملک اصفهان

اگر به خانه‌های تاریخی علاقه داشته باشید، به هیچ عنوان نباید خانه مشیرالملک را از دست بدهید. این خانه تاریخی یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی اصفهان است که با داشتن ویژگی‌های خاص معماری، بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند.

ارسی‌های ۹ لنگه که در نوع خود منحصربه‌فرد هستند، سرای بزرگ، شاه نشین، حوض صلیبی و … همه از مواردی هستند که این خانه را از سایر خانه‌ها متفاوت می‌کنند. قدمت این ساختمان به دوره صفویه برمی‌گردد اما در طول حیات خود، اتفاقات زیادی را از سر گذرانده و حتی تا مرز نابودی رفته است. در گذشته این خانه متشکل از ۹ عمارت بود که حالا تنها عمارت میانی باقی‌مانده است.

آدرس: محله بازار، خیابان هاتف، خیابان یخچال، کوچه هارونیه

مقبره بابا قاسم اصفهان

آرامگاه بابا قاسم اصفهان

باباقاسم از عرفای قرن هشتم هجری و دوره ایلخانی بوده است که در اصفهان می‌زیست. مقبره این عارف محبوب، امروزه یکی از جاهای دیدنی اصفهان است که بازدیدکنندگان زیادی دارد. آرامگاه بابا قاسم یکی از مکان‌های زیارتی و مقدس در بین مردم اصفهان به‌شمار می‌رود و افراد زیادی از این مقبره بازدید می‌کنند. بنای مقبره آجری است و با کاشی‌کاری و کتیبه‌های مختلف تزیین شده است.

آرامگاهی ساده نیز در داخل بنا وجود دارد و در کنار آن، چندین آرامگاه دیگر که برای افرادی از دوران قدیم هستند قرار دارد. ظاهر ساده‌ی این آرامگاه، مخاطبان زیادی را به خود جذب می‌کند.

آدرس: خیابان مجلسی، چهاراه ابن سینا، خیابان کمال، کوچه باباقاسم

موزه هنرهای تزئینی

موزه هنرهای تزئینی

موزه هنرهای تزينی اصفهان یکی از جاهای دیدنی اصفهان است که در مرکز شهر و در عمارت رکیب خانه قدیمی قرار دارد. در این موزه همانطور که از نام آن مشخص است می‌توانید انواع تزئینات مختلف را از دوران مختلف مشاهده کنید. علاوه بر این اشیای عتیقه و گرانبهای مختلفی در این موزه در معرض دید عموم قرار دارند.

این موزه و عمارت تاریخی آن که قدمتش به دوره شاه عباس صفوی برمی‌گردد، در کنار سایر مراکز دیدنی مانند عمارت چهلستون، عمارت عالی قاپو و میدان نقش جهان و … قرار دارد و می‌توانید در زمان بازدید از این جاذبه‌های دیدنی به این موزه زیبا نیز سر بزنید.

آدرس: خیابان باغ گلدسته، خیابان سعدی، خیابان استانداری

مناره چهل دختران (مناره گارلند)

منار چهل دختران

در کنار منارجنبان که معروف‌ترین مناره اصفهان است، چندین مناره کهن دیگر در این شهر وجود دارد که اکثر آن‌ها، نشان از تاریخ پرفراز و نشیب این شهر زیبا دارند. مناره چهل دختران تک مناره‌ای است که از زمان سلجوقیان باقی‌مانده و اهمیت آن بیشتر به دلیل وجود سه کتیبه بر روی آن است. دو کتیبه بالا و پایین این مناره به خط کوفی و کتیبه میانی به خط نسخ یا ثلث ابتدایی است.

این مناره در گذشته به محلی برای بازکردن بخت دختران معروف بوده است و طبق همین باور، دختران دم بخت به این محل مراجعه می‌کردند و پس از عبادت، نذری را بین مردم پخش می‌کردند. بین ساکنین قدیمی، مناره چهل دختران به مناره گارلند نیز معروف است و دلیل آن، سکونت فردی به نام گارلند که یکی از مبلغان دین مسیحیت در اواخر قاجار بوده است، می‌باشد. این مناره یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی اصفهان است.

آدرس: محله طوقچی، خیابان سروش، خیابان شهید بحری

خانه ملاباشی

خانه ملاباشی

خانه ملاباشی یا خانه معتمدی، یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی اصفهان است. ملاباشی از منجمان و عارفان دربار ناصرالدین شاه قاجار بود که در یک دوره حساس تاریخی برای کنترل پاره‌ای از شرایط به اصفهان مهاجرت کرد. این خانه در واقع محل سکونت وی در اصفهان بود و به همت او بود که آباد شد. البته قدمت بنای اولیه با توجه به کاوش‌ها به دوره‌های صفویه و زندیه برمی‌گردد.

در سال ۱۳۸۰ فردی به نام آقای معتمدی این خانه را خریداری کرد و بخش‌های مختلف آن را به همان سبک قدیمی بازسازی کرد و امروز این خانه زیبا، از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اصفهان و پذیرای گردشگران از نقاط مختلف کشور و حتی گردشگران خارجی است.

آدرس: خیابان هشت بهشت غربی، خیابان ملک، کوچه ملاباشی

آرامگاه صائب تبریزی

آرامگاه صائب تبریزی

صائب تبریزی شاعر پرآوازه قرن یازدهم است که در زمان شاه عباس اول، به ناچار همراه با خانواده از تبریز به اصفهان کوچ کردند. صائب تبریزی به سرودن مثنوی، غزل، قصیده و اشعار به سبک هندی معروف است. وی پس از درگذشت شاه عباس دوم، از دربار بیرون رفته و در باغ شخصی خود ساکن شد و در همان محل نیز از دنیا رفت.

باغ تکیه که محل زندگی وی بود، امروز شامل یادبودی از وی است که در دوره پهلوی دوم با طراحی حسین معارفی اصفهانی و معماری مهندس محسن فروغی ساخته شد. در کنار مقبره صائب، مقبره فرزند و یکی از نوادگان او نیز قرار دارد. این مکان برای بسیاری از دوست‌داران شعر و شاعری، مکانی جذاب و از جاهای دیدنی خاص اصفهان است.

آدرس: خیابان شهید بهشتی، خیابان صائب

حمام شیخ‌بهایی

حمام شیخ‌بهایی

حمام شیخ بهایی را شاید بتوان عجیب‌ترین حمام کهن ایران دانست. این حمام تاریخی که تا چندی قبل، یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی اصفهان بود، در دوره صفویه به دستور شاه عباس اول ساخته شد. معمار این حمام، دانشمند و ریاضیدان بزرگ شیخ بهایی بود که حمام را به‌گونه‌ای ساخت که تنها با یک شمع گرم میشد! همین دلیل کافی بود تا این حمام بین تمام کاوشگران تاریخی مشهور شود و افراد زیادی از آن بازدید کنند.

اما متاسفانه در سال‌های اخیر این حمام مورد کم‌لطفی قرار گرفته و متروکه و تقریبا تخریب شده است. با این وجود هنوز هم پس از این همه سال شیوه دقیق گرمایش حمام کشف نشده است و تنها حدسیاتی وجود دارد که هیچکدام کامل نیستند. در حال حاضر نیز امکان بازدید از این جاذبه خاص اصفهان وجود ندارد.

آدرس: خیابان عبدالرزاق، کوچه پارکینگ، کوچه شیخ بهایی

عمارت هشت بهشت

عمارت هشت بهشت

یکی از جاهای دیدنی اصفهان که خوشبختانه از زمان قدیم نسبتا سالم باقی‌مانده است، عمارت زیبای هشت بهشت در مرکز شهر است. این عمارت در دوره صفویه و زمان حکومت شاه سلیمان ساخته شد و از منظر معماری در نوع خود بی‌نظیر است. بنا در ارتفاعی کمی بالاتر از سطح زمان قرار دارد و دارای سرسرای بزرگ با یک حوض هشت ضلعی در میان خود است.

در دوره قاجاریه و حکومت ناصرالدین شاه، از این عمارت زیبا به عنوان مدرسه همایونی استفاده میشد و پس از آن نیز به بانو افتخارالدوله داده شد. این بنا تا زمان پهلوی دوم در مالکیت افراد مختلف بود تا زمانی که به وزارت فرهنگ و هنر انتقال مالکیت داده شد.

آدرس: مرکز شهر، خیابان هشت بهشت، خیابان باغ گلدسته، باغ هشت بهشت (پارک شهید رجایی)


بخوانیدبهترین کافه و رستوران‌های اصفهان


چهار باغ عباسی

چهار باغ عباسی

در کنار باغ و مجموعه هشت بهشت، خیابانی تاریخی وجود دارد که به خیابان چهارباغ معروف است. چهارباغ در واقع نوعی از معماری اصیل ایرانی است که با الهام از چهارباغ یاد شده در قرآن ایجاد شده است. در قدیم خیابان چهارباغ از بخش شمالی شهر تا سی‌وسه پل و در امتداد سی‌وسه پل تا دروازه شیراز ادامه داشته است و در واقع از چهار چهارباغ تشکیل شده بود که نام یکی از آن‌ها یعنی چهارباغ عباسی روی قسمت باقی‌مانده آن گذاشته شد.

چهارباغ عباسی از سی‌وسه پل به سمت شمال تا خیابان چهارباغ پایین ادامه دارد و در امتداد این مسیر پیاده روی زیبا، می‌توانید از بسیاری از جاهای دیدنی اصفهان مانند کاخ هشت بهشت، کاخ چهلستون و … دیدن کنید.

آدرس: مرکز شهر، میدان مطهری، چهارباغ عباسی

محله جلفا

محله جلفا

این مورد از جاهای دیدنی اصفهان کمی با دیگر اماکن متفاوت است. این بار می‌خواهیم راجع به محله‌ای قدیمی و تاریخی به نام محله جلفا صحبت کنیم. محله جلفا یکی از محله‌های قدیمی و تاریخی اصفهان است که در پایین زاینده رود، بین خیابان‌های حکیم نظامی و توحید و نظر و شریعتی قرار دارد. این محله معماری شبیه به کشورهای اروپایی دارد و به همین خاطر، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

بیشتر ساکنین این منطقه ارامنه هستند که در زمان صفوی، از شهر جلفا در کنار رود ارس، به اصفهان و کناره زاینده رود کوچ کردند و جامعه‌ای از ارامنه با هر گرایش مذهبی را تشکیل دهند؛ دلیل نام‌گذاری این منطقه هم همین است. در این محله دو کلیسای معروف ارامنه یعنی کلیسای وانک و کلیسای بِثلِحِم در کنار چند کلیسای دیگر قرار دارد.

آدرس: بلوار ملت، خیابان توحید، محله جلفا

جاهای دیدنی اصفهان در شب

در کنار تمام جاهای دیدنی خاصی که قبل‌تر به آن‌ها اشاره کردیم، شاید جای ۲ مورد بسیار خالی بود. اما این ۲ مورد جزو جاهای دیدنی هستند که بازدید از آن‌ها در شب، صفای دیگری دارد.

سی و سه پل

سی و سه پل

سی و سه پل یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان است که دستور ساخت سازه سی و سه پل توسط شاه عباس اول، تحت نظارت الله وردی خان صدر اعظم وقت داده شد. این پل در گذشته به نام الله وردی خان شناخته می‌شد و بعد‌ها به علت 33 قوس در آن به سی و سه پل تغییر نام یافت. سی و سه پل از فراز و فرود بی نقص 33 کمان ساخته شده است. در قسمت جنوبی و انتهایی پل چای خانه بی‌نظیری وجود دارد. مسیر پیاده روی روی پل با دیوارهای بلند احاطه شده و روی کمان‌ها سقفی به‌عنوان پناه در برابر باد و خورشید گذاشته شده است.

آدرس: مرکز شهر، بین چهارباغ عباسی و چهارباغ بالا

پل خواجو

پل خواجو

یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان، پل خواجو است که در زمان سلطنت شاه عباس دوم ساخته شد. طول پل 133 متر و عرضش 12 متر می‌باشد و نسخه پیشرفته‌تر سی و سه پل است. در قسمت شرقی پل حوضچه‌ای برای تجمع آب برای مناطق اطراف وجود دارد که در نهایت به کانال‌ها کشیده شده است. در قسمت غربی پله‌هایی هست که در نهایت به داخل آب می‌رسد. در مرکز پل خواجو، می‌توانید یک غرفه هشت ضلعی را ببینید که اکنون به عنوان گالری هنری مورد استفاده قرار می‌گیرد. مردم در گذشته در پل خواجو به صحبت می نشستند و یا از آب برای شست و شوی خود استفاده می‌کردند.

آدرس: مرکز شهر، بلوار چهارباغ خواجو، میدان خواجو، پل خواجو

جاهای دیدنی طبیعی اصفهان

اگر بخواهیم کمی از تاریخ فاصله بگیریم و به طبیعت بپردازیم،‌ پارک‌ها و مناطق طبیعی بی‌نظیری در اصفهان وجود دارند که می‌توانید اوقات خوشی را در کنار خانواده و دوستان خود در آن‌ها سپری کنید. در ادامه این جاذبه‌های طبیعی اصفهان را معرفی می‌کنیم.

پارک جنگلی ناژوان

پارک جنگلی ناژوان

پارک جنگلی ناژوان از جاهای دیدنی اصفهان است که در کرانه زاینده رود و بخش غربی شهر قرار دارد. این پارک جنگلی با داشتن مسیر تندرستی، امکانات رفاهی مختلف، بخش ساحلی، شهربازی و کارتینگ و … یک مجموعه تفریحی کامل است که می‌توانید در آن تفریحات مختلف را همراه دوستان و خانواده تجربه کنید.

آدرس: بزرگراه حبیب‌اللهی، دسترسی محلی میرزا کوچک خان، خیابان الفت، پارک جنگلی ناژوان

پارک کوهستانی و کوه صفه

پارک کوهستانی صفه

در نزدیک بخش جنوبی اصفهان، کوهی بلند قرار دارد که در واقع بخشی از رشته کوه زاگرس است. این کوه و تفرجگاه اطراف آن به کوه صفه معروف است، از محبوب‌ترین جاهای دیدنی اصفهان بین ساکنین و مسافران است. پارک کوهستانی صفه دارای امکانات مختلفی نظیر تله کابین، رستوران، باغ وحش، نمازخانه و … یک تفرجگاه مناسب برای گذران وقت کنار خانواده است.

در بالای کوه صفه نیز دژی به نام شاه دژ وجود دارد که طبق شواهد، قدمت آن به دوره ساسانی برمی‌گردد و این موارد نشان می‌دهد که این کوه و محوطه اطراف آن، از قدیم دارای اهمیت بالایی بوده است.

آدرس: بلوار حکیم نظامی، بلوار صفه، مجموعه پارک کوهستانی صفه

باغ پرندگان

باغ پرندگان

باغ پرندگان اصفهان یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان است که می‌توانید کودکان خود را به آنجا ببرید و اوقات خوشی را برایشان رقم بزنید. این باغ با داشتن گونه‌های مختلف پرندگان، در بخش غربی شهر و شمال زاینده رود قرار دارد. از گونه‌های پرندگان این باغ می‌توانیم به طاووس، فلامینگو، پلیکان، انواع طوطی، کبوتر و … اشاره کنیم. بخش‌های مختلفی نیز برای نگهداری گونه‌ها با توجه به اقلیم زیستی آن‌ها در این پارک وجود دارد.

آدرس: پارک جنگلی ناژوان، خیابان الفت، خروجی باغ پرندگان

ورزنه

ورزنه

اگر به دنبال جاهای دیدنی اصفهان کمی از شهر فاصله بگیریم و به سمت شرق حرکت کنیم، به روستایی کهن با جاذبه‌های خاص می‌رسیم. روستای ورزنه یکی از روستاهای قدیمی ایران است که در نزدیکی تالاب گاوخونی و کوه سیاه قرار دارد. این روستا به بافت سنتی، کویر و تپه‌های ماسه‌ای و صد البته بانوان خود معروف است.

بانوان ورزنه هنگام تردد در شهر چادر سفید یک‌دست می‌پوشند و به‌همین خاطر، ورزنه به شهر سفید یا شهر فرشتگان معروف است. در سفر به اصفهان می‌توانید یک روز را به ورزنه و طبیعت متفاوت آن اختصاص دهید.

آدرس: کمربندی شرقی اصفهان، جاده آبشار به سمت اسلام آباد و گاوخونی، روستای ورزنه

جاهای دیدنی اصفهان برای کودکان

شهربازی های اصفهان

شهربازی های اصفهان

حالا که نوبت به گردش کودکان است، بهتر است سری هم به شهربازی های اصفهان بزنیم. چندین شهربازی مختلف در اصفهان وجود دارد که می‌توانید با توجه به محل اقامت خود یا وسایل هر کدام، به آن‌ها سر بزنید. شهربازی‌های اصفهان را با آدرس می‌توانید در زیر ببینید:

  • شهربازی پارک ناژوان: بزرگراه حبیب‌اللهی، جنب پارک ناژوان
  • شهربازی ملک شهر: شمال اصفهان، منطقه ملک شهر
  • شهربازی شهر رویاها: کمربندی شرقی، نرسیده به دانشگاه آزاد خورسگان
  • شهربازی کوه صفه: بلوار حکیم نظامی، بلوار صفه، مجموعه پارک کوهستانی صفه
  • شهربازی هایپرلند: دروازه شیراز، بلوار آزادگان، خیابان مصلی، هایپرلند

آکواریوم اصفهان

آکواریوم اصفهان

در کنار پارک جنگلی ناژوان، یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان قرار دارد که بسیار خاص است. آکواریوم اصفهان یکی از آکواریوم‌های بزرگ کشور و اولین تونل آکواریومی است که در ایران افتتاح شد. در این مرکز تفریحی، چندین نوع آکواریم مختلف با گونه‌های بسیار متنوع از آبزیان وجود دارد که هم برای کودکان و هم بزرگسالان از جذاب‌ترین تفریحات به شمار می‌رود.

در این آکواریوم می‌توانید از تونل آکواریم رد شوید، به ماهی‌های مختلف غذا دهید و حتی گونه‌های خاص را ببینید و عکاسی کنید. همچنین در انتهای بازدید می‌توانید از فروشگاه هدیه (به اصطلاح گیفت شاپ یا souvenier shop) سوغاتی به یاد ماندنی تهیه کنید.

آدرس: بزرگراه حبیب‌اللهی، دسترسی محلی میرزا کوچک خان، خیابان الفت

بهترین زمان برای سفر به اصفهان

اصفهان دارای تابستان‌هایی گرم و زمستان‌هایی بسیار سرد است. دمای هوا در گرم‌ترین زمان سال به حدود 40 درجه سانتیگراد و در سردترین زمان از سال نیز به منفی 18 درجه سانتیگراد می‌رسد. این مسئله به این معنی است که ماه‌های زمستانی و تابستانی را نمی‌توان بهترین زمان سفر به این شهر دانست. در واقع فصل‌های پاییز و بهار بهترین فصل سفر به اصفهان و ماه‌های اردیبهشت و مهر بهترین ماه سفر به این شهر محسوب می‌شوند.

در ماه اردیبهشت به دلیل پایان یافتن تعطیلات نوروزی و نزدیکی به ایام امتحانات میزان سفرها به این شهر کاهش پیدا می‌کند و همین مسئله می‌تواند دلیل خوبی برای کاهش هزینه‌ها باشد. همچنین در این زمان اصفهان در بهترین وضعیت آب و هوایی قرار دارد. البته اصفهان در فصل زمستان هم زیبایی‌های خودش را دارد و برخی علاقمندند در این زمان به این شهر بروند.

پایان بازدید از جاهای دیدنی اصفهان

جاهای دیدنی اصفهان زیبا

سفر ما به نصف جهان به پایان رسید، اما دیدنی‌های اصفهان به همین محدود نمی‌شود. در سفر به اصفهان، پیشنهاد ما این است که حداقل یک هفته را صرف کنید تا بتوانید به‌طور کامل از جاذبه‌های دیدنی این شهر رویایی دیدن کنید و گذری هرچند کوتاه بر تاریخ اعصار گذشته داشته باشید. برای یک اقامت راحت و بی‌دغدغه، سایت شب میزبان مناسبی است. برای اجاره ویلا یا آپارتمان و سوئیت در اصفهان یا حتی اقامتگاه‌های بومگردی خاص، می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید.

سوالات متداول

بهترین زمان سفر به اصفهان چه فصلی است؟

فصل بهار به‌ویژه اردیبهشت ماه و فصل پاییز بهترین زمان سفر به اصفهان هستند.

معروف‌ترین جاهای دیدنی اصفهان کدامند؟

سی و سه پل، کاخ چهل ستون، میدان نقش جهان، زاینده رود و … از بهترین جاهای دیدنی اصفهان هستند.

چرا اصفهان به نصف جهان معروف است؟

در اصفهان تقریبا اثری از هر دوره تاریخی و هر فرهنگی وجود دارد، به همین خاطر به آن نصف جهان می‌گویند.

از تهران تا اصفهان چقدر راه است؟

برای رسیدن به اصفهان از تهران، تقریبا باید ۶ ساعت رانندگی کنید.

1 پاسخ
  1. هاست پایتون نظر داده:

    اقا خیلی وبسایتتون عالیه

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب