در زمان قرنطینه، کتابهای مرتبط با سفر بخوانیم

0

درسته که مجبوریم خونه بمونیم و جایی نریم، اما چرا پای حرفهای سفر بروها و تجربه هاشون نشینیم! مخصوصآ حالا که کلی وقت اضافه داریم و میتونیم به جای دنبال کردن اخبار منفی، درباره سفرهای جالب بیشتر بدونیم.

امروز برای شما 5 تا کتاب معرفی میکنیم که به دست نویسنده های بزرگ ایرانی نوشته شده. ماجرای کلی کتابها هم درباره سفر و تجربیات این نویسنده هاست!

* بهتون این نکته رو یادآوری کنیم که بخشهای کوچیکی از داستان در توضیحات کتابها وجود داره و ممکنه با خوندنشون تا حدی متوجه موضوع اونها بشین.

سباستین، سفرنامه کوبا- منصور ضابطیان

نشستن روی پله

سباستین شرح سفر بیست روزه  منصور ضابطیان به کشور کوباست . توی این کتاب نویسنده به چند شهر کوبا سفر میکنه و خواننده رو از نزدیک با فرهنگ و تاریخ و رفتار مردم این کشور آشنا میکنه.

منصور ضابطیان  دید خوب و جزئی نگری داره.مردم معمولی رو خوب میبینه و رفتارهای عادی و روزمره آدمها رو با دقت و جزئیات منتقل می کنه.

البته که مدل سفر کردن نویسنده هم توی این نگاه خیلی موثره. ضابطیان به جای رفتن به هتل های چند ستاره و دیدن مکانهای معروف و شلوغ توریستی ،به قلب شهر میره و از نزدیک با آدمها آشنا میشه. اتاق های خونه های کوچیک و معمولی رو کرایه میکنه و با آدمهای معمولی طرح رفاقت میریزه.

نقطه قوت کتاب، ساده روایت کردن ماجراهاست. انگار که این داستانها از زبان دوستی صمیمی نقل میشن. ضمن اینکه کلی طرح گرافیکی و عکس توی کتاب وجود داره و میتونین با دیدِ بازتری پای این سفرنامه بشینید.

از این نویسنده میتونین کتابهای جذاب دیگه ای مثل سفرنامه مراکش، مارک دو پلو و یادداشتهایی از شرق و غرب هم بخونین.

سفرنامه برادران امیدوار- عیسی امیدوار، عبدالله امیدوار

یک عالمه کتاب

“برادران اميدوار” دو برادر ايرانى هستند كه در سال ١٣٣٣، زمانی که سفر از شهری به شهر دیگه با مشکلات فراوان انجام میشد، با موتورسیکلت به سفر دور دنیا رفتند!

شاید داستان این دو برادر یکی از ماجراجویانه ترین زندگی های سفرنامه ای باشه. برادران اميدوار در بيابان‌هاى عربستان اسير طوفان شن مي‌شن، توی رودخونه آمازون قایق سواری میکنن، با اسكيموها زندگى مي‌كنند، سراغ مرتاض های هندی میرن و مار و فيل شكار مي‌كنند!

توی این کتاب عکس ها و نقشه‌ی مسیرهای حرکت هم وجود داره و میتونین تصاویر جالبی از ماجراهای این 2 برادر ببینین.

سفر روس – جلال آل احمد

کتاب و قهوه

جلال آل‌احمد سال 1343 به دعوت انجمن فرهنگی ایران و شوروی به روسیه سفر میکنه. این سفر یک ماه طول میکشه و جلال در این مدت با چرخیدن توی مسکو و دیدن مردم و فرهنگ روسیه، تصمیم به نوشتن خاطرات خودش میگیره.

وقتی به ایران بر میگرده این یادداشت ها و تجربیات رو گردآوری میکنه و در غالب یک سفرنامه مختصر و خوندنی به چاپ میرسونه.

با وجود اینکه کتاب، بیشتر به توصیف روسیهِ 50 سال پیش می پردازه اما نثر کتاب و صراحت جلال بسیار دلنشینِ و تمام 170 صفحه کتاب با لذت و در چشم به هم زدنی خونده میشه.

دیدار بلوچ – محمود دولت آبادی

کتاب و فنجان

دیدار بلوچ سفرنامه مختصری از دیار بلوچستانِ که در سال 1353 توسط محمود دولت آبادی نوشته شده. این کتابِ 77 صفحه ای نگاهی جامعه شناسی و خوندنی به سرزمین و مردم سیستان میندازه.

کتاب از سفر 5 روزه نویسنده به زاهدان، میرجاوه و زابل حکایت میکنه. محمود دولت آبای تونسته با توضیحات ساده، تحلیل های جالبی از مشکلات و رفتارهای مردمِ این دیار ارائه بده.

به لطف توصیف‌های ناب نویسنده، میتونین تمام اتفاقات و لحظات سفر رو توی ذهنتون مجسم کنین. ضمن اینکه نثر کتاب قدرتمنده و شوخ طبعی های کوچیکی هم در متن دیده میشه.

دولت آبادی در انتهای کتاب نظرش رو درباره این سفر اینطور مینویسه:

” به یاد همه ی آنچه در این پنج روزه دیده ام می افتم, احساس می کنم چه بسیار دیدنی ها که از زیر نگاه من گریخته اند, در خود احساس نقص و کمبود هوش و حواس می کنم. دلم می خواهد می توانستم تمامی زندگانی را با چشم هایم ببلعم و به راستی که نبلعیده ام. آن چه به صورت عصاره ای در خاطرم مانده این ها است: خشکی و آفتاب و شن، مسجد، سنی، شیعه…”

صفیر سیمرغ- محمدعلی اسلامی ندوشن

کتاب بخوانیم

” محمدعلی اسلامی ندوشن” حقوقدان، استاد دانشگاه و نویسنده بزرگ ایرانیِ که آثار مختلفی از داستان، ترجمه و سفرنامه رو گردآوری کرده.

دکتر ندوشن در طول سالهای فعالیتش به کشورهایی از جمله آمریکا، کانادا، دانمارک، ایتالیا، بلغارستان و افغانستان سفر میکنه. همچنین شهرهای مختلف ایران رو میبینه و با مردم و شرح تاریخی اونها آشنا میشه.

در طول هر سفر، دکتر ندوشن شروع به نوشتن تجربیات و خاطراتش میکنه و اونها رو به شکل یادداشتهای مختلف گردآوری میکنه. این یادداشت ها برای اولین بار در مجله ای به اسم “یغما” به چاپ رسیدند و بعد از اون در سال 1353 به صورت کتابی به اسم “صفیر سیمرغ” منتشر شدند.

کتاب تیزبینانه و با زبانی ساده درباره شهرها و آدمها صحبت میکنه و خواننده رو به سفرهای تاریخی و هیجان انگیز میبره.

اگر شما هم کتابی در زمینه سفر میشناسین که جالب و خوندنی بوده یا شما رو به مسافرت رفتن تشویق کرده، به ما و خواننده های دیگه معرفی کنین!

سایت شب، رزرو ویلا و سوئیت

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب