سیر تا پیاز راهنمای سفر به اصفهان| جاذبه‌های دیدنی، رستوران‌ها و اطلاعات مهم

2

بگذارید تا با شما بی‌پرده و راحت صحبت کنیم! اصفهان احتیاج به معرفی ندارد! این شهرِ غنی از فرهنگ و تاریخ، همیشه آشنای مردم ایران و حتی مردم دیگر کشورهای دنیا بوده است. شهری که آن را نصف جهان می‌دانند و برای سر زدن به دیدنی‌هایش، از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی می‌کنند.

اصفهان از دیرباز با شاهکارهای معماری، طبیعت زیبا، صنایع دستی جذاب و مردم خونگرمش، همچون نگینی در میان دیگر شهرهای ایران می‌درخشد. از آنجا که هر سال میلیون‌ها گردشگر خارجی و داخلی از این خطه پر رنگ و نقش دیدن می‌کنند، ما نیز تصمیم گرفتیم تا امروز در این راهنمای سفر به اصفهان، کمی با شما از این شهر جذاب صحبت کنیم.

معرفی شهر اصفهان

شهر اصفهان

همان‌طور که به شما گفتیم، اصفهان چندان به معرفی ما نیاز ندارد. با این حال بد نیست که کمی هم درباره جزئیات شهری این خطه جذاب بدانید.

استان اصفهان که بر اساس آخرین سرشماری‌ها، جمعیتی بالغ بر ۳ میلیون نفر دارد. مردم این شهر به زبان فارسی با لهجه اصفهانی صحبت می‌کنند و اغلب در حوزه صنعت و کشاورزی مشغول به کارند. اصفهان از غرب به خمینی‌شهر، از جنوب به کوه صفه و سپاهان‌شهر، از شمال به شاهین‌شهر و از شرق به دشت سگزی منتهی می‌شود.

این شهر تا زمان ظهور اسلام در ایران، به نام‌های گوناگونی مانند صفاهان، صفویان، سپاهان، سپانه، شهرستان، صفاهان، اسبهان، اسپاهان و… خوانده می‌شده. با این‌حال بنا به اعتقاد مورخان، پس از تسلط اعراب بر این منطقه و به‌دلیل نداشتن حرف «پ» در زبان خود، این شهر را اصفهان نامیدند.

اصفهان در گذر تاریخ، از زمان هخامنشیان تا ساسانیان، پس از اسلام، صفویان، قاجاریان و پهلوی، اغلب مرکز حکومت بوده و یا به‌لحاظ سیاسی و اقتصادی اهمیت زیادی داشته است. پس از ورود اسلام به ایران، اصفهان به ‌عنوان پایتخت صفویان برگزیده شد و در آن آثار تاریخی بی‌نظیری با هنر دستان مردم شهر، شکل گرفت. سفر به اصفهان از دیرباز رونق داشته است.

در حال حاضر اصفهان به عنوان یکی از شهرهای مهم صنعتی ایران شناخته می‌شود و با داشتن جاذبه‌های متنوع، از جمله مناطق پرطرفدار و محبوب در میان گردشگران و مسافران به حساب می‌آید.

اصفهان در منطقه نیمه بیابانی ایران واقع شده است و به همین دلیل، آب ‌و هوای معتدل و خشکی دارد. جالب است که بدانید در بخش شمالی و شرقی این استان، آب و هوای کویری بیشتر از دیگر نقاط به چشم می‌خورد و بخش‌های جنوبی‌تر، آب و هوای معتدل‌تر و خنکی دارند.

با این حال آب و هوای اصفهان در بهار و پاییز، مطبوع و ایده‌ال است و سفر در این دو فصل به ویژه اردیبهشت و مهر، بهترین زمان سر زدن به این شهر و گشت و گذار در کوچه پس کوچه‌های آن هستند.

برای مشاهده و اجاره سوئیت در اصفهان کلیک کنید.

جاهای دیدنی و گردشگری شهر اصفهان

سالانه میلیون‌ها گردشگر خارجی برای بازدید از معماری ایرانی به اصفهان سفر می‌کنند. این در حالی است که اصفهان علاوه بر جاذبه‌های تاریخی، اماکن تفریحی و دیدنی‌های طبیعی فراوانی را نیز در دل خود جا داده است. در ادامه راهنمای سفر به اصفهان، به معرفی برخی از جذاب‌ترین آثار به جا مانده در این شهر می‌پردازیم.

آتشگاه اصفهان، بنای منحصر به فرد تاریخی

آتشگاه اصفهان

آتشگاه اصفهان که با نام‌ آتشکده اصفهان نیز شناخته می‌شود، از قدیمی‌ترین آثار به جا مانده از دوران ساسانیان است که در بخش غربی این شهر قرار دارد. این آتشکده یکی از هفت آتشکده بزرگ و مهم دوران ساسانیان به حساب می‌آید و در روزگاران گذشته، محلی برای برپایی آتش جاودان بوده است.

 آتشکده اصفهان در ارتفاع ۱۰۰ متری کوه آتشگاه قرار دارد و برای دسترسی به آن باید دقایقی را پیاده‌روی کرد. به گفته بسیاری از مورخان در این بنای خشتی، طهمورث پیامبر (سومین پادشاه پیشدادی) به خاک سپرده شده است.

گرچه این بنای تاریخی در دوران مختلف مورد بازسازی‌ و مرمت قرار گرفت، اما امروز بخش‌هایی از آن به دلیل بارش باران و تغییرات آب و هوایی، به صورت مخروبه دیده می‌شود.

آتشکده اصفهان در قسمت جنوبی خمینی‌شهر، با فاصله ‎دو کیلومتری از منارجنبان و در قسمت شمالی بزرگراه اصفهان-نجف ‌آباد واقع شده است. از بالای این کوه منظره زیبای شهر، باغ‌ها و کشتزارهای اطراف نیز قابل مشاهده خواهند بود.

موزه موسیقی، گنجینه‌ای از نواهای قدیمی

سر زدن به موزه موسیقی اصفهان و چرخیدن در میان سازهای قدیمی و پر رمز و راز، برای تمام علاقه‌مندان این هنر یک پیشنهاد هیجان انگیز است. در این موزه بیش از ۳۰۰ نوع ساز موسیقی از جمله ساز قانون (یکی از کهن‌ترین سازهای ایرانی)، قیچک (ساز محلی جنوب شرقی ایران)، تار، چنگ، رباب، بربط، نی، کمانچه، تنبک، سنتور و… نگهداری می‌شوند.

در این مجموعه همچنین متخصصان آشنا به موسیقی حضور دارند و برای علاقه‌مندان، توضیحات قابل توجهی درباره آلات موسیقی و تاریخ این هنر ارائه می‌دهند. موزه موسیقی در خیابان چهارباغ عباسی، بوستان هشت بهشت واقع شده است و هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب پذیرای مراجعان خواهد بود.

میدان نقش جهان

نقش جهان، یکی از زیباترین میدان های جهان است و قطعا اعتبار نام خود را یدک می کشد. هر چهار طرف میدان به شیوه خود چشمگیر هستند و شما قطعا باید حداقل یک روز کامل را برای کاوش در این مکان بسیار جذاب اختصاص دهید. لازم است یکبار در روز و بار دیگر در شب، از نقش جهان دیدن کنید.

چهل ستون

چهل ستون جایی بود که بازدیدکنندگان و سفیران خارجی جهت برپایی جشن حضور به هم می رساندند. در واقع  این کاخ 20 ستون دارد، ولی به دلیل انعکاس ستون ها در حوض بسیار بزرگ آن به چهل ستون نام گذاری شده است. قطعا یکی از جذابترین مقاصد گردشگری در سفر به اصفهان را میتوان چهلستون نام برد.

مسجد شیخ لطف الله

این مسجد در قسمت شرقی میدان نقش جهان قرار دارد که به عنوان محفلی خصوصی برای عبادت خاندان سلطنتی به حساب می آمد. تمام مسجد از راهرو ساخته شده است که به سالن نماز اصلی و سالن مطالعه در زیرزمین تقسیم می شود. درون مسجد شیخ لطف الله توسط اشعه های خورشید که از طریق پنجره ها به داخل می تابد، روشن می شود. در واقع، هیچ نور مصنوعی در داخل مسجد وجود ندارد.

مسجد شاه

مسجد شاه ( امام ) اصفهان

این مسجد در قسمت جنوبی میدان نقش جهان قرار دارد که یکی دیگر از نمونه برجسته از استعداد معماری قرن 16 میلادی است. الگو تقارن هندسی کاشی ها با دست به نهایت ظرافت نقاشی شده است و سپس با دقت به هم متصل شده اند تا این شاهکار کامل را تشکیل دهند.

عالی قاپو

عالی قاپو نیز به نام «دولت خانه مبارکه نقش جهان» و «کاخ دولت خانه» نیز مشهور است. معماری باستانی منحصر به فرد این کاخ به دوره صفویه مربوط است. این ساختمان تحت نظارت شاه عباس اول ساخته شده است. فرستادگان ویژه شاه عموما به این کاخ آورده می شدند. در اینجا نقاشی های مینیاتوری ارزشمند، آثار هنرمند مشهور زمان «رضا عباسی» و سایر آثار هنری را می توان در این کاخ یافت.

بخوانید از: بهترین مرکز خرید اصفهان

بازار بزرگ

این بازار خاص در اصفهان تا کنون یکی از مکان های مورد علاقه بسیاری از گردشگران است. محیط بازار در کوچه خیابان‌های زیبایش نقش بسته است که طیف گسترده ای از سوغاتی ها و صنایع دستی اعم از: فرش، خاتم کاری، مینا کاری و بسیاری دیگر، چشم ها را خیره می کند.

مسجد جامع

مسجد جامع یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مساجد باقی مانده در ایران است. شما می توانید از طریق بازار خود را به مسجد جامع برسانید. این مسجد دارای گنبدی به نام تاج الملوک است که یکی از بهترین گنبدهای آجری می باشد که در ایران ساخته شده است. این گنبد ممکن است کوچک باشد، اما گفته شده است در برابر زلزله بسیار مقاوم است. همچنین حوض و فواره آن در وسط حیاط برای تقلید از خانه کعبه طراحی شده است.

کلیسای وانک

کلیسای وانک

کلیسای جامع ارامنه بسیار دور از مرکز اصلی شهر است اما نقاشی های زیبایی کلیسا، قطعا هر گردشگری را به خود فرا می خواند! این کلسیا در نزدیک سی و سه پل است، بنابراین شما می توانید هر دو بنای تاریخی را در یک روز مشاهده کنید.

سی و سه پل

این پل حدود 300 متر در طول و 14 متر در عرض است که  یکی از شاهکارهای ساخت پل در ایران و جهان است. تحت نظارت و هزینه «الله وریدی خان»، یکی از فرماندهان معروف شاه عباس صفوی ساخته شد.

پل خواجو

این پل تحت نظارت «شاه عباس دوم» ساخته شد. حیاط های آن، دکوراسیون و کاشی کاری ها از جنبه های جالب این پل هستند. همچنین ساختاری در مرکز پل وجود دارد که به نام «بیگلربیگی» شناخته می شود. این همان محل اقامت موقت برای خانواده سلطنتی بود. نام این پل نسخه اصلاح شده کلمه «خواجه» است که عنوان شخصیت های برجسته در دوران صفویه بود.

هشت بهشت

هشت بهشت اصفهان

این ساختمان تاریخی در زمان سلطنت «شاه سلیمان صفوی» ساخته شد. امروزه تنها بخش کوچکی از بنا باقی مانده است. با این حال، می توان به کاشی کاری های زیبا با طرح های جالب که از بقایای این کاخ است اشاره کرد.

منار‌جنبان

این ساختار شامل یک مقبره و دو مناره است که آرامگاه «عمو عبدالله» شخصیت مشهور قرن هشتم است. سنگ قبر تاریخ 716 هجری قمری را نشان می دهد، که همزمان با دوران ایلخاینان است. نکته بسیار جالب در مورد منار جنبان در این است که تنها به تکان دادن یک مناره، مناره دیگر و به عبارتی کل بنا شروع به تکان خوردن می کند. همچنین چهار باغ، معبد آتش، گورستان قدیم تخت فولاد، باغ پرندگان، پل خواجه و پل شهرستان نیز از مناطق دیدنی و تاریخی این استان زیبا است.

کوه صفه، یک کوهنوردی هیجان انگیز

یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های طبیعی اصفهان، کوه صفه است که تفرجگاهی ناب و پرطرفدار در میان ساکنان این شهر شناخته می‌شود. این کوه در جنوب غربی اصفهان قرار داشته و نزدیک به ۲۲۵۷ متر طول دارد. علاوه بر وجود غارهای دیدنی و مناظر چشم نواز، در دامنه این کوه چشمه‌های زیبایی از جمله چشمه درويش و چشمه گل زرد نیز قرار دارند که با طبیعتی منحصر به فرد احاطه شده‌اند.

این کوه همچنین ارزش تاریخی فراوانی دارد و در آن آثاری از قلعه‌های دفاعی ساسانیان دیده می‌شود. پارک وحش، زیپ لاین، بولینگ و پل رنگین کمانی برخی دیگر از جاذبه‌های تفریحی و جذاب کوه صفه به شمار می‌روند.کوه صفه با داشتن دو قله جنوبی و شمالی، در بلوار شهدای صفه قرار دارد و سر زدن به آن از ساعت ۱۶ تا ۲۴ امکان پذیر است.

بخوانید از: جاهای دیدنی اصفهان

چگونه به اصفهان سفر کنیم؟

خوشبختانه راه‌های فراوانی برای سفر به اصفهان، این شهر زیبای کویری وجود دارد. در ادامه به متداول‌ترین روش‌های دسترسی به این شهر تاریخی می‌پردازیم.

سفر به اصفهان با قطار

خوشبختانه راه آهن اصفهان که در حوالی این شهر قرار گرفته است، برای بیشتر شهرهای بزرگ و مهمی همچون شیراز، یزد، تهران، بندرعباس و مشهد ایستگاه دارد. فراموش نکنید که استفاده از قطار برای سفر به اصفهان یکی از راه‌های ارزان و مقرون به صرفه به حساب می‌آید.

سفر به اصفهان با هواپیما

روزانه پروازهای متعددی از شهرهای مختلف ایران به اصفهان انجام می‌شود. سفر هوایی به این شهر یکی از راه‌های سریع و بدون دردسر است که بسته به مبدا، مسافت و هزینه منحصر به فرد خود را خواهد داشت. فراموش نکنید که فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان در منطقه صفه و در ۲۰ کیلومتری شهر قرار دارد و از طریق بزرگراه چمران به راحتی به مرکز شهر قابل دسترسی است.

سفر به اصفهان با خودروی شخصی یا اتوبوس

از آنجا که اصفهان در موقعیت جغرافیایی مرکزی قرار دارد، جاده‌های زیادی به سمت آن منتهی خواهد شد. اگر از شهرهای جنوبی راهی اصفهان می‌شوید، بزرگراه شیراز به اصفهان یک مسیر سر راست و ایده‌ال است. اگر تصمیم دارید از پایتخت به اصفهان سفر کنید، می‌توانید با طی کردن جاده خلیج فارس به کاشان بروید و سپس از آزادراه کاشان به سمت اصفهان حرکت کنید.

حمل و نقل عمومی در اصفهان

حمل و نقل اصفهان

خوشبختانه در سیستم حمل و نقل عمومی اصفهان، امکانات متعددی تعبیه شده است. تنوع وسایل نقلیه در اصفهان به حدی است که می‌توان به راحتی به همه جای شهر دسترسی داشت. مترو، اتوبوس، دوچرخه و انواع تاکسی از جمله روش‌های متداول حمل و نقل عمومی در اصفهان به شمار می‌روند که به‌طور خلاصه به آنها اشاره می‌کنیم:

حمل و نقل در اصفهان با اتوبوس

در اصفهان بیش از ۱۶۰۰ اتوبوس در دو نوع معمولی و خط ویژه در سطح شهر وجود دارند. اتوبوس‌های اصفهان در ۴ پایانه کاوه، صفه، جی و زاینده رود تردد می‌کنند و از جمله بهترین سیستم‌های اتوبوس‌رانی کشور به حساب می‌آیند.

حمل و نقل در اصفهان با مترو

مترو اصفهان یکی از ارزان‌ترین شیوه‌های رفت وآمد در این شهر است که از مسیر شمال به جنوب، مسافران را در کوتاه‌ترین زمان به ایستگاه‌های مورد نظرشان می‌رساند. خط شمالی- جنوبی مترو اصفهان از ایستگاه دفاع مقدس شروع شده و در میدان قدس پایان می‌یابد.

حمل و نقل در اصفهان با تاکسی

مانند دیگر شهرهای ایران، در اصفهان نیز انواع تاکسی‌های اینترنتی، تلفنی، خطی، بی‌سیم و تاکسی گردشی برای مسافران تعبیه شده است.

حمل و نقل در اصفهان با اجاره دوچرخه

بسیاری از ما اصفهان را با مردم دوچرخه سوارش می‌شناسیم. خبر خوب این است که مسافران نیز می‌توانند با ارائه مدارک هویتی و پرداخت مبلغی مشخص، از دوچرخه‌های مستقر در ایستگاه‌های این شهر استفاده کرده و با اجاره آن‌ها خود را به مقصد مورد نظرشان برسانند.

محل های اقامت در اصفهان

به دلیل توریستی بودن اصفهان، در این شهر تا دلتان بخواهد هتل‌ها و مسافرخانه‌های کوچک و بزرگ و متنوعی وجود دارند. انواع گزینه‌های اقامتی که هریک امکانات و خدمات مختلفی را به مسافران ارائه می‌دهند.

 با این حال هیچ چیز به اندازه اقامت در سوئیت‌ها، خانه‌های بومی و بناهای تاریخی اصفهان لذت بخش نخواهد بود. به شما توصیه می‌کنیم تا برای سفر به اصفهان و اقامت در این شهر زیبا با مراجعه به وبسایت شب، از اقامتگاه‌ها و خانه‌های بومگردی اصفهان دیدن کنید و از تخفیف‌های ارائه شده برای رزرو آن‌ها استفاده نمایید. همچنین می‌توانید در صورت هرگونه سوال با تیم پشتیبانی شب تماس گرفته و سوالات و خواسته‌های خود را در میان بگذارید.

غذاهای محلی شهر اصفهان

رستوران اصفهان

اصفهان به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی و اقلیمی متفاوت، خاستگاه غذاها و انواع خوراک سنتی است. برخی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین غذاهای اصفهان شامل بریونی یا بریانی، حلیم بادمجان اصفهانی، کباب مشتی یا کباب زردک، خورش ماست، یخمه ترش، آش اوماج و اشکنه می‌شوند. تنوع و مزه بی‌نظیر غذاها و خوراک اصفهانی باعث شده است تا طعام این شهر مرکزی در دیگر نقاط ایران نیز طبخ و آماده شود. با این حال چشیدن این غذاها تنها در سفر به اصفهان عطر و طعم واقعی خود را نشان خواهد داد.

 رستوران های اصفهان

اصفهان یکی از شهرهای پرجمعیت و توریستی ایران است و در آن رستوران‌ها و کافه‌های مختلف، انواع غذاها، دسرها و نوشیدنی‌های خوشمزه را سرو می‌کنند. رستوران شهرزاد، رستوران سنتی نقش‌جهان، رستوران خوان گستر و رستوران شاندیز از جمله رستوران‌های معروف و باکیفیت این شهر هستند که غذاهای سنتی و ایرانی را با بهترین طعم ومزه طبخ می‌کنند.

اما اگر از طرفداران فست فود و غذاهای فوری هستید، می‌توانید با مراجعه به کافه رستوران آرک، کافه رستوران هرمس و فودکورت سیتی سنتر، انواع خوراک فرنگی را نوش جان کنید!

بخوانید از: سوغاتی های اصفهان

بهترین فصل مسافرت و هزینه های سفر به اصفهان

به دلیل هوای مطبوع اصفهان در بهار و پاییز، سفر به این شهر در این دو فصل کمی گران‌تر از دیگر مواقع سال است. ضمن اینکه در طول فصل زمستان با کاهش قیمت بلیط، هتل و… در این شهر مواجه خواهید شد. با این حال نباید فراموش کرد که هزینه سفر به اصفهان تا حد زیادی به شیوه رفت و آمد، هزینه اقامتگاه و بازدید از جاذبه‌های گردشگری بستگی دارد.

لازم است که بدانید هزینه سفر به اصفهان با اتوبوس و قطار بسیار ارزان‌تر و مقرون به‌صرفه‌تر از سفر با هواپیما خواهد بود. خوشبختانه در اصفهان انواع هتل‌ها و اقامتگاه‌های کم هزینه و مقرون به صرفه وجود دارند که می‌توان با مشخص کردن بودجه و برنامه‌ریزی هزینه‌ها، بهترین گزینه را در میان آن‌ها انتخاب کرد.

مراکز خرید و بازارها در شهر اصفهان

در اصفهان آنقدر بازارها و مراکز خرید متنوعی وجود دارند که بعید می‌دانیم کسی دست خالی از این شهر بیرون برود. در ادامه راهنمای سفر به اصفهان به معرفی برخی از بهترین مراکز خرید این شهر اشاره می‌کنیم:

مرکز خرید سیتی‌سنتر اصفهان

سیتی سنتر تنها یک مرکز خرید معمولی نیست. این مجموعه یکی از بهترین مراکز فرهنگی و تفریحی اصفهان شناخته می‌شود که در آن امکاناتی مانند پردیس سینمایی، شهربازی، فودکورت و انواع رستوران‌ها، نگارخانه و حتی موزه وجود دارد. جالب است که بدانید مرکز خرید سیتی سنتر اصفهان با وجود وسعت عظیمش، همچنان در بخش‌های مختلف در حال توسعه است.

این مجموعه تفریحی، رفاهی، تجاری و خدماتی، در بزرگراه شهید دستجردی قرار دارد.

بازار بزرگ اصفهان و بازار قیصریه

اگر دوست دارید به قدیمی‌ترین بازارهای اصفهان سر بزنید و در راسته‌های کوچک و بزرگشان، به گشت و گذار و خرید سوغاتی بپردازید، اولین پیشنهاد ما به شما بازار بزرگ یا همان سبزه میدان است که در آن همه چیز، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد به فروش می‌رسد. این بازار ورودی‌های مختلفی دارد اما اصلی‌ترین ورودی آن در خیابان عبدالرزاق واقع شده است.

در کنار بازار بزرگ، بازار قیصریه نیز از آن دسته دیدنی‌های اصفهان است که در ضلع شمالی میدان نقش جهان قرار گرفته و میدان نقش جهان را به میدان عتیق وصل می‌کند. در حجره‌های رنگارنگ و متنوع این بازار هم انواع کالای سنتی و صنایع دستی شهر عرضه می‌شوند.

ارگ جهان‌نما اصفهان

ارگ عظیم جهان نما یک مجتمع تجاری، اداری و فرهنگی در اصفهان است که در آن بیش از ۳۶۴ واحد تجاری مشغول فعالیت هستند. گرچه در این مجموعه بیشتر لوازم دیجیتال و محصولات جانبی فروخته می‌شود، با این حال در برخی از غرفه‌های آن انواع پوشاک و لوازم آرایشی و بهداشتی نیز به فروش می‌رسند.

بد نیست که بدانید اولین آبنمای موزیکال اصفهان نیز در این مرکز قرار دارد. ارگ جهان‌نما اصفهان در میدان دروازه دولت این شهر واقع شده است.

مرکز خرید جلفا

پاساژ اصفهان

مرکز خرید جلفا یک پاساژ کوچک، جمع‌وجور و دو طبقه است که در آن کالاهای متنوعی عرضه می‌شود. این مرکز خرید در خیابان خاقانی که یکی از مناطق ارمنی‌نشین اصفهان است، قرار دارد. بسیاری از فروشنده‌های این مرکز خرید و این خیابان ارمنی‌اند و کالاهای هیجان انگیزی را برای فروش ارائه می‌دهند.

جشنواره ها و مراسم آیینی و فرهنگی شهر اصفهان

از جمله قدیمی‌ترین و جالب‌ترین مراسم آیینی مردم اصفهان، رسم قالیشویان مشهد اردهال است که هر سال در دومین جمعه مهرماه، در روستای خاوه اردهال اصفهان برگزار می‌گردد. در این مراسم یکی از قالی‌های امامزاده روستا را به یاد قالی که پیکر او در زمان شهادت در آن پیچیده شده بود، در چشمه‌ای می‌شویند؛ گروهی نیز به ‌نشانه جنگ با قاتلان امامزاده، چوب‌‌‌های خود را در هوا تکان می‌دهند. دیدن این مراسم در سفر به اصفهان خالی از لطف نیست.

رسم آتش‌‌افروزی و جل‌جلانی از دیگر آیین‌های اصفهان و شهر نطنز است که در شب‌های هفدهم، هجدهم و نوزدهم دی‌ اجرا می‌شود. در این مراسم مردم آتش بزرگی روی تپه بلند شهر روشن می‌کنند و به دور آن جمع می‌شوند. آن‌ها بر این باورند که رسیدن روشنایی این آتش به درختان باعث پربارترشدن آن‌ها خواهد شد.

سوغاتی های اصفهان

اغراق نیست اگر بگوییم که بخشی از شهرت اصفهان، به صنایع دستی زیبا و سوغاتی‌های جذابش بر می‌گردد. اصفهان، مهد صنایع‌دستی ایران است و هر سال در آن آثار هنری ارزشمندی ساخته شده و در بازارهای شهر به فروش می‌رسند.

خاتم کاری، میناکاری، ادوات مسی، قلم‌زنی، پارچه‌های قلم‌کاری، فیروزه‌کوبی، ملیله‌کاری، قالی، سفال و سرامیک و… تنها بخشی از صنایع دستی زیبای این شهر هستند که می‌توانند انتخابی ایده‌ال برای خرید سوغاتی باشند. اما اگر دوست دارید کمی هم از خوراکی‌های خوشمزه و لذیذ اصفهان به عنوان سوغات به خانه خود ببرید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که تهیه گز، پولکی، برشتوک، سوهان عسلی و نبات را در لیست اول خریدهایتان بگذارید.

بهترین پارک های اصفهان

بوستان اصفهان

اصفهان آنقدر جای دیدنی و جذاب دارد که سفر به آن شما را خسته و بی‌حوصله نمی‌کند. اگر از اماکن تاریخی شهر دیدن کردید و دلتان خواست تا کمی هم در طبیعت و فضای سبز وقت بگذرانید، می‌توانید با سر زدن به پارک کوهستانی صفه، باغ گل‌ها و پارک جنگلی ناژوان، محو تماشای زیبایی‌های طبیعی اصفهان شوید.

در اصفهان همچنین محله‌ای وجود دارد که با عنوان چهارباغ عباسی شناخته می‌شود. چهارباغ در اصل نام باغ‌هایی است که با معماری خاصی ساخته شده‌اند و خیابان‌ها را احاطه کرده‌اند. در سال‌های اخیر پیاده‌راه منتهی به این محل سنگفرش شده و اکنون بسیاری از مردم برای استراحت، تفریح و لذت بردن از طبیعت، از میان درختان زیبای این باغ‌ می‌گذرند و یا بر روی صندلی‌های تعبیه شده ساعاتی می‌نشینند.

اطلاعات شهری مورد نیاز در اصفهان

یکی دیگر از نکات مهم در راهنمای سفر به اصفهان، اطلاعات شهری آن است که هر مسافری باید نسبت به آن‌ها آگاه باشد. برخی از مهم‌ترین شماره‌ها و نشانی‌های مراکز مهم اصفهان به شرح زیر هستند:

  • کد تلفن شهر: ۰۳۱
  • فرودگاه: ۱۹۹ و ۳۵۲۷۵۰۵۰-۰۳۱

بیمارستان ها و مراکز درمانی اصفهان

  • بیمارستان (دولتی) الزهرا

تلفن: ۳۶۲۰۲۰۲۰

آدرس: بلوار صفه، مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س)

  • بیمارستان سوانح و سوختگی (دولتی) امام کاظم

تلفن: ۳۳۴۵۷۶۷۰

آدرس: خیابان کاوه، بعد از پل چمران

  • بیمارستان (دولتی) امیرالمومنین

تلفن: ۳۲۲۹۱۳۱۸

آدرس: خیابان احمدآباد

  • بیمارستان (خصوصی) سینا

تلفن: ۳۲۲۰۵۰۲۵

آدرس: خیابان شمس آبادی – چهارراه قصر- شماره ۱۷۵

  • بیمارستان زنان و زایمان (خصوصی) مهرگان

تلفن: ۳۲۳۳۰۰۴۳

آدرس: خیابان شیخ بهایی – جنب بانک رفاه

کلام آخر؛ اصفهان، نیمه دیگری از جهان!

در این راهنمای سفر به اصفهان، با شما از این شهر پر نقش و نگار و تاریخی صحبت کردیم و به آداب و رسوم، غذاها، سوغات و سایر نکات مهم این خطه کویری پرداختیم. نباید فراموش کرد که هیچ چیز مانند سفر و تجربه کردن لحظات، به درستی حق مطلب را درباره این شهر منحصر به فرد ادا نمی‌کند.

خوشبختانه در اصفهان، خانه‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی کوچک و بزرگی وجود دارند که میزبان مسافران و گردشگران خواهند بود. می‌توانید برای اجاره ویلا، اقامتگاه و رزرو آپارتمان در اصفهان از سایت شب نیز کمک بگیرید.

سوالات متداول

 بهترین زمان برای مسافرت به اصفهان چه فصلی است؟

همانطور که در راهنمای سفر به اصفهان اشاره شد، بهترین فصل سفر به اصفهان، اوایل بهار (اردیبهشت ماه) و اوایل پاییز ( مهرماه) خواهد بود.

در اصفهان چه روش‌هایی برای حمل و نقل عمومی وجود دارد؟

مترو، تاکسی، اتوبوس و اجاره دوچرخه متداول‌ترین روش‌های حمل و نقل در اصفهان به شمار می‌روند.

سوغات معروف اصفهان چیست؟

گز، نبات، پولکی، برشتوک و صنایع دستی مانند خاتم کاری، میناکاری، ادوات مسی، قلم‌زنی، پارچه‌های قلم‌کاری، فیروزه‌کوبی، ملیله‌کاری، قالی، سفال و سرامیک از جمله مهم‌ترین سوغات شهر اصفهان به حساب می‌آیند.

2 پاسخ
  1. زری جعفری نظر داده:

    بیمارستان فیض درست هست نه فیز!

    1. سپندار معینی نظر داده:

      ممنون از توجه تون دوست عزیز، اصلاح شد.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب