از سرپل ذهاب چه میدانیم؟

0

تاریخچه سرپل ذهاب

سرپل ذهاب (زهاب) یکی از شهرهای استان کرمانشاه ایران و مرکز شهرستان سرپل ذهاب است. مردم این شهر کرد هستند و به زبان کردی حرف می‌زنند. در شهرستان سرپل ذهاب پیروان شیعه، سنی و یارسان در کنار هم زندگی می‌کنند.

شهر سر پل ذهاب بر اساس مطالعه آثار باستانی و کتیبه‌های آن از قبیل کتیبه و سنگ نوشته آنوبانینی پادشاه لولوبی‌ها (که قدمت آن ۴۸۰۰ سال است) که در ضلع شمال شرقی که بر سینه رشته کوه همیشه استوار زاگرس حک شده‌است،

یکی از باستانی‌ترین شهرهای دنیا (و بر اساس مستشرق مشهور راولینسون، هشتمین شهر باستانی دنیا) محسوب می‌شود. کتیبه آنوبانی‌نی یکی از قدیمی‌ترین و به عبارتی اولین هنر معماری روی سنگ آسیا به‌شمار می‌رود.

کتیبهی بیستون ۲۰۰۰ سال بعد از حک این کتیبه حکاکی شد و از خیلی جهات به نقش برجسته آنوبانینی شباهت دارد و این‌گونه حدس زده می‌شود که کتیبه‌‌ی بیستون را با تقلید از این کتیبه خلق کرده‌اند.

آشوری‌ها از این شهر به نام کالمانو یاد کرده‌اند. در زمان ساسانیان این ناحیه استانی به نام خسرو شاد فیروز بوده‌است. در کتاب‌های تاریخی و جغرافیا، ذهاب را به صورت زهاو (زهاو در کوردی به معنی آب خیز است که از دو واژه زه + آو به معنی آب ساخته شده‌است) نگاشته‌اند و آن را مرکز ناحیه حلوان معرفی کرده‌اند.

سرپل ذهاب

سنگ نگاره ۵۰۰۰ ساله آنوبانی‌نی

سنگ‌نگاره آنوبانی‌نی یا نقش‌برجسته آنوبانی‌نی یکی از نقش‌برجسته‌های متعلق به یکی از چهار عنصر قومی زاگروس نشین در هزاره سوّم پ. م. بنام لولوبیان است. که پیش از آریایی‌ها در این محل سکونت داشتند. نقش برجسته آنوبانی‌نی در ۱۲۰ کیلومتری کرمانشاه و در نزدیکی سرپل ذهاب قرار دارد و در حدود ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد تراشیده شده است.

این سنگ‌نگاره متعلق به حدود ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد و مربوط به لولوبی‌ها است. که با شماره ثبت ۱۴۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سر پل ذهاب

این سنگ‌نگاره در سینه کوهی به بلندای ۳۵ متر منتسب به پادشاه لولوبی است که پای چپ را بر روی پیکر اسیری نهاده و از ایزدبانوی نانا دو اسیر دیگر را میگیرد. در زیر این تصویر صورن شش اسیر دیگر هم کنده کاری شده است.

سنگتراشی بخش پایین که دربردارنده تصویر اسیران است همگی برهنه نشان داده شده اند و در حالیکه دست هر کدام از پشت بسته است از چپ به راست پشت سر پادشاهی که تاج بر سر دارد، در حرکت می باشند. در زیر این صحنه هم سنگ‌نگاره ای که نشانگر پیروزی آنوبانی‌نی است تراشیده شده است.

اجاره سوئیت و آپارتمان در کردستان

آنوبانی‌نی که الهه نشاط و عشق از او یاد می‌شود بنام آشوری، ایشتار و در فرهنگ سومری از آن به اینانا یاد می شود. این نقش برجسته، آنوبابانی‌نی به همراه پادشاه لولوبیان و ۹ تن پیشوای اسیر را به تصویر می کشد.

این اثر شباهت زیادی به سنگ‌نبشته بیستون که در ۲۰۰۰ سال پس از آن ساخته شده دارد و به عقیده برخی محققان داریوش بزرگ سنگ نبشته بیستون را با الهام از این اثر ساخته است.

تاریخ سرپل ذهاب

دو نفر از اسیران که بزرگتر از سایر اسیران تصویر شده‌اند در پشت الهه نی‌نی قرار دارند و دیگر اسیران در صف زیرین قرار گرفته‌اند و همگی برهنه که دستانشان از پشت بسته شده است. در زیر پای پادشاه اسیری دیگر لگدکوب شده. کتیبه ای به زبان اکدی با این مضمون نقل شده است :

آنوبانی‌نی پادشاه توانا، پادشاه لولوبی نقش خود و نقش الهه ایشتار را در کوه باتیر رسم کرده است. آن کس که این نقوش و این لوح را محو کند، به نفرین و لعنت آنو، آنوتروم، بعل، بلیت، رامان، ایشتار، سین و شمش گرفتار و با دو نسل او برباد رواد.

زلزله سرپل ذهاب

زمین لرزه شدیدی شامگاه ۲۱ آبان ۹۶ با قدرت ۷٫۳ درجه در مقیاس ریشتر استان‌های کرمانشاه، ایلام و کردستان و بخش‌های گسترده‌ای از غرب و شمال غرب کشور را لرزاند.

کانون این زلزله به علت نزدیکی به شهر سرپل ذهاب بیشترین خسارت را به این شهر وارد کرد. در این زلزله شهر خسارت زیادی دید و بیش از ۵۳۸ کشته بر جای گذاشت. این زلزله به جز عراق در کویت، ترکیه و بحرین نیز حس شد.

گزیده شده از دو مقاله ویکی پدیا: سرپل ذهاب و سنگ نگاره آنوبانی‌نی

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب