سفر به بروجرد

0

میگن بروجرد به خاطر کوهستانها، مزارع سرسبز و آب و هوای بینظیرش لقب ” پاریس کوچولوی” ایران رو به خودش گرفته. دومین شهر پرجمعیت استان لرستان که در دامنه های زاگرس قرار داره.این شهر به دلیل کارخونه های تولیدی و عرضه محصولاتشون یکی از قطبهای صنعتی استان لرستان شناخته میشه. صنایعی مثل نساجی و ورشو در بروجرد رونق زیادی داره تا جایی که سال گذشته سازمان میراث فرهنگی این شهر رو به عنوان شهر ملی ورشو معرفی کرده.

بروجرد همچنین طبیعت بکر و منحصر به فردی داره. در طول تاریخ دستخوش اتفاقات مختلفی بوده و امروز بخشی از جاذبه هاش به اماکن تاریخی تعلق داره.
اگر موافقین سری به پاریس کوچولوی ایران بزنیم و درباره دیدنیهای این شهر بیشتر بدونیم.

تپه چغا

شاید بشه تپه چغا رو یکی از پرطرفدارترین نقاط گردشگری بروجرد به حساب آورد. به دلیل امکانات تفریحی متعدد، این منطقه محبوبیت زیادی بین گردشگران و ساکنان شهر داره تا جایی که برخی به این تپه “بام بروجرد” میگن.

سنگهای آتشفشانی بافت اصلی این تپه بلند رو تشکیل میدن. البته که در بخشهایی از اینجا گیاهان دارویی هم رشد میکنه. تپه چغا در قدیم پاتوق کوهنوردان و ورزشکاران بود. امروز با احداث جاده های ماشین رو میشه در مدت کوتاهی به بالاترین قسمت تپه رسید و از زوایای مختلف شاهد طبیعت بینظیر و نمایی از شهر شد.
در بخشهای مختلف تپه چغا آلاچیق‌هایی برای اسکان مسافران قرار گرفته. دریاچه‌ ای مصنوعی هم در قسمت بالایی تپه ایجاد شده و تندیسهایی از حیات وحش در نزدیکی دریاچه وجود داره.

بازار بزرگ بروجرد

اما برای اونهایی که عاشق وسایل قدیمی و سنتی هستن، بازار بزرگ بروجرد میتونه یه گزینه عالی باشه.
این بازار از قدیم یکی از مراکز تجارت سنتی بروجرد شناخته میشده. در حجره های مختلف شهرنشینان و روستاییان کالاهای خودشون رو عرضه میکنند. حتی در بخشهای بیرونی بازار عشایرِ لر و بختیاری با قرار دادن کالاها و مواد خوراکیشون روی زمین صنایع خودشون رو به فروش میرسونن.

در این بازار بیشتر، محصولات سنتی و صنایع دستی به فروش میرسه.ظروف مسی، پارچه و لباس‌های محلی کالاهای اصلی رو تشکیل میدن.از راسته های مهم اینجا هم میشه به بازار مسگرها اشاره کرد که با مغازه های ورشو سازی و دکوریجات برنجی طرفداران زیادی دارند.
فراموش نکنید که بیشتر حجره های بازار بروجرد بعد از نماز مغرب بسته میشن. پس اگر هوس کردین اینجا بیاین ترجیحآ صبح راهی بشین.

خانه تاریخی طباطبایی

خونه تاریخی طباطبایی یکی از عمارتهای قدیمی بروجرده که به روحانی به همین نام تعلق داشته. ساخت این خونه به زمان قاجار برمیگرده و مثل تمام خونه های قدیمی از حیاطی بزرگ، آشپرخونه مخصوص و حمام سنتی تشکیل شده.
اما نکته بامزه این خونه بزرگترین سماور زغالی دنیاست که توی حیاط عمارت قرار داره و از جنس “ورشو” ساخته شده.ظرفیت این سماور به 300 لیترآب میرسه و توسط هنرمند بروجردی محمد بادآور ساخته شده.

گلدشت

گلدشت دره و منطقه ای ییلاقی در قسمت غربی شهر بروجرده. این طبیعت بینظیر از قسمت جنوبی تپه چغا شروع میشه و بعد از گذر از باغ های سیب و گیلاس و زردآلو در نهایت به روستای کپرگه میرسه.
در تمام مسیر گلدشت، تپه ها، درختان میوه ،رودخونه های پر آب و زمین های کشاورزی به چشم میخورن. این منطقه اواخر بهار و در فصل تابستان حسابی دیدنی میشه و بسیاری از اهالی بروجرد برای پیکنیک و تفریح به این منطقه میان.

مسجد جامع

برای علاقه مندان مکانهای تاریخی هم پیشنهاد ویژه ای داریم. مسجد جامع یا مسجد جمعه یکی از آثار دیدنی و منحصر به فرد بروجرده که تاریخ اون رو به زمان ساسانیان نسبت میدن.متفاوت بودن این مسجد باستانی هم به دلایل معماری این بنا برمیگرده .
اینطور که میگن این مسجد روی بقایای یک آتشکده قدیمی ساخته شده. برای استحکام گنبد مسجد در برابر زمین‌لرزه از تیرهای چوبی وسیع استفاده کردن. یک چاه بزرگ آب هم اینجا هست که معماری و ساخت جالبی داره.

در قسمت شبستان مسجد ستون هایی وجود داره که وقتی یک نفر جلوی یکی از این ستونها به آرومی صحبت کنه، فرد دیگه ای در کنار ستون دیگه میتونه صدای نفر اول رو با کیفیت خوبی بشنوه.
بخشی هم در مسجد وجود داره که مثل مسجد امام اصفهان صدا رو بازتاب میده.بعضی تاریخ شناسان اعتقاد دارند که این بازتاب صدا در مسجد امام اصفهان طبق الگو برداری از مسجد جامع بروجرد ساخته شده.

روستا و آبشار ونایی

توی فاصله ۲۱ کيلومتري بروجرد روستا و آبشاری وجود داره که به اسم وِنایی شناخته میشه. ونایی منطقه ای بکر و سرسبزه و پاتوق گردشگرا، طرفداران کوهپیمایی و طبیعت دوستهاست.
در این منطقه چشمه ها و رودخونه های پرآب جریان دارن،به همین دلیل کشاورزی ونایی بسیار پر رونقه. همچنین در نزدیکی روستا و آبشار گونه های جانوری مثل خرس، روباه و حتی پلنگ زندگی میکنن و همین موضوع ونایی رو به یکی از زیستگاههای مهم جانوری تبدیل کرده.

همراهان و دوستان شب شما میتونین برای دیدن و رزرو اقامتگاههای بروجرد به سایت ما مراجعه کنید و با انتخاب گزینه دلخواه سفری فراموش نشدنی به این شهر دیدنی داشته باشین.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب