کامل‌ترین اطلاعات راهنمای سفر به شیراز | اماکن دیدنی، رستوران‌ها و سوغات

4

شهر شیراز یکی از شهر های بزرگ و قدیمی ایران است. شیراز به شهر عشاق معروف است و مملو از جاذبه های تاریخی، طبیعی و ادبی برای تمام سلایق گردشگران است. مردم این شهر بسیار مهمان نواز هستند و اوقات خوشی را برای گردشگران رقم می زنند.

با آمدن نوروز، شیراز و کوچه‌های پر از بهار نارنجش رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرند. بر دیوارهای کاهگلی و خانه‌های قدیمی شهر، گل‌های یاس رازقی دوباره می‌رویند و نسیم خنک بهار از کوه‌های اطراف، بر شهر می‌وزد. در این زمان است که گردشگران بیشتر از هروقت دیگری، چمدان‌هایشان را می‌بندند و راهی شیراز می‌شوند. آن‌ها هم می‌دانند که بهار شیراز، بهشت روی زمین است. در این مقاله از راهنمای سفر به شیراز صحبت می‌کنیم و به معرفی دیدنی‌های جذاب و بی‌نظیرش می‌پردازیم.

شهر شیراز

معرفی شهر شیراز

شیراز یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین شهرهای ایران است و به دلیل داشتن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، یکی از مقاصد پرطرفدار در میان گردشگران شناخته می‌شود. این شهر گرم و دوست داشتنی محل پایه‌گذاری حکومت ساسانیان و هخامنشیان بوده است و در آن بزرگترین مشاهیر جهان از جمله سعدی، حافظ، سنایی و ملک الشعرای بهار می‌زیستند.

شیراز در نیمه جنوبی ایران قرار دارد و پنجمین شهر بزرگ کشور به حساب می‌آید. مساحت این شهر ۱,۲۶۸ کیلومتر مربع است و در آن بیش از 1 میلیون و پانصد نفر زندگی می‌کنند. این شهر از شمال با مرودشت و سپیدان، از جنوب با فیروزآباد و جهرم، از شرق با نی‌ریز، استهبان و فسا و از سمت غرب با کازرون همسایه است. جالب است که بدانید مانند تهران، در شیراز کوه‌ها از هر چهار طرف این شهر را در میان خود گرفته‌اند.

آب و هوای شیراز

شیراز به طور کلی، آب و هوای گرمی دارد و در منطقه‌ جغرافیایی نیمه خشک قرار گرفته است. با این حال به دلیل واقع شدن شهر در میان کوه‌ها، آب و هوای شهر در بیشتر روزهای سال مطبوع و معتدل است.

با اینکه میزان بارندگی در شیراز زیاد نیست، اما به طور کلی این شهر یک خطه سیل خیز شناخته می‌شود؛ زیرا در بهار، پاییز و زمستان باران‌های موسمی شدیدی در آن جریان می‌گیرند.

ماه‌های اول بهار، یکی از جذاب‌ترین زمان‌ها برای سفر به شیراز شناخته می‌شوند. در این زمان کوچه‌های شهر مملو از بوی شکوفه‌های گل محمدی، نرگس و بهار نارنج است و عطر گل‌های بهاری در هرکجا به مشامتان خواهد رسید. هوای خنک و مطبوع و دل انگیز شیراز در بهار باعث شده است تا این شهر در این زمان مملو از توریست‌ها و گردشگران داخلی و خارجی باشد.

شیراز در تابستان گرم و خشک است و ممکن است گشت و گذار در این زمان برای همه خوشایند نباشد. با این حال این شهر در پاییز مانند بهار، آب و هوایی دلپذیر دارد و طبیعتش بیشتر از هر زمان دیگری با رنگ‌های زرد و قرمز و نارنجی به چشم می‌آیند. فراموش نکنید که زمستان‌های شیراز، سرد است و وزش بادهای ملایم از غرب و ارتفاعات زاگرس، خیابان‌های شهر را در بر می‌گیرند.

جهت اجاره سوئیت شیراز کلیک کنید.

جاهای دیدنی و گردشگری شهر شیراز

حتما می‌دانید که شیراز از آن دسته شهرهایی است که سر زدن به جاهای دیدنی‌اش تنها در چند روز خلاصه نمی‌شود. این شهر پرقدمت، آنقدر بنای تاریخی و گردشگری دارد که با حوصله سر زدن به تک تک آن‌ها، یک مرخصی یک ماهه و حتی شاید بیشتر بخواهد!

در ادامه راهنمای سفر به شیراز، مهم‌ترین جاهای دیدنی این شهر را به طور خلاصه به شما معرفی می‌کنیم.

باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز (باغ گیاه شناسی شیراز) یکی از زیباترین باغ های استان فارس و حتی کل کشور است که گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای دیدن آن و برخی از اماکن دیدنی شهر شیراز از اقصی نقاط کشور و جهان راهی این منطقه می‌شوند.

این باغ در سمت شمال غربی شیراز و در محل تقاطع بلوار شرقی – غربی ارم و بلوار شمالی – جنوبی آسیاب سه تایی و جام جم در دامنه کوه آسیاب سه تایی در جانب شمالی رودخانه خشک واقع است و مسافت آن با کوه های شمالی شیراز (باباکوهی) زیاد نیست.

این باغ با سروهای سر به فلک کشیده، گل های بسیار زیبا و متنوع و درختان گرمسیری و همچنین آب و هوای دلکش خود، عده زیادی از گردشگران را به سوی خود جلب می کند و دیدن آن برای هر ایرانی علاقه مندی لازم است.

درخت سروناز باغ ارم شهرت جهانی دارد و گلستان زیبای گل های رز آن نیز نظر هر بیننده ای را به خود جلب می نماید.

باغ ارم شیراز

باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد از قدیمی‌ترین باغ‌های شهر شیراز است که در دوران صفویه بنا شده و از آن زمان یکی از گردشگاه‌های اصلی پادشاهان ایرانی بوده است. این باغ در دوران قاجاریه توسط میرزا علی خان قوام‌الملک خریداری شد، میرزا علی خان باغ پس از خرید باغ، آن را نوسازی می‌کند و عمارت  دو طبقه‌ی بزرگی در وسط باغ بنا می‌کند.

عمارت ساخته شده هنوز هم در باغ عفیف آباد پابرجا است و توسط ارتش جمهوری اسلامی به دو موزه‌ی سلاح‌های نظامی در طبقه‌ی اول و موزه‌ی عبرت در طبقه‌ی دوم تبدیل شده است.

باغ عفیف آباد شیراز

باغ موزه نارنجستان قوام

این باغ در محله بالاکفت و در قسمت شرقی انتهای خیابان لطفعلی‌خان زند قرار دارد.

این محدوده تقریبا در نقطه انتهایی و شرقی شهر شیراز قدیم، محلی که در گذشته دروازه دولت، دروازه منذر و کل شیخ ابوذرعه قرار داشته‌اند، واقع شده است.

از دیگر دیدنی‌های تاریخی اطراف این مجموعه می‌توان به خانه‌ی زینت‌الملوک، مسجد نصیرالملک و خانه‌ی سنتی پرهامی اشاره کرد، که با فاصله‌ی کمی با هم در خیابان لطفعلی‎‌خان زند واقع شده‌اند.

حافظیه شیراز

معروف‌ترین و پرطرفدارترین و یکی از جاهای دیدنی شیراز آرامگاه حافظ است. جایی که در اطرافش، محوطه و باغ دل انگیزی هم دارد و می‌توان در آن پیاده‌روی کرد. بنای آرامگاه مربوط به سال ۱۳۱۵ و برگرفته از معماری دوره هخامنشی و زندیه است و در بیشتر مواقع سال تقریبا درآن جای سوزن انداختن نیست. در اطراف آرامگاه فالوده فروشی‌های زیادی هم هست که نباید از خیرشان گذشت.

حافظیه شیراز

مسجد وکیل شیراز

مسجد وکیل شیراز در استان فارس، شهرستان شیراز، در مرکز این شهر، در محله‌ی درب شاهزاده، خیابان آیت‌الله طالقانی، بین حمام وکیل و بازار وکیل و به دستور کریم‌خان زند احداث شد.

از بناها و آثار تاریخی که در همسایگی و نزدیکی این عمارت تاریخی مشاهده می‌شود، بازار و حمام وکیل است که به مجموعه‌ی وکیل شناخته می‌شوند. مسجد وکیل یا مسجد سلطانی وکیل در بخش غربی بازار و در انتهای بخش شمشیرگرها قرار گرفته‌ است.

این عمارت زیبا از وسعتی نسبتا بزرگ برخوردار بوده و به دلیل زیبایی و معماری به کار رفته در آن، یکی از بناهای محبوب و دوست‌داشتنی شهر شیراز است.

مسجد وکیل شیراز

باغ دلگشا شیراز؛ بازدیدی جذاب در سفر به شیراز

یکی دیگر از باغ‌های شهر شیراز که تاریخ پرفراز و نشیبی را از سرگذرانده باغ دلگشاست.

زندیان باغ دلگشا را به سبک معماری ساسانیان ساختند و در زمان قاجار، باغ در اختیار خانواده قوام الملک بود و کوشک هایی نیز به آن اضافه شد. باغ دلگشا که نخستین کلاه فرنگی ایران هم در آن به ثبت رسیده، آینه‌کاری‌هایی به همراه نقاشی‌های رنگ روغن با سقف‌هایی از چوب و گچبری‌هایی منقش به گل و بته دارد و درخت‌های نارنج و پرتقال در باغ باصفایش.

باغ دلگشا شیراز

تخت جمشید

مگر می‌شود راهی شیراز شد و از تخت جمشید، این سازه پرغرور تاریخی و شکوه تمدن ایران دیدن نکرد؟ تخت جمشید بزرگ‌ترین بنای باستانی شیراز است که در 60 کیلومتری این شهر قرار دارد.

این جاذبه کم نظیر تاریخی پایتخت سابق داریوش بزرگ بوده و به عنوان نماد شکوه و عظمت در ایران باستان شناخته می‌شود. جالب است که بدانید تخت جمشید در سال 512 قبل از میلاد و در زمانی تاسیس شد که در هیچ کجای دنیا بنایی به این عظمت وجود نداشت.

قدمت تخت جمشید بیش از ۲۵۰۰ سال تخمین زده شده است و به دلیل عظمت و معماری منحصر به فرد بناهایش؛ به عنوان برجسته‌ترین اثر تاریخی دوران باستان ایران به حساب می‌آید. در سال 1979 این سازه تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

تخت جمشید در مرودشت استان فارس و در منطقه‌ای با آب و هوای مطبوع و کوهستانی واقع شده است. این مجموعه در میان روستاهای فیروزه، اصطخر و کناره قرار دارد و برای دسترسی به آن باید از بزرگراه مرودشت در قسمت شمالی شیراز استفاده کرد.

بخوانید از: جاهای دیدنی شیراز

آرامگاه کوروش

یکی از باستانی‌ترین و پر ارزش‌ترین جاهای دیدنی شیراز، آرامگاه کوروش است که دیدنش به هر ایرانی توصیه می‌شود. مقبره کوروش کبیر در حدود 70 کیلومتری تخت جمشید قرار دارد و می‌تواند بعد از سر زدن به سازه‌های این بنای تاریخی، یک نقطه جذاب برای بازدید باشد.

باستان‌شناسان قدمت آرامگاه کوروش را به دوره پارینه‌سنگی نسبت می‌دهند و تاریخچه آن را به سال‌های ۵۳۰ الی ۵۴۰ قبل از میلاد مسیح مرتبط می‌دانند. معماری ساده و در عین حال باصلابت این مقبره باعث شده است تا بسیاری آن را با معابد چغازنبیل مقایسه کنند.

آرامگاه کوروش در فاصله 4 کیلومتری از روستای مادرسلیمان قرار دارد. این روستا در 20 کیلومتری جاده شیراز-اصفهان واقع شده و فاصله آن تا شیراز چیزی حدود 130 کیلومتر است.

سعدیه

اگر از علاقه‌مندان شعر و هنر و معماری اصیل ایرانی هستید، مطمئن باشید که سر زدن به سعدیه شما را به وجد خواهد آورد. آرامگاه سعدی یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی شیراز است که در شمال شرقی این شهر قرار دارد.

این سازه تاریخی در نگاه اول با حیاطی بزرگ و دلباز و جوی آبی روان دیده می‌شود. پس از آن، بنای آرامگاه به چشم می‌آید که با کاشی‌های رنگارنگ و اشعاری از این شاعر بزرگ تزئین شده است. در گوشه و کنار آرامگاه، طبیعتی بکر و گل‌های کوچک و بزرگ و رنگارنگ به زیبایی هرچه تمام‌تر دیده‌ می‌شوند. بدون اغراق سعدیه یکی از زیباترین و دلنشین‌ترین آرامگاه‌های ساخته شده در طول تاریخ است.

معماری امروزی بنای این مجموعه توسط محسن فروغ و با اقتباس از کاخ چهلستون و تلفیقی از معماری قدیم و جدید ایرانی ساخته شد. آرامگاه سعدی در شمال شرق شیراز و در دامنه کوه قرار دارد و در انتهای خیابان بوستان و کنار باغ دلگشا واقع شده است.

ارگ کریمخانی

بنای باشکوه و زیبای ارگ کریمخانی در سال 1180 هجری قمری و توسط کریمخان زند ملقب به وکیل الرعایا ساخته شد. این پادشاه سلسله زندیه بعد از به قدرت رسیدن، شیراز را به عنوان مقر پادشاهی خود انتخاب کرد و این سازه باشکوه را به عنوان محل حکومت خود تاسیس نمود.

بعد از سلسله زندیه، بنای این مجموعه در طول تاریخ دستخوش تغییرات فراوانی شد. برخی از سازه‌ها تخریب شدند و دخل و تصرف‌هایی در آن صورت گرفت که با معماری قدیمی آن سنخیت چندانی نداشت. در سال ۱۳۵۰ ارگ کریمخانی در اختیار اداره فرهنگ و هنر قرار گرفت و از آن زمان تا امروز، این بنا به عنوان یک جاذبه‌ مهم گردشگری شناخته می‌شود.

ارگ کریمخانی در مرکز شهر و در میدان شهرداری قرار دارد و ساعات بازدید از آن از 8:30 صبح تا 8:30 شب است.

چگونه به شیراز سفر کنیم؟

سفر به شیراز

 

خوشبختانه راه‌های فراوانی برای دسترسی به این شهر تاریخی وجود دارد. در ادامه راهنمای سفر به شیراز، به مسیرهای موجود برای رسیدن به این خطه هنرپرور اشاره می‌کنیم:

سفر به شیراز با هواپیما

یکی از سریع‌ترین و محبوب‌ترین راه‌های دسترسی به شیراز، سفر هوایی است. خوشبختانه فرودگاه بین المللی شیراز به بیشتر شهرها و مقاصد کشور پرواز دارد و مسافران را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به این شهر می‌رساند. مدت زمان سفر هوایی به شیراز بسته به شهر و مقصد متفاوت است؛ با این حال پرواز از پایتخت تا این شهر چیزی حدود 1 ساعت و نیم به طول می‌انجامد.

فرودگاه بین المللی شیراز در انتهای بلوار مدرس (به سمت شرق شیراز) و در میدان گل سرخ واقع شده است.

سفر به شیراز با اتوبوس یا خودروی شخصی

برای افرادی که به سفرهای جاده‌ای علاقه‌مندند، سفر زمینی به شیراز یک گزینه هیجان انگیز و جذاب است. شاید جذاب‌ترین نکته در چنین شیوه سفر، این باشد که علاوه بر شیراز که مقصد نهایی‌تان است، نظاره‌گر شهرها و طبیعت دیدنی خواهید بود که نظیرشان در کمتر جایی به چشم می‌آید.

اگر ترجیح‌تان سفر با اتوبوس است، خیالتان راحت باشد که در بیشتر شهرها و استان‌های ایران برای سفر مستقیم به شیراز، اتوبوس‌های متعددی وجود دارد. اگر از پایتخت عازم شیراز می‌شوید، می‌توانید از ترمینال‌های بیهقی، غرب و جنوب برای دریافت بلیط استفاده کنید.

اگر اولویت شما در سفر زمینی به شیراز استفاده از خودروی شخصی است، باید بعد از گذشتن از قم و کاشان، مسیر اصفهان را در پیش بگیرید و پس از گذر کردن از شهرضا، آباده، ایزدخواست و مرودشت، وارد شیراز شوید. فاصله تهران تا شیراز حدود ۹۵۰ کیلومتر است و سفر به آن بدون توقف نزدیک به ۱۰ ساعت طول می‌کشد.

سفر به شیراز با قطار

یکی دیگر از راه‌های دسترسی به شیراز، سفر با قطار است. با این حال اگر ساکن تهران هستید و قصد دارید از این شهر راهی شیراز شوید، باید در جریان باشید که زمان سفر با قطار به شیراز چیزی حدود 15 ساعت به طول می‌انجامد. ایستگاه راه‌آهن شیراز در نزدیکی پلیس‌راه شیراز-اردکان واقع شده و قطارهای مختلفی (لوکس، ۴ تخته و ۶ تخته)‌ برای طی کردن این مسیر فراهم شده است.

حمل و نقل عمومی در شیراز

حمل و نقل شیراز

برای حمل و نقل درون شهری و جابه‌جایی در شیراز می‌توانید از تاکسی‌های خطی، تاکسی تلفنی، اتوبوس‌های درون شهری خط واحد و سرویس‌های حمل و نقل آنلاین کمک بگیرید.

در شیراز اتوبوس ارزان‌ترین وسیله‌ نقلیه‌ عمومی است و هزینه هر مسیر با توجه به مسافت متفاوت خواهد بود. هزینه‌ اتوبوس معمولا توسط کارت پرداخت شهروندی یا نقدی حساب می‌شود.

محل های اقامت در شیراز

شیراز یکی از مقاصد محبوب گردشگری کشور شناخته می‌شود؛ بنابراین در این شهر انواع هتل‌ها، خانه‌ها و اقامتگاه‌ها با کیفیت‌ها و قیمت‌های گوناگون وجود دارند. با این حال هیچ چیز به اندازه اقامت در مجموعه‌های بوم گردی و خانه‌های محلی شیراز، زندگی در این شهر را به درستی به شما نشان نخواهند داد.

به شما توصیه می‌کنیم که با مراجعه به وب سایت شب، از اقامتگاه‌ها و خانه‌های بومی شیراز دیدن کنید و از تخفیف‌های ارائه شده برای رزرو آن‌ها استفاده نمایید. همچنین می‌توانید در صورت هرگونه سوال با تیم پشتیبانی شب تماس گرفته و سوالات و خواسته‌های خود را با ما در میان بگذارید.

برای اجاره ویلا کلیک کنید

غذاهای محلی شهر شیراز

بگذارید تا در این راهنمای سفر به شیراز، تعارف را با شما کنار بگذاریم. در کنار گشت و گذار در مناطق تاریخی شهر، یکی از لذت‌های سفر به شیراز در چشیدن خوراکی‌ها و غذاهای خوشمزه‌اش خلاصه می‌شود. در این خطه گرم و تاریخی، انواع تنقلات و غذاهای محلی خوشمزه برای یک شکم چرانی حسابی وجود دارد.

برخی از محبوب‌ترین غذاهای شیرازی شامل کلم‌پلو، شیرازی پلو، دوپیازه آلو، شکر پلو، قورمه به، یخنی نخود، هویج‌پلو و کوفته هلو هستند. در ترکیب بیشتر این غذاها از ادویه‌های محلی و خلال‌های بادام، نارنگی و پسته استفاده می‌شود.

علاوه بر غذاهای لذیذ و هیجان انگیز، در شیراز خوراکی‌های متنوعی نیز از جمله فالوده، بستنی سنتی، رنگینک و شیرینی یوخه در گوشه و کنار شهر با طعمی منحصر به فرد عرضه می‌گردند.

رستوران های شیراز

رستوران شیراز در سفر

خوشبختانه در شیراز برای سلایق گوناگون، رستوران‌های کوچک و بزرگی وجود دارند که هرکدام به طبخ و سرو انواع غذاهای محلی، بین المللی و فست فود می‌پردازند. رستوران‌های صوفی، هفت خوان، باغ راز، عمارت فیل و خانه پرهام از جمله مجموعه‌های سنتی هستند که در آن‌ها غذای ایرانی و محلی سرو می‌شود.

اگر مسافر شیرازید و به فست فود و غذاهای مشابه آن علاقه‌مندید، می‌توانید با مراجعه به بهترین کافه و رستوران‌های شیراز مانند گابریک، مستربرگر، نمک، استریت لانژ و رستوران گرتا، از خوراک متفاوت این مراکز لذت ببرید.

هزینه های سفر به شهر شیراز

همانطور که پیش از این گفتیم، شیراز یکی از شلوغ‌ترین شهرها در بهار است. در این زمان مسافران به دلیل هوای دلپذیر و تماشای جاذبه‌های دیدنی شهر، راهی آن می‌شوند تا خاطرات خوشی در ذهنشان ثبت کنند. پس پر بیراه نیست اگر بگوییم که سفر به شیراز در بهار و اوایل پاییز گران‌تر از دیگر فصل‌های سال تمام خواهد شد. در حقیقت اواخر پاییز و زمستان برای سفر به شیراز، هزینه کمتری در بر خواهد داشت.

با این حال در شیراز انواع هتل‌ها و اقامتگاه‌های کم هزینه و مقرون به صرفه وجود دارند که می‌توان با مشخص کردن بودجه و برنامه‌ریزی هزینه‌ها، بهترین گزینه را در میان آن‌ها انتخاب کرد.

مراکز خرید و بازارها در شهر شیراز

یک نکته مهم دیگر در راهنمای سفر به شیراز، چرخیدن در مراکز خرید و بازارهای کوچک و بزرگ این شهر است. خوشبختانه در شیراز پر نقش و نگار، انواع بازارهای سنتی و فروشگاه‌های مدرن، کالاهای خود را به مسافران و گردشگران عرضه می‌کنند.

مجتمع‌های تجاری خلیج فارس، زیتون، آفتاب، سلطانیه، هامون، الماس، سپهر و آناهیتا از جمله مراکز خرید مدرن و مهم شهر شیراز هستند. با این حال اگر تصمیم دارید تا از مراکز خرید سنتی شهر دیدن کنید و برای تهیه سوغات محلی به درستی وقت بگذارید، می‌توانید با مراجعه به بازار وکیل و سرای مشیر، از تعداد صنایع دستی رنگارنگ و اجناس قدیمی شگفت زده شوید.

در این بازارها انواع گبه، گلیم، پارچه‌های رنگی و سنتی، گیاهان دارویی و محصولات چرم با قیمت مناسب به فروش می‌رسند.

بازار شیراز

برای مشاهده کامل مراکز خرید و بازارهای شیراز کلیک کنید

جشنواره ها و مراسم آیینی و فرهنگی شهر شیراز

شیراز مردم خونگرم و مهربانی دارد که به آسان‌گیری و زنده دلی معروفند. این مردم در مناسبت‌های و روزهای خاص سال، مراسم آیینی و آداب و رسوم خاص خود را برپا می‌کنند. در راهنمای سفر به شیراز برخی از جالب‌ترین و رایج‌ترین مراسم آیینی و فرهنگی شیراز را معرفی می‌کنیم:

روز تیره

یکی از آداب بسیار قدیمی مردم شیراز که در سال‌های اخیر رو به فراموشی رفته، روز تیره است که 40 روز پس از عید نوروز برگزار می‌شود. مردم شیراز بر این باورند که نباید در این روز، در خانه و زیر سقف بخوابند. بنابراین با برپا کردن پشه بندها در حیاط و پشت بام، خواب و استراحت خود را در فضای آزاد تجربه می‌کنند.

عروسی بهار نارنج

عروسی درخت بهار نارنج یکی از آداب متفاوت مردم شیراز است. در این مراسم، زنان شیرازی بر روی درخت نارنجی که کمتر از دیگر درختان میوه داده است، تور سفیدی می‌اندازند و با خواندن شعر و دعا، از درخت درخواست می‌کنند تا بار بیشتری دهد.

جشنواره سعدی و حافظ

احتمالا تا پیش از خواندن راهنمای سفر به شیراز، درباره جشنوراه‌های فرهنگی حافظ و سعدی چیزهایی شنیده‌اید. در این جشنواره‌ها که توسط سازمان میراث فرهنگی و شهرداری شیراز و به صورت سالانه برگزار می‌شوند، اشعار این شاعران بزرگ در میان علاقه‌مندان خوانده شده و تفسیر می‌گردند.

جشنواره روز شیراز

15 اردیبهشت ماه، روز ملی شیراز است. در این روز، مردم خونگرم شهر در محوطه ارگ کریمخانی گرد یکدیگر می‌آیند و با پخت حلوا و غذای سنتی، نان های محلی، شاهنامه خوانی، دوخت لباس‌های سنتی، آواز خوانی، اجرای شمشیر بازی و بازی‌های محلی فرا رسیدن این روز را جشن می‌گیرند.

سایر مراسم آیینی شیراز را در این لینک مشاهده کنید

سوغاتی های شیراز

به اصطلاح قدیمی‌ها، در شیراز هر آنچه که بخواهید از شیر مرغ تا جان آدمی‌زاد برای خریدن سوغاتی پیدا می‌شود. اگر می‌خواهید چمدانتان را با خوردنی‌های خوشمزه پر کنید، می‌توانید به سراغ مغازه‌ها و بازارهای شهر بروید و با تهیه مسقطی، کلوچه، بادام سوخته،‌ ‌یوخه، حلوای کاسه‌ای، شکوفه‌ بهار نارنج و عرقیجات گیاهی مانند بهار نارنج، بیدمشک، نسترن و گلاب مجموعه‌ای از رنگ‌ها و بوهای هیجان انگیز را مهمان خانه‌تان نمایید.

در کنار خوراکی‌های خوشمزه، در شیراز انواع فرش‌های قشقایی، گبه، نمد، گلیم‌ها و جاجیم‌های سنتی با رنگ‌های غالب قرمز و زرد بافته می‌شوند که می‌توانند تحفه‌هایی بی‌نظیر از این دیار تاریخی به حساب بیایند.

ظروف سفالی، میناکاری، معرق و خاتم کاری از دیگر سوغات محبوب و مشهور شیراز شناخته می‌شوند.

اطلاعات شهری مورد نیاز در شیراز

برخی از اطلاعات شهری مورد نیاز در راهنمای سفر به شیراز، به شرح زیر هستند:

  • کد تلفن شهر: ۰۷۱
  • فرودگاه: ۱۹۹ و ۳۷۱۱۵۰۰۰-۰۷۱

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شیراز

  • بیمارستان نمازی: ۳۶۴۷۴۳۳۱-۰۷۱
  • بیمارستان شهید رجایی: ۳۲۳۵۱۰۹۰-۰۷۱
  • بیمارستان شهید چمران: ۳۶۲۴۰۱۰۱- ۰۷۱

کلام آخر، شیراز پایتخت فرهنگ ایران

در این راهنمای سفر به شیراز، بهترین و جذاب‌ترین دیدنی‌های این شهر را به شما معرفی کردیم و به آداب و رسوم، غذاها، سوغات و سایر نکات مهم این خطه تاریخی پرداختیم. با این حال همچنان معتقدیم که هیچ چیز مانند سفر و تجربه کردن، به درستی این شهر شگفت انگیز را توصیف نخواهد کرد.

خوشبختانه در شیراز خانه‌ها و اقامتگاه‌های بوم گردی کوچک و بزرگی وجود دارند که با خونگرمی، پذیرا و میزبان مسافران خواهند بود. فراموش نکنید که می‌توانید برای اجاره ویلا، اقامتگاه و رزرو آپارتمان در شیراز از سایت شب کمک بگیرید.

سوالات متداول

در راهنمای سفر به شیراز چه روش‌هایی برای دسترسی به این شهر وجود دارد؟

می‌توان از راه‌های هوایی، خودروی شخصی، اتوبوس و یا قطار برای سفر به شیراز استفاده کرد.

بهترین زمان سفر به شیراز چه فصلی است؟

ماه‌های اول بهار، یکی از جذاب‌ترین زمان‌ها برای سفر به شیراز شناخته می‌شوند. در این زمان کوچه‌های شهر مملو از بوی شکوفه‌های گل محمدی، نرگس و بهار نارنج است و عطر گل‌های بهاری در هرکجا به مشامتان خواهد رسید. هوای خنک و مطبوع و دل انگیز شیراز در بهار باعث شده است تا این شهر در این زمان مملو از توریست‌ها و گردشگران داخلی و خارجی باشد.

بزرگداشت روز شیراز در چه زمانی برگزار می‌شود؟

15 اردیبهشت ماه، روز ملی شیراز است. در این روز، مردم خونگرم شهر در محوطه ارگ کریمخانی گرد یکدیگر می‌آیند و با پخت حلوا و غذای سنتی، نان های محلی، شاهنامه خوانی، دوختن لباس‌های سنتی، آواز خوانی، اجرای شمشیر بازی و بازی‌های محلی فرا رسیدن این روز را جشن می‌گیرند.

 

4 پاسخ
  1. […] استفاده می شود. حافظ و سعدی، دو شاعر بزرگ ایرانی در شیراز شهر بهار نارنج، قبر ابو علی سینا (ابن سینا) در شهر زیبای همدان، عمر […]

  2. […] اینها وام گرفته رخدادهایی است که با قدم زدن در کوچه های شهر شیراز و مست شدن از عطر بهار نارنج و تنها با خواندن غزلی عاشقانه در شیراز شهر عشاق، می […]

  3. […] فردوسی در قلب مرکز شهر شیراز ، شهر بهار نارنج قرار گرفته است که به نام شاعر بلند آوازه شعرو ادب فارسی […]

  4. […] آرامگاه خواجوی کرمانی، مسجد جامع عتیق و موزه ها است.شیراز شهری است با عطر بهار نارنج. ما در زیر به برخی دیگر از این جاذبه های گردشگری اشاره […]

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب