معرفی آرامگاه‌ های تاریخی شیراز؛ عزیزدردانه‌های شهر بهارنارنج

0

شیراز مثل آن بچه‌های ته‌تغاری است که عزیزدردانه بوده و هر چه خواسته به او داده‌اند. مثلاً آرامگاه‌ های تاریخی شیراز را در نظر بگیرید. کمتر شهری در ایران پیدا می‌شود که آرامگاه چند غول بزرگ ادبیات، چند پادشاه بزرگ و تأثیرگذار از دوره‌های مهم تاریخی و یکی از مهم‌ترین امامزاده‌های کشور در آن وجود داشته باشد. به همه اینها چند بنای تاریخی مهم، آب‌وهوای وصف‌ناشدنی در بهار و پاییز، بوی بهارنارنج، غذاهای خوشمزه و مردم خوش‌مشرب را هم اضافه کنید.

اگر می‌خواهید ته‌تغاری شهرهای تاریخی ایران را ببینید، حیف است سری به آرامگاه‌ های تاریخی آن نزنید. آرامگاه‌ های تاریخی شیراز از مهم‌ترین بناهای این شهر محسوب می‌شوند و اگر این ادعا را قبول ندارید، می‌توانید به نام‌های موجود در این صفحه بیندازید. نرفتن به این آرامگاه‌ها مثل این است که اصلاً به شیراز سفر نکرده باشید.

آرامگاه حافظ؛ آرامش در جوار لسان‌الغیب

آرامگاه حافظ
اگر به شیراز سفر کردید، پیش از دیدن سایر بناها و آرامگاه‌ های تاریخی شیراز، حتماً اول سری به حافظیه بزنید.

اگر اهل فضای مجازی باشید، احتمالاً با شوخی‌هایی که با «ایرانی نیستی اگر…» شروع می‌شوند آشنایی دارید. در مورد شناخت حافظ، جمله «ایرانی نیستی اگر حافظ را نشناسی» از یک شوخی به یک حقیقت محض تبدیل می‌شود. دیوان این شاعر پرآوازه تقریباً در تمامی خانه های ایرانی وجود دارد و کمتر کسی است که تا به حال به آن تفأل نزده باشد. حافظ به قدری در میان ما حرمت دارد که دیوان او را سر سفره هفت‌سین و شب یلدا قرار می‌دهیم.

تمام اینها به کنار، آرامش آرامگاه حافظ چیز دیگری است و در هیچ‌کدام از آرامگاه‌ های تاریخی شیراز و ایران پیدا نمی‌شود. حس اولین‌بار دیدن این آرامگاه تکرارنشدنی است و وقتی به خودتان بیایید، دورتادور مقبره حافظ عاشقانی را می‌بینید که مثل خودتان شیدا شده‌اند و اتمسفر شورانگیز این آرامگاه آن‌ها را گرفته است. در میان آن‌ها هر حاجتمندی پیدا می‌شود:

  • دلدادگانی که برای هموار شدن مسیر زندگی خود دعا می‌کنند.
  • بیماران و اطرافیان آن‌ها که آرزوی شفا دارند.
  • آن‌هایی که در زندگی راه خود را گم کرده‌اند و از حافظ کمک می‌خواهند.
  • آن‌هایی که می‌خواهند تصمیم بزرگی در زندگی بگیرند و مشاوری بهتر از حافظ پیدا نمی‌کنند.

در وصف حال و هوای آرامگاه لسان‌الغیب می‌توان یک کتاب نوشت و به همین دلیل بیش از این دلتان را آب نمی‌کنیم. اگر به شیراز سفر کردید، پیش از دیدن سایر بناها و آرامگاه‌ های تاریخی شیراز، حتماً اول سری به حافظیه بزنید.

آدرس آرامگاه حافظ (حافظیه): شمال شهر شیراز، بین چهارراه حافظیه و چهارراه ادبیات

ساعات بازدید: 8 صبح تا 9 شب

بخوانید از: زیباترین باغ‌های شیراز کدامند؟

آرامگاه سعدی؛ خانه استاد سخن

آرامگاه سعدی
در گوشه‌گوشه این آرامگاه هم می‌توانید عاشقان زبان و ادبیات فارسی را ببینید.

بعد از آرامگاه حافظ، آرامگاه سعدی یکی دیگر از آرامگاه‌ های تاریخی شیراز است که باید حتماً آن را ببینید. آرامگاه استاد سخن مثل کلام او ساده و بی‌پیرایه ساخته شده؛ اما به‌شدت زیبا و روح‌نواز است و بعید است ابهت آن روی شما تأثیر نگذارد. بنای فعلی این آرامگاه را محسن فروغی (یکی از مشهورترین معماران ایرانی) و با الهام از کاخ چهل‌ستون طراحی کرده است و تلفیقی استادانه از عناصر معماری مدرن و سنتی محسوب می‌شود.

مثل آرامگاه حافظ، در گوشه‌گوشه این آرامگاه هم می‌توانید عاشقان زبان و ادبیات فارسی را ببینید و اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانید نوای برخی از آن‌ها را بشنوید که با سه‌تار و سنتور غزلیات سعدی را زمزمه می‌کنند. این بنای تاریخی خانقاه و آخرین خانه‌ای بوده که سعدی در آن سکونت داشته و وقتی از پله‌های عریض آن بالا می‌روید، در حقیقت پایتان را روی جای پای یکی از بزرگ‌ترین شاعران ایرانی می‌گذارید که کلامش شهرت جهانی دارد.

در نزدیکی آرامگاه سعدی، یکی دیگر از آرامگاه‌ های تاریخی شیراز قرار دارد که متعلق به شوریده شیرازی شاعر معاصر است. حاج محمدتقی فصیح‌الملک از عاشقان سعدی بوده و تولیت آرامگاه استاد سخن را برای مدتی طولانی بر عهده داشته است.

آدرس آرامگاه سعدی (سعدیه): شیراز، انتهای خیابان بوستان، پشت باغ دلگشا

ساعات بازدید: 8 صبح تا 8 شب

بخوانید از: بهترین مراکز خرید و بازارهای شیراز

آرامگاه کوروش؛ خوابگاه کشورگشای نامدار

آرامگاه کوروش
فاصله شیراز تا آرامگاه کوروش و پاسارگاد 130 کیلومتر است.

سنگینی فهرست آرامگاه‌ های تاریخی شیراز همچنان ادامه دارد و در این بخش، به کوروش کبیر می‌رسیم که برخی به‌درستی او را بزرگ‌ترین پادشاه ایرانی می‌دانند. آرامگاه کوروش در مجموعه‌ای با نام پاسارگاد قرار دارد که یکی از شهرهای باستانی ایران است و از مشهورترین جاهای دیدنی شیراز محسوب می‌شود. البته فاصله شیراز تا آرامگاه کوروش و پاسارگاد 130 کیلومتر است و پیمودن این مسیر به حدود 2 ساعت رانندگی نیاز دارد.

بنای مقبره بزرگ‌ترین کشورگشای ایرانی متعلق به 25 قرن پیش است و برای شخصی با این شهرت، بسیار ساده طراحی شده است. خوشبختانه در طول دوره‌های تاریخی مختلف از این مقبره به خوبی نگهداری شده و سالم‌ترین بنای مجموعه پاسارگاد محسوب می‌شود.

ارتفاع بنای آرامگاه کوروش حدود 11 متر است و در دورتادور آن 6 ردیف پله قرار دارد. متاسفانه در حال حاضر دسترسی به داخل بنا امکان پذیر نیست و عاشقان تمدن باستانی ایران باید از پشت حفاظ‌های شیشه ای از این مقبره بازدید کنند.

آدرس آرامگاه کوروش: استان فارس، سعادت‌شهر، کیلومتر ۲۰ جاده اصفهان

ساعات بازدید: 8 صبح تا 7 عصر، نیمه دوم سال تا 5 عصر

 

آرامگاه خواجوی کرمانی؛ شاعر همای و همایون

آرامگاه خواجوی کرمانی
آرامگاه خواجو در کنار دروازه ‌قرآن شیراز قرار دارد.

خواجوی کرمانی شاعر قرن هشتم هجری است و برخی عقیده دارند که حافظ در برخی از اشعار خود از او الهام گرفته است. همانند شعر حافظ، بیشتر اشعار خواجوی کرمانی هم عرفانی است؛ اما برخلاف حافظ، خواجو اهل سفر بوده و به همین دلیل است که با وجود داشتن اصالت کرمانی، در شیراز دفن شده است.

مقبره خواجو یکی از سرراست‌ترین آرامگاه‌ های تاریخی شیراز است و در کنار دروازه ‌قرآن این شهر قرار دارد که بسیاری از مسافران شیراز از طریق این دروازه وارد شهر می‌شوند. در مجاورت قبر ساده این شاعر، مجسمه او و آسیاب خواجو قرار دارد و چشمه مشهور رکن‌آباد در کنار آن جاری است.

آدرس آرامگاه خواجوی کرمانی: شیراز، ابتدای جاده شیراز به اصفهان، تنگ الله‌اکبر (دروازه‌ قرآن)

ساعات بازدید: 8 صبح تا 12 شب

آرامگاه سیبویه؛ مؤلف بزرگ‌ترین کتاب صرف و نحو عربی

آرامگاه ابن سیبویه
در قدیم به محله‌ای که مقبره این دانشمند در آن قرار دارد، محله سنگ سیاه می‌گفتند.

این که یک ایرانی معتبرترین کتاب دستور زبان یا صرف و نحو عربی را نوشته باشد، کمی عجیب‌وغریب است. با این حال این نکته حقیقت دارد و سیبویه شیرازی را مؤلف این کتاب می‌دانند. سیبویه در قرن دوم هجری زندگی می‌کرد و او را یکی از بزرگ‌ترین زبان‌شناسان ایرانی می‌دانند. آرامگاه سیبویه در مقایسه با سایر آرامگاه‌ های تاریخی شیراز بسیار ساده طراحی شده و تنها در داخل آن مقداری کاشی‌کاری به سبک خراسانی به چشم می‌خورد.

سنگ قبر سیبویه سیاه است و به همین دلیل در قدیم به محله‌ای که مقبره این دانشمند در آن قرار دارد، محله سنگ سیاه می‌گفتند.

آدرس آرامگاه سیبویه: شیراز، دروازه کازرون، محله سنگ سیاه

ساعات بازدید: 8 صبح تا 6 عصر

آرامگاه شاهچراغ؛ آرامش وصف‌ناشدنی گنبد فیروزه‌ای

آرامگاه شاهچراغ
کاشی‌کاری‌های زیبای گنبد شاهچراغ به سال 40 شمسی مربوط می‌شود.

حرم حضرت چاهچراغ بزرگ‌ترین جاذبه مذهبی شیراز است؛ اما به دلیل قدمت تاریخی از مهم‌ترین آرامگاه‌ های تاریخی شیراز هم محسوب می‌شود. سنگ بنای این آرامگاه در قرن ششم هجری گذاشته شده و در طول قرون مختلف بارها بازسازی شده است.

کاشی‌کاری‌های زیبای گنبد آن به سال 40 شمسی مربوط می‌شود و طراحی آن بر عهده استاد عیسی بهادری (بزرگ‌ترین احیاکننده هنرهای سنتی ایرانی در دوران معاصر) بوده است. مثل بیشتر بناهای مذهبی مشهور، داخل حرم شاهچراغ هم با آینه کاری‌های زیبا تزئین شده است.

این آرامگاه نزد شیرازی‌ها از محبوبیت زیادی برخوردار است و بسیاری برای گرفتن حاجت به آن متوسل می‌شوند. تعدادی از مساجد تاریخی شیراز مثل مسجد نو و مسجد جامع عتیق نیز در جوار حرم شاهچراغ قرار دارند.

آدرس آرامگاه سیبویه: شیراز، خیابان لطفعلی‌خان زند، خیابان احمدی

ساعات بازدید: 24 ساعته

آرامگاه هفت‌تنان؛ مزار درویشان گمنام

آرامگاه و باغ موزه هفت تنان
در این باغ‌موزه 7 سنگ قبر ساده قرار دارد که بنا بر شنیده‌ها، متعلق به 7 درویش گمنام است.

هفت‌تنان یکی از عجیب‌ترین آرامگاه‌ های تاریخی شیراز است که در نزدیکی دروازه‌ قرآن و در محله‌ای با همین نام قرار دارد. در این باغ‌موزه 7 سنگ قبر ساده قرار دارد که بنا بر شنیده‌ها، متعلق به 7 درویش گمنام است که در دوران قبل از حکومت زندیه زندگی می‌کرده‌اند و محبوبیت آن‌ها نزد شیرازی‌ها باعث شد که کریمخان روی قبر هر کدام از آن‌ها سنگ بزرگی قرار دهد.

این 7 درویش در اصل 7 خَیِّر گمنام بودند که بنا به درخواست آن‌ها، روی سنگ قبرشان هیچ نام و نشانی وجود ندارد و کاملاً گمنام باقی مانده اند. از این 7 قبر، 6 قبر در یک ردیف و دیگری در ردیف پایین‌تر قرار دارد.

می‌گویند قبر تکی متعلق به آخرین درویش است که روزی به بازار می‌رود و از مردم می‌خواهد که فردا برای دفن عزیزی که از دست داده، به کمکش بیایند؛ اما وقتی روز بعد مردم برای کمک مراجعه می‌کنند، با جنازه او روبرو می‌شوند و به این نتیجه می‌رسند که این فرد از مرگ خود خبر داشته است.

قبر این هفت درویش درون باغ بزرگی قرار دارد که گردش در آن خالی‌ازلطف نیست.

آدرس هفت‌تنان شیراز: شیراز، پای کوه چهل مقام، شمال آرامگاه حافظ

ساعات بازدید: 9 صبح تا 4 بعد از ظهر

دسترسی بهتر به آرامگاه‌ های تاریخی شیراز با اقامتگاه‌های شب

در این مقاله به معرفی 7 مورد از مهم‌ترین آرامگاه‌ های تاریخی شیراز پرداختیم و آدرس و ساعات بازدید آن‌ها را نیز در اختیار شما گذاشتیم. اگر می‌خواهید اقامتی بی دغدغه در شیراز داشته باشید و از طرف دیگر بتوانید به‌راحتی خودتان را به آرامگاه‌ های تاریخی شیراز برسانید، توصیه می‌کنیم وارد اجاره ویلا و سوئیت در شیراز شوید، سوئیت یا خانه‌ای که با بودجه و سلیقه شما هماهنگی بیشتری دارد را انتخاب کنید و بار سفر را ببندید.

سؤالات متداول درباره آرامگاه‌ های تاریخی شیراز

مهم‌ترین آرامگاه‌ های تاریخی شیراز کدام‌اند؟

آرامگاه حافظ، سعدی، خواجوی کرمانی، کوروش کبیر، شاهچراغ، سیبویه و هفت‌تنان

آرامگاه کدام شاعر در شیراز است؟

حافظ، سعدی و خواجوی کرمانی

مهم‌ترین زیارتگاه در شیراز کدام است؟

حرم حضرت شاهچراغ مهم‌ترین جاذبه مذهبی و زیارتگاه در شیراز است.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*