زیباترین باغ‌های شیراز کدامند؟

0

یک اردیبهشت است و یک شیراز! اصلا مگر می‌شود که کسی آوازه شیراز در فصل اردیبهشت را نشنیده باشد؟ در همین روزهای خنک و سرسبز است که گل‌های یاس رازقی از دل زیباترین باغ‌های شیراز می‌رویند و عطر بهار نارنج تمام شهر را پر می‌کند! ماهی که در آن نسیم خنک بهار از کوه‌های اطراف شهر وزیدن گرفته و شیراز را خنک‌تر و زیباتر از همیشه می‌کند! اصلا به همین خاطر است که مسافران شیراز، چمدان‌هایشان را در اردیبهشت می‌بندند و خودشان را برای یک سفر فراموش نشدنی و جذاب آماده می‌کنند!

پرسه‌ای کوتاه در زیباترین باغ‌ های شیراز

باغ‌های شیراز
باغ ارم یکی از زیباترین باغ‌های شیراز

قبول داریم که شیراز، شهر علم و فرهنگ و هنر است و گوشه گوشه‌اش با آثار تاریخی و بناهای باستانی دیده می‌شود. اما بیایید بپذیریم که در این شهر علاوه بر مکان‌های تاریخی، باغ‌های پر درخت و فضاهای سرسبز بسیاری هم وجود دارند که شیراز را بدون اغراق به بهشت روی زمین تبدیل کرده‌اند.

پس بیایید تا این بار گشت و گذاری متفاوت در شهر داشته باشیم و به جای بازدید از اماکن تاریخی، سری به زیباترین باغ‌های شیراز بزنیم. برخی از دیدنی‌ترین و جذاب‌ترین باغ‌های شیراز به شرح زیر هستند: 

برای رزرو سوئیت در شیراز کلیک نمایید

باغ ارم، یکی از زیباترین باغ‌های شیراز

باغ ارم با بنای تاریخی شگفت انگیزش، لقب بهشت ایران را از آنِ خود کرده است

اوایل بهار یکی از جذاب‌ترین زمان‌ها برای سر زدن به باغ ارم شیراز است. می‌توانید از بوی شکوفه‌های گل محمدی، نرگس و بهار نارنج در بهارِ این باغ سرمست شوید و به این نتیجه برسید که چرا باغ ارم در این فصل مملو از گردشگران و توریست‌های داخلی و خارجی است.

 «باغ ارم» از جمله زیباترین باغ‌های شیراز است که با بنای تاریخی شگفت انگیزش، لقب بهشت ایران را از آنِ خود کرده است. گرچه زمان دقیق احداث باغ روشن نیست، اما شواهد تاریخی نشان می‌دهند که این فضای سبز جذاب و دیدنی در دوران سلجوقیان ساخته شده است. در اواخر دوران سلسله زندیه، باغ ارم به فرماندهان قبیله قشقایی تعلق داشت. 

با این حال در دوران ناصرالدین شاه، این باغ توسط یکی از تجار بنام شیراز، «حاج نصیرالملک شیرازی» خریداری شد و عمارت آن توسط «حاج محمدحسن‌خان» معمار معروف و شناخته شده شهر به احداث رسید. در نهایت باغ ارم در دوران پهلوی مصادره و کمی بعد به دانشگاه شیراز واگذار گشت.

در حال حاضر این باغ حدود ۱۱۰هزار متر مربع مساحت دارد و با گیاهان و درختان مختلفی از جمله سرونازهای چند صدساله سر به‌ فلک‌کشیده، یاس امین الدوله، نخل، کاج، نارنج و خرمالو دیده می‌شود. کاخ این مجموعه هم از سه طبقه تشکیل و بر اساس معماری دوران صفویه و قاجار ساخته شده است. سقف و نمای بیرونی این بنا هم با کاشی‌های رنگارنگ تزئین شده و جریان آب کوچکی نیز از میان باغ عبور می‌کند و به استخری بزرگ در مقابل ساختمان می‌رسد. 

نشانی باغ ارم

محله ارم، بلوار ارم

بخوانید از:معرفی مساجد تاریخی شیراز


باغ عفیف آباد، یادگار به جا مانده از تاریخ

وسعت این مجموعه باعث شده است تا بسیاری باغ عفیف آباد را بزرگترین باغ شیراز معرفی کنند.

اجازه بدهید که شما را با یکی دیگر از جذابترین و زیباترین باغ های شیراز آشنا کنیم! طبیعتی سرسبز، وسیع و منحصر به فرد که با دیگر باغ‌های شهر تفاوت دارد. وسعت فراوان این مجموعه باعث شده است تا بسیاری اینجا را بزرگترین باغ شیراز معرفی کنند. البته که مساحت ۱۲۷ هزار متری این طبیعت می‌تواند ما را هم قانع کند که باغ عفیف آباد، بزرگترین باغ شیراز است.

تا سرتان را درد نیاورده‌ایم، بگوییم که این باغ از دل تاریخی پر فراز و نشیب آمده و هر گوشه از آن یادآور یک دوره منحصر به فرد از تاریخ است. باغ عفیف آباد در دوران صفویه به‌ عنوان یکی از املاک شخصی حاکم فارس و گردشگاهی برای پادشاهان صفوی ساخته شد. 

در دوران قاجار، یکی از خاندان‌های پرنفوذ شیرازی باغ را خریداری کرد و زمین آن را مورد بازسازی و مرمت قرار داد. در همین زمان بود که عمارتی زیبا و دوطبقه در میان باغ ساخته شد و این فضای سبز به محلی برای زندگی و استراحت صاحبخانه‌اش تبدیل گشت. این باغ زیبا در اواخر دوران قاجار به «عفیفه خانم» سپرده شد. عفیفه خانم زنی با سلیقه بود و تغییرات جذاب و جدیدی را در این مجموعه ایجاد کرد. اصلا به همین دلیل است که از آن زمان این طبیعت جذاب با نام باغ عفیف آباد شناخته می‌شود.

در دوران پهلوی باغ عفیف‌آباد به ارتش سپرده شد و بخش‌هایی از آن با الگوبرداری از کاخ ورسای مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. این باغ پس از انقلاب، همچنان در اختیار ارتش باقی ماند و بخش‌هایی از آن به‌ عنوان موزه نظامی برای بازدید عموم قرار گرفت.

در حال حاضر در بخش‌هایی از عمارت تاریخی این مجموعه انواع اسلحه از نوع سرد یا گرم، سپر، شمشیر و اسلحه‌های خودکار و نیمه خودکار از دوران صفویه تا به امروز نگهداری می‌شود. کاخ سلطنتی اصلی، موزه عبرت، حمام سنتی و قهوه خانه از دیگر بخش‌های مهم و اصلی باغ عفیف آباد به حساب می‌آیند. بد نیست که بدانید کاخ اصلی این باغ عمارتی دو طبقه است که از ۳۰ تالار و اتاق‌های تودرتو تشکیل شده و معماری‌اش بدون شک شما را به یاد معماری باستانی ایرانی می‌اندازد.

نشانی باغ موزه عفیف آباد

بلوار ستارخان، بلوار مصلی نژاد

بخوانید از: بهترین مراکز خرید و بازارهای شیراز

باغ موزه نارنجستان قوام، طبیعت شگفت انگیز در دل شهر

باغ نارنجستان آنقدر بزرگ، پر درخت و سرسبز است که هر کسی را برای سر زدن و تماشا وسوسه می‌کند.

اجازه بدهید تا تعارف‌های مرسوم و پیش پا افتاده را کنار بگذاریم. باغ موزه نارنجستان قوام از آن دسته دیدنی‌های شیراز است که تمام مسافران و گردشگران سر زدن به آن را برای روزهای اول سفرشان برنامه‌ریزی می‌کنند. البته که جای تعجب هم ندارد! این باغ آنقدر بزرگ، پر درخت و سرسبز است که هر کسی را برای سر زدن و تماشا وسوسه می‌کند.

اگر بخواهیم به جزئیات بیشتری درباره این باغ اشاره کنیم، باید به شما بگوییم که مجموعه نارنجستان نزدیک به  ۳۵۰۰ متر مربع مساحت دارد و علاوه بر طبیعت سرسبز و زیبایش از دو بنای اصلی و چند بنای قدیمی تشکیل شده است. بد نیست که بدانید دو بنای اصلی باغ به آینه‌کاری، منبت‌کاری، آجرکاری، معرق‌کاری، حجاری، گچ‌بری و مقرنس‌کاری مزین شده و به کمک یک راه تونل مانند به یکدیگر وصل می‌شوند.

مانند دیگر باغ‌های شیراز، نارنجستان قوام هم عقبه تاریخی نسبتا دور و درازی دارد. این باغ در زمان حکومت ناصرالدین‌شاه قاجار و به دستور علی‌محمد‌خان قوام ساخته شد. پس از دوران قوام الملک، این محل به عنوان مکانی برای حل اختلاف و نشست بزرگان و دیگر شاهان مورد استفاده قرار می‌گرفت. یعنی بسیاری از پادشاهان از آن برای انجام امور سیاسی، نظامی و دیدار با نمایندگان دولت‌های خارجی استفاده می‌کردند.

در سال ۱۳۴۵ باغ نارنجستان به دانشگاه شیراز اهدا شد و تا پیش از انقلاب تحت سرپرستی پروفسور «آرتور اپهام پوپ»، ایران‌شناس مشهور قرار گرفت. از دیگر بناهای موجود در این مجموعه می‌توان به حمام اختصاصی، حسینیه قوام، مکتب‌خانه، اندرونی و دیوانخانه اشاره کرد.

نشانی باغ نارنجستان قوام

خیابان لطفعلی خان زند، محله بالاکفت، خیابان سنگ دقیقی‌ها، نارنجستان قوام

جهت مشاهده و اجاره بوم گردی کلیک کنید


باغ و عمارت شاپوری، یک بنای معماری مدرن

معماری‌ باغ شاپوری تلفیقی از معماری اروپایی و ایرانی است.

در بین باغ‌های شیراز که تاریخ دور و درازی دارند، باغ شاپوری یک مجموعه نسبتا جدید و تازه تاسیس است. فضایی سرسبز که با انبوهی از درختان سرو، افرا، چنار، انجیر، انار، نارنج و خرما احاطه شده و سر زدن به آن در فصل بهار به شدت پیشنهاد می‌شود. 

در میان این باغ یک عمارت جذاب و تماشایی هم وجود دارد که به دلیل معماری خاص و متفاوتش، توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. ساخت این عمارت به زمان پهلوی اول برمی‌گردد و معماری‌اش تلفیقی از معماری اروپایی و ایرانی است. 

بد نیست که بدانید این عمارت تا اوایل دهه ۷۰ به یکی از بزرگ‌ترین تجار شیراز تعلق داشت. بعد از ترک اهالی خانه، عمارت شاپوری و باغ وسعیش تا چند سال به شکل ساختمانی متروکه رها شد. با این حال سازه این بنای شگفت انگیز در سال‌های اخیر مورد مرمت و بازسازی و به عنوان یکی از دیدنی‌های شیراز، در معرض دید عموم قرار گرفت. عمارت شاپوری دو طبقه دارد و مساحت اصلی زمین آن حدود ۴۶۳۵ متر مربع است.

نشانی عمارت شاپوری

بلوار کریم خان زند، خیابان انوری

بخوانید از: جاهای دیدنی شهر شیراز


باغ دلگشا، سکوت و آرامش محض!

سکوتی که در باغ دلگشا جریان دارد، هر گردشگری را غرق در فضایی معنوی و خالصانه می‌کند.

اجازه بدهید تا حسن ختام این گردش کوتاه را با یکی از دلنشین‌ترین باغ‌های شیراز به اتمام برسانیم. باغ دلگشا از آن ددسته از جاذبه‌های طبیعی شیراز است که آرامشی بی وصف و مثال را به شما هدیه می‌دهد. درختان قدیمی، جوی آب روان و سکوتی که در این باغ جریان دارد، هر گردشگری را غرق در فضایی معنوی و خالصانه می‌کند. بیخود نیست که نام این طبیعت پر راز و رمز را باغ دلگشا گذاشته‌اند!

قدمت باغ دلگشا به دوره ساسانیان برمی‌گردد اما عمارتی که در میان باغ دیده می‌شود در زمان زندیان ساخته شده است. عمارتی که در سه طبقه ساخته شده و معماری آن با سبک معماری ساسانیان مطابقت دارد. تالار اصلی، بالکن و چهار شاهنشین بخش‌های اصلی این عمارت را تشکیل می‌دهند. در این عمارت مجموعه‌ای از آثار قدیمی مانند سکه، اسکناس و اشیا به جا مانده از پادشاهان گذشته نگهداری می‌شود که گردشگران می‌توانند از آنها بازدید کنند. 

بخش دیگری از عمارت هم به موزه رادیو اختصاص دارد که محل نگهداری رادیو، گرامافون و سایر وسایل قدیمی و دیدنی مربوط‌ به رسانه‌های قدیمی است. بد نیست که بدانید درختان این باغ اصیل ایرانی بیشتر نارنج هستند که در اردیبهشت عطرشان فضای اطراف را سحرآمیزتر می‌کند.

آدرس باغ دلگشا

سعدیه جنوبی، بلوار دلگشا، بلوار بوستان

کلام آخر، بهاری شگفت انگیز در سرسبزترین باغ‌ های شیراز

شیراز، شهر باغ‌های سرسبز و پردرخت

در این مطلب برخی از زیباترین باغ‌های شیراز را به شما معرفی کردیم و به شما گفتیم که هرکدام از آنها چه تاریخ و روزگار پر ماجرایی را پشت سر گذاشته‌اند. اگر قصد دارید به شیراز سر بزنید و از باغ‌ها و فضای سرسبز این شهر دیدن نمایید، می‌توانید برای اقامت روی سایت شب و گزینه‌های هیجان انگیزش حساب ویژه‌ای باز کنید. شما همچنین قادر خواهید بود تا در سایت شب به راحتی انواع اقامتگاه‌ها را در شیراز رزرو کرده و سفری بی‌دغدغه را تجربه نمایید.

سوالات متداول

 

باغ‌های شیراز شامل چه مکان‌هایی می‌شوند؟

باغ دلگشا، باغ عفیف آباد، باغ و عمارت شاپوری و باغ ارم برخی از زیباترین باغ های شیراز به حساب می‌آیند.

باغ ارم در کدام دوره تاریخی احداث شد؟

شواهد تاریخی نشان می‌دهند که این فضای سبز جذاب و دیدنی در دوران سلجوقیان ساخته شده است.

در باغ عفیف آباد چه جاذبه‌هایی برای بازدید وجود دارد؟

کاخ سلطنتی اصلی، موزه عبرت، حمام سنتی و قهوه خانه از جاذبه‌های مهم و دیدنی باغ عفیف آباد به شمار می روند.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*