غذاهای محلی کردستان، به خوشمزگی زبان شیرین کردی

2

معرفی غذاهای محلی کردستان

یکی از هیجان انگیزترین بخش‌های سفر که خاطره‌اش می‌تواند تا همیشه در ذهنمان ثبت شود، خوردن غذاهای محلی آن منطقه است. امتحان کردن غذاهای جدید در شهرهایی که به آن‌ها سفر می‌کنیم ما را به خوبی با آداب و رسوم و فرهنگ مردم آن منطقه آشنا می‌کند. چرا که طرز پخت و تهیه غذاها و مواد اولیه به کار برده شده در آن‌ها می‌تواند اطلاعات مفیدی از فرهنگ موجود در منطقه به ما بدهد. کردستان یکی از استان‌های کشور با غذاهای متنوع و بسیار لذیذ است که به دلیل موقعیت کوهستانی استفاده از سبزیجات تازه و گیاهان کوهی در غذاها امری بسیار رایج و متداول است.

در این مقاله تعدادی از لذیذترین و معروف‌ترین غذاهای محلی کردستان را از بین بی شمار غذاهای خوشمزه آن معرفی می‌کنیم تا اگر دوست داشتید در سفر به این استان آن‌ها را امتحان کنید و تجربه‌ای تازه کسب کنید. خیالتان هم راحت باشد که هزینه خورد و خوراک در کردستان نسبت به سایر استان‌ها ارزان‌تر است. در ضمن رستوران‌های با کیفیت و خوبی نیز در این استان وجود دارند، چه در سنندج به عنوان مرکز استان و چه سایر شهرهای آن. به طور کل تمام هزینه‌های سفر به این استان معقول است از اقامت در خانه های محلی و اجاره آپارتمان و سوئیت شخصی گرفته تا رستوران گردی و گشت در شهر.

blogpost-224

اگر در طول سفر برای اقامت مهمان یکی از مردمان مهربان کُرد شوید که حسابی شانس به شما روی آورده و می‌توانید غذاها را با همان طعم اصیل و ناب نوش جان کنید. البته این غذاهای محلی کردستان در حالی که بسیار خوشمزه هستند معمولا طرز پخت ساده‌ای دارند و می‌توانید بیشتر آن‌ها را در منزل هم تهیه کنید.

قایرمه:

قایرمه یکی از معروف‌ترین غذاهای محلی کردستان است. برای تهیه قایرمه یا همان کنگر سوخاری، کنگرها را تمیز کرده سپس آن‌ها را به سس مخصوصی که غلظتی مانند ماست دارد آغشته و با روغن سرخ می‌کنند. مواد لازم برای تهیه سس عبارتند از: آرد، آب یا شیر، زعفران دم کرده، تخم مرغ، کره، زیره و نمک و فلفل. این را هم بگوییم که از آن‌جایی که کنگر بعد از فرودین به سختی پیدا می‌شود در ماه‌های دیگر سال معمولا کرفس را در این غذا جایگزین کنگر می‌کنند. این غذا معمولا با نان یا کته به همراه ماست چکیده سرو می‌شود.

قایرمه یکی از غذاهای کردی

شلکینه:

شلکینه یکی دیگر از غذاهای محلی کردستان است که معمولا مخصوص مهمانی‌هاست. شلکینه که به نوعی همان نان محلی نازکی است و خیلی‌ها آن را به عنوان سوغات می‌خرند بر روی وسیله‌ای به نام ساج پخته می‌شود که ظاهری شبیه تابه برعکس دارد. خمیر نان از آرد، تخم مرغ، شیر، زعفران دم کرده و نمک و شکر(اختیاری و بنا به ذائقه) تهیه می‌شود و سپس روی ساج سرخ می‌شود. بعد از آن شیره خرما یا انگور را روی نان مالیده و نوش جان می‌کنند.

شلکینه نان کردی

خورشت ریواس:

خورشت ریواس یکی از محبوب‌ترین غذاهای محلی کردستان است. با توجه به اقلیم کوهستانی کردستان، گیاه ریواس به مقدار فراوان در این استان یافت می‌شود و خورشت آن غذایی معمول بین مردم به حساب می‌آید. مواد لازم برای تهیه این خورشت عبارتند از: ریواس، گوشت گوسفندی، نعناع، جعفری، پیاز، نمک و فلفل. آن‌هایی که غذای ترش دوست داشته باشند حتما از طعم این غذا خوششان می‌آید.

blogpost-222

خورشت تره کردی:

خورشت تره یکی از لذیذترین غذاهای محلی کردستان است که دستور پخت ساده‌ای دارد و حتی می‌توانید آن را خودتان در خانه تهیه کنید. گوشت چرخ کرده، تره خرد شده، زرشک، پیاز، رب گوجه و ادویه مواد لازم برای تهیه این خورشت خوشمزه و پرخاصیت هستند.

خورشت تره کردی

کوفته شوربا(کوفته شوروا):

کوفته شوربا با توجه به مواد اولیه آن یکی از مقوی‌ترین غذاهای محلی کردستان است که به لحاظ طرز پخت و مواد اولیه بی شباهت به کوفته برنجی و کوفته تبریزی نیست. گوشت چرخ کرده، برنج، پیاز، سبزی(تره، ترخون، نعنا، شوید و مرزه)، رب گوجه، لپه، آرد، نمک و ادویه جات است.

blogpost-220

خورشت کنگر:

در تهیه غذاهای کردستان معمولا از سبزیجات و گیاهان طبیعی کوهی بسیار استفاده می‌شود. کنگر نیز یکی از آن گیاهان لذیذ و سرشار از ویتامین است. خورشت کنگر غذایی پرخاصیت است که از کنگر، گوشت گوسفندی یا گوساله، پیاز، لیمو عمانی، نعنا و جعفری، رب گوجه و ادویه تهیه می‌شود. برخی به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ نیز استفاده در پخت این خورشت استفاده می‌کنند.

خورشت کنگر

کلانه (که لانه):

کلانه یا که لانه یکی از محبوب‌ترین غذاهای محلی کردستان است که طرز تهیه ساده‌ای نیز دارد و معمولا در مهمانی‌ها پخته می‌شود. این غذا که به نوعی نان محلی است از لحاظ ظاهری بی شباهت به پیتزا نیست. برای تهیه کلانه اول خمیر نرم، نازک و یک دستی را با استفاده از آرد، نمک و آب تهیه می‌کنند سپس داخل آن را با پیچک یا پیازچه خرد شده پر کرده و بر روی ساج می‌پزند. بعد از پخت نان، آن را به روغن محلی یا کره آغشته و با دوغ نوش جان می‌کنند.

blogpost-220

شیش کباب:

کباب غذایی پرطرفدار بین مردم ایران است و انواع آن در شهرهای مختلف طبخ می‌شود. شیش کباب از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای محلی کردستان است. برای درست کردن این کباب گوشت گوسفند یا گوساله(راسته) را خرد کرده و در نعنای تازه، زعفران، فلفل سیاه، سیر، پیاز و روغن زیتون برای چند ساعتی می‌خوابانند. سپس آن را بر روی آتش کباب کرده یا در تابه سرخ می‌کنند و با گوجه کبابی، جعفری، لیموی تازه و پیاز نوش جان می‌کنند.

شیش کباب

آش هالاو:

آش هالاو یکی از غذاهای محلی کردستان است که به خصوص در شهر سنندج پخته می‌شود. این آش که به آن ابگوشت غوره هم می‌گویند از نخود، گوشت گوسفندی، بلغور یا برنج ریزه، پیاز، سبزی(برگ چغندر، جعفری، نعناع)، چغندر، سیب زمینی، آبغوره و زعفران و بیشتر در فصول سرد سال تهیه می‌شود.

آش هالاو

آش پریوله:

یکی از قدیمی‌ترین و لذیذترین غذاهای محلی کردستان آش پریوله یا همان آش عدس است. برای تهیه این آش از رشته آش، عدس، پیاز، مرزه، ادویه‌جات و نمک استفاده می‌شود و برای سرماخوردگی نیز مفید است. در فصل‌های سرد سال این غذا در سفره‌ها بسیار دیده می‌شود.

blogpost-223

آش عدس بلغور:

این آش که بسیار انرژی بخش و سرشار از ویتامین است یکی از پرطرفدارترین غذاهای محلی کردستان به حساب می‌آید. آش عدس بلغور که به آن نیسک و ساوار هم می‌گویند از بلغور گندم، عدس، سیب زمینی، پیاز و ادویه تهیه می‌شود. روی آش را با نعنا داغ تزئین کرده و به همراه آبلیمو نوش جان می‌کنند.

آش عدس بلغور

آش برویشین تورش:

آش برویشین ترش از متداول‌ترین غذاهای محلی کردستان است و به عنوان پیش غذا و یا غذای اصلی سرو می‌شود. مواد اولیه برای تهیه این آش عبارتند از: بلغور، لپه، پیاز، ادویه، نمک و روغن. همچنین برای ترش شدن طعم آش به آن سرکه و زرد آلو نیز اضافه می‌کنند.

برای داشتن سفری آسوده و برای این که بتوانید بیشتر وقت خود را در سفر به گشت و گذار و تفریح اختصاص دهید بهتر است از قبل برنامه ریزی کنید. برای مثال می‌توانید پیش از سفر اقامتگاه مورد نظر خود را از سایت‌های مربوطه به صورت آنلاین رزرو و انتخاب کنید. رزرو هتل، اجاره سوئیت و آپارتمان شخصی (برای راحتی بیشتر) و اقامت در اقامتگاه‌های بومگردی از گزینه‌های پیش روی شماست که بنا به بودجه و سلیقه خود می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب کنید. رزرو آنلاین به شما کمک می‌کند هزینه‌های سفر خود را مدیریت کنید.

آش برویشین تورش

2 پاسخ
  1. […] مانند دیگر شهر های ایران دارای غذاهای محلی معروفی است. غذاهای محلی کردستان به خوشمزگی زبان شیرین کردی است.از جمله غذاهای معروف کردستان باید به آش کشک، آش عدس […]

  2. […] عدس و بلغور، آش کشک، آش دانه کولانه و شلکینه تعدادی از محبوب‌ترین غذاهای محلی سنندج هستند. در سفر به سنندج بهتر است حداقل یکی از این غذاها […]

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب