پاییزی فراموش نشدنی در سفر به چمستان

0

برای تمام شمال بروهای حرفه‌ای، چمستان یک مقصد جذاب و ایده‌ال است. شهری ییلاقی و خوش آب و هوا که با داشتن پارک‌های جنگلی، آبشارها، دریاچه‌ها و آب‌گرم‌ها، گردشگران و مسافران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. قرار داشتن چمستان در میانه جنگل، دریا و کوهستان باعث شده است تا این خطه در هر فصلی از سال، سرشار از دیدنی‌های بکر و چشم اندازهای طبیعی فراوان باشد.

در راهنمای سفر به چمستان، با شما سری به دیدنی‌های این شهر می‌زنیم و از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن بازدید می‌کنیم.

تاریخچه و معرفی شهر چمستان

سفر به چمستان

چمستان یکی از شهرهای استان مازندران است که در ۱۵ کیلومتری نور و در همسایگی شهرستان‌های آمل، بلده و کوهپایه‌های البرز قرار دارد. این شهر برخلاف نور که در حاشیه ساحل و در نزدیکی دریا واقع شده است، در میان طبیعت سبز و ارتفاعات مازندران قرار گرفته و همین موضوع باعث شده تا از آن به عنوان یک شهر کوهستانی یاد کنند.

چمستان مساحتی بالغ بر ۱۵۴۷ کیلومتر مربع دارد و در آن نزدیک به ۴۴ هزار نفر زندگی می‌کنند. گویش مردم این شهر مازندرانی است که با لهجه کجوری تلفیق شده و بیان می‌گردد. مردم چمستان اغلب به مشاغلی همچون ماهیگیری و خدمات گردشگری می‌پردازند. به دلیل وجود معادن ماسه، شن و زغال سنگ در این شهر، برخی از مردم چمستان نیز به کار در معدن مشغول هستند.

بسیاری از باستان شناسان و مردم قدیمی شهر معتقدند که چمستان در گذشته با نام «چمازستان» معرفی می‌شده است. دلیل این نامگذاری هم به رشد زیاد سرخس یا همان چماز در این منطقه بر می‌گردد. برخی دیگر اما چمنستان را به عنوان نخستین نام این دیار معرفی می‌کنند و علت چنین نام‌گذاری را وجود چمن‌های فراوان در این ناحیه می‌دانند. این شهر در گویش زبان مازندرانی به شکل «چماسن» یا «چمسون» بیان می‌شود.

جالب است که بدانید چمستان تنها ۲۰۰ کیلومتر با تهران فاصله دارد. به همین دلیل است که بیشتر پایتخت نشینان، در اغلب روزهای تعطیل بار خود را می‌بندند و برای یک جرعه نفس در هوایی پاک و استراحت در میان جنگل‌های هیرکانی، راهی چمستان می‌شوند. گرچه وجود طبیعت جذاب، آبشارهای زیبا، چشمه‌های پرآب و روستاهایی که در دل جنگل‌های چمستان قرار گرفته‌اند، باعث شده است تا این شهر از سایر نقاط ایران، بازدیدکنندگان و مسافران فراوانی داشته باشد.

برای مشاهده و رزرو ویلا کلیک کنید

آب و هوای چمستان

اغلب شهرهای شمالی به دلیل قرار گرفتن در رشته کوه‌های البرز، نزدیکی به دریا و جنگل‌های پردرخت، آب و هوای مطبوع و خنکی دارند. این موضوع درباره چمستان نیز صدق می‌کند و این شهر کوهستانی هم در بیشتر روزهای سال، خنک و دلنشین است. تا جایی که اقامت و خوابیدن در برخی از ارتفاعات این شهر، بدون پتو و وسایل گرمایشی میسر نخواهد بود!

چمستان در بهار و تابستان، خنک و تا حدی شرجی است و بارش باران‌های ناگهانی و سیل آسا در آن، می‌تواند هر مسافر طبیعت دوستی را غافلگیر کند. با این حال چمستان به دلیل واقع شدن در کوهپایه‌های البرز، زمستان‌های سردی دارد و ممکن است جاده‌هایش در این زمان، با انبوهی از برف و یخ و لغزندگی به چشم بیاید. به همین دلیل بهتر است که پیش از سفر به چمستان در فصل‌های سرد سال، وضعیت جاده و آب و هوای این منطقه به خوبی بررسی شود.

جاهای دیدنی و گردشگری در سفر به چمستان

مانند دیگر شهرهای شمالی، در چمستان نیز دیدنی‌های طبیعی و جاذبه‌های تاریخی فراوانی وجود دارند که هرکدام به تنهایی یک ماجراجویی هیجان انگیز به حساب می‌آیند. اغراق نیست اگر بگوییم که چمستان بیشتر از هرچیز به دلیل دیدنی‌های اطرافش در میان گردشگران به شهرت رسیده است.

در ادامه سفر به چمستان، به برخی از جذاب‌ترین و زیباترین جاهای دیدنی این شهر اشاره می‌کنیم:

بخوانید از: جاهای دیدنی شمال

دریاچه الیمالات، پهنه‌ای فیروزه‌ای در میان طبیعت

یکی از رویایی‌ترین و زیباترین دیدنی‌های سفر به چمستان، دریاچه الیمالات است. پهنه‌ای فیروزه‌ای رنگ که آن را به نگین مازندران می‌شناسند. دریاچه الیمالات در میان جنگل‌های سرسبز مازندران واقع شده و به دلیل مجاورتش با چمن‌زارها، درختان سر به فلک کشیده و فضای سبز بکر، منظره‌ای رویایی و جذاب را در میان چشمان حیرت زده گردشگران پدید می‌آورد. طبیعتی که در تمام فصول سال دیدنی و منحصر به فرد است و نظیرش در کمتر جایی دیده می‌شود.

گرچه طبیعت این دریاچه در پاییز و زمستان به سرسبزی و پرباری بهار و تابستان نیست، اما در این دو فصل سرد سال، درختان اطراف الیمالات با انبوهی از برگ‌های رنگارنگ و زرد و قرمز و نارنجی دیده می‌شوند. مناظری با رنگ‌های گرم و پاییزی که نظیرشان تنها در کارت پستال‌های قدیمی وجود دارد. به همین دلیل است که بازدید از این دریاچه، محدود به فصل خاصی نیست و مسافران می‌توانند در هر زمانی از سال، از زیبایی‌های اطراف الیمالات لذت ببرند.

آب دریاچه الیمالات به قدری شفاف و زلال است که گاهی می‌توان به راحتی، سنگ‌های کف ساحل و شنا کردن ماهی‌های کوچک و بزرگ آن را به خوبی تماشا کرد. در برخی از روزهای سال نیز، مهی رقیق بر سطح دریاچه سایه می‌افکند و مناظری را پدید می‌آورد که توصیفش در کلمات، امکان پذیر نیست.

جالب است که بدانید دریاچه الیمالات زیستگاه ماهیانی چون آمور و قزل آلا شناخته می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از ماهیگیران در روزهای مختلف سال، برای ماهیگیری و استراحت این مکان را انتخاب می‌کنند. ضمن آنکه بسیاری از مردم شهرهای اطراف ماهی‌های شب عیدشان را در آب این دریاچه رها می‌نمایند.

در این محل امکان تفریحات هیجان انگیزی مانند قایق سواری و کمپینگ برقرار است. با این حال اقامت و کمپینگ در این ناحیه، کاملا به داشتن تجهیزاتی مانند کفش مناسب پیاده‌روی، چراغ قوه، پاور بانک، چادر، زیرانداز، پتو و پمادهای ضد حساسیت (در صورت نیش حشرات) بستگی دارد. به دلیل محبوب بودن این ناحیه در میان گردشگران، در اطراف دریاچه امکانات رفاهی همچون آلاچیق، سرویس بهداشتی، فروشگاه و رستوران برای مسافران فراهم شده است.

دریاچه الیمالات در ۲۷۰ کیلومتری تهران قرار دارد و پس از طی مسافت ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه‌ای، قابل دسترسی خواهد بود. به همین دلیل است که سالانه گردشگران زیادی از پایتخت راهی این طبیعت بکر و دیدنی می‌شوند.

دریاچه الیمالات در بخش جنوبی دوراهی منتهی به روستای کارگرکلا و در ۸ کیلومتری مسیر نور به چمستان قرار دارد و در فاصله ۳ کیلومتری جاده اصلی واقع شده است. مسیر دسترسی به این دریاچه نیز بسیار زیبا و دیدنی است و از میان درختان کهنسال قدیمی و چشم اندازهایی فوق العاده عبور می‌کند.

تفریحگاه جنگلی کشپل چمستان، جاذبه بکر مازندران

درست است که شهرهای شمالی با جنگل‌ها و طبیعتی بکر و دیدنی شناخته می‌شوند؛ با این حال برخی از فضاهای سبز در بعضی از مناطق شمالی به صورت پارک‌هایی حفاظت شده و عمومی درآمده‌اند تا گردشگران بتوانند با خیال راحت و در امنیت، از محیط دلنشین آن‌ها استفاده کنند.

تفریحگاه و یا پارک جنگلی کشپل نیز از جمله طبیعت‌های حفاظت شده سفر به چمستان است که در فاصله دو و نیم کیلومتری از مرکز این شهر واقع شده و حدود ۷.۲۱ هکتار مساحت دارد. این مجموعه سرسبز و دیدنی از شرق با جنگل‌های چمستان، از غرب با لاویج رود، از شمال با جاده چمستان- نور و از جنوب با کوه‌های لاویج و آب گرم آن همسایه است.

پارک جنگلی کشپل با انبوهی از درختان بلوط، توسکا، افرا، لرک، انجیلی و ممرز دیده می‌شود. در این فضای سبز همچنین چشمه‌های آب متعددی وجود دارند که بسیاری از گردشگران برای دیدن آن‌ها، دل به بخش‌های ناشناخته جنگل می‌زنند. رودخانه لاویج نیز از دیگر جذابیت‌های این محدوده است که اغلب مسافران در اطراف آن چادرهای اقامتی و کمپینگ خود را برپا می‌نمایند.

وجود گیاهان دارویی و گل‌های خوش عطر و بوی فراوان در این پارک جنگلی باعث شده است تا زنبورها این محل را برای گرده افشانی انتخاب ‌کنند. به همین دلیل است که یکی از سوغات معروف و شناخته شده پارک جنگلی کشپل، عسل‌های طبیعی و ناب این محدوده به حساب می‌آید.

در تفریحگاه جنگلی کشپل چمستان همچنین امکاناتی برای استراحت و استقرار گردشگران وجود دارد. رستوران، آلاچیق، قهوه خانه سنتی، فروشگاه مواد غذایی، تاسیسات روشنایی، پلکان برای پیاده‌روی و دسترسی به مناطق بالادست، سکو برای استقرار چادر مسافرتی، سرویس بهداشتی، نمازخانه، محیط بازی کودکان و تلفن عمومی، از جمله امکانات تعبیه شده در این فضای سبز به شمار می‌روند.

با این حال نباید فراموش کرد که برای سر زدن به این تفریحگاه و تجربه جنگل‌نوردی در آن، باید به امکاناتی همچون کفش، لباس مناسب و آب آشامیدنی مجهز بود. ضمن آنکه این پارک در روزهای آخر هفته شلوغ است و با انبوهی از گردشگران و ساکنان محلی احاطه می‌شود. بنابراین اگر دوست دارید از فضای خلوت جنگل لذت ببرید، بهتر است تا روزهای وسط هفته را انتخاب کنید.

تفریحگاه جنگلی کشپل چمستان در محور چمستان به آمل و در ابتدای جاده آسفالته لاویج قرار دارد و دسترسی به آن از طریق مسیر ییلاقی لاویج امکان پذیر است.

بخوانید از: جاهای دیدنی رامسر

روستای لاویج، ییلاقی منحصر به فرد در سفر به چمستان

برای تمام علاقه‌مندان و مسافران شمال، روستای ییلاقی لاویج یک مقصد محبوب و فراموش نشدنی است. روستایی با آب و هوای تمیز، طبیعتی بکر و آبشارها و چشمه‌های آب گرم که گردشگران فراوانی را در هر فصلی از سال به خود جذب می‌کند.

روستای ییلاقی لاویج به دلیل موقعیت جغرافیایی فوق العاده‌ و قرار گرفتن در دره‌های جنگلی رشته کوه‌های البرز، در فصل‌های بهار و تابستان با درختانی پربار از میوه‌های رنگارنگ به چشم می‌آید. هرچند این روستا در پاییز نیز مناظر طبیعی شگفت انگیزی دارد و برگ‌های رنگارنگ افتاده شده از درختان، فرش‌های قرمز و زرد و نارنجی را بر زمین می‌گسترانند.

از جمله گونه‌های درختان جنگل‌های سرسبز و متراکم لاویج، می‌توان به درخت راش اشاره کرد که به وفور در گوشه و کنار طبیعت این خطه دیده می‌شود. جنگل‌های این روستا همچنین نزدیک به ۲۵۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارند و در روزهای سرد زمستانی، با انبوهی از برف و یخ پوشیده می‌شوند.

در سفر به چمستان، بازدید از روستای لاویج می‌تواند به تنهایی یک گردشگری چند روزه باشد. این روستا علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، در نزدیکی خانه نیما یوشیج، آبشار آب پری و کلیسای آنتوان مقدس قرار دارد و فرصت‌های مناسبی را برای علاقه‌مندان به تاریخ این خطه فراهم کرده است.

اما شاید جذاب‌ترین بخش سفر به چمستان و سر زدن به لاویج، در چشمه‌های آب گرم این روستا نهفته است. چشمه‌هایی که در دامنه کوه‌های شرقی این روستا قرار دارند و با داشتن املاح معدنی و گوگرد، یک راه حل مناسب برای درمان بیماری‌های پوستی، دردهای استخوانی و مفاصل، تمدد اعصاب و آرامش به حساب می‌آیند. جالب است که بدانید در سال‌های اخیر، در اطراف این چشمه‌ها، امکانات متعددی همچون دوش، وان و استخر در نظر گرفته شده است و مسافرخانه‌هایی نیز برای استقرار گردشگران وجود دارد.

استخرهای مردانه و زنانه این چشمه‌ها، هریک به‌صورت جداگانه و با داشتن ظرفیت‌های ۱۰ الی ۲۰ نفره، از مسافران پذیرایی می‌کنند و با داشتن خواص درمانی متعدد، دردهای آن‌ها را تسکین می‌بخشند.

در لاویج، زنبورداری و پرورش زنبورهای عسل نیز به عنوان مشاغل اصلی مردم این روستا به حساب می‌آید و عسل این خطه، یکی از سوغاتی‌های ناب و شیرین آن است. در این روستا همچنین محصولات لبنی محلی و صنایع دستی چوبی به عنوان سوغات محبوب لاویج به علاقه‌مندان عرضه می‌شوند.

روستای دیدنی لاویج در ۱۷ کیلومتری جنوب چمستان و پس از پارک جنگلی کشپل واقع شده و دسترسی به آن از طریق مسیر فرعی که در جاده چمستان- نور وجود دارد، امکان پذیر خواهد بود.

فیل سنگی لاویج، سنگ افسانه‌ای چمستان

یکی از جذابیت‌های دیدنی سفر به چمستان و روستای لاویج، تخته سنگی افسانه‌ای است که به دلیل شباهتش به فیل، آن را فیل سنگی می‌نامند. این قطعه سنگ در طی سالیان دراز و بر اثر فرسایش طبیعی و بارش برف و باران به این شکل درآمده است. پدیده‌ای متفاوت و ساخته شده از گچ و آهک، که برخی از اهالی قدیمی روستا داستان‌های جالب و عجیبی درباره آن می‌گویند.

مردم روستای لاویج بر این باورند که در روزگاران دور، امام حسن (ع) به روستای لاویج سفر کرده و دقیقا در آن زمان از هندوستان نیز فیل عظیم الجثه‌ای به روستا آورده بودند که باعث رعب و وحشت مردم شده بود. امام حسن برای آن که این حیوان به مردم روستا آزار و آسیبی نرساند، با عصای خود فیل را به یک تکه سنگ سیاه تبدیل می‌کند!

مردم این روستا همچنین معتقدند که این سنگ نیرویی جادویی دارد و اگر کسی قصد خراب کردن آن را داشته باشد، مارها و افعی‌ها به او حمله می‌کنند. جالب است که بدانید بسیاری از اهالی روستای لاویج جرات نزدیک شدن به فیل سنگی را ندارند! به همین دلیل است که این سنگواره برخلاف بسیاری دیگر از آثار طبیعی و تاریخی، آسیب کمتری به خود دیده است.

در حال حاضر فیل سنگی یکی از نمادهای اصلی روستای لاویج و چمستان به حساب می‌آید و در سال‌های اخیر به سوژه جذاب و هیجان انگیزی برای گردشگران و حتی عکاسان تبدیل شده است. این پدیده طبیعی دیدنی در روستای لاویج و در ده دقیقه‌ای آب گرم این منطقه قرار دارد.

بخوانید از: جاهای دیدنی رشت

مقبره آقا شاه بالو زاهد، بقعه تاریخی چمستان

اگر در سفر به چمستان و در میانه طبیعت‌گردی‌، هوس کردید تا از بناهای باستانی شهر نیز دیدن کنید، ما به شما مقبره آقا شاه بالو زاهد را پیشنهاد می‌کنیم. سازه‌ای باستانی به شکل گنبدی مخروطی شکل و کاشی‌کاری‌های جذاب که در آن، «آقا شاه بالو زاهد» عارف اواخر قرن هفت و اوایل قرن هشت هجری قمری به خاک سپرده شده است.

بد نیست که بدانید آقا شاه بالو زاهد، از بزرگان نهضت سربداران در دوره مغولان بود که در منطقه آهودشت چمستان به تدریس در مدرسه و کشاورزی و شالیکاری می‌پرداخت. از جمله شاگردان مشهور آقا شاه بالو زاهد، می‌توان به شیخ خلیفه مازندرانی (چهره اصلی نهضت سربداران خراسان در عهد حکومت مغولان) و استاد شیخ حسن جوری اشاره کرد.

یکی از جذابیت‌های این بنای تاریخی، معماری باستانی آن است که به‌صورت هشت وجهی طراحی شده و با طاق نماهای بلند و کشیده دیده می‌شود. بر اساس کتیبه‌های موجود در این بقعه، معمار این بنا «پاشابن تهمراس بکشاه جمشید» بوده است.

بقعه آقا شاه بالو زاهد در جاده آمل به چمستان، ۳ کیلومتری شرق چمستان و در حوالی روستای آهودشت قرار دارد.

آبشار حرام او، طبیعت شگفت انگیز جنگل‌های هیرکانی

در مسیر سفر به چمستان و در نزدیکی روستای لاویج، آبشاری جریان دارد که آب آن از میان صخره‌هایی کوچک، سبز و خزه زده جاری می‌شود. مکانی طبیعی، دیدنی و بکر که به دلیل نزدیک بودن به حرم یکی از امام‌زاده‌های تدفین شده در این محل، با نام آبشار حرام او معرفی می‌گردد.

آبشار حرام او نزدیک به ۱۵ متر ارتفاع داشته و با وجود جریان کمی که دارد، به دلیل سنگ ریزه‌های سبز و موقعیت جغرافیایی خاصش، توجه بسیاری از مسافران و گردشگران را به خود جلب می‌کند. بسیاری بر این عقیده‌اند که در سال‌های اخیر ارتفاع آبشار به دلیل تراشیدن و کندن کوه‌های اطراف برای ساخت مسیرهای عبور و مرور، افزایش یافته است.

جالب است که بدانید بسیاری از مردم محلی اعتقاد دارند که آب این آبشار خواص درمانی دارد و به همین دلیل در فصل‌های پربارش، با قمقمه‌هایشان راهی این جاذبه دیدنی می‌شوند تا مقداری از آب آن را با خود به خانه ببرند. آبشار حرام او به دلیل خزه‌ها و جلبک‌های صخره‌هایش، با نام «آبشار جلبکی» نیز شناخته می‌شود.

این جاذبه طبیعی در فاصله ۲۵ کیلومتری جاده ییلاقی نور- بلده واقع شده و بازدید از آن رایگان است.

بخوانید از: جاهای دیدنی ماسال

نحوه سفر به چمستان

خوشبختانه چمستان نسبت به دیگر شهرهای شمالی مازندران، فاصله کمی تا پایتخت دارد و دسترسی به آن از طریق راه‌های مختلفی امکان پذیر است. فاصله تهران تا چمستان از طریق جاده چالوس، ۲۳۰ کیلومتر (چهار ساعت و ۴۰ دقیقه) و از طریق جاده هراز، ۲۱۴ کیلومتر (چهار ساعت و ۱۰ دقیقه) است. فراموش نکنید که این فاصله از مرکز شهر تهران محاسبه شده است.

اگر از پایتخت برای سفر به چمستان حرکت می‌کنید، می‌توانید جاده هراز را به سمت آمل پیش بگیرید و پیش از رسیدن به این شهر، از خروجی اما‌م‌زاده عبدالله به سمت چمستان نیم ساعتی رانندگی نمایید.

مسیر دسترسی دوم به چمستان از طریق جاده چالوس امکان پذیر خواهد بود. این مسیر بیشتر مناسب افرادی است که در غرب تهران یا کرج ساکن هستند. در این مسیر، پس از رسیدن به شهر چالوس، باید به سمت شرق رانندگی کنید و بعد از عبور از شهرهای نوشهر و رویان، وارد شهر نور شوید. شهرستان نور تنها چند دقیقه رانندگی با چمستان فاصله دارد.

سفر به چمستان همچنین از طریق اتوبوس‌های بین راهی انجام می‌شود. در حقیقت اگر با ماشین شخصی به چمستان سفر نمی‌کنید، می‌توانید سوار اتوبوس‌های نور شده و در پایانه اتوبوسرانی چمستان پیاده شوید.

برای مشاهده و اجاره ویلا چالوس کلیک کنید

هزینه های سفر به چمستان

هزینه سفر به چمستان مانند دیگر شهرهای ایران، کاملا به فصل سفر، شیوه رفت و آمد، هزینه اقامتگاه، خرید سوغاتی و بازدید از جاذبه‌های گردشگری بستگی دارد. با این حال یک نکته قابل توجه این است که به علت توریستی بودن چمستان، در این شهر برای هر بودجه‌ای، خدمات متناسبی فراهم شده است. 

به‌طور کلی هزینه سفر به چمستان در فصل زمستان و اواسط تابستان ارزان‌تر از دیگر فصل‌های سال است و با وجود محدودیت بودجه، می‌توان در این زمان سفری دل انگیز را تجربه کرد. این در حالی است که سفر به این شهر در اوایل بهار و پاییز، می‌توانند کمی گرانتر از دیگر مواقع سال باشد.

محل های اقامت در سفر به چمستان 

سفر به چمستان

چمستان یکی از مقاصد محبوب گردشگری شمال کشور شناخته می‌شود و از جمله شهرهای پر رفت و آمد برای گشت و گذار مسافران به حساب می‌آید. استقبال گردشگران از این شهر باعث شده است تا انواع هتل‌ها، خانه‌ها و اقامتگاه‌های متنوع با کیفیت‌ها و قیمت‌های گوناگون پذیرای گردشگران باشند. به همین دلیل بعید است که در سفر به چمستان، با دردسرهای پیدا کردن محل اقامت مواجه شوید.

گرچه در چمستان و نور، هتل‌ها و مسافرخانه‌های کوچک و بزرگ متعددی وجود دارند، نباید فراموش کرد که هیچ چیز به اندازه اقامت در مجموعه‌های بومگردی و خانه‌های محلی چمستان، زندگی در این شهر را به درستی به شما نشان نخواهند داد. به شما توصیه می‌کنیم که با مراجعه به وب سایت شب، از اقامتگاه‌ها و خانه‌های بومی چمستان دیدن کنید و از تخفیف‌های ارائه شده برای رزرو آن‌ها استفاده نمایید. همچنین می‌توانید در صورت هرگونه سوال با تیم پشتیبانی شب تماس گرفته و سوالات و خواسته‌های خود را با ما در میان بگذارید. 

به خاطر داشته باشید که در فصول پر گردشگر چمستان مانند بهار، بیشتر خانه‌ها و اقامتگاه‌ها با حجم عظیمی از مسافران روبه‌رو می‌شوند و ممکن است در این زمان پیدا کردن اقامتگاهی مناسب با بودجه و سلیقه شما، کمی سخت و دشوار باشد. بنابراین باید به سرعت نسبت به رزرو آنلاین محل اقامت مد نظر خود اقدام نمایید.

غذاهای محلی چمستان

مگر می‌شود که راهی شهرهای شمالی شد و از غذاهای محلی و خوش و عطر و طعم آن‌ها نوش جان نکرد؟ چمستان نیز مانند دیگر مناطق کشور، غذاهای بومی و سنتی خود را دارد که بدون اغراق بسیاری از مسافران برای چشیدن آن‌ها سر و دست می‌شکنند. غذاهایی که به دلیل مزه بی‌نظیر و رنگ و بوی هیجان انگیزشان، در سایر شهرهای ایران طبخ می‌شوند.

از جمله خوشمزه‌ترین غذاهای محلی چمستان می‌توان به باقلا وابیج، کدو بره مازندران، بورانی بادمجان کبابی، آغوز مسما، خورش آلو، بیج بیج، آش کدو، بشه آش، کباب‌ترش، مرغ ناردون، مرغ‌ترش، بورانی بادمجان سیر، کدو پلو، فسنجان و… اشاره کرد.

برای مشاهده و اجاره ویلا آمل کلیک کنید

مراکز خرید و بازارهای چمستان

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر، سر زدن به مراکز خرید و بازارهای محلی شهر مقصد است. به دلیل توریستی بودن چمستان، در این شهر انواع بازارهای سنتی و مراکز خرید مدرن وجود دارند که کالاهای متنوع خود را به مسافران و شهروندان عرضه می‌کنند.

مجتمع تجاری رضا، کوروش مارکت، گالری شاپرک و بازار محلی شهر چمستان ( دوشنبه بازار) از جمله مراکز خرید اصلی چمستان به حساب می‌آیند که اغلب گردشگران برای خرید سوغاتی به آن‌ها مراجعه می‌نمایند. در این مراکز انواع پوشاک، کالای الکترونیکی، خوراکی و صنایع دستی با قیمت‌های مناسب عرضه می‌شوند. وجود کافه‌ها و رستوران‌های متنوع در نزدیکی این فروشگاه‌ها باعث شده است تا اغلب خانواده‌ها به همراه فرزندانشان از این مراکز بازدید کنند.

جشنواره ها و مراسم آیینی و فرهنگی چمستان

مردم مازندران و چمستان از دیرباز با برپا داشتن آیین و رسوم بومی و محلی خود، راه و روش گذشتگان را به نیکی ادامه می‌دادند. مراسمی که امروز نیز با جذابیت‌های منحصر به فردی همراه است و همچنان در میان قشر جوان این شهر طرفداران فراوانی دارد.

نوروز خوانی، چهارشنبه‌سوری، مراسم تیرماه سیزده، شب یلدا، مراسم ماه محرم و… از جمله مهم‌ترین مراسم آیینی و فرهنگی چمستان به شمار می‌روند که شیوه اجرای آن‌ها تا حد زیادی از فرهنگ طبرستانی گرفته شده است. 

سوغاتی های چمستان

نوبتی هم که باشد، نوبت به بخش هیجان انگیز در راهنمای سفر به چمستان می‌رسد! خرید سوغاتی همیشه یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر است، به ویژه اگر از شهرهای شمالی باشد. مانند بسیاری دیگر از شهرهای ایران، در چمستان نیز انواع سوغاتی‌های خوردنی و صنایع دستی وجود دارند که تهیه آن‌ها رنگ و بوی شمال را به خانه‌تان خواهد آورد.

پیش از هر چیز، فراموش نکنید که در مسیر سفر به چمستان، مغازه‌ها و فروشگاه‌های کوچک و بزرگی هستند که در آن‌ها سوغات این منطقه به فروش می‌رسد! برخی از سوغاتی‌های خوردنی‌ چمستان شامل ترشی، لواشک، برنج، عسل، کوکی، کماج، مربای محلی و تخم مرغ می‌شوند. خوراکی‌هایی که با داشتن عطر و طعم محلی، یک تجربه خوشمزه و فراموش نشدنی را برایتان رقم خواهند زد. 

مسافران همچنین می‌توانند در کنار تهیه خوشمزه‌های چمستان، صنایع دستی این شهر را نیز به عنوان سوغات به خانه خود ببرند. نمد، پارچه دست‌بافت، جوراب دست‌بافت، حصیر و کالاهای چوبی از دیگر سوغاتی‌های محبوب شهر هستند که خریدشان بر هر گردشگری واجب است!

اطلاعات شهری مورد نیاز در سفر به چمستان


یکی دیگر از نکات مهم در راهنمای سفر به چمستان، اطلاعات شهری آن است که هر مسافری باید نسبت به آن‌ها آگاه باشد. برخی از مهم‌ترین شماره‌ها و نشانی‌های مراکز مهم مشهد به شرح زیر هستند:

کد تلفن شهر

۰۱۱

ترمینال پایانه چمستان

شماره تماس

۰۱۱۴۴۶۶۵۷۳۵ – ۰۱۱۴۴۶۶۵۷۳۴

نشانی

جاده آمل- نور، جلوتر از دانشگاه پیام نور چمستان

مراکز درمانی چمستان

بیمارستان چمستان

نشانی

چمستان، میدان امام خمینی

درمانگاه پیامبر اعظم چمستان

شماره تماس

۰۱۱-۴۴۴۷۱۱۱۰

۰۱۱-۴۴۴۷۱۱۱۱

نشانی

چمستان، خیابان مدرس، جنب بخشداری

شهرها و روستاهای اطراف شهر چمستان

همانطور که گفتیم، چمستان یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین شهرهای مازندران است که در هر فصلی از سال گردشگران فراوانی را به خود جذب می‌کند. با این حال در حوالی چمستان، روستاها و مناطق ییلاقی جذابی نیز وجود دارند که سر زدن به آن‌ها می‌تواند رنگ و بوی دیگری به تجربه‌های سفرتان ببخشند.

در ادامه راهنمای سفر به چمستان، به برخی از شهرها و روستاهای نزدیک به این منطقه اشاره می‌کنیم که دیدنشان خالی از لطف نیست:

روستای آهودشت، روستای تاریخی مازندران

روستای آهودشت یکی از ییلاقات زیبای مازندران است که نزدیک به ۴٫۶ کیلومتر (هفت دقیقه) با چمستان فاصله دارد. وجود پوشش گیاهی و طبیعت بی‌نظیر این روستا باعث شده است تا این خطه در میان گردشگران، محبوبیت فراوانی داشته باشد. یکی از جاذبه‌های اصلی این روستا، بنای تاریخی بقعه آقا شاه بالو زاهد است که پیشتر آن را به شما معرفی کردیم. 

برخی از افراد محلی معتقدند که علت نام‌گذاری این روستا، به رفت و آمد و زندگی آهوهای وحشی برمیگردد که در گذشته ساکن این منطقه بوده‌اند. 

روستای لاویج، خاستگاه چشمه‌های آب گرم

همانطور که پیش از این گفتیم، روستای لاویج از ییلاقات خوش‌آب‌و‌هوای چمستان است که با داشتن آب گرم، صنایع دستی و خوراکی‌های متنوع، از جمله مقاصد پرطرفدار در میان گردشگران شناخته می‌شود. این روستا از مرکز شهر چمستان ۲۱٫۳ کیلومتر (۳۵ دقیقه) فاصله دارد و در ارتفاع ۷۳۹ متری از سطح دریا واقع شده است. روستای لاویج به دلیل وجود جنگل‌های راش و پوشش گیاهی متراکم بر تپه‌های وسیع مازندران، به عنوان یکی از بکرترین منطقه ییلاقی چمستان به حساب می‌آید. نباید فراموش کرد که عمر بخشی از جنگل‌‌های هیرکانی و درختان این منطقه، به هزاران سال پیش بازمی‌گردد.

روستای میرخمند، محصور در میان کوهستان‌ها

یکی از زیباترین روستاهای اطراف چمستان، روستای میرخمند است که در حصار کوهستان‌های سرسبز قرار گرفته و به علت آب و هوای خنکش، یکی از نقاط جذاب گردشگری شناخته می‌شود. در این روستا چشمه‌های فصلی نیز در گوشه و کنار طبیعت سرسبز دیده می‌شوند که با داشتن آبی خنک، تشنگی هر مسافری را برطرف خواهند کرد.

روستای گزناسرا، بهشت گمشده نور

روستای گزناسرا را با نام بهشت گمشده نور می‌شناسند. یکی از معروف‌ترین ییلاق‌های چمستان که در فاصله یک ساعته از این شهر قرار دارد و با داشتن دشت‌هایی وسیع و سرسبز و تپه‌هایی مرتفع، زیباترین چشم اندازها را در دل خود جا داده است. 

بد نیست که بدانید روستای گزناسرای از دو کلمه گزنا یا گزنه (نوعی گیاه وحشی که برگ و ساقه آن باعث تحریک و حساسیت پوست می‌شود) و سرا (منزل یا خانه) تشکیل شده است که می‎تواند به عنوان وجه تسمیه اسم روستا شناخته شود.

روستای جوربند، نگین شهر چمستان 

یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های گردشگری این روستا، در چشمه‌های آبی خلاصه می‌شود که با داشتن املاح معدنی، خواص درمانی متعددی دارند و به همین دلیل به پاتوق‌هایی محبوب برای گردشگران تبدیل شده‌اند. روستای جوربند در ۱۵ کیلومتری چمستان واقع شده و بهترین فصل سفر به آن بهار و اوایل پاییز است.

بخوانید از: سفر به رامسر

روستای واز، جنگلی آنسوی ابرها

از جمله روستاهای دیدنی و جذاب اطراف چمستان، روستای واز است که در میان درختان پربار، متراکم و سرسبز جنگل‌های هیرکانی قرار گرفته و به دلیل صعب العبور بودن مسیر دسترسی، در دسته جاذبه‌های بکر مازندران قرار می‌گیرد. این روستا یکی از پاتوق‌های اصلی گردشگران ماجراجو است و هر سال از دوچرخه‌سواران و آفرودسواران پرهیجان نیز میزبانی می‌کند.

روستای واز در ۲۰ کیلومتری چمستان واقع شده و رسیدن به آن از طریق جاده‌های نیمه کوهستانی امکان پذیر خواهد بود.

بهترین زمان سفر به چمستان

بهترین زمان سفر به چمستان، در فصل‌های بهار و پاییز خلاصه می‌شود. با این حال چمستان در تابستان نیز آب و هوای خنکی دارد و به دلیل دوری از دریا، در آن خبری از رطوبت و شرجی بودن همیشگی شهرهای شمالی نیست. به دلیل زیبایی‌های منحصر به فرد این ناحیه، می‌توان در صورت مساعد بودن هوا، اواخر پاییز و زمستان را نیز برای سفر به چمستان انتخاب کرد.

با این حال نباید فراموش کرد که در این دو فصل سال، به علت بارش‌های پی‌درپی باران و برف، باید با دقت بیشتری رانندگی نمود و از آخرین وضعیت آب و هوایی پیش از سفر مطلع شد.

کلام آخر، چمستان، ییلاق محبوب مازندران

در راهنمای سفر به چمستان، با شما از این خطه سرسبز و پر درخت سخن گفتیم و مهم‌ترین اطلاعات و نکات مربوط به آن را برشمردیم. چمستان یکی از بهترین شهرهای شمالی ایران است که با داشتن منابع طبیعی و چشم اندازهای فوق العاده، هر سال گردشگران زیادی را از سراسر کشور به خود جذب می‌کند. این قطب‌ گردشگری مازندران با داشتن سوغاتی‌های محلی مانند عسل و برنج و صنایع دستی مانند پارچه بافی و حصیربافی، جایگاه ویژه‌ای در میان هنردوستان و عاشقان سفر دارد.

خوشبختانه در چمستان، خانه‌ها و اقامتگاه‌های بوم گردی کوچک و بزرگی وجود دارند که به گرمی میزبان مسافران خواهند بود. می‌توانید برای اجاره ویلا، اقامتگاه و رزرو آپارتمان در چمستان از سایت شب نیز کمک بگیرید.

سوالات متداول درباره سفر به چمستان

در راهنمای سفر به چمستان، چه فصلی بهترین زمان برای سر زدن به این شهر است؟ 

بهار و اوایل پاییز، بهترین فصل‌های سفر به چمستان هستند.

فاصله تهران تا چمستان چقدر است؟

فاصله تهران تا چمستان 211 کیلومتر و حدودا 4 ساعت است.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب