لیست بهترین آثار گردشگری شهر زیبای کرمان

0

به شهر زیبای کرمان سفر کنیم

استان کرمان یکی از شهر های جنوب شرقی کشور عزیزمان است که جاذبه های تاریخی و دیدنی بسیاری دارد. شهر کرمان در حدود 7 هزار جاذبه ی تاریخی دارد که 700 مورد از آن ها در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

امروز قصد این را داریم لیستی از بهترین دیدنی های این استان را برای شما فهرست کنیم  با ما همراه باشید تا با جاذبه های گردشگری و دیدنی این شهر آشنا شوید. همچنین اگر نیازمند اجاره سوئیت در کرمان هستید کلیک کنید.

مجموعه گنجعلی‌خان

یکی از مهمترین بناهای مجموعه، حمامی است که در ضلع جنوب میدان و در میانه بازار بزرگ کرمان واقع است و در سال 1020 قمری ساخته شده و معمار آن سلطان محمد، معمار یزدی بوده است.

حمام گنجعلی‌خان اثری بدیع از نقاشی‌ها، مقرنس کاری‌ها، کاشیکاری‌ها و گچبرهای زیبا همراه با استفاده از تزیینات سنگی بسیار ظریف است.

این حمام 26 متر طول 30 متر عرض و حدود 1300 متر مربع زیربنا دارد، که شامل سردر، دالان ورودی، رختکن، هشتی حدفاصل گرمخانه، خزینه، چال حوض، بخش خصوصی و تون می‌باشد.

این حمام تا حدود 60 سال پیش دایر بوده اما در حال حاضر کاربری گردشگری پیدا کرده و همه روزه به ویژه در ایام تعطیل، پذیرای بازدیدکنندگان بسیاری است.

در این حمام مجسمه‌های مومی ملبس به لباس‌های سنتی مردم کرمان، صحنه‌هایی از استحمام به شیوه سنتی را به نمایش گذاشته‌اند.

در کنار این مجسمه‌ها وسایل مختلف حمام نیز نمایش داده می‌شود. این مجسمه‌ها در سال 1352 در دانشکده هنرهای زیبای تهران، طراحی و به این محل منتقل شدند.

گنجعلی خانگنبد جبلیه

گنبد جبلیه یا گنبد گبری که در شهر کرمان قرار دارد یکی از نقاط دیدنی این شهر است و یکی از زیباترین آثار هنر معماری ایران به شمار می رود.

این گنبد که در ضلع غربی میدان صاحب الزمان واقع شده، تاریخ بنای آن به اواخر دوره ساسانی و یا اوایل دوره اسلامی باز می گردد. ساختمان گنبد از استحکام بالایی برخوردار است و علت آن را در استفاده از شیر شتر به جای آب می دانند.

این گنبد ۸ ضلعی تماما از سنگ است و عرض پی آن نیز در پایه به ۳ متر می‌رسد. در ۸ طرف گنبد جبلیه، ۸ در به عرض ۲ متر قرار دارد که امروزه تنها یکی از آنها باز است.

سقف گنبد از آجر ساخته شده و داخل آن ظاهرا دارای تزیینات گچبری بوده که قسمت بالای آن ریخته و قسمت پایین بنا اگر تزییناتی هم داشته از بین رفته است. مصالح به کار رفته در دیوارها سنگ لاشه با ملات گچ از بیرون و آهک از داخل است.

از تاریخ بنا و منظور از ساختمان این گنبد مطلبی ذکر نشده است. سر پرسی سایکس در کتاب هشت سال در ایران می‌نویسد:

«از قبرستان که رد می‌شوید یک ساختمان هشت ضلعی سنگی خواهید دید که گنبدی به شکل دو هلال بر آن قرار گرفته و قطر داخل آن ۱۸ فوت و هر طرفی نیز ۱۸ فوت و نوک آن اجری و منتهی الیه آن دایره می‌باشد. این محل را جبلیه می‌نامند و تنها ساختمان سنگی کرمان همین گنبد جبلیه‌ است.» ایرانیان معتقدند که این محل آتشکده یا مقبره یکی از زرتشتیان بوده و برخی نیز عقیده دارند که مزار سید محمد تباشیری است.

گنبد جبلیهارگ بم

این ارگ عظیم که در فهرست میراث جهانی یونسکو با عنوان «بم و فضای فرهنگی آن» به ثبت رسیده، در مسیر جاده ابریشم قرار دارد، در سده ۵ پیش از میلاد ساخته شده و تا سال ۱۸۵۰ میلادی همچنان مورد استفاده بوده است.ارگ بم

ارگ راین

ارگ راین که یکی از بزرگترین بنا‌های خشتی معروف جهان است با ۲۲ هزار متر مربع بر فراز تپه‌ای با عظمت قرار گرفته است.

به گفته‌ی تاریخ نگاران، راین منطقه‌ای با قدمت و تمدن کهن، مربوط به زمان ساسانیان است. این منطقه که به واسطه قرار گرفتن در بزرگراه غرب به شرق و مسیر کرمان به جیرفت و بندرعباس،دارای موقعیت مناسبی بود،طی مرور زمان به یکی از مراکز داد و ستد کالا، بافت پارچه‌های ارزشمند خراسانی، مصری و عراقی و مرکز ساخت صنایع دفاعی مانند شمشیر و تفنگ تبدیل شد.

ارگ راینحمام وکیل

حمام وکیل از شاهکار‌های معماری در دوران زندیه است که به دستور کریم خان زند ساخته شده است. جالب است بدانید که این حمام در آن زمان محل برگزاری مراسمات نیز بوده است، به گونه‌ای که جشن حمام بعد از زایمان، مراسم آشنایی یا خواستگاری نیز در آن برگزار می‌شده است.

حمام وکیل مانند دیگر حمام‌های آن زمان از معماری پیشرفته‌ای جهت بازده بیشتر و اتلاف کمتر انرژی برخوردار است. مساحت این حمام بالغ بر یازده هزار متر و بیش از هشت هزار متر بنا می‌باشد.

حمام وکیلجنگل پردیسان قائم

جنگل پردیسان که یکی دیگر از جاهای گردشگری کرمان است و به ریه‌های تنفسی شهر کرمان نیز شهرت دارد، این جنگل در دامنه کوه ساحب الزمان واقع شده که به دلیل دید و اشرافی که به کرمان دارد به آن بام کرمان نیز می‌گویند.

پوشش گیاهی آن از 500 هزار اصله درخت تشکیل شده و مسیری که به این جنگل منتهی می‌شود بلوار قائم کرمان است. با انتخاب و گشت و گذار در پردیسان می‌توان اوقاتی خوشی را کنار خانواده و دوستان رقم زد.

باغ شازده ماهان

باغ شازده ماهان یا باغ شاهزاده ماهان در جنوب شرقی کرمان واقع شده است. این باغ در دوران قاجار بنا شده و سیستم آبرسانی پیشرفته‌ای که نسبت به آن زمان داشته باعث شده تا به امروز سرسبزی و طراوات این باغ در دل کویر حفظ شود به امروزه به مقصد گردشگری و اقامت مسافران نیز تبدیل شود.

در محوطه باغ حوض بزرگ و پر آبی قرار دارد که با فواره و جوی های جانبی طراوات یکسانی را در سراسر باغ پراکنده می‌کند. این باغ یکی از معروفترین جاهای گردشگری کرمان است.

باغ شازده ماهان کرمانباغ فتح آباد

کثرت جاهای دبدنی و گردشگری در کرمان وجود دارد، باغ هایی که در دل کویر در زمان‌های دور ساخته شده‌اند ویژگی چشم نوازی به آن بخشیده است. ترکیب سرسبزی در دل کویر نشان دهنده شاهکار‌های معماری آن زمان بوده است.

باغ فتح آباد یکی دیگر از این آثار است که ثبت جهانی هم رسیده است. می‌توان از این باغ دوبار دیدن کرد یکبار در روز و یکبار در شب از نورپردازی خیره کننده آن لذب برد.

باغ فتح آباد از چند بخش اصلی تشکیل شده است: ساختمان اصلی، موزه احکام، اتاق نقاشی، ساختمان جنوبی، اتاقVIP، زمین‌های کشت گیاهان دارویی و درختان قدیمی که می‌توان از آن‌ها دیدن کرد.

باغ فتح آبادموزه هنرهای معاصر صنعتی

این موزه به همت خیر، حاج اکبر صنعتی‌زاده در حدود 80 سال پیش بنا شده. حاج اکبر این بنا را به منظور پروشگاه کودکان بی سرپرست یا بدسرپرست آن زمان تاسیس نمود و حدود 40 سال نیز به همین منظور استفاده شده است. بعد از فوت موسس، فرزند حاج اکبر صنعتی‌زاده در کنار این بنا کتابخانه‌ای تاسیس نمود که امروز به کتابخانه تخصصی هنر تبدیل شده و حدود 15700 جلد کتاب را به علاقه‌مندان هنر ارائه می‌دهد.

کتابخانه ملی کرمان

کتابخانه ملی یا باغ ملی کرمان خانه ای آجری است که در سال 1308 ساخته شده است. این بنا تغییر و تحولات بسیاری در نوع کاربری خود داشته است.

در ابتدا به منظور کارخانه رسندگی بنا شده و پس از انقلاب در خدمت ارگان‌های مختلفی همچون شهرداری و سازمان آب بوده است، که در نهایت با همکاری سازمان میراث فرهنگی به کتابخانه ملی کرمان تبدیل شده است.

شباهت زیاد این بنا و بیمارستان نوریه به دلیل این که در یک دوران و با یک نوع مصالح و معماری ساخته شده‌اند گاها باعث اشتباه گردشگران برای نام بردن از این دو جاذبه گردشگری کرمان می‌شود.

آبشارهای سیمک

نکته جالب توجه وجود مجموعه‌ای از آبشارها در دل جاده کویری کرمان به کوهپایه است. سیمک در مجموع از 13 آبشار تشکیل شده است که ارتفاع بلندترین آن به 15 متر نیز هم می‌رسد. آبی که از این آبشارها سرازیر می‌شود در تابستان نیز خنک است.

در دیواره‌های آن لانه‌های پرندگان که در آن آشیانه کرده‌اند را میتوان مشاهده کرد. ترجیحا در فصول گرم به این مکان سفر کنید تا از لذت صعود و صخره نوردی از دیواره‌های آبشار نیز بهره‌مند شوید.

آبشارهای سیمکپیست اسکی سیرج

در ارتفاعات کرمان واقع شده و بزرگترین پیست اسکی جنوب شرقی کشور نیز به شمار می‌آید، مرکزی برای تفریحات زمستانی از جمله اسکی و برف بازی برای شهروندان کرمانی می‌باشد. پیست اسکی سیرچ با فاصله‌ای کمتر از یک ساعت از تل گندم بریان واقع شده است.

جاذبه‌های گردشگری کرمان با وجود کویری بودن آن بسیار متنوع است، باغ‌ها و باغستان ها، آبشار و بناهای تاریخی و پیست اسکی از جمله جاهای دیدنی کرمان به شمار می‌روند.

تل گندم برایان

به آن ریگ سوخته نیز می‌گویند، علت این نام به دلیل آن است که سطح این منطقه را سنگ‌هایی از گدازه‌های آتشفشانی پوشانده که منظره‌ای شبیه به سطح کره ماه را پدیدار کرده است. رینگ تیره این سنگ ها باعث جذب بیشتر نور افزایش دمای محیط شده که بعضا تا 70 درجه سانتی گراد نیز می‌رسد، همین امر باعث شده تا این منطقه گرم‌ترین نقطه کره زمین شود.

گردشگران می‌توانند در فصولی مانند زمستان و بهار بدون دغدغه و گرمازدگی به نقطه سفر کنند.

تل گندم بریانیخدان مویدی

در دل شهری کویری وجود محلی به عنوان سردآب و یخدان می‌تواند سطح زندگی مردم آن منطقه را بالا ببرد. یخدان مویدی بنایی است که بدون مصرف انرژی خاصی و صرفا با نوع معماری و ساخت بنا مکانی سرد برای نگهداری آب بوجود آورد.

علت نامگذاری آن نیز به دلیل آن است که بخش اعظم تامین آب آن را قناتی به نام مویدی تامین میکند.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب