جاذبه‌های گردشگری مراغه

0

مراغه؛ شهری که در آن بهشت دست‌یافتنی‌تر از همیشه است. این شهر به معنای واقعی، آینۀ تمام نمای زیبایی است. مراغه دومین شهر پرجمعیت آذربایجان شرقی با خیابان­های مشجر و درختان سر به فلک کشیده است که از شمال به تبریز، از جنوب به شهرستان میاندوآب و از شرق به شهرستان هشترود و از غرب به شهرستان بناب دریاچه ارومیه منتهی می‌شود. باوجود رودخانه صوفی چای که از میان این شهر می‌گذرد، مراغه مقصد نهایی هر دوستدار طبیعت است.

اما جاذبه­‌های طبیعی فقط رمز این شهر نیست. مراغه در طول تاریخ فراز و نشیب­‌های زیادی داشته است. تصرف به دست مغول­ها، آبادانی به‌وسیله هلاکوخان و دیگر ماجراهای تاریخی، مراغه را جزء ده شهر برتر تاریخی ایران کرده است. اکسیژن خالص، خیابان­های عریض، آثار تاریخی، جاذبه‌­های طبیعی و گردشگری بیشمار آن با بیش از سیصد اثر ثبت‌شده ملی، هرساله گردشگران زیادی را از داخل و خارج به خود جذب می‌کند. اگر مراغه در لیست مقاصد گردشگری شماست یا می‌خواهید با آن بیشتر آشنا بشوید با ما همراه باشید تا در این مقاله سفری مجازی به جاذبه­‌های گردشگری مراغه داشته باشیم. آماده‌اید؟

6 جاذبۀ گردشگری مراغه که حتماً باید از آن‌ها دیدن کنید

1-گنبد کبود، نگین فیروزه ­ای مراغه

گنبد کبود، نگین فیروزه ­ای مراغه

 

بازدید از گنبدهای تاریخی برای گردشگران همیشه با شور و هیجان خاصی همراه است. گنبد کبود مراغه به‌عنوان سومین مزار از مزارهای پنج‌گانه این شهر و از کهن­ترین آثار تاریخی مراغه همیشه موردتوجه گردشگران داخلی و خارجی واقع می­شود. این بنا با معماری ده وجهی و منشوری شکل چشمان هر بیننده‌ای را محو زیبایی خود می‌کند. پهلوهای گنبد با حاشیه کاری­ها، طاق‌نماها و دندانه­ها از دیگر زیبایی‌های این بنا به شمار می­رود. اوج زیبایی این بنا در تزئینات نمای آن است. ترکیبی از کاشی­‌های فیروزه‌ای همراه با آجرهای سرخ، ترکیب رنگ عجیبی را به وجود آورده است. زمان ساخت این بنا هنوز در هاله‌ای از ابهام باقی‌مانده و عده‌ای آن را به زمان قبل از هلاکوخان و عده دیگر آن را به زمان مغولان نسبت می‌دهند. اما این گنبد، مانند سایر گنبدهای مراغه از یک شبستان، دو سردابِ و یک اتاق اصلی تشکیل‌شده و پهلوهای این برج دارای طاق‌نما، حاشیه کاری و دندانه است. در قسمت بالای طاق‌های این گنبد کبود، سه ردیف مقرنس به‌کاررفته است که با کاشی‌های فیروزه‌ای آذین‌بندی شده‌اند. این بنای تاریخی در پانزدهم دی هزار و سیصد و ده به ثبت ملی رسیده است.

2-رصدخانه مراغه، نماد همیشگی شکوه و افتخار علمی

رصدخانه مراغه

مگر می­شود به مراغه سفر کرد و از اولین و بزرگ‌ترین رصدخانه ایران گذشت؟ رصدخانه مراغه که در زمان هلاکوخان مغول و توسط خواجه‌نصیرالدین طوسی ساخته‌شده در بلندترین تپه مراغه قرارگرفته است و جالب است از هر جای شهر که نگاه کنید آن را خواهید دید.

تماشای یک نیم‌کره سفیدرنگ که داستان­های تاریخی-علمی زیادی را در خودی جای‌داده است و شاخص‌­ترین سازۀ فرهنگی علمی این شهر است را نباید از دست داد. در ارتفاعات تپه به‌راحتی شهر زیر پای شماست و هم‌چنین می‌توانید ازآنجا دریاچه ارومیه را ببینید. در حال حاضر این رصدخانه که روزگاری الگوی ساخت رصدخانه کشورهای دیگر بود، استفاده نجومی نمی­شود. اما پاسخ گوی کنجکاوی­‌های بازدیدکنندگان است و یکی از جاذبه‌­های گردشگری مراغه به­ شمار می­رود.

3-معبد مهر، پرستشگاهی پر رمز و راز

معبد مهر

معبد مهر مراغه یا نیایشگاه مهر به‌عنوان یکی از جاذبه­‌های گردشگری مراغه، واقع در جنوب شرقی استان آذربایجان شرقی اثری به‌جای مانده از دوره‌ای است که آئین مهرپرستی در میان ایرانیان رواج داشته است.اگر دلتان می‌خواهد برای یک‌بار هم که شده یکی از کهن­‌ترین ستایشگاه­‌های ایران را از نزدیک ببینید معبد مهر را در لیست مقاصد گردشگری خود قرار دهید. این معبد کهن توسط پیروان آئین مهرپرستی به‌منظور پرستش خورشید در زیرزمین ساخته‌شده است و در طول تاریخ از لحاظ ساختاری و کاربرد با تغییراتی مواجه شده است. آن‌طور که مشخصه­‌های معماری نشان می­‌دهد، این معبد به زمان اشکانیان برمی­گردد. معبد مهر در زیرزمین قرار دارد و پر است از ستون­ها، طاقچه­‌ها و اتاقک­‌های تاریخی. حتی زمانی صوفیان برای عزلت‌نشینی این معبد را انتخاب می‌کردند و معتقد بودند عوالم زیر زمینی آن را برای تجربه حالات عرفانی کمک خواهد کرد. با توجه به اینکه معبد مهر در روستای ورجوی واقع‌شده است، برای دسترسی به آن باید از جاده‌های روستایی و باغ‌های مختلف عبور کنید که این در نوع خود بسیار برایتان جذاب و خاطره‌انگیز خواهد بود.

4-بازار مراغه، شور و حال وصف‌نشدنی یک بازار محلی

از دیدنی‌های تاریخی مراغه که بگذریم، می­رسیم به هیجان‌انگیزترین قسمت هر سفر و آن چیزی نیست جز خرید کردن.

جمعه‌بازار یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری مراغه است که نمی‌توان به‌راحتی از آن گذشت. بازاری که با هیاهوی زیادی روبه‌روست و هر چه دلتان بخواهد از خوراکی­های محلی، لبنیات مثل عسل طبیعی دامنه کوه­‌های سهند تا عتیقه‌جات و محصولات روستایی در این بازار هزارتوی زیبا به‌وفور پیدا می­شود. دود برخاسته از بساط جگرکی‌های اطراف بازار و عطر چای زغالی شور و حال این بازار را دوچندان می‌کند.

5-مقبره آقالار (موزه سنگ‌قبر مراغه)

مقبره آقالار (موزه سنگ‌قبر مراغه)

از دیگر بناهای تاریخی- فرهنگی شهرستان مراغه مقبره آقالار است که بنایی چهارضلعی است و از دوران زندیه باقی‌مانده است. این مقبره به‌واسطه ارادتی که پادشاه وقت؛ ظل السلطان به شاعر زمان خود میر فتاح داشته، ساخته‌شده است. در سال هزار و سیصد و هشتادویک شمسی این مقبره تاریخی به موزه سنگ مراغه تغییر نام داد و مورد بازدید عموم قرار گرفت. از سنگ‌نگاره‌های موجود در آن می­توان به گهواره‌ای، صندوقی و تخت، قوچ‌های سنگی و سنگ‌هایی با نقوش تزیینی و هندسی اشاره کرد. اگر می‌خواهید حس و حال تاریخی عمیقی را تجربه کنید حتماً به مقبره آقالار سر بزنید.

6-آرامگاه اوحدی مراغه‌ای، شاعر و عارف مراغه­ای

خوب است به هر شهری که سفر می­کنید باشخصیت‌های تاریخی آن شهر هم آشنا شوید. اگر به مراغه سفر کردید بازدید از آرامگاه اوحدی مراغه‌ای شاعر و عارف پارسی گوی که در شهرستان مراغه به دنیا آمده است را

فراموش نکنید. این مقبره در شمال غربی مراغه در میان باغی سرسبز واقع‌شده است که زیبایی خاصی به این آرامگاه بخشیده است. این آرامگاه به شکل مربع ساخته‌شده است و ارتفاع مقبره سه پله بالاتر از باغ است.

سنگ‌قبر آرامگاه مراغه‌ای از سنگ کبود ساخته‌شده است. شما می‌توانید هم‌زمان ضمن بازدید از آرامگاه از موزه تخصصی ایلخانی که در مجاورت این آرامگاه قرارگرفته است دیدن کنید. این موزه شامل کتیبه­ ها،ظروف، شیشه‌­ها و سکه‌­ها قدیمی مربوط به زمان درواقع با یک تیر دو نشان بزنید. این آرامگاه به ثبت ملی رسیده است.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی مراغه کجاست؟

دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی مراغه

1-پل مردق مراغه، نماد استحکام و زیبایی

و اما از دیگر جاذبه­‌های گردشگری مراغه باید یادی کنیم از پل مردق مراغه که در دوازده کیلومتری جاده قدیم مراغه به سمت هشترود قرارگرفته است. زمان احداث این پل به دوران صفویه برمی­گردد. این پل تاریخی بر روی رودخانه پرخروش مردق ساخته‌شده است و از بلندترین پل‌های مراغه به شمار می­‌آید. این پل از سنگ­های بومی منطقه ساخته‌شده، برای همین است که از سالم‌­ترین و محکم‌­ترین پل­‌های مراغه به شمار می­رود. سه دهانه بودن این پل همراه با رنگ آجری طاق جناغی زیبایی این پل را بیش‌ازپیش کرده است. استحکام و ماندگاری این پل بعد از قرن­‌ها بر روی سطح رودخانه مردق، ابهت خاصی به آن منطقه بخشیده است که بدون شک تماشای این شکوه تاریخی بسیار تماشایی است.

2-درۀ گشایش، آغوش باز طبیعت

این دره بکر و زیبا در مجاورت رودخانه گشایش و غار معروف کبوتر قرارگرفته است. سرسبزی، طبیعت بی‌نظیر چشم‌اندازی زیبا و آب‌وهوای مطلوب این دره، همواره پذیرای دوستداران طبیعت است. درۀ گشایش، یک دره عادی نیست؛ بلکه باوجود صخره­ های حیرت‌انگیز و چشمه‌های آب‌معدنی درمان‌کننده از جاذبه‌­های معروف و پرطرفدار گردشگری مراغه به شمار می­رود. طول این دره شش کیلومتر است که رودخانه جاری، چشمه­‌های آب‌معدنی و منظره­ های بکر آن را بسیار دیدنی کرده است. برای دسترسی به دره گشایش که حدود یک کیلومتر از روستای گشایش فاصله دارد می­توانید خودتان را با وسیله نقلیه به دل طبیعت بکر و حیرت‌انگیز دره گشایش برسانید.

3-چشمۀ آب گرم ایستی بلاغ، درمانگری از دل طبیعت

اگر دلتان می­خواهد هر چه خستگی به تنتان است را به طبیعتی‌ترین شکل ممکن از تن بیرون کنید، چشمۀ آب گرم ایستی بلاغ بهترین گزینه برای شماست. این چشمه در مجاورت چشمه شور سو با زیبایی­‌های طبیعی اطرافش، گردشگران را حیرت‌زده کرده و مثل طبیبی دلسوز شفابخش دردهای شما را درمان می­کند. خاصیت درمانی آب گرم چشمه همراه با املاح معدنی ایستی بلاغ همه‌ساله در تابستان و بهار گردشگران زیادی برای درمان، بیماری­های پوستی، رماتیسم، زانودرد و حتی افسردگی به‌سوی خود جذب می­کند. چه چیز بهتر از یک درمان طبیعی آن‌هم در دل طبیعت؟ این چشمۀ آب گرم که در چهار کیلومتری شرق مراغه و چهارصد متری غرب روستای تازکند سفلی واقع‌شده است، آرمشی عجیب را برایتان به همراه خواهد داشت.

4-آبشار گورداغ یا کوره چکان

جاذبه­‌های طبیعی و گردشگری مراغه به حدی متنوع است که هر کس باروحیه خاص می‌تواند در این شهر خاطره‌ای خوش برای خود رقم برند. آبشار گوره داغ در روستای بکر چکان قرارگرفته است و از ارتفاعات سهند سرچشمه می­گیرد. این آبشار از زیباترین مکان­‌های طبیعی شهرستان مراغه به‌حساب می‌آید. وجود درختان گردو، فندق و باغ­های میوه همراه با صدای آرامش­بخش آبشار، برایتان خاطره‌انگیز خواهد بود.

5-رودخانه صوفی چای، رودخانه­ای جاری در دل شهر

رودخانه صوفی چای، رودخانه­ای جاری در دل شهر

هر چه تصور درباره زیبایی‌های مراغه داشته‌اید را کنار بگذارید. می‌خواهیم شما را با پدیده شگفت‌انگیزی آشنا کنیم و آن چیزی نیست جز عبور رودخانه صوفی چای از میان شهر. بله عبور جریانی از رودخانه از میان شهر زیبایی بی‌نظیری را در مراغه رقم‌زده است. جلوۀ خاصی که شاید قبلاً فکر می­کردید تنها در شهرهای اروپایی یافت می­شود. رودخانه صوفی چای که به آن صوفی رود هم گفته می­شود از دامنه­‌های جنوب غربی کوه سهند سرچشمه می­‌گیرد. این رودخانه با جریان شمالی و جنوبی تمامی مزارع و باغ‌­های اراضی شهرستان مراغه را سیراب می‌کند. رودخانه صوفی از جاذبه­های طبیعی و گردشگری بی‌بدیل شهرستان مراغه است.

همان‌طور که خواندید مراغه از جاذبه­‌های گردشگری بسیاری برخوردار است. اگر الآن توسط این مقاله با آثار تاریخی و جاذبه­‌های طبیعی مراغه آشنا شدید، آن را به فال نیک بگیرید و هرچه زودتر برای سفر به باغ شهر ایران، چمدان­‌هایتان را ببندید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب