سفر به ترکمن صحرا، این بومِ نقاشی طبیعت

0

در شمال شرقی ایران جلگه ای زیبا، وسیع و دست نخورده ای به نام ترکمن صحرا (به معنی دشت ترکمن ها) قرار دارد که عمدتا از استان گلستان و تپه های سرسبز البرز در جنوب تا دورترین بخش شرقی استان خراسان شمالی کشیده شده است. اینجا مکانی است که با زیبایی طبیعی و جادویی‌اش، جانی تازه به روح آدمی می دمد. به راستی، آمدن به ترکمن صحرا آسان است و رفتن دشوار؛ پس مگر می شود به اینجا آمد و به راحتی از آن دل کند؟ پا گذاردن به چمن زارهای سبز و نفس کشیدن هوای آن، به منزله بازتاب تجربه بی مانند رویدادهای زندگی است؛ سفر به ترکمن صحرا،این بومِ نقاشی طبیعت خوش آمدید.

ترکمن صحرا کجاست؟

شهر ترکمن صحرا واقع در استان گلستان، خانه مردم ترکمن

شمال ایران برای زندگی پویا و طبیعت خالصش مشهور است. شهر ترکمن صحرا واقع در استان گلستان، خانه مردم ترکمن است. آنها مهربان، مهمان نواز و در مورد شعر و موسیقی مردمانی بسیار پر شور هستند، به عبارتی فرهنگ و شیوه جالب زندگی خود را دارند.

گلستان به معنی «باغ» به زبان فارسی است و واقعاً منطبق با طبیعت زیبا، چشم اندازهای دیدنی این شهر است. با سفر به ترکمن صحرا، هیجان، لذت و شور و شوق به غایت تجربه خواهید کرد.

ترکمن صحرا با دریای خزر در غرب، جمهوری ترکمنستان در شمال، استان خراسان، بجنورد و دارگاز در شرق و در جنوب با تپه های کوه های البرز هم مرز است. این منطقه شامل شهرهای مختلفی از قبیل: گنبد کاووس، بندر ترکمن، کلاله، گمیشان و آق‌قلا است.

چرا باید به ترکمن صحرا سفر کرد؟

با توجه به شرایط جغرافیایی مورد علاقه بسیاری از گردشگران، ترکمن صحرا دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوان است. از بلندترین برج آجری ساخته شده در جهان به نام «گنبد قابوس» تا پدیده های طبیعی همچون بدلند (بدبوم یا زمین خشک و غیر قابل کشت)، همچنین وجود گورستانی اسرار آمیز و اسب های منحصر به فرد؛ همه این جاذبه ها دلیلی قانع کننده برای سفر به این منطقه از ایران هستند.

چه موقع به ترکمن صحرا سفر کنیم؟

بهار بهترین فصل برای سفر به ترکمن صحرا

بهترین زمان سفر به ترکمن صحرا در دو ماه اول بهار است. زیبایی ترکمن صحرا در بهار به اوج خود می رسد. ترکمن صحرا بهشتی است که بهارش دل انگیزتر است. با این حال، دیگر فصل های سال به ویژه روزهای پایانی تابستان تا آغاز پاییز و آخرین ماه زمستان نیز برای سفر به این شهر عالی است.

شایان ذکر است که، اگر شما روزهای اولیه بهار (تعطیلات نوروزی)، پاییز یا زمستان را برای سفر به ترکمن صحرا انتخاب کردید، بهتر است با خود لباس گرم همراه داشته باشید، به ویژه اگر به خالد نبی می روید، زیرا این زیارتگاه بر روی تپه و در ارتفاع 700 متر نسبت به دریا قرار دارد. مانند هر سفر دیگری به طبیعت، داشتن کفش های مناسب نیز لازم و ضروری است.

علاوه بر لذت بردن از طبیعت بکر ترکمن صحرا، شما فرصت خوبی برای آشنا شدن با فرهنگ، غذا، موسیقی و آثار مکان های تاریخی این شهر خواهید داشت. همچنین، اگر علاقه مند به اسب سواری هستید، فراموش نکنید که اسب های ترکمن بی مانند هستند.

همراه با این زیبایی های طبیعی و تاریخی، داشتن فرهنگ غنی و موسیقی سنتی مردم ترکمن، ارثیه ای گرانبها است. لذت بردن از ترکیب جادویی موسیقی با رنگ و سبک لباس محلی، چشم اندازی است که در هر جایی مشاهده و احساس نمی شود.

خالد نبی چه کسی بود؟

آرامگاه خالد نبی در ترکمن صحرا

بر اساس گزارش های تاریخی، خالد بن سینان که به نام «خالد نبی» شناخته می شد، یکی از چهار پیامبر پس از عیسی و حضرت محمد (ص) بود. گزارش ها حاکی از آن است که او در اصل از یک مکان در همسایگی جنوب ایران که امروزه به نام «یمن» شناخته می شود، در دوره ساسانی به ایران مهاجرت کرده است.

داستان های مختلفی در مورد دلیل مهاجرت او وجود دارد (از حوصله این مقاله خارج است). به هر حال در میان مردم ترکمن صحرا از احترام بالایی برخودار است، به همین دلیل زیارتگاهی برای او در فاصله 90 کیلومتری از شمال شرق گنبد کاووس بنا شده است که جاذبه گردشگری فوق العاده برای مسافران دارد.

همچنین می توانید در نزدیکی خالد نبی و بر فراز قله ای دیگر از آرامگاه «چوپان عطا» نیز دیدن کنید.

بدلند یا بدبوم چیست؟

بدلند یا  بد بوم منطقه ای که هیچ گیاهی در آن رشد نمی کند.

به طور قابل ملاحظه ای، بدلند یکی از دیدنی ترین پدیده های زمین شناسی است. به طور کلی، در این مناطق هیچ گیاهی رشد نمی کند و قابلیت کشت وجود ندارد، پس نام «بدلند یا بدبوم» به این دلیل است. فرم زمین در این منطقه به صورت تپه های موج دار و صاف است که با زیبایی بی نهایت آذین شده است.

گورستان اسرار آمیز

گورستان اسرار آمیز در ترکمن صحرا

در فاصله نه چندان دور از زیارتگاه خالد نبی، مجسمه هایی بسیار عجیب و غریب وجود دارد که ممکن است یادآورد گورستانی باشد. داستان های مختلف در مورد شکل این گورها وجود دارد، برخی از باورهای اسطوره ای به این شرح است که: «اینها افرادی هستند که دشمنان خالد نبی بودند و به دلیل نافرمانی از او به سنگ تبدیل شدند». دیگران بر این باورند که آنها خالد نبی و پیروانش هستند که از دشمنان‌شان فرار کرده اند و از خدا خواسته اند که آنها را به مجسمه های سنگی تبدیل کند.

هر داستانی که پشت این گورستان راز آمیز وجود داشته باشد، اهمیت آن عمدتا به همان اندازه بر ارزش تاریخی‌اش استوار است. تاریخ این مکان به هزار سال پیش باز می گردد که به عنوان میراثی ملی شناخته می شود. از دیدن چنین گورستانی دریغ نکنید، هم از لحاظ رازآلود بودنش و هم اینکه در سال های اخیر به دلیل بی توجهی، متحمل خسارت هایی شده است.

سرزمین اسب های ترکمن

ترکمن صحرا سرزمین اسب های ترکمن

یکی از دلایل شهرت ترکمن صحرا، «اسب» این منطقه است. اینجا سرزمین یکی زیباترین و مشهورترین اسب های جهان است، زیرا آنها را با سرعت، استقامت و شجاعت‌شان می شناسند. گفته می شود که اسب های ارتش داریوش، پادشاه ایران، از نوع اسب ترکمن بودند. با سفر به ترکمن صحرا می توانید لذت سوارکاری را نیز تجربه کنید.

نور پر زرق و برق شهر

میل گنبد یا برج گنبد قایوس در شهر ترکمن صحرا

منار یا میل در لغت به معنای محل نور یا روشنایی (بر پا کردن آتش) است. در گذشته، این سازه ها به عنوان راهنمایی برای مسافران برای پیدا کردن راه در محل های مختلف مورد استفاده قرار می گرفت.

همچنین این مناره ها در شهرها نیز ساخته شده اند تا محل اصلی شهر را نشان دهند و مردم را به جایی که این شهر واقع شده است راهنمایی کنند. میل گنبد یا برج گنبد کاووس به دستور کاووس، حاکم طبرستان، حدود هزار سال پیش در دل ترکمن صحرا ساخته شده است. در مورد نوع کاربری این برج هنوز جای شک و شبهه وجود دارد.

آبشار مخملی سبز

آبشار کابودوال آبشار مخملی سبز در ترکمن صحرا
https://www.shab.ir/

یکی از آبشارهای باور نکردنی در استان گلستان، «آبشار کابودوال» با یک لایه ی زیبا از جلبک های پوشیده شده است که باعث ایجاد آبشاری جذاب به رنگ سبز شده است. تماشای جریان آب در میان منظره های سرسبز و گوش دادن به موسیقی آرامش طبیعت و پرندگان، فراموش نشده ترین خاطره ای است که از ذهن بیرون نخواهد رفت. مسیر آبشار به خوبی ساخته شده است و امکانات زیادی وجود دارد.

غذا و صنایع دستی

فرش قالیچه محصولات نمدی و پشتی سوغات ترکمن صحرا
https://www.shab.ir

در سفر خود به ترکمن صحرا، غذای سنتی و بسیار خوشمزه «چگدرمه» که از برنج، گوشت، رب گوجه، پیاز، روغن و آب تهیه می شود را امتحان کنید. همچنین فرش، قالیچه، محصولات نمدی و پشتی های مخصوص ترکمنی که به صورت دستی ساخته می شوند را می توانید به ویژه در بازارهای مشهور بندر ترکمن به عنوان سوغات خریداری کنید.

روسری های پر زرق و برق و فوق العاده زیبا و تلپک (کلاه پشمی سفید مخصصوص مردان ترکمن) را فراموش نکنید، آنها می توانند به عنوان هدیه ای منحصر به فرد و قابل تحسین از این منطقه محسوب شوند. جواهرات ترکمنی نیز انتخاب خوبی هستند، به ویژه برای افرادی که نیم نگاهی ذوق هنری دارند.

حمل و نقل

برای سفر با هواپیما می توانید از طریق فرودگاه گرگان و نکا که نزدیک بندر ترکمن هستند، بلیط خریداری کنید. همچنین مسیر راه آهن تهران – گرگان نیز با دارا بودن جاده ای بسیار زیبا می تواند انتخاب درخور توجهی باشد.

اگر هم با ماشین شخصی یا اتوبوس قصد سفر دارید، باید بدانید از هر مسیری چه از غرب، جنوب و شرق می توانید خود را به ترکمن صحرا برسانید. در طی سفر هم می توانید از مسیر فوق العاده زیبا در استان گلستان نیز لذت نهایی را ببرید.

کلام آخر

رقص مردم ترکمن صحرا

ترکمن صحرا، گنجینه های طبیعی و تاریخی در شمال ایران است، جایی است که تنها با گام برداشتن در آن، می توان به ارزش بالای معنوی‌اش پی برد. همچنین، مردم این سرزمین بسیار مهمان نوازند، شما را از جای ایران که وارد این شهر شوید، آنان شتابان به استقبال‌تان می آیند. امیدواریم مقاله راهنمای سفر به ترکمن صحرا مورد توجه شما قرار گرفته باشد، جهت اجاره آنلاین هتل، ویلا و آپارتمان در ترکمن صحرا به وبسایت شب مراجعه کرده و با اطمینان خاطر اقامتگاه خود را رزرو کنید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب