سفر به املش، بهشت گمشده گیلان در جوار رودخانه شلمرود

7

گاهی زندگی پر دغدغه و پر مشغله شهری آن قدر برای مردمانش سخت می‌آید که روزها را می‌شمارند تا بالاخره تعطیلاتی از راه برسد و از شهر بیرون بزنند. به خصوص تعطیلات یکی دو روزه آخر هفته که فرصت مناسبی برای سفرهای کوتاه و گریز از شهر و آرام گرفتن در دل طبیعت است.

در این میان سفر به شهرهای شمالی به علت موهبت جنگل و دریا، بسیار رایج و انتخاب بسیاری از مردم است.

معمولا شهرهای معروف و پر رفت و آمد شمالی مقاصد محبوب افراد است، ولی این بار می‌خواهیم پیشنهاد سفر به شهری بکر را بدهیم؛ املش، بهشت گمشده  گیلان. با سفر به املش و ییلاقات آن، هر مسافری به معنای واقعی ز غوغای جهان فارغ و به زیبایی‌های آن مشغول می‌شود. حیف است که از کنار این شهرستان و آرامش و زیبایی‌‌اش بگذریم و مقاصد تکراری را برای سفر انتخاب کنیم.

ییلاقات سرسبز املش

املش کجاست

املش از قدیمی‌ترین شهرهای استان گیلان است و در ۷۵ کیلومتری مرکز آن یعنی رشت واقع شده است. همچنین شهرستان‌های رودسر، لنگرود و سیاهکل در همسایگی این شهر قرار دارند.

املش از نظر جغرافیایی و ناهمواری به سه منطقه جلگه‌ای، کوهپایه‌ای و کوهستانی تقسیم می‌شود و از آن‌جایی که در جوار ییلاقات و ارتفاعات سرسبز قرار دارد از آب و هوایی مطبوع برخوردار است. به همین دلیل است که سفر به املش در هر فصلی به مذاق گردشگر خوش می‌آید.

جاذبه‌های گردشگری و مکان‎‌های دیدنی املش

وجود جاذبه‌های طبیعی شامل جنگل‌های سرسبز و بکر، کوه‌های سر به فلک کشیده، مزارع و باغات چای، مناطق کوهستانی و روستاهای ییلاقی، جاذبه‌های تاریخی متعدد و اماکن مذهبی شهر املش را به یکی از ارزشمندترین قطب‌های گردشگری گیلان تبدیل کرده است.

از این روی سفر به املش فرصتی بی نظیر برای مسافران و دوست‌داران طبیعت است. جاذبه‌ها و اماکن دیدنی این شهر زیاد است ولی در این‌جا به تعدادی از معروف‌ترین‌ آن‌ها اشاره می‌کنیم که در سفر به املش نباید از دستشان داد.

ییلاق هلودشت

در سفر به املش ییلاقات هلودشت را به هیچ عنوان نباید از دست بدهید. روستایی بکر و منطقه‌ای جنگلی، کوهستانی که چشم اندازهای طبیعی آن چشم هر بیننده‌ای را محصور خود می‌کند. این روستای ییلاقی در ارتفاع تقریبا ۱۹۰۰ متری کوهستان‌های جنوب املش واقع شده و از آب و هوایی بسیار مطبوع به خصوص در فصل تابستان برخوردار است.

اقامت در سوئیت‌هایی که رو به دره واقع شده‌اند تجربه‌ای جالب را برای مسافر رقم می‌زند.

ییلاق هلو دشت املش

روستای ییلاقی خصیل دشت (خصیب دشت)

این دهکده ییلاقی که در ارتفاع تقریبا ۱۸۰۰ متری از سطح دریای آزاد واقع شده است، جمعیت زیادی را در خود جای نمی‌دهد. از همین روی منطقه‌ای بکر و یکی از بهترین مقاصد در سفر به املش است. در مسیر رسیدن به خصیل دشت مناظری بدیع از کوهستان و جنگل و مراتع گردشگر را شگفت زده می‌کند و تجربه‌ای ناب برای او رقم می‌زند.

برای اقامت نیز مجتمع اقامتی خصیل دشت با امکاناتی قابل قبول برای گردشگران گزینه پیش روی آن‌هاست.

 قلعه شاه نشین گورج

یکی از جاذبه‌های تاریخی در سفر به املش قلعه شاه نشین گورج است.

این قلعه که در بخش رانکوه بین روستای گورج و رودخانه چاکرود واقع شده، در ارتفاع ۱۶۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. ظاهرا این بنای مستحکم مسکونی و نظامی بوده است و از نظر دفاعی چنان محکم ساخته شده که دسترسی به آن برای دشمنان تقریبا غیرممکن بوده است. برخی با توجه به سبک معماری آن را متعلق به دوره اسماعیلیان می‌دانند.

قلعه شاه نشین گورج املش

برج تاریخی میل امام:

این برج در یک کیلومتری شمال شرق روستای امام در ناحیه سمام اشکورات قرار دارد. میل امام بر فراز کوه سومان سرا و در ارتفاع ۲ کیلومتری از سطح دریا واقع شده است. ارتفاع این بنا که بخشی از آن به مرور زمان تخریب شده است هم اکنون حدود هفت متر است.

موقعیت جغرافیایی این برج و اشراف آن به مناطق اطراف سبب این بوده که در گذشته برای دیده بانی مورد استفاده قرار گیرد. بازدید از یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی را در سفر به املش از دست ندهید.

ساختمان قدیمی عبدالعلی صوفی

این عمارت قدیمی که در مرکز شهر املش قرار دارد تا به حال محل زندگی پنج نسل بوده است. درختان کهنسال موجود در محوطه به خوبی خبر از قدمت و اصالت این خانه زیبا می‌دهند. در سفر به املش بازدید از این خانه اربابی تجربه‌ای تکرار نشدنی از سفر در زمان را برای گردشگر رقم می‌زند.

عبدالعلی صوفی در املش گیلان

تالاب زربیجار

این تالاب طبیعی یکی از دیدنی‌ترین مناطق گردشگری هنگام سفر به املش است. از طریق جاده کمربندی اشهر املش می‌توان به تالاب زربیجار رسید. تالاب زربیجار زیستگاهی طبیعی برای پرندگان مهاجری است که در فصل زمستان به آن‌جا کوچ می‌کنند.

همچنین از این جهت که به عنوان محلی برای ذخیره آب (جهت مصارف شالیکاری) در نظر گرفته می‌شود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر در فصل بهار و تابستان به آن‌جا سفر کنید، درختان توسکا و نیلوفرهای آبی میان تالاب منظره‌ای می‌سازد که هوش از سرتان می‌برد.

آبشار سیاه تاش

این آبشار زیبا در ۲۰ کیلومتری مرکز املش در بخش رانکوه قرار دارد و ارتفاع آن بیش از ۵۰ متر است. دیواره سنگی دامنه کوه جلوه‌ای ویژه به این جاذبه طبیعی بخشیده است که در طی سال گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. بازدید از این آبشار در سفر به املش، پیشنهادی ویژه برای عاشقان طبیعت است.

طبیعت املش

سه شنبه بازار املش

در سفر به شهرهای شمالی یکی از مکان‌های محبوب گردشگران بازارهای سنتی است. در این میان املش هم از این قاعده مستثنی نیست. در سفر به املش حتما باید در بازار گشتی زد و روحی تازه کرد. سه شنبه بازار املش را می‌توان جزو قدیمی‌ترین بازارهای هفتگی گیلان به حساب آورد.

از این بازار انواع محصولات، لباس‌ها،خوراکی‌ها و میوه‌های محلی را می‌توان خریداری کرد و حتی به عنوان سوغات برای دوستان و خانواده آورد. اگر به سه شنبه بازار املش بروید احتمالا معرکه گیران، مارگیران و درویش‌ها نیز در آن‌جا می‌بینید.

اقامت در املش

در سفر به املش اگر قصد اقامت در این شهر را دارید و می‌خواهید شب را آن‌جا بمانید باید در ویلاهای محلی املش اقامت کنید.

ولی اگر مایل باشید برای اقامت و استراحت در شب به شهرهای مجاور نظیر رشت، لنگرود یا رودسر بروید گزینه‌های بیشتری پیش روی‌تان قرار می‌گیرد. شما می‌توانید محل اقامت مورد نظر خود را (ویلا، سوئیت و آپارتمان) به شیوه اجاره آنلاین رزرو کنید و شب را در آسایش سپری کنید.

7 پاسخ
  1. نفس نظر داده:

    خیلی ممنون از معرفی جذابتون???در اولین فرصت برنامه املش میذارم??

    1. فؤاد جاودان نظر داده:

      بهتون خوش بگذره برای رزرو آنلاین اقامتگاه به شب سر بزنید در ضمن میتونید از کد summer30 استفاده کنید و سی هزار تومان از ماه هدیه بگیرید . سفر بی خطر

  2. هلیا نظر داده:

    واقعا که پر از بهشت گمشده ست گیلان:)املش هم یکی از اوناست

  3. علی نورزاد نظر داده:

    خیلی جالب است که هنگام نام بردن از شهرهای نزدیک به املش حتی از سیاهکل و رشت میگویید و انگار از بردن نام لاهیجان می هراسید. میتوان به شما حق داد که مرعوب زیبایی بینظیر این شهر شده و از روی قصد نام آن را به فراموشی سپرده باشید. عذر میخواهم ولی این روش درستی نیست.

    1. فؤاد جاودان نظر داده:

      درود بر شما راوی قصد خاصی را از این موضوع دنبال نکرده و صرفا هر آنچه که به نظرش آمده است را روایت کرده است اما حتما بصورت اختصاصی به لاهیچان هم خواهیم پرداخت

    2. فرهنگ نظر داده:

      سلام و احترام؛
      عزیز دل! براساس نقشه رسمی و تقسیمات کشوری املش با رودسر، لنگرود و سیاهکل مرز مشترک دارد. و همسایه محسوب می شود.
      وگرنه که نگارنده قصد و نیت سوگیری و … نداشته است. گرچه لاهیجان که تعرفه عام و خاص هست و شاید نیازی نداشته باشد که معرفی شود. و من هم به عنوان شهروند املشی در حسن همجواری بدان افتخار می کنم. گرچه که مرعوب نیستیم اما مجذوب هستیم. ارادتمند هم میهنان به ویژه هم زبانان همدل.

  4. M.H.A نظر داده:

    زنده باد گیلان . زنده باد املش

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب