معرفی سواحل جنوبی ایران

0

سواحل جزیره کیش

کیش یکی از جزایر کوچک اما با اهمیت گردشگری بسیار بالا می‌باشد و می‌توان گفت جزیره کیش بود که نگاه‌ها را به سمت سواحل جنوبی ایران کشاند. برخی از جذابیت‌های کیش را می‌توان ساحل نقره‌ای، کشتی یونانی، اسکله تفریحی، پارک ساحلی مرجان کیش و

ساحل کلبه هور نام برد.

ساحل نقره ای جزیره کیش

ساحل نقره ای، آفتاب طلایی، آسمان آبی و آب های نیلگون هوای پاکیزه آرامش بی همتا کیش را به مروارید خلیج فارس تبدیل کرده است خاک جزیره ی کیش مملو از مرجان های طبیعی است که زیر نور آفتاب درخشندگی  چشم نوازی را ایجاد می کنند. این مشخصه در هیچکدام از ساحل های دنیا یافت نمی‌شود چرا که اغلب از ماسه های خاکستری پوشیده شده اند و این درخشندگی را ندارند. آب دریای ساحل کیش روشن و شفاف است و از فاصله دور می توان زیر دریا را مشاهده کرد کارشناسان محیط زیست وجود این پدیده را به علت مرجان های اطراف ساحل می دانند. و اعتقاد دارند که مرجان های طبیعی موجود در آب باعث تصویه آب و همچنین شفافیت و زیبایی آب های سواحل جنوبی ایران و خلیج فارس شده است. یکی از استثنایی ترین ویژگی های این جزیره نقره ای وجود ماهی های زینتی و آبزیان شناور در آب های جزیره است که توجه گردشگران را به خود جلب می کنند.

سواحل جنوبی ایران

ساحل کیش از بی خطرترین سواحل جنوب ایران و جهان است استفاده از آب های ساحل کیش کاملا بی خطر است و هیچگونه کوسه خطرناکی در آن یافت نمی شود. کوسه هایی که گاهی اوقات در آب های ساحل کیش دیده می شوند از آبزیان موجود در آب استفاده می کند و خطری برای مردم ندارند. آب های ساحل کیش از ویژگی استثنایی برخوردار است که هم در فصل های گرم و هم در فصل های سرد امکان شنا کردن را فراهم می سازد. در افکار عموم سفر به کیش کمی شاید گران باشد اما  می‌توان با تدبیر، سفری ارزان به کیش را نیز تجربه نمود 

کشتی یونانی در سواحل جنوب ایران

در غرب جزیره کیش و در یکی از سواحل جنوب کشور، کشتی عظیم الجثه ی ای وجود دارد. این کشتی در سال ۱۳۲۲ شمسی توسط شرکت ویلیام هامیلتون به وزن ۷۰۶۱ تن و به طول ۱۳۶ متر در بندر گلاسکو در اسکاتلند ساخته شد که کشتی یونانی نام دارد. در تابستان سال ۱۳۴۵ بومیان جزیره کیش یکدفعه کشتی عظیمی را مقابل خود دیدند که به گل نشسته بود. هنوز هم بعد از گذشت ساحل ها دلیل به گل نشستن این کشتی مشخص نشسته است. اما گمان می رود که علت آن نبود فانوس دریایی و همچنین مه آلود بودن هوا است.تلاش هشتاد روزه یدک کش هلندی برای بیرون کشیدن این کشتی بی نتیجه ماند به همین دلیل تنها سرنشینان کشتی را از آن خارج کردند بیرون آوردن کشتی از گل از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نبود تماشای طلوع و غروب آفتاب از پشت کشتی یونانی تجربه ای فراموش نشدنی برای همه مسافرانی که به کیش سفر کرده اند است

کشتی یونانی در سواحل جنوب ایران

اسکله تفریحی جزیره کیش

اسکله تفریحی کیش که یکی از بهترین سواحل جنوبی ایران نیز می‌باشد، امکانات زیادی از جمله : جت اسکی، قایق های پدالی ( با ظرفیت چهار نفر)، قایق های پارویی، سه چرخه‌های آبی، امکانات غواصی و قایق‌های کف شیشه‌ای را شامل می شود که گردشگران را می تواند ساعت ها به خود سرگرم کند.

معروف‌ترین ساحل در این جزیره بسیار زیبا، پارک ساحلی مرجان کیش است که تلفیقی از فضای سبز پارک و کنار منظره ساحل و دریا می‌باشد و از امکانات تفریحی و گردشگری بسیار خوبی نظیر رستوران، کافی‌شاپ، اسکله و ورزش‌های آبی برخوردار است.

سواجل و اسکه جنوب ایران

قشم بزرگ ترین جزیره خلیج فارس

جزیزه قشم در سواحل جنوبی ایران در شرق خلیج فارس واقع شده است. ظاهر جزیره شبیه به صخره ای لم یزرع است قشم بزرگترین جزیره ایران و خلیج فارس است. به علت بزرگی این جزیره اعراب به این جزیره جزیره الطویله و ایرانی ها به آن جزیره دراز می گویند. قشم همچنین بندر آزاد تجاری است که این جزیره را در تجارت جهانی بسیار ارزشمند ساخته است.

شم همچنین بندر آزاد تجاری نیز هست که این جزیره را از این لحاظ در تجارت جهانی بسیار ارزشمند کرده است. قدمت جزیره قشم به دوران قبل از اسلام می رسد. اسامی : قشم، کیش و تنب از دوران ایلامی و چندین قرن پیش از میلاد مسیح در منطقه باقی مانده است

جزیره قشم به دلیل موقعیت سیاسی که دارد چندیدن بار مورد تاراج و غارت ایلامی ها امویان عباسیان و در قرن های اخیر مورد حمله پرتغالی ها و انگلیسی ها قرار گرفته است. که آثار این جنگ ها در جزیره کاملا مشهود است. با توجه به اسناد تاریخی جزیره قشم اهمیت تجاری زیادی دارد. اقتصاد قشم در دوره های دیلمیه و بویه به اوج شکوفایی خود رسید تا جایی که کشتیهای تجاری بین قشم و چین، هند و آفریقا در رفت و آمد بودند.

قلعه باستانی پرتغالیها، مسجدهای تاریخی، آرامگاههای سید مظفر و بی بی مریم، تالابها و دریاچه های متعدد و جنگلهای مانگرو (حرا)، گنبدهای نمکی، غارهای خربس و محل تخمگذاری لاک پشتها در روستای شیب دراز از جمله جاذبه های گردشگری جزیره قشم هستند.

یکی دیگر از جذابیت‌های فوق‌العاده سواحل جنوبی ایران که در یکی از ساحل های جزیره است، ساحل لاکپشت‌ها در جزیره قشم است که در فاصله بسیار نزدیک می‌توان لاکپشت‌های غول پیکر را جهت تخم‌گذاری در ساحل تماشا کرد.

قشم بزرگ ترین جزیره سواحل جنوب ایران

جزیره لاوان

این لاوان یکی دیگر از جزار سواحل جنوب ایران است. جزیره از سمت  شمال شرقی به بندر مقام، از شرق به جزیره شتور و از جنوب به حوزه‌ های نفتی رسالت، رشادت و سلمان  قرار گرفته است وسعت این جزیره 76 کیلومتراست و بعد از قشم و کیش بزرگ ‌ترین جزیره ایراناست که در آب های خلیج فارس قرار دارد. فاصله این جزیره تا بندر لنگه 91 و تا بندرعباس حدود 198 مایل دریایی است. جزیره لاوان نسبت به هرمزگان دور ترین جزیره محسوب می شود. آب و هوای این جزیره گرم و مرطوب و دمای آن در تابستان نزدیک به پنجاه درجه سانتی ‌گراد میرسد و دارای رطبوت بالایی نیز می باشد. یکی از عجایب این جزیره قرارگرفتن کندو های عسل در کنار تاسیسات نفتی است که همین علت باعث شده تا عسل آن ها سبز رنگ باشد و بوی نفت بدهد. اما طعم این عسل مثل عسل های معمولی است. مردم این جزیره در برخی از فصل های سال به صید مروارید می پردازند. تنها کالای صادراتی این جزیره مروارید است جزیره لاوان بندرگاه ارسال  فراورده های نفتی است و یک اسکله فلزی برای انتقالات دریایی دارد.

جزیره لاوان

جزیره هندورابی

جزیره هندورابی ۲۲.۸ کیلومتروسعت دارد و در فاصله ۳۲۵ کیلومتری بندر عباس و ۱۳۳ کیلومتری بندر لنگه و  بین دو جزیره کیش و لاوان واقع شده است این جزیره سرزمینی صاف و تقریبا بدون پستی بلندی های طبیعی است مرتفع ترین نقطه آن بیست و نه متر و بزرگ‌ترین قطر آن هفت و نیم کیلومتر است. این جزیره دارای یک سری رشته ارتفاعات کوتاه است. و کرانه‌های آن با شیب ملایمی به دریا متصل می شوند. به دلیلی نزدیکی با دریا این جزیره همواره با رطوبت بالایی همراه است. اما نزدیکی با دریا باعث افزایش میزان باران در ناحیه خلیج فارس نمی شود.

جزیره هندورابی از سواحل جنوب ایران

پیشه و مهارت اکثر ساکنین جزیره هندورابی صید و غواصی است. فعالیت ‌های صنعتی یا بهره‌ برداری از معادن و منابع زیرزمینی و حتی صنایع دستی در هندورابی وجود ندارد. محیط زیست  جزیره به دلیل بسته بودن آن محدود شده است انواع پرندگان کوچک، پرندگان مهاجری مانند: باز و شاهین و انواع کمی از خزندگان و موش صحراییدر این جزیره وجود دارد. منابع تأمین آب جزیره بسیار محدود و کم است و آب مصرفی آن از طریق چاه یا آب انبار بدست می آید این جزیره زیر مجموعه جزیره کیش محسوب می شود. و زیبایی‌های طبیعی این جزیره باعث جلب توجه ایران گردان و توریست های خارجی به این جزیره شده است.

ساحل سرخ جزیره هرمز

ساحل رنگارنگ در جزیره هرمز که 70 درصد آن به رنگ قرمز می‌باشد. آن هم به دلیل وجود اکسید آهن است. این خاک در صنعت سرامیک سازی استفاده می‌شود و علاوه بر آن زیبایی بصری بسیار زیبایی را به ساحل هرمز بخشیده و آن را جزو زیباترین سواحل جنوبی ایران کرده است. از این خاک در طراحی و نقاشی و صنایع دستی نیز استفاده می‌کنند که می‌توان به عنوان سوغات تهیه نمود اما نکته جالب آنجاست که این خاک خوراکی نیز می‌باشد و بهتر است از آن بخورید زیرا در هر صورت در غذایی که در جزیره میل می‌کنید این خاک به عنوان ادویه وجود دارد.

ساحل سرخ جزیره هرمز

بریس چابهار از سواحل جنوبی ایران

یکی دیگر از سواحل خاص جنوبی ایران، بریس چابهار است. یک لنگرگاه کم عمق و هلالی شکل که پاتوق لنج@ها و قایق‌های کوچک ماهی گیری و صید میگو است و همین مسئله باعث شده زمانی که به تماشای آن مشغول هستید صحنه‌ای مشابه با فیلم‌های تلویزیونی راببینید. در نزدیکی بریس و در ساحل آن نیز قطب جذابتی دیگری به نام ساحل خرچنگ‌ها وجود دارد.

 

بریس چابهار

ساحل زیبای سورو در بندرعباس

یک ساحل آرام و آرامش بخش و البته کمی خلوت که مورد بسیار خوبی برای نشستن و لذت بردن از صدای امواج است. در زمان طلوع و غروب آفتاب نیز صحنه به یاد ماندنی به همراه دارد. شن های تمیز و سفید و قدم زدن در آن در ساعات پایانی روز یک عصر لذت بخشی را به همراه دارد و خوشبخاته این که در اکثر زمان‌ها این خلوتی در ساحل حفظ می‌شود.

ساحل سرور بندر عباس

سواحل هنگام

بی شک از بهترین سواحل جنوبی ایران ساحل هنگام است. ساحل صخره‌ای و ساحل درخشان از معروف‌ترین سواحل این جزیره است. در سفر به جزیره هنگام در زمان روز با اجاره قایق از نزدیک به تماشای دلفین‌ها بپردازید و در زمان شب به ساحل درخشان یا نقره‌ای رفته و صحنه بی‌نظیری که شاید در هیچ کجای دنیا یافت نشود را به تماشا بنشینید. این نورهای درخشان در ساحل نقره‌ای جزیره هرمز به دلیل وجود کانی‌های است که نور را منعکس می‌کنند.

ساحل درخشان جزیره هرمز

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب