فرق اقامتگاه های بومگردی و ویلاهای شخصی

0

بوم گردی که امروزه در صنعت گردشگری بسیار مورد توجه قرار گرفته است نوعی سبک معماری و یاشیوه ای طبیعت گردی در مناطق سنتی و محلی است. در تمام نقاط دنیا گردشگران به تمام مناطق بکر و سنتی (حتی ) پا گذاشته اند و در این میان طبیعت گردی و گشت و گذار در مناطق بومی استقبال بیشتری داشته است. در میان استقبال و تمایل گردشگران و جذابیت و دوام پایداری فرهنگ زیستی بومی و حفاظت از محیط زیست و حفظ فرهنگ گذشته ” بومگردی “شکل گرفت.

اقامت های بومگردی

بوم گردی

در گذشته خانه ها به دلیل مسائل آب و هوایی و نوع مصالح( برای ساخت منزل ) معماری به صورت ” گنبدی ” شکل بوده که اصطلاحا به آن بومگرد نیز می گویند. پس از گذشت سالها و پیروی منازل و خانه ها از مدرنیزه این نوع منازل کم و کمتر شد اما هر چه افراد رو به مدرنیته پیش می روند، صفا و صمیمیت آن بوم گردها بیشتر احساس می شود. به طوری که جهت دوری از زندگی شلوغ شهر نشینی به سمت این سبک معماری سنتی برای استراحت و گردش بیشتر رفته اند. به دلیل علاقه و استقبال گردشگران منازلی با این سبک معماری تبدیل به اقامتگاه هایی شده که زیر نظر سازمان گردشگری کشور مدیریت می شود و این سازمان با حفظ فرهنگ بومی و سنتی نوع جدیدی از اقامتگاه ها با ضوابط مشخصی ساماندهی نموده است که با ویلاهای شخصی که پیش از این برای استراحت مورد استفاده قرار می گرفت وارد رقابت شده است .

اقامت های بومگردی
بومگردی

اقامتگاه سنتی چگونه مکانی است؟

 بوم گردی، مکانی است که نزدیک و یا در محیط طبیعی و بومی بنا می شود در این نوع اقامتگاه ها معماری به سبک بومی با بافتی تاریخی به چشم می خورد که البته سازگار با محیط زیست طبیعی بنا می شود. ویلاهای شخصی و بوم گردی هر دو اقامتگاه هایی است که در اختیار گردشگران قرار می گیرد منتها اقامت در بومگردی ها تعامل بالایی با جامعه محلی منطقه دارد و با توجه به تنوع اقلیمی کیفیتی قابل قبول و مورد تایید برای گردشگران فراهم می آورد. زیرا سازمان گردشگری استانداردهای برای اقامتگاه های سنتی در نظر گرفته که به برخی از آنها می پردازیم .

اقامتگاه های بومگردی

استانداردهای اقامتگاه های گردشگری

– ایمنی و بهداشت، زیر مجموعه امور انسانی که یک چهارم امتیازات مورد تایید بنا را شامل می شود.

– رعایت اصول همسو و سازگار با محیط زیست و موارد فرهنگی (که سبک سنتی و نمایان گر فرهنگ منطقه و جامعه باشد) که دو چهارم امتیازات مورد تایید بنا را تشکیل می دهد.

– رعایت ایمنی و امور ساختمان. از جمله تجهیزات و خدمات که یک چهارم باقی مانده موارد مورد تایید را در بر می گیرد.

که این موارد و استانداردها در تمامی بوم گردی هایی که برپا شده مد نظر قرار می گیرد و لیکن در ویلا های شخصی به هیچ عنوان قابل مشاهده نیست.

بوم گردی ها اقامتگاه های سنتی تجربه ای جدید

اکثر افراد با شروع ایام تعطیلات تصمیم به سفر می گیرند که مهمترین نکته برای سفر در نظر گرفتن اقامتگاهی برای اسکان است. انتخاب محل اقامتی مناسب در سفر برای خود و خانواده موجب لذت بخش تر شدن سفر نیز می شود. هتل، مسافرخانه، ویلای شخصی و البته بوم گردی که تجربه ای جدید برای اقامت گزیدن است. افراد در آن علاوه بر دور شدن از زندگی ماشینی با آداب و سنت منطقه نیز آشنا می شوند. که سایر گزینه های اقامتی این مزیت را ندارد.

ویلاهای شخصی جهت اقامت

 اکثر افراد برای انتخاب محل اقامت مناسب برای خود و خانواده با موارد بروز و جدیدی مواجه می شوند که از آن جمله  می توان به ویلا های شخصی اشاره کرد. ویلای شخصی مکانی است که فرد به صورتی فردی اقدام به ساخت آن کرده است. سلیقه شخصی فرد نقش مهمی در معماری  بنا دارد و ممکن است خیلی موارد ضروری برای گردشگری را درمد نظر قرار نداده باشد. ویلای شخصی از معماری مدرن یا معمولی برخوردار باشد و از لحاظ ایمنی در سطح استاندارد و قابل قبولی نباشد اما مزیت های آن را نیز نمی توان نادیده گرفت. درکل برای استفاده شخصی با سلیقه شخصی بنا شده است که در اختیار گردشگران قرار می گیرد. اما بوم گردی ها اقامتگاه هایی ویژه گردشگران طراحی شده است که یکی از گزینه های لازم برای بنای آن پیروی از آداب و سنن منطقه است که در نمای آن نیز باید نمایان باشد. بنابراین سفیر فرهنگ و سنت هستند.

فرق بوم گردی با ویلا های شخصی

با تعریف بوم گردی و ویلای شخصی به تفاوت های این دو مقوله اشاره  شد اما به طور کلی بوم گردی ها از دید فرهنگی و اجتماعی انتقال دهنده و توسعه دهنده گردشگری هستند که ارزش های بومی و سنتی را زنده نگه می دارند و در اقتصاد منطقه محلی تاثیر گذارند. علاوه بر آن در حفظ محیط زیست هم نقش دارند. بوم گردی بستری مناسب برای مناطق و مردم محلی ایجاد می کند که اقتصاد منطقه را ارتقا دهند. با توجه به این که اغلب بوم گردی ها منازل قدیمی بوده که بازسازی و احیا شده آداب و سنن و رسوم محلی و همچنین غذاهای محلی مواردی است که برای گردشگر قابل لمس می باشد.  زیرا در خود محیط قرار گرفته و از نزدیک به مشاهده آن می پردازد. افراد بدور از زندگی صنعتی طبیعت و سنت را لمس می کند.

 بوم گردی یک جامعه کلی از یک منطقه را پوشش می دهد.اما ویلا های شخصی تنها اهداف شخصی یک فرد را بدون انتقال هیچ فرهنگی ارایه می کند. هم اکنون اقامتگاه های بوم گردی زیادی در کشور بنا شده است که برخی با قدمت زیاد وبافت تاریخی حامل سنت و فرهنگ هستند. اما به دلیل عدم اطلاع رسانی کافی بسیاری از وجود این مکانها بی خبرند اما هم اکنون با مراجعه به اینترنت می توانید با بسیاری از این اقامتگاه ها آشنا شوید و یا اقدام به رزرو بوم گردی کنید. 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب