تفاوت اقامتگاه بوم گردی، متل،هتل و هاستل چیست؟

0

احتمالا برایتان پیش آمده که قبل از سفر و هنگام اجاره اقامتگاه، به واژه‌ها و مفاهیمی مثل متل، اقامتگاه بوم گردی و هاستل برخورده باشید و به تفاوت‌ دقیق بین آنها آگاه نباشید. ما در این مطلب معانی دقیق این واژه‌ها را بررسی کرده‌ایم و در نهایت به شما می‌گوییم که کدام نوع اقامتگاه برای سفری که در پیش دارید، مناسب است.

هاستل چیست؟

هاستل یکی از رایج‌ترین روش‌های اقامت در سراسر دنیا شناخته می‌شود. هاستل ارزان‌ترین اقامتگاه مسافرتی است که شباهت بسیاری به پانسیون یا خوابگاه دارد و با داشتن حدود ۲ تا ۸ تخت، فضایش را در اختیار مسافران مختلف قرار می‌دهد.

شما در هاستل یک اتاق اختصاصی اجاره نمی‌کنید، بلکه فقط یک تخت اجاره می‌کنید! برخلاف هتل‌ها و دیگر اقامتگاه‌ها در هاستل هیچگونه خدماتی برای اقامت مسافران داده نمی‌شود! در این شیوه اقامت، حمام و سرویس بهداشتی هم در بین تمام اتاق‌ها مشترک است و اتاق‌ها نیز کیفیت پایین‌تری نسبت به اتاق‌‌های هتل یا متل دارند. همین موارد باعث شده است که هاستل از هتل و دیگر اقامتگاه‌ها ارزان‌تر باشد.

با این حال برای بسیاری از افراد، اقامت در هاستل به معنای تجربه زندگی گروهی و آشنا شدن با مسافران از ملیت‌ها و شهرهای مختلف است. این ایده که بیش از یک قرن پیش به منظور فراهم کردن اقامتگاه ارزان برای گردشگران آغاز شد، تا امروز هم ادامه دارد و تاثیر زیادی بر صنعت گردشگری گذاشته است.

جهت مشاهده و اجاره ویلا کلیک کنید

متل چیست؟

متل هم مانند هاستل، یک اقامتگاه نسبتا ارزان است که برای خدمات به مسافران هزینه‌های کمتری نسبت به هتل دریافت می‌کند. متل‌ها ساده‌تر و اقتصادی‌تر از هتل‌ها هستند و معمولاً به عنوان گزینه‌های ارزان و مقرون‌به‌صرفه برای اقامت در مسافرت‌های کوتاه‌مدت به کار می‌روند. متل‌‌ها اغلب شامل یک اتاق با تخت و امکانات محدود می‌شوند و عمدتا در نزدیکی جاده‌ها و مسیرهای اصلی سفر به چشم می‌خورند و در خود شهر نیستند.

به چه نوع اقامتگاه‌هایی، اقامتگاه بوم گردی گفته می‌شود؟

اقامتگاه بومگردی

اگر در مسافرت‌، مهمان اقامتگاه‌های بوم گردی نبوده‌اید حتما نام آن به گوشتان خورده و چیزهایی درباره این شیوه اقامت شنیده‌اید. اقامتگاه‌های بوم گردی اغلب شامل خانه‌های محلی می‌شوند که طراحی و معماری‌شان کاملا بر اساس الگوهای بومی انجام شده است و فضای داخلی‌ آنها هم با وسایل و المان‌های سنتی به چشم می‌خورد.

فرش، پرده‌ها، پارچه‌های سوزن‌دوزی، ظروف و حتی اشیا تزئینی یک اقامتگاه بوم گردی از فرهنگ بومی مردم آن محل الهام گرفته‌اند و به طرز عجیبی شما را با فرهنگی متفاوت و جدید آشنا می‌کنند. میزبان‌های اقامتگاه بوم گردی هم اغلب ساکنان همان منطقه هستند که با گویش و لهجه مخصوص خودشان صحبت می‌کنند و گاهی برای مسافران، غذاهای محلی و خوشمزه طبخ می‌نمایند.

هر اقامتگاه بومگردی می‌تواند راهنمایان محلی داشته باشد که مهمانان خود را به گردش در منطقه ببرند و آن‌ها را با عناصر مهم فرهنگی و طبیعت آن منطقه آشنا کنند. راهنمایان محلی افرادی هستند که به طور معمول در همان منطقه متولد و بزرگ شده‌اند و به‌ این‌ ترتیب اطلاعات و تجربه‌های کافی و ارزشمند از ویژگی‌های طبیعی و فرهنگی آنجا دارند.

اقامتگاه‌های بوم گردی به طور کلی هزینه ارزانی دارند که معمولا شامل استفاده از امکانات اقامتگاه و همچنین یک وعده غذا (صبحانه روز بعد) می‌شود. ( البته این موضوع با توجه به قوانین هر اقامتگاه تا حدی متفاوت است)

به طور کلی اقامتگاه‌های بوم گردی بخشی از فرهنگ بومی منطقه را به گردشگران انتقال می‌دهند و اغلب بر اساس ضوابط محیط‌ زیستی و گردشگری پایدار، اداره شده و به مهمانان خدمت‌رسانی می‌کنند.

برای مشاهده و اجاره بوم گردی کلیک کنید.

فرق هتل و متل چیست؟

هتل ‌ها از جمله امکانات اقامتی و گردشگری نسبتا لوکس شهرهای بزرگ به حساب می‌آیند. هتل‌ها برخلاف هاستل، متل و اقامتگاه بوم گردی در طبقات متعدد و با انبوهی از اتاق‌ها و سوئیت‌ها ساخته می‌شوند و امکانات جنبی گوناگونی دارند. در هر یک از اتاق‌ها و سوئیتهای هتل یک تخت خواب تک نفره یا دونفره، سرویس بهداشتی و حمام به‌ صورت مجزا وجود دارد. رستوران، استخر شنا، کافی شاپ و سالن اجتماعات نمونه‌ هایی از دیگر امکانات هتل‌ ها هستند.

اما امکانات موجود در متل‌ها تنها شامل تلویزیون، یخچال و لوازم تهیه چای و قهوه می‌شود. علاوه بر این در حوالی متل‌ها معمولاً سوپرمارکت، رستوران و پمپ بنزین وجود دارد تا مسافران بتوانند هر آنچه که احتیاج دارند را به صورت شخصی تأمین نمایند. متل‌ها همچنین برخلاف هتل‌ها در حاشیه ‌شهر و جاده‌‌های کمربندی ساخته می‌شوند. به همین دلیل فرق هتل و متل بسیار زیاد و مشخص است.

طراحی هتلها به ‌گونه‌‌ای است که مهمانان بتوانند لحظات مفرحی را در فضای آن سپری کنند. اما در مقابل متل‌ها با هدف اقامت مسافران بین ‌راهی و کوتاه مدت ساخته می‌‌شوند. طراحی متلها به ‌گونه‌ای است که فرض شده است که مسافران بیشتر اوقات خود را در بیرون از متل می‌گذرانند و تنها برای استراحت و گذراندن شب به متل باز میگردند.

حتی در بیشتر متل‌ها تهیه غذا به عهده مسافران است و این در حالی است که در تمامی هتلها، حداقل یک رستوران و کافه وجود دارد و مسافران اصلا لازم نیست که نگران وعده‌های غذایی خود باشند. در هتل‌ها یکی از وعده‌های غذایی که معمولا صبحانه است، به صورت رایگان سرو شده و باقی وعده‌ها شامل هزینه جداگانه می‌شوند.

هتل‌ها به دلیل امکانات و خدماتی که ارائه می‌دهند، هزینه بالاتری نیز دریافت می‌کنند. در مقابل متل‌ها امکانات زیادی در اختیار مسافران قرار نمی‌دهند و در نتیجه بسیار ارزان‌تر هستند. به طور خلاصه متل‌ها ارزان‌تر، کوچک‌تر، دارای امکانات کمتر و کیفیت پایین‌تر نسبت به هتل‌ها هستند و اغلب در کنار جاده‌ها ساخته می‌شوند.

بخوانید از: جاهای دیدنی تهران

متل، هاستل، اقامتگاه بوم گردی و هتل برای چه سفرهایی مناسب تر هستند؟

سکونت در متل، هاستل، اقامتگاه و هتل کاملا به هدف سفر بستگی دارد. هاستل برای افرادی که به دنبال یک اقامتگاه بسیار ارزان هستند، حریم خصوصی برایشان چندان مهم نیست و دوست دارند تا تعاملات اجتماعی بیشتری با مسافران جوانی مثل خودشان برقرار کنند، یک محل ایده‌ال است.

در مقابل، هتل‌ها به دلیل ارائه خدمات متنوع و داشتن امکانات فراوان، گزینه مناسبی برای افرادی هستند که هزینه سفر برایشان اهمیتی ندارد و می‌خواهند برای مدتی استراحت کنند و از تفریحات هتل استفاده نمایند.

اما اگر مسافری دوست داشت تا با مردم بومی و محلی آشنا شود، فرهنگ شهر یا کشور مقصد را بهتر بشناسد و هزینه کمتری هم برای اقامت خود بپردازد، قطعا مناسب‌ترین گزینه اقامتگاه بومگردی خواهد بود. و در نهایت متل، انتخابی ایده‌ال برای تمام افرادی است که به دنبال اقامت کوتاه‌مدت و میان راهی می‌گردند و هدفشان تنها یک استراحت کوتاه در میان سفری طولانی است.

جهت اجاره کلبه کلیک کنید

در سفرها اقامتگاه بوم گردی بگیریم یا هتل؟

همانطور که به شما گفتیم، انتخاب شیوه اقامت در سفر کاملا به بودجه، سلیقه و هدف شما از سفر بستگی دارد. با این حال در ادامه به برخی نکات و جزئیات اشاره می‌کنیم تا کمی بیشتر درباره تفاوت‌های هتل و اقامتگاه بدانید:

  • اغلب ما به فضای هتل‌ها و شیوه خدمات آنها آشنایی داریم، با این حال اقامت در خانه‌های بوم گردی و زندگی در کلبه‌های سنتی و محلی می‌تواند برای بسیاری از افراد تجربه جذاب و منحصربه‌فردی باشد.
  • اقامتگاهای بومگردی به‌طور نسبی هزینه پایین‌تری نسبت به هتل‌ها دارند. البته که دلیل آن هم کاملا واضح است! خدمات ارائه شده در هتل‌ها زمین تا آسمان با اقامتگاه‌های بوم گردی تفاوت دارد.
  • بیشتر اقامتگاه‌ها در دل طبیعت و محیطی بکر ساخته شده‌اند. جنگل، روستا و کویر، محیط‌هایی هستند که برای ساخت بسیاری از اقامتگاهها انتخاب می‌شوند. به همین دلیل می‌توان در این مجموعه‌ها از امکانات طبیعی و آب و هوای واقعی شهرهای مقصد بیشتر لذت برد.
  • در هتل‌ها معمولا افراد با مسافرانی شبیه به خودشان آشنا می‌شوند. اما در اقامتگاه‍ها این شانس وجود دارد که با بومی‌ها، خصوصا مردم خونگرم و مهمان نواز روستایی طرح آشنایی ریخت و با زندگی جالب و متفاوت آنها آشنا شد.

  • فضای داخلی اغلب هتل‌ها مدرن و لوکس است و شباهت فراوانی به شیوه زندگی شهری و روزمره دارد. این در حالی است که اقامتگاه‌های بوم گردی چیدمان سنتی و متفاوتی دارند و با معماری اصیل و وسایل قدیمی تزئین شده‌اند. تصور خوابیدن و استراحت کردن در رخت‌خواب‌های سنتی و لحاف و تشک‌های دست دوز، از آن دسته تجربه‌هایی است که معمولا در کمتر جایی پیدا می‌شود.
  • تنوع غذایی در هتل‌ها بسیار بالا است و مسافران می‌توانند انواع و اقسام پیش غذاها، وعده‌های اصلی، دسر و نوشیدنی‌های رنگارنگ را نوش جان کنند. با این حال در خانه‌های بوم گردی اغلب غذاها با مواد کاملا ارگانیک و به صورت طبیعی درست می‌شوند و رنگ و بوی محلی و متفاوتی دارند. برای بسیاری هیچ چیز مانند بوییدن نان داغ محلی، چشیدن عسل و مربای خانگی و لذت درست کردن یک نیمروی هیجان انگیز با تخم مرغ‌های محلی، جذاب و لذت بخش نخواهد بود.
  • اقامتگاه‌ها پراکندگی بیشتری دارند و در بیشتر روستاها، جنگل‌ها و حتی مناطق دور افتاده ساخته شده‌اند. در نتیجه به کمک اقامتگاه‌های بوم گردی می‌توان یک سفر همواره در حرکت را تجربه کرد. مهم نیست که چقدر برای دیدن یک اثر باستانی از شهر دور می‌شوید؛ همیشه اقامتگاه‌هایی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را اجاره کنید و به راحتی در آن اسکان نمایید!

جهت اجاره ویلا استخردار کلیک کنید

کلام آخر؛ تجربه بهترین اقامت در سفر با سایت شب

در این مطلب با شما از تفاوت‌های اقامتگاه بومگردی، هتل، متل و هاستل صحبت کردیم و به اختصار درباره ویژگی‌های هر یک از این شیوه‌ها توضیح دادیم. همانطور که گفتیم، انتخاب هر یک از این شیوه‌های اقامتی کاملا به بودجه، نوع سفر و هدف شما از مسافرت بستگی دارد. با این حال به نظر می‌رسد که اقامتگاه‌های بوم گردی با داشتن هزینه‌های نسبتا ارزان، محیط منحصربه‌فرد و فراهم کردن تجربیات دلنشین، کفه سنگین‌تری از ترازو را از آنِ خود کرده‌اند.

اگر شما هم تصمیم دارید تا سفر هیجان انگیزی را آغاز کنید و چند روزی به استراحت در طبیعت و فضایی سرشار از آرامش مشغول شوید، به شما توصیه می‌کنیم که از سایت شب و اقامتگاه‌های آن هم بازدید نمایید. خوشبختانه در سایت شب خانه‌ها و سوئیت‌های کوچک و بزرگی وجود دارند که به گرمی میزبان مسافران خواهند بود. می‌توانید برای اجاره روزانه خانه، سوئیت، هاستل، ویلا و اقامتگاه‌ بوم گردی از سایت شب کمک بگیرید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب