مشهورترین جهانگردان دنیا

0

با اینکه در هیچ زمانی به اندازه امروز سفر رفتن آسان نبوده است، اما تاریخ پر است از کاشفان و مسافران برجسته ای که با بلند پروازی دل به جاده ها زدند،سرزمین های جدید را کشف کردند و تجربیات عجیب خود را با دیگران به اشتراک گذاشتند.

در این مقاله شما را با برخی از برجسته ترین جهانگردان سالهای دور آشنا میکنیم. مسافرانی که به شکل گیری و کشف جهان آنطور که امروز میشناسیم کمک کرده اند.

 

مارکوپولو


این جهانگرد تاریخی برای بیشتر ما که روزهای گذشته و شاید کودکی را با کارتون مارکوپولو گذرانده ایم، شخصیت شناخته شده ایست.

“مارکوپولو” جهانگرد و بازرگان ونیزی بود که با اثر معروفش «سفرهای مارکوپولو» جستجوهای حماسی خود را ثبت کرد و اروپاییان را با فرهنگ های مختلف به ویژه آسیا آشنا نمود.

مارکو در سال 1271 و در سن 17 سالگی همراه با پدر و عموی خود راهی سفری 24 ساله به سمت آسیا شد

.قبل از اینکه به ونیز برگردد و دیده های خود را مستند کند، تا سالیان طولانی و از طریق کمک برخی پادشاهان به سرزمینهای ناشناخته سفر کرد.

گرچه او اولین اروپایی نبود که به چین رسید اما هنوز بسیاری مارکوپولو را نخستین کسی میدانند که تجربیاتش را از آسیا و خاورمیانه شرح داد و منطقه خاور دور را به اروپاییان معرفی کرد.

روایتهای او باعث شد تا تصویری روشن از جغرافیای شرق و آداب و رسوم قومی در اختیار اروپاییان قرار بگیرد.

وی برای اولین بار کشفیات خود در آسیا را ثبت کرد. این کشفیات به ظروف چینی، ذغال سنگ، باروت، پول کاغذی و برخی گیاهان آسیایی و حیوانات عجیب خلاصه میشد. چنین آثار ثبت شده ای تاثیر فراوانی بر نقشه نگاری اروپا گذاشت.

روایتهای این جهانگرد ایتالیایی الهام بخش بسیاری دیگر از مسافران مانند کریستوف کلمب بود و تا سالهای طولانی از کشفیات وی برای سفر استفاده میشد.

 

ابن بطوطه

ابن بطوطه جهانگردی مسلمان و مراکشی بود که بخش زیادی از آسیا تا چین را زیر پا گذاشت و گزارش سفرهایش را با عنوان “سفرنامه ابن بطوطه” مکتوب کرد.

ابن بطوطه بیش از چهل سال به مکانهای مهمی مثل شاخ آفریقا، خاورمیانه و ایران، آسیای جنوبی و سرانجام چین سفر کرد.

گفته می شود پس از اینکه بیش از یک ربع قرن به مراکش بازگشت، نیمی از خانواده اش را از دست داده بود.

شرح جامع وی از مکانهای بازدید شده راهنمای خوبی برای مورخان و مسافران آینده بوده است.

 

ژوان زانگ (Xuanzang)

بسیاری از مورخان این مسافر چینی را یک راهب، دانشمند و مترجم بودایی توصیف میکنند که در قرن هفتم به هند سفر کرد و رابطه بین بودایسم چین و هند را به تصویر کشید.

شهرت وی به 17 سال سفر زمینی از چین به سرزمینهای شبه قاره هند برمیگردد. وی در طول ماجراجویی خود از مکانهای مقدس بودایی در پاکستان، هند، نپال و بنگلادش بازدید کرد.

این سفر الهام بخش یکی از رمانهای معروف و قدیمی چینی است که با نام “سفر به غرب” شناخته میشود.

 

کریستف کلمب

کریستوفر کلمبوس معروف به کاشف قاره آمریکا، یک جستجوگر ایتالیایی بود. وی تحت حمایت اسپانیا چهار سفر طولانی و طاقت فرسا به سراسر جهان انجام داد.

در آخرین سفر خود به دریاها و در تلاش برای کشف هند و خاور دور، به قاره آمریکا رسید.گرچه او اولین کسی نبود که در آمریکا به زمین نشست، اما سفر کریستف کلمب باعث تأثیر همیشگی اروپاییان بر این قاره شد.

لشکرکشی های کلمبوس که به قرنها اکتشاف و استعمار انجامید تا سالها الهام بخش مسافران و دیگر جهانگردان دنیا بود.

 

آملیا ارهارت

به عنوان یکی از پیشگامان صنعت هواپیمایی، آملیا ارهارت نخستین زنی بود که به تنهایی مسیر اقیانوس اطلس را با هواپیما طی کرد.

ارهارت با ارتقا صنعت هواپیمایی شهرت جهانی پیدا کرده بود و با رکوردهای متعدد و سفر بر فراز شهرها و کشورهای مختلف،علاوه ‌بر ثبت‌ نامش در تاریخ، مسیر را برای بسیاری از زنان هوانورد هموار کرد.

 

جان کابوت

“جان کابوت” یا “جیووانی کابوتو” را اولین کاوشگر اروپایی میدانند که مدعی شد با ساکنان آمریکای شمالی در تماس بوده است.

سفر او در سال 1497 به سواحل آمریكای شمالی اولین كوشش شناخته شده اروپاییان در این قاره بود.

در متون تاریخی آمده است که این کاوشگر برای نخستین بار به جزیره نیوفاندلند آمریکا وارد شد و سه اعزام به سرزمین اصلی آمریکا انجام داد.

محققان هنوز نمیدانند کدام اعزام به کشف و تماس با بومیان این قاره منجر شد.

 

ژاک کارتیه

کارتیه دریانوردی فرانسوی بود که اولین سفر به سرزمینی کشف نشده را انجام داد. سرزمینی که امروز آن را با نام کانادا میشناسیم.

وی اولین اروپایی بود که نقشه خشکی کانادا را تهیه کرد. به این ترتیب ساکنان مناطق کشف شده توسط این دریانورد که شامل مونترئال و کبک میشدند تا امروز به زبان فرانسوی صحبت میکنند.

 

هرودوت

این مورخ یونانی که به عنوان “پدر تاریخ” شناخته می شود، یکی از نخستین مسافران و جهانگردان عصر خود به حساب می آید. گزارش های وی هنگام سفر از آسیای صغیر، یونان، روم و مصر بینش تازه ای به مردم نسلهای پس از خود داده است.

آثار مکتوب فرهنگی، قومی و جغرافیایی این دانشمند یونانی بخش مهمی از تاریخ را تشکیل می دهد و اطلاعات مهمی را در برگرفته است.

 

کاپیتان جیمز کوک

جیمز کوک که به عنوان کاوشگر، نقشه بردار و دریانورد بریتانیایی فعالیت میکرد، توانست با سفرهای متعدد خود به کشف سواحل شرقی استرالیا دست یابد.

این کاپیتان انگلیسی که در نیروی دریایی سلطنتی شاهد جنگی 7ساله بود، هزاران مایل را با کشتی به سفر رفت و دریاها و زمینهای ناشناخته ای از کره زمین را کشف کرد.

وی توانست نخستین نقشه برداری از جزایر نیوزیلند تا هاوایی را انجام دهد.

 

واسکو دی گاما

کشف مسیر دریایی شبه قاره هند که توسط این کاوشگر پرتغالی انجام شد، باعث سهولت رفت و آمد اروپاییان به آسیا و آغازی برای استعمار این قاره گردید.

این ماجراجویی به این معنی بود که اروپاییان برای گسترش امپراتوری های خود دیگر مجبور نبودند از شبه جزیره عربستان یا مدیترانه عبور کنند.

تصرف جزیره هرمز و ساخت قلعه پرتغالی ها از جمله اقدامات استعماری است که در این زمان و توسط هم کیشان این جهانگرد به وقوع پیوست.

 

 

برگردان از

https://blog.guesthouser.com/famous-travellers-who-changed-the-world/

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب