ویروس کرونا جهانی میشود

0

ویروس کرونا جهانی میشود

 

همه چیز به شکل یک بحرانِ بهداشت در چین آغاز شد.در آن روزهای اول کسی فکر نمیکرد “کرونا” به بحثی جهانی تبدیل شود. درک درستی هم درباره این ویروس وجود نداشت چون بیماران کمی به آن مبتلا بودند.

با گذشت زمان،رسانه ها ضمن گفتگو با پزشکان و دانشمندان تلاش کردند تا از ابعاد ناشناخته این بیماری پرده بردارند. بیماری که هر روز به تعداد مبتلایانش اضافه میشود.

” نیویورک تایمز” به تازگی گفتگویی را به انتشار رسانده که درباره این بیماری اطلاعات جالبی میدهد.دراین گفتگو ” دونالد جی مک نیل جونیور ”  گزارشگر ارشد بخش سلامت، نسبت به شیوع و تاثیر این بیماری صحبتهایی میکند که خواندن آن خالی از لطف نیست:

 

 کرونا و رد پای تاریخ

 کرونا و رد پای تاریخ

دونالد، تو در طول فعالیتهای کاری ات بیماری های اپیدمیک مختلفی را گزارش کرده ای، میتوانی به چند مورد از آنها اشاره کنی؟

البته. سارس، آنفولانزای مرغی، زیکا، ایدز و برخی سرماخوردگی های فصلی از جمله بیماری های اپیدمیک چند سال اخیر بوده اند.

 

پس تا امروز با بیماری های واگیردار زیادی سر و کار داشته ایم.اما نظر تو درباره پدیده جدید کرونا چیست؟ چطور این واگیری را ارزیابی میکنی؟

 

فکر میکنم این بیماری تا امروز یکی ازهشداردهنده ترین وقایع جهانی بوده است.راستش را بخواهید ” کرونا” مرا به یاد مطلبی می اندازد که درباره ” آنفلونزای اسپانیایی سال 1918″ خوانده ام. آمارهایی که امروز درباره قربانیان کرونا وجود دارد بسیار شبیه آنفولانزای 100 سال پیش است.

براساس آمارهایی که چین با مطالعه روی 45 هزار مبتلا انجام داده، 80 درصد افراد بیمار تنها نوع خفیف کرونا را تجربه کرده اند و کمتر از 20 درصد علائم شدید و بحرانی داشته اند.

در میان این 20 درصد، تنها 2.3 درصد افراد جان خود را از دست دادند.این رقم قربانیان دقیقآ مشابه آماری است که از آنفولانزای اسپانیایی وجود دارد.اگر قرار است همه چیز مشابه همان بیماری 100 سال پیش باشد باید صادقانه بگویم که خیلی از ما به این بیماری مبتلا خواهیم شد.مگر اینکه تغییرات مهمی اتفاق بیفتد.

 

تصویری که از این بیماری ساختی کمی ترسناک است، چه چیز این بیماری را تا این اندازه وحشتناک میکند؟

تا به حال انواع مختلفی از این ویروس آمده که قربانیان مختلفی هم داشته.مثلآ سارس حدود 10 درصد از بیماران را به کام مرگ فرستاده بود. 4 نوع دیگر از این ویروس هم وجود دارد که به صورت سرماخوردگی در بدن ظهور میکند و خیلی از ما به آن مبتلا شده ایم.

اما ویروسِ فعلی به شش های بیمار متصل میشود.پس آنقدر که تب و سرفه وجود دارد آبریزش بینی وجود ندارد.آنتی بیوتیکها موثر نخواهند بود چون مشکل به دستگاه تنفس برمیگردد.

 

پس از نظر آمارها ویروس کنونی کرونا به بدی سارس نیست! چرا نگرانی ها تا این اندازه زیاد شده؟

اگر سارس بگیرید، احتمال مرگ شما بیشتر از این بیماری است.موضوع این است که سارس به سرعتِ ویروس امروزی منتقل نمیشود.

اگر در عربستان سعودی باشید یا جزیره ای ناشناخته، این احتمال که به سارس مبتلا شوید بسیار نادر است.اما کرونا به شدت واگیردار است تا جایی  که 3 یا 4 نفر ناقل میتوانند باعث ابتلای 600 نفر شوند.

 

دلیل این واگیر چیست؟

هنوز چیزی در اینباره مشخص نشده.ممکن است به خاطر ساختار ژنی ویروس باشد که البته هنوز مطمئن نیستیم.

 

چرخه انتقال کرونا دقیقآ به چه شکل اتفاق می افتد؟

بیشتر از همه با سرفه کردن و لمس سطوح.و البته به سادگی!

اگر در اتاقی فردی مبتلا باشد و روی میز سرفه کند و بعد شخص دیگری به اتاق بیاید و با میز برخورد داشته باشد و دستهایش را بدون شستشو به صورت،چشمها،بینی یا دهانش بزند این ویروس منتقل شده است.

 

کرونا تا امروز افراد بسیاری را درگیر کرده اما چه افرادی شانس کمتری برای ابتلا دارند؟

آمارها نشان میدهد که احتمال درگیری بچه ها کمتر است.با اینکه هنوز دلیل آن مشخص نیست اما پزشکان فکر میکنند چون بچه های کوچک بیشتر از بزرگسالان به سرما خوردگی مبتلا میشوند و مقداری از ویروس کرونا را به شکل سرما خوردگی در بدن دارند،سیستم ایمنی آنها به این نوع ویروس مقاومت بیشتری نشان میدهد.

 

و چه افرادی در معرض خطر بیشتری هستند؟

معمولآ افراد بین 30 تا 70 سال علائم بیشتری دارند و مجبور به بستری شدن میشوند.متاسفانه هرچه سن بالاتر باشد احتمال فوت بر اثر بیماری هم بیشتر میشود.

تا امروز بیشترِ افراد فوت شده، دکترهای میان سال چینی بوده اند که در میان آنها 50 تا 80 درصد مردان و 2 تا 3 درصد زنان سیگار می کشیدند.

بر اساس این موضوع میتوانیم نتیجه بگیریم که افراد بالای 50 سالِ سیگاری در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

نباید فراموش کنیم که با گذر از سن 65 سالگی،سیستم ایمنی بدن ضعیفتر می شود.به همین دلیل است که بیشتر قربانیان 60، 70 و یا 80 ساله هستند.

البته مواردی هم وجود داشته که بیمار در سن پایین جان خود را از دست داده است.مثل اولین دکترچینی که تلاش کرد خطر این بیماری را به گوش جهان برساند. او تنها 34 سال داشت.

 

دلیل اینکه این افراد جوان هم قربانی کرونا میشوند چیست؟

هنوز پاسخ مناسبی برای این پرسش نداریم.تنها میتوانیم بگوییم که بدشانس بوده اند یا در معرض هجوم ویروسهای شدیدتر و زیادتری قرار گرفتند.

 

کمی به عقب برگردیم و درباره اپیدمی آنفولانزای 100 سال پیش صحبت کنیم. چطور میتوان این دو بیماری را با هم مقایسه کرد؟

شاید مقایسه این دو بیماری خیلی درست نباشد.

حواستان باشد که ویروس آنفولانزا در بدترین حالت میتواند باعث مرگ  0.5 درصد افراد در سال شود.اما موضوع ما بیماری است که 20 برابر بدتر از آنفولانزای عادی عمل میکند.

شاید شباهت کرونا با آنفولانزا این باشد که میتواند در بهار و تابستان از بین برود و دوباره در پاییز و زمستان سر و کله اش پیدا شود.

البته که روشهای درمانی نسبت به 100 سال پیش بسیار متفاوت شده.در آن زمان آنتی بیوتیک وجود نداشت و بسیاری به دلیل عفونتهای باکتریایی ناشی از بیماری جانشان را از دست می دادند.

 

پیشگیری، تشخیص، درمان

پیشگیری، تشخیص، درمان

با گذشت نزدیک به 3 ماه از شروع بیماری، درمانی برای این بیماری معرفی شده؟

فعلا دارویی برای درمان یا پیشگیری کرونا وجود ندارد .

در بیمارستان ها با اکسیژن رسانی و تزریق آنتی بیوتیک، دوره بیماری راحت تر طی میشود..داروهای درمان ایدزهم تاثیرات مثبتی روی بیماران گذاشته و در حال حاضر  روشهای دیگر درمانی در چین در مرحله آزمایش هستند.

 

واکسن کرونا چه زمانی آماده میشود؟

ساخت واکسن 1 سال طول میکشد. البته اگر واکسن ساخته شود اوضاع چندان جالب نخواهد بود. شاید تنها کاری که در حال حاضر از ما بر می آید پیشگیری و مراقبت است.

چرا درباره واکسن کرونا چنین نظری دارید ؟

تجربه ثابت کرده که بسیاری از واکسن ها عوارض وحشتناکی دارند.این واکسن ها حتی میتوانند بدن را نسبت به بیماری ضعیف تر کنند.

 

مواظب سال آینده باشید!

مواظب سال آینده باشید!

تا زمانی که داروی کرونا پیدا شود،پیش بینی شما از اوضاع جهان چه خواهد بود؟

برای پیش بینی آینده میتوانیم به همان آنفولانزای قدیمی نگاه کنیم. آنفولانزای سال 1918 به سال 1919 هم کشیده شد.با رفتن بهار و تابستان دوباره در پاییز و زمستان ظهور کرد. این بدترین پیش بینی است که برای این اتفاق وجود دارد.اینکه نتوانیم تا پاییز آینده داروی کرونا را کشف کنیم و دوباره بیماری برگردد.

 

پس به این ترتیب قرار است به جز کودکان همگی به این بیماری مبتلا شویم..

عدد دقیقی وجود ندارد اما فکر میکنم 50 تا 60 درصد افراد به کرونا مبتلا خواهند شد. اگر داروی آن کشف نشود، افرادی که در این زمان بیمار نشوند در زمان موج دوم و سال آینده مبتلا میشوند.

 

اما اگر قرار باشد همه چیز به این شکل اتفاق نیافتد چه میشود؟

در این صورت یکی از داروها در مرحله آزمایش جواب میدهد و با وجود ابتلا بیشتر افراد، درمان امکان پذیر میشود.

ضمن اینکه کرونا هم مثل یک آنفولانزای فصلی در چرخه بیماری های عادی قرار میگیرد.

آمریکا و کشورهای دیگر تا چه اندازه آماده رویارویی با این بیماری هستند؟

فکر میکنم هنوز دنیا برای این اپیدمی آماده نیست.

برای آنفولانزای فصلی، بیمارستانها امکانات مشخصی را فراهم میکنند.ماسک، دارو،دستگاههای تنفسی و … . به همان اندازه هم پزشک و پرستار و افراد ماهر باید در کنار بیماران باشند.این امکانات تا امروز پاسخگوی بیماری هایی مثل آنفولانزا بوده که شیوع کمی داشته است.

سرعت عجیب این بیماری آمادگی بیشتری میخواهد.

علاوه بر این در آمریکا رفتار و دستورات متفاوت است. اگر قرار است مثل چین رفتار کنیم،باید بدانیم که “ووهان” به مدت یک ماه در زمان سال نوی میلادی قرنطنیه بود.

این موضوع شبیه این است که بخواهیم شیکاگو را در زمان کریسمس قرنطینه کنیم و از مردم بخواهیم جایی نروند. قطارها را متوقف کنیم،هواپیماها را نگه داریم و از همه بخواهیم تا خانه بمانند.

بسیاری از مردم به چنین رفتاری عادت نکرده اند و هنوز از نظر روانی آماده این موضوع نیستند.

 

خودتان را از نظر روانی قوی کنید

 

خودتان را از نظر روانی قوی کنید

به صورت کلی چه رفتارهایی برای این بیماری لازم است؟

باید حسابی خودتان را آماده کنید.منظورم فقط خرید کردن و داشتن غذا و امکانات بهداشتی نیست. باید بتوانید خودتان را از نظر روحی طوری آماده کنید که تا مدتها در خانه بمانید.

باید آمادگی دانستن این موضوع را داشته باشید که قرار است خیلی ها به این بیماری مبتلا شوند.تا مدتها قرار نیست بیرون بروید. نمیتوانید با مترو و وسایل حمل و نقل عمومی رفت و آمد کنید. قرار است بسیاری از اقلام در سوپر مارکتها کم یا حتی نایاب شوند.

خوبی یا بدی این بیماری این است که میدانیم چه افرادی در معرض خطر هستند: افراد آسیب پذیر!

پس باید نکات بهداشتی را رعایت کنیم و تا جایی که میتوانیم در محیطهای پرتردد رفت و آمد نکنیم.اگر قرار است افراد زیادی به این بیماری مبتلا شوند باید خودمان جلوی بیماری را بگیریم.

 

برگردان از :

https://www.stitcher.com/podcast/the-new-york-times/the-daily-10/e/67639037

 

سایت شب، رزرو آنلاین ویلا و سوئیت

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب