چند بازی قدیمی برای روزهای قرنطینگی

0

اگه ویروس کرونا 40، 50 سال پیش سر و کله اش پیدا میشد، خانواده ها به جای اینکه پای تلویزیون و رادیو و شبکه های مجازی بشینن میرفتن سراغ سرگرمی هایی که احتمالآ خیلی از ماها باهاشون آشنا هستیم. بازی هایی ساده و نشاط آور که با چند تیکه سنگ و چوب انجام میشه و احتیاجی به امکانات و پول زیادی هم نداره

گرچه برای گذروندن این روزهای قرنطینه پیشنهادهای زیادی وجود داره و خیلی ها سرشون با آشپزی و خوندن کتاب و دیدن فیلم گرمه، تصمیم گرفتیم سراغ بعضی از سرگرمی های سنتی ایرانی بریم و یادی کنیم از روزهایی که بدون موبایل و اینترنت میشد حسابی خوش گذروند.

دوز

بازی دوز یک بازی فکری دو نفره است و جزو سرگرمی های چالشی شناخته میشه. این بازی به صورت ۶ تایی، ۹ تایی، ۱۱ تایی و ۱۲ تایی انجام میشه و از یک کاغذ و دو سری مهره تشکیل شده.

شاید بشه فرم ساده این بازی رو همون ایکس او خودمون معرفی کرد که در اون باید مهره های هر بازیکن به صورت خطی چیده بشن. در قدیم طرح بازی روی زمین و خاک کشیده میشد و مهره بازیکنا سنگ یا تیکه های بزرگ چوب بود.

گوشه

این سرگرمی از یک زمین به شکل مربع و 5 بازیکن تشکیل میشه. در مرکز مربع یک نفر به قید قرعه قرار میگیره و 4 نفر دیگه در گوشه های زمین می ایستند.

در طول بازی 4 نفری که در گوشه هستند باید حواس نفر وسط رو پرت کنن و با حرکات سریع و همکاری همدیگه، گوشه های خودشون رو عوض کنند.

بازیکن وسط هم باید حواسش به این جا به جایی باشه و پیش از اینکه بازیکن به گوشه برسه اون رو بگیره. فردی که توسط بازیکن مرکز زمین گرفته شده به وسط زمین میاد و حالا نوبت اونه که مراقب بازیکنا باشه.

و به همین ترتیب بازی ادامه پیدا میکنه.

هفت سنگ

مگه میشه توی این سرزمین بچگی کرد و هفت سنگ رو نشناخت؟

این بازی سنتی و محلی ایرانی امکانات زیادی نمیخواد.برای شروع باید هفت سنگ صاف رو پیدا کنین و یک توپ نسبتآ کوچیک هم داشته باشین.

کافیه تا با افراد خانواده 2 تیم رو تشکیل بدین. سنگها رو از بزرگ به کوچیک روی هم بچینین و با قرعه یک گروه رو برای ضربه اول انتخاب کنین.

گروه دوم هم پشت سنگها منتظر میمونه تا اگه توپِ پرتاب شده به سنگها برخورد کرد، با توپ بتونه نفرات گروه اول رو بزنه. در صورت برخود توپ به هر بازیکن گروه اول، اون فرد از بازی بیرون میره. اگه هم به سنگها برخورد نکرد که گروه دوم جاش رو با گروه اول عوض میکنه.

به همین راحتی!

گرزان

توی این بازی، بازیکنها باید در یک دایره که روی زمین کشیده میشه قرار بگیرن. یه نفر هم بیرون گود قرار میگیره و با یک گرز ساختگی سعی میکنه به افراد داخل گود ضربه بزنه.

بازیکنا باید جا خالی بدن و در عوض اونا هم به فرد بیرون گود ضربه بزنن. اگه کسی بتونه به فرد بیرون گود ضربه بزنه، جاش عوض میشه ، گرز رو به دست میگیره و از دایره خارج میشه و بازی با همون ترتیب دوباره از سر گرفته میشه.

فقط یادتون باشه دو تا چیز توی این بازی خیلی مهمه :

یکی اینکه گرز باید ساختگی باشه و حتمآ از بافتی نرم درست شده باشه و دوم اینکه ضربه ها باید آروم باشن تا مبادا این وسط کسی آسیب ببینه.

دستمال

سعی کنین تو این بازی تمام افراد خونه رو مجاب به شرکت کنین، چون هرچی تعداد بیشتر باشه هیجان بازی هم بیشتر میشه.

تنها چیزی که توی این بازی لازم دارین یک دستماله! بازیکنا باید به شکل دایره و رو به روی هم بنشینن و دستاشون رو پشت سرشون بگیرن. یکی از بازیکنها دستمال رو به دستش میگیره و دور دایره و پشت افراد میچرخه.

بعد بدون اینکه کسی متوجه بشه دستمال رو پشت سر یکی از بازیکنا میندازه. اون بازیکن هم دستمال رو برمیداره و دنبال بازیکن قبلی میفته.

این بازی رو خیلی هامون زمان مدرسه و بچگی انجام دادیم و یادآوریش حتمآ برای خیلیهامون نوستالژیک خواهد بود.

قوطی کبریت

قوطی کبریت یک بازی سنتی و ساده است. مشابه اون هم به اشکال مختلف انجام میشه. تنها کاری که برای این بازی باید بکنین اینه که دستهاتون رو از پشت قلاب کنید و از یه نفر بخواین که یک جعبه کبریت روی بینی شما بذاره.

شما هم باید تنها با کمک بینی قوطی کبریت را به نفر کناریتون منتقل کنین.

طبیعتآ هرچقدر تعداد بازیکنا بیشتر باشه، هیجان و لحظات خنده دار بعدش هم بیشتر میشه!

پنج سنگ

این سرگرمی رو احتمالآ خیلیهاتون بلدین و به اسم یه قل دوقل میشناسین. چیز زیادی هم نمیخواد،5 تا دونه سنگ کوچیک و 3،2 نفر همبازی پایه!

بازی به صورت ساده اش از چند مرحله تشکیل شده. قانون کلیش هم اینه که شروع کننده بازی باید اول سنگ‌ها رو روی زمین بریزه جوری که با فاصله در کنار هم قرار بگیرند. بعد یکی از سنگها رو برداره و بالا بندازه.

تا قبل از اینکه سنگ پایین بیاد،بازیکن باید یکی از سنگهای روی زمین رو توی مشتش بگیره. بعد سنگی که در حال پایین اومدن هست رو بگیره.بازی همینطور جلو میره و در هر مرحله یک سنگ به تعداد سنگهای برداشته شده بازیکن اضافه میشه.

خلاصه که بازی نسبتآ ساده ای به نظر میاد اما سرعت عمل و تمرکز نقش مهمی رو توی درست بازی کردن ایفا میکنه.

اگه دقت کرده باشین این بازی ها مجموعه ای از فعالیتهای سرعتی و تمرکزی هستن. شما میتونین یک روز با افراد خانواده وقت بذارین و با این سرگرمی های سنتی و قدیمی لحظات شاد و مفرحی رو ایجاد کنید.

*لطفآ به اخطارهای کارشناسان درباره خونه موندن و تجمع نکردن در مکانهای شلوغ دقت کنید. استفاده از ماسک و دستکش رو فراموش نکنین و حسابی حواستون به خودتون و خانواده هاتون باشه.

راستی شما هم بازی یا سرگرمی خاصی میشناسین که به ما و خواننده های دیگه معرفی کنید؟

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب