25 راه برای کمک به گردشگری پایدار

0

در مطلب پیشین درباره مفاهیم، اصول و اهمیت گردشگری پایدار با شما صحبت کردیم. در این مطلب سعی داریم به شما راهکارهایی معرفی کنیم که با بکار گرفتن آنها، میتوانید سهم بیشتری در گردشگری پایدار داشته باشید.

به خاطر داشته باشید که ما به عنوان مسافر و جهانگرد، باید مسئولیت دفاع از سفر و گردشگری پایدار را به عهده بگیریم. این اتفاق یک شبه رخ نمیدهد .راه حلی جادویی برای حل مشکلات مرتبط با گردشگری هم وجود ندارد.اما میتوانیم با رعایت چند نکته مهم به سمت سفری بهتر و پایدارتر حرکت کنیم :

 

حمل و نقل

1- پایدارترین شکل حمل و نقل را برای رسیدن به مقصد خود در نظر بگیرید. بسته به مقصدتان، ممکن است گزینه پرواز، رانندگی، قطار یا راننده مخصوص را مد نظر داشته باشید. گزینه های خود را بررسی کنید.اگر به صورت گروهی سفر می کنید، به اشتراک گذاشتن اتومبیل منطقی است.

در حالی که اگر به تنهایی سفر می کنید ممکن است هواپیما یا قطار آلودگی کمتری داشته باشد.قطار یا اتوبوس معمولاً گزینه های به صرفه تری نسبت به پرواز یا رانندگی با اتومبیل هستند. البته که این موضوع به مسیر هم بستگی دارد.

2- در صورت امکان از پروازهای مستقیم استفاده کنید.به دنبال کوتاهترین مسیر پرواز به مقصد باشید. تیک آف کردن و لندینگ هواپیما باعث انتشار بیشتر كربن می شود، بنابراین بهتر است پرواز مستقیم داشته باشید و در صورت امكان از تغییر یا توقف جلوگیری كنید.

3- با کلاس اقتصادی پرواز کنید. پرواز در کلاس تجاری یا فرست کلاس به این معنی است که برای مسافر فضای بیشتری وجود دارد. این می تواند باعث تولید 5 برابری کربن شود. صندلی های کلاس اقتصادی هم از لحاظ مالی و هم از نظر محیط زیست به صرفه تر هستند.

4- هنگامی که در مقصد هستید، از پایدارترین نوع حمل و نقل استفاده کنید. وقتی به مقصدتان رسیدید، در صورت توان پیاده روی کنید یا از دوچرخه استفاده کنید. این گزینه ها سبزترین روش هستند. به جای اتوموبیل شخصی از وسایل حمل و نقل عمومی مثل مینی بوس استفاده کنید.

5- مسافری آهسته باشید. آهسته بودن به این معنی است که از پروازهای کمتری استفاده کنید یا مدت طولانی تری در مقصدتان بمانید.

 

محل اقامت

6- در اقامتگاه های محلی بمانید. با ماندن در اقامتگاههای بومی از مشاغل محلی پشتیبانی کنید.

این اقامتگاه ها می توانند شامل مهمانسراها، Couchsurfing و Airbnb باشند. در قسمت اطلاعات وبسایت اقامتگاه مورد نظرتان، مشخصات میزبان را جستجو کنید تا تصور بهتری در مورد محل اسکان خود داشته باشید.

اگر پول شما به اقتصاد محلی کمک میکند، بهتر است در اختیار مردم بومی قرار بگیرد تا به هتل ها و استراحتگاه های خارجی برسد.

7- گواهینامه های محیط زیست هتل ها و خوابگاه ها را بررسی کنید و نسبت به انتخاب محل اقامتتان متعهد باشید. این گواهینامه ها میتوانند شامل مدارک استفاده از انرژی خورشیدی، روشنایی با انرژی ، بازیافت و… باشند.

در جریان باشید که آیا هتل مورد نظرتان کارمندان محلی را استخدام میکند، به سراغ غذای محلی میرود و از مصالح ساختمانی و دکوراسیون بومی تا چه حد بهره میگیرد.

یک متخصص گردشگری پایدار در اینباره می گوید: ” به دنبال هتل هایی باشید که به طور اصولی طراحی و ساخته شده اند. برای این منظور میتوانید با جستجوی عبارات Green Globe و Green Key در وبسایت اقامتگاه، نسبت به داشتن چنین گواهینامه هایی مطلع شوید.”

8- از ماندن در اقامتگاههای بزرگ خودداری کنید. استراحتگاه های بزرگ به دلیل مصرف آب و انرژی تأثیرات منفی بر زندگی محلی ها میگذارند. شستن حوله ها و تغییر روزانه تختخواب به اتلاف انرژی و منابع دیگر منجر خواهد شد.

متاسفانه در بسیاری از هتلها برای ساخت استخر در اتاق میهمان یا اتاقهای بزرگتر، بتن ریزی در زیستگاه طبیعی و محیط زیست انجام میشود.

9- هتل های All-inclusive به معنای پرداخت هزینه بیشتر برای اقامت، غذا و دیگر فعالیتها هستند. این بدان معناست که گردشگران انگیزه ای برای رفتن به مکانهای دیگر ندارند .دیگر به رستورانهای محلی نمی روند، از کمک راهنمای تورهای محلی استفاده نمیکنند و در فعالیتهای فرهنگی شرکت ندارند.
اقامتگاه های تفریحی All-inclusive معمولآ مالکیت خارجی دارند. این بدان معنی است که پول توریستها به نفع اقتصاد محلی هزینه نمیشود.

10- کمپ زدن را امتحان کنید! اگر مشکلی با ماندن در طبیعت ندارید، کمپ زدن میتواند یکی دیگر از گزینه های اقامتی عالی باشد.

 

تورهای پایدار و فعالیت های داوطلبانه

11- قبل از رزرو تور درباره برنامه های گردشگری با مجوز سبز تحقیق کنید. به دنبال اعتبارنامه هایی مانند GSTC ، Green Globe ، Alliance Rainforest ، Earth Check و .. باشید.
نظرات دیگر مسافران را در وبسایت هایی مثل Google ، TripAdvisor و Trust Pilot بخوانید و درباره سیاست های مسئولان تور اطلاعات کسب کنید.

12- در تورهایی شرکت کنید که سازگار با حیات وحش باشند. از ملحق شدن به هرگونه تور حیات وحش که نوید برخورد نزدیک با حیوانات میدهد اجتناب کنید، زیرا این موارد ممکن است غیر قانونی و نادرست باشد.

معمولآ حیوانات عادت به تماس انسان ندارند. مجاز بودن به لمس ، نوازش یا سوار شدن علامت خوبی نیست! پس به دنبال تورهایی بگردید که نظم حیات وحش را مختل نمی کنند و اطمینان میدهند که با حیوانات در فاصله خواهند بود.

13- اگر در حال غواصی هستید، حواستان به گیاهان و موجودات دریایی باشد. تاکنون 25٪ از صخره های مرجانی در سرتاسر جهان آسیب دیده اند. اگر می خواهیم صخره ها و سواحل را حفظ کنید، باید مراقبت فعالیتهایمان در این محیطها باشید. هنگام شنا کردن یا شیرجه زدن، با گروه های کوچکتر همراه شوید تا از ازدحام زیاد جلوگیری شود. ماهی یا حیوانات دریایی را لمس نکنید.

14- از کرم های ضد آفتاب مناسب محیط زیست استفاده کنید. بسیاری از کرم های ضد آفتابِ قفسه های سوپر مارکت حاوی دی اکسید تیتانیوم هستند. این ماده تخریب نمی شود و در آب گرم دریا واکنش نشان می دهد. بر اثر گرما به پراکسید هیدروژن تبدیل میشود که برای موجودات دریایی مضر است.

15- به طور داوطلبانه با سازمان های مردم نهاد و پروژه های جهانگردی همکاری کنید. این پروژه ها میتوانند فرصت خوبی برای یادگیری در مورد زندگی افراد بومی باشد. فقط پیش از شرکت در این گروهها تحقیق کنید و مطمئن شوید که وقت و هزینه شما به طور درست صرف مکان و مردم محلی میشود.

 

محیط محلی

16-همه میدانیم که غذای سنتی یک محل تا چه اندازه منحصر به فرد است !پس از رستوران ها و کافه های بومی استفاده کنید. به افراد محلی بپیوندید و ببینیند در کجا میتوانید یک غذای خانگی و سنتی خوب پیدا کنید. از رستوران های زنجیره ای بین المللی مثل مک دانلدز که پولتان را وارد اقتصاد محلی نمیکند، خودداری کنید.

17- غذاهای محلی بخورید که از مواد بومی تهیه شده اند. اگر ارگانیک باشند و حاصل دسترنج کشاورزان کوچک که چه بهتر!

18- زیاد از خوردن غذاهای محلی و خیابانی واهمه نداشته باشید. فروشندگان مواد غذایی خیابانی اغلب غذاهای خانگی خود را پخت و پز می کنند. بسیاری از خوشمزه ترین غذاها در خارج از کشور از چرخ دستی های خیابانی خریده میشود.

در این زمینه مراقب باشید و به نکات بهداشتی فروشنده دقت کنید تا مسمویت غذایی پیدا نکنید!

19- اقلام خوراکی را در بازارهای محلی و از تولیدکنندگان محلی تهیه کنید. از غذاهای وارداتی و زنجیره ای که مواد غذاییشان از راه دوری آمده بپرهیزید. میوه و سبزیجات محلی و سایر محصولات را در بازارهای بومی کشاورزان خریداری کنید.این بازارها علاوه بر داشتن مواد با ارزش غذایی بسیار دیدنی هم هستند!

 

خرید کردن

20- هدایای ساخته شده توسط صنعتگران محلی را خریداری کنید .از خرید سوغاتی های وارداتی خودداری کنید .به جای اقلام آماده، از یادگاریهای منحصر به  همان محل استفاده کنید.

21- خرید لباس غیر ضروری را کنار بگذارید .در صورت امکان، لباسهایی با پارچه های با کیفیت و بادوام خریداری کنید که ماندگاری بیشتری داشته باشند. اگر می توانید لباسهایی تهیه کنید که در کارخانه هایی تولید شده که برای کارگران امن است و دستمزد عادلانه به آنها پرداخت میشود.

 

چمدان بستن

22- سبک سفر کنید! هر چقدر چمدان شما سنگین تر باشد، به میزان انتشار کربن اضافه میشود. سنگین تر بودن بار، وزن هواپیما و مصرف سوخت را بیشتر میکند.

23- ملزومات سازگار با محیط زیست را بسته بندی کنید. بسته بندی بطری آب و کیسه چندبار مصرف به این معنی است که می توانید در هنگام مسافرت زباله پلاستیکی کمتری داشته باشید.

 

صحبت و اطلاع رسانی

24-ایجاد یک الگوی درست گردشگری تنها به مسافران خلاصه نمیشود. بلکه با شرکت های هواپیمایی، کشورهای میزبان، دولت های محلی و صاحبان مشاغل نیز در ارتباط است.

بسیاری از این مشاغل می دانند که باید اقدامات بیشتری در جهت طرح های پایدار گردشگری انجام دهند. اما ممکن است نگران باشند که به دلایل مالیاتی یا برخی محدودیتها، تاثیرات منفی بر گردشگری انبوه بگذارند.

بطور واضح با این مشاغل صحبت کنید و به آنها اطلاع دهید که به چنین شیوه مسافرتی علاقه مندید و دوست دارید ابتکارات و اهداف آنها را بدانید.

25- تجربیات سفر مسئولانه خود را با دوستان، خانواده، افرادی که با آنها ملاقات می کنید، رسانه های اجتماعی و حتی در بخش نظرات در زیر پست ها و وبلاگ های مسافرتی به اشتراک بگذارید! هرچه بیشتر در باره نحوه سفر صحیح صحبت کنید، این شیوه گردشگری را قدرتمندتر میکنید.

برگردان از

Home

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب