10 جاذبه مذهبی-تاریخی ایران

0

توی لیست جاذبه های گردشگری ایران، به جز اماکن تاریخی میشه کلی مقصد مذهبی هم پیدا کرد. مکانهایی که سالها محل عبادت و زیارت مردم مختلف بودن و هنوز هم به عنوان محلی مقدس و تاریخی شناخته میشن.
تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به سراغ 10جاذبه مذهبی و قدیمی ایران بریم و سفر کوتاهی به این دیدنی های بینظیر کشورمون داشته باشیم.

(دوستان عزیز یادتون نره که این مطلب صرفآ جهت معرفی هست. لطفآ تا اتمام بیماری کرونا از سفر رفتن و تردد در نقاط پر رفت و آمد خودداری کنین)

حرم امام رضا (ع)- مشهد


حرم امام رضا رو میشه به عنوان میعادگاه تمام شیعیان جهان معرفی کرد. یکی از بزرگترین اماکن مذهبی دنیا که در مشهد قرار گرفته و نزدیک به 70 هزار نفر ظرفیت پذیرایی از زائران رو داره.
قدمت ساختمون اولیه حرم امام رضا رو به حدود 800 سال پیش نسبت میدن. بعدها در دوره تیموریان و صفویان، بخشهای مهم دیگری به صحن اصلی مسجد اضافه شد. هرچند که در هر دوره از تاریخ بخش های مختلفی از حرم دستخوش تغییرات و توسعه قرار گرفت.
بنای حرم قدیمی‌ترین و اولین ساختمون مجموعهٔ آستان قدسه که قسمت زیرین بنا مدفن اصلی امام رضا (ع) شناخته میشه.

پیر هریشت اردکان- یزد


پیر هریشت یکی از نیایشگاه‌های زرتشتیانه که در اردکان قرار داره. این آتشکده در 60 کیلومتری شهر یزد و در روستاى شريف آباد واقع شده.
بر اساس باورهای زرتشتیان، در زمان حمله اعراب به ایران، بانویی به نام “گوهر” برای فرار از کاروان خودش جدا میشه، در دامنه کوه های کم ارتفاع پناه میگیره و به دعا و نیایش مشغول میشه. با اینکه دیگه خبری از گوهربانو نمیشه اما این مکان به عنوان یکی از زیارتگاه های هموطنان زرتشتی معرفی میشه.
این عبادتگاه با جاده ای خاکی در دل کوه قرار گرفته. یکی از بکر ترین مناطق اردکانه و شبها با آسمون صاف و پر ستاره ش یکی از آرامش بخش ترین مکانهای مذهبی- تاریخی ایران به حساب میاد.

کلیسای وانک- اصفهان


برای ماهایی که توی کشورمون “کلیسا” و بناهای مشابه اش رو کم دیدیم،بازدید “کلیسای وانک” میتونه تجربه ای منحصر به فرد باشه.
این کلیسا در زمان شاه عباس دوم و در محله “جلفای اصفهان” ساخته شده. ترکیب رنگها و معماری فضا و آجرکاری ها، فضای متفاوت وعجیبی به اینجا داده و میشه تا ساعتها از این محل زیبا دیدن کرد.

سقف کلیسا برخلاف کلیساهای دیگه که مخروطی هستن، به سبک گنبدهای ایرانی ساخته شده. داخل کلیسا و روی دیوارها هم نقاشی هایی از تولد و عروج حضرت عیسی، روز قیامت و بهشت و دوزخ وجود داره.
کلیسای وانک در محله ای دنج با کوچه های سنگ فرش شده و کافه های کوچیک و بامزه واقع شده و پر از حسِ آرامش و نوستالژیه.

آرامگاه دانیال نبی- شوش


یکی از نمادهای شهر تاریخی شوش، بنای آرامگاه دانیال نبیه. معماری مخروطی شکل و سنگهای دندانه دار گنبد آرامگاه، این زیارتگاه رو به یکی از مکانهای مهم تاریخی-مذهبی کشورمون تبدیل کرده.
دانیال نبی رو از نوادگان حضرت یعقوب میدونن که در زمان پیامبری به ایران میاد و شهر شوش رو برای زندگی انتخاب میکنه. با اینکه محل دفن دانیال نبی به طور دقیق مشخص نیست اما به گفته تاریخ شناسان جسد این پیامبر در شرق رودخونه شاوور در شوش به خاک سپرده میشه.
اگه خواستین یه روزی بعد از کرونا راهی اینجا بشید وسط هفته رو انتخاب کنین. ترجیحآ هم غروب آفتاب باشه چون اون لحظه و توی شلوغی بازارِ کنار آرامگاه، حس و حال معنوی عجیبی حکمفرما میشه.

مسجد عتیق- شیراز


مسجد جامع عتیق رو قدیمی ترین مسجد شیراز میدونن. این مسجد در شرق شاهچراغ قرار داره و به اسمهای مسجد جمعه، مسجد جامع و مسجد آدینه هم نامیده میشه.
گفته میشه که بنای این مسجد روی یک عبادتگاه قدیمی قرار گرفته. برخی این عبادتگاه رو آتشکده ای زرتشتی میدونن اما هنوز به طور دقیق صحت این گفته ثابت نشده.
تمام افرادی که از این مسجد دیدن کردن، فضای مجموعه رو با انرژی و آرامش عجیبی توصیف میکنن. یادتون نره بعد از دیدن شاهچراغ حتما سراغ اینجا هم بیاین.

کلیسای سنت استپانوس- آذربایجان شرقی


تصور کنین تو دل کوههای سر به فلک کشیده در کنار چنین بنای شگفت انگیزی باشین و سکوت باشه و طبیعتی بکر و بینظیر.

اینجا کلیسای سنت استپانوسه. یکی از بزرگترین کلیساهای ایران که در کنار رود ارس، بین مرز ایران و آذربایجان قرار گرفته. فاصله ش از جلفا 15کیلومتره و مسیرش هم یک جاده سربالاییه. یعنی برای رسیدن به کلیسا باید ۲۰۰ متر پیاده روی کنین اما خب انقدر همه چی زیباست که خسته نخواهید شد.
ساختمون کلیسا بعد از 500 سال تقریبآ سالم مونده. وقتی واردش بشین انگار از تونل زمان عبور کردین. معماری و تزیینات داخل شما رو یاد فیلمهای تاریخی میندازن.
فقط یادتون باشه قبل از اومدن، درباره ساعات کار و مراسم احتمالی کلیسا مطمئن بشین و البته که روزهای وسط هفته رو برای بازدید انتخاب کنین.

مسجد امام-اصفهان


شاید کمتر کسی باشه که از زیبایی های این مسجد بینظیر خبر نداشته باشه. مسجد امام‌ اصفهان، یکی از بناهای عصر صفویه و شاهکار معماری و کاشی‌کاری قرن 11 هجریه.
اینطور که درباره عجایب این مسجد میگن، به دلیل سقف منحصر به فرد و معماری خاص، هر صدایی که در زیر گنبد ایجاد بشه انعکاس اون تا 7 بار به گوش میرسه. شاید برای همین باشه که معمولآ شخصی رو در حال آواز خوندن در این محل میبینیم.

ساخت چنین اثری در این ارتفاع با وسایل و امکانات محدود اون زمان، یک بار دیگه یادآور مهندسی شاهکار ایرانیاست. رنگ کاشی ها، مقرنس کاری و طراحی های استادانه هر انسانی رو مسحور این ذوق و هنر بی بدیل میکنه.

پیشنهاد میکنیم اگر اینجا اومدین،از راهنمای صوتی مجموعه حتمآ استفاده کنین تا بیشتر در جریان معماری مسجد قرار بگیرین.

آتشکده اسپاخو- خراسان شمالی


از معدود آثار باقی مونده دوره ساسانی آتشکده اسپاخوئه که در مسیر بجنورد-جنگل گلستان واقع شده و یک اثر باستانی ارزشمند به حساب میاد.
بنای این مجموعه روی تپه ای مرتفع قرار گرفته و از اطراف به کوهها و تپه های کوچک و بزرگ منتهی میشه. کوههایی که در فروردین و اردیبهشت پر از لاله های واژگون زرد رنگ میشن.

کلیسای زُر زُر- ماکو


این کلیسا رو کوچک‌ترین کلیسای تاریخی ایران میدونن. جالبه بدونین آجر به آجر بنای اینجا به‌خاطر راه‌اندازی یک سد به نام «بارون» ۶۰۰ متر جابه‌جا شده.
قدمت ساختمون کلیسا رو به 700 سال پیش نسبت میدن و با نامهای دیگه ای مثل ” ننه مریم” یا ” کلیسای نجات یافته” معرفیش میکنن.

در فصل بهار که دریاچه سد بارون پر آب میشه، منظره زیبا و منحصر به فردی در اطراف اینجا بوجود میاد. اینقدر آرامش داره که واقعا نمیخواید ازش جدا شید. فقط فراموش نکنین که برای ورود باید با انتظامات سد بارون هماهنگ بشید.
در نزدیکی کلیسا امکانات اقامتی وجود نداره اما اگه اهل موندن توی خونه های روستایی هستین می تونین به روستای بارون برید و در اونجا مستقر بشین.

مسجد جامع فهرج- یزد


بنا به برخی روایات، اولین مسجد ساخته شده در ایران مسجد جامع فهرجه که در قرن اول هجری بنا شده. ساختمونی منحصربه فرد از جنس خشت خام که قرنهاست پابرجا مونده. بعضی اعتقاد دارند که سازه اولیه مسجد در ابتدا آتشکده بوده و بعد از ورود اسلام تبدیل به مسجد شده.
زیبایی معنوی این مجموعه در تصویر و عکس و توصیف نمیگنجه. فضای فوق العاده جالبی داره مخصوصا اگر کسی توی مسجد نباشه. دیدنش در شب و زیر نور ماه هم بسیار زیبا و تاثیر برانگیزه. اینجا رو نماد سادگی و شکوه معماری ایرانی میدونن.
برای اومدن و دیدن این بنای تاریخی باید از قسمت جنوب شرقی یزد خارج بشین و بعد از حدود 15 کیلومتر در بزرگراه یزد-بافق، خروجی مسجد رو در پیش بگیرین.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب