12 غذای محلی و سنتی شهر تبریز

0

تبریز یکی از شهرهای بزرگ ایران است که با خوراکی‌ها و غذاهای مختلفی که در آن طبخ می‌شود، یکی از معروف‌ترین شهرهایی است که در ایران وجود دارد. خوشمزه‌ترین بخش تبریز مربوط به غذاهای سنتی است که  در اکثررستوران‌های این شهر تهیه می‌کنند.?️

اگر از میان کوچه‌های این شهر عبور کنید بوی غذاهای محلی که مزه فوق‌العاده‌ای هم دارند را استشمام خواهید کرد. این شهر تاریخی غذاهای سنتی زیادی دارد، اگر قصد سفر به تبریز را دارید، حتما از غذاهای سنتی آن منطقه میل کنید. در این مقاله قصد داریم شما را با غذاهای محلی و سنتی شهر تبریز آشنا کنیم، پس تا پایان آن با ما همراه باشید.

کوفته‌ تبریزی؛ قدیمی‌ترین غذای تبریز
غذاهای محلی تبریز کوفته تبریزی

کوفته‌ تبریزی یکی از قدیمی‌ترین غذاهای سنتی شهر تبریز است. یکی از غذاهای مورد علاقه توریست‌های خارجی کوفته تبریزی است که طعم دلپذیراین غذا باعث شده که مردم کشورهای دیگری مانند هندوستان، اروپا، آفریقا و… نیز به پخت آن اقدام کنند.

کوفته‌ تبریزی ازجمله غذاهایی است که در طول تاریخ طرز تهیه آن تغییری نکرده و به همان روش و مواد اولیه آماده می‌شود. روش پخت این غذا دریکی از قدیمی‌ترین کتاب‌های نادر میرزا نوشته‌شده، با خواندن آن به تاریخچه قدیمی و اصیل این غذا پی خواهید برد. از مواد اولیه که در این غذا استفاده می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

·گوشت چرخ‌کرده: یک کیلوگرم

·برنج: یک پیمانه

·تخم‌مرغ: دو عدد

·گردو: نصف پیمانه

·زرشک: نصف پیمانه

·سبزی معطر: 250 گرم

·آرد: به میزان لازم

·نمک و فلفل: به مقدار موردنیاز

 

دلمه برگ مو؛ غذای سنتی اما خاص
بهترین سوغات تبریز دلمه

دلمه برگ مو یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه است که به‌عنوان یک غذای مدیترانه‌ای شناخته می‌شود. این غذا اولین بار توسط کشورترکیه پخت شده و سپس در ایران و شهر آذربایجان شروع به پخت دلمه کردند. اکنون معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین دلمه برگ مو متعلق به شهر تبریز است که به آن پیراخ دلماسی می‌گویند.

این غذا بیشتر در اواخر فصل بهار و تابستان تهیه می‌شود، زمانی که‌ برگ‌های جوان و تازه درخت انگور رشد کرده‌اند. دلمه برگ مو را می‌توان به‌ عنوان غذا و پیش‌غذای مجلسی بر سر سفره قرار داد. برای پخت دلمه برگ مو تبریز از مواد اولیه که در ادامه برای شما ذکر می‌کنیم، استفاده می‌شود.

·برگ مو: یک کیلوگرم

·گوشت چرخ شده: 500 گرم

·برنج: 2 پیمانه

·بلغور گندم: یک پیمانه

·لپه: یک پیمانه

·ماست: نیم پیمانه

·سبزیجات معطر: 800 گرم

·سیر له‌شده: 5 عدد

·نمک و فلفل: به میزان لازم

·روغن: به مقدار لازم

 

خورش هویج؛ بارنگ و طعمی دلپذیرسوغات تبریز خورش هویج

خورش هویج به نام خورش زردک نیز شناخته می‌شود و یکی از غذاهای اصیل شهر تبریز است. اگر به دنبال خوردن غذایی متفاوت و یک طعم جدید می‌گردید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که خورش هویج را حتما امتحان کنید. خورش هویج را می‌توانید با گوشت گوسفندی، مرغ و بوقلمون تهیه کنید. برخی افراد که تمایل به گیاه‌خواری دارند، می‌توانند در تهیه این خورش از هیچ‌گونه گوشتی استفاده نکنند و آن را به‌ صورت گیاهی آماده و میل کنند. برای تهیه خورش هویج از مواد اولیه‌ای که در ادامه ذکر می‌کنیم، استفاده می‌شود.

·آلو خورشتی: 100 گرم

·هویج: 400 گرم

·گوشت: 400 گرم

·پیاز: 1 عدد بزرگ

·رب گوجه‌فرنگی: 1 قاشق غذاخوری

·روغن مایع: به میزان لازم

·زعفران دم‌کرده: به‌اندازه کافی

·شکر: به میزان لازم

·لیموترش: به مقدار لازم

·چوب دارچین، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان موردنیاز

 

کوکو لوبیا سبز؛ غذایی جدید به رنگ سبز

غذاهای سنتی تبریز

آیا تمایل دارید به پخت کوکو تنوع بدهید و یک غذای جدید میل کنید؟ به شما توصیه می‌کنیم حتما کوکو لوبیا سبز تبریز را تهیه کنید. این کوکو یکی از غذاهای سنتی آذربایجان و مخصوصا شهر تبریز است. شما با خوردن این کوکو نه‌ تنها طعم جدید و دلپذیری را تجربه می‌کنید، بلکه این غذای سنتی خواص و فواید زیادی برای بدن دارد. برای تهیه کوکو لوبیا سبز به مواد اولیه زیادی نیاز ندارید و این غذا به‌راحتی و در کمترین زمان آماده می‌شود. در ادامه مواد اولیه‌ای که برای آماده کردن این کوکو استفاده می‌شود، بیان خواهیم کرد.

·سیب‌زمینی خردشده: 2 عدد

·لوبیا سبز خردشده: 500 گرم

·هویج: 1 عدد

·تخم‌مرغ: 4 عدد

·قارچ: به میزان لازم

·نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و روغن: به مقدار لازم

آش آبغوره؛ تجربه طعم آش‌ترش
آش آبغوره غذاهای خوشمزه تبریز

آش آبغوره یکی از غذاهای سنتی شهر تبریز است که به نام آش گوجه‌فرنگی و آش‌ترش نیز شناخته می‌شود. غوره‌هایی که در این غذا استفاده می‌شود، خواص زیادی برای سلامتی انسان دارد. از فواید آن برای بدن می‌توان به عطش زدایی، صفرا بری، کاهش قند خون و موارد دیگری اشاره کرد. این غذا به حدی برای انسان مفید است که پزشکان طب سنتی مصرف آن را برای سم‌زدایی از بدن توصیه می‌کنند. پخت این آش به یکسری مواد اولیه نیاز دارد که برای شما شرح خواهیم داد.

·لوبیا چشم‌بلبلی: 1 پیمانه

·عدس: 1 پیمانه

·بلغور: 1 پیمانه

·برنج نیم دانه: 1 پیمانه

·سبزی معطر: 1 کیلوگرم

·غوره: 2/1 پیمانه

·گوجه‌فرنگی: 4 عدد

·رب گوجه‌فرنگی: به مقدار لازم

 

آش اوماج؛ تجربه یک طعم ماندگار
غذاهای تبریز آش آوماج

 

آش اوماج یکی از غذاهای سنتی و اصیل شهر تبریز است که آن را به‌عنوان پیش‌غذا میل می‌کنند. آش‌ها معمولا فواید زیادی برای سلامتی انسان دارند که آش اوماج از آن مستثنی نیست. یکی از فواید آش اوماج درمان سرماخوردگی است، به همین دلیل بیشتر آن را در فصل زمستان برای درمان این بیماری تهیه می‌کنند. طعم این آش به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد. آش اوماج معمولا از طعمی ملایم تا تند پخته می‌شود. در ادامه شما را با مواد اولیه به‌کاررفته در این آش آشنا خواهیم کرد.

·عدس: 1 پیمانه

·سبزیجات معطر: 250 گرم

·پیاز: 4 عدد

·کره: 25 گرم

·آب قلم: 1 لیوان

·آرد: 2 قاشق غذاخوری

·نمک و زردچوبه: به میزان موردنیاز

 

آش ماست با طعم دل‌نشین آن

آش ماست

آش ماست یکی از غذاهای اصیل تبریز بوده که از زمان‌های گذشته در ایران پخته‌شده است. علاوه بر ایران در کشورهای دیگری مانند ترکیه و افغانستان نیز این آش پخته می‌شود. آش ماست با قدمت تاریخی خود هرساله آن را در ماه رمضان برای افطاری تهیه می‌کنند. این غذای سنتی بر پایه ماست بوده و علاوه بر تبریز در سایر شهرهای ایران آن را به روش‌های مختلفی آماده می‌کنند. از مواد اولیه که برای این آش لازم دارید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

·گوشت گردن بدون استخوان: 500 گرم

·برنج: 500 گرم

·لپه: 2/1 پیمانه

·ماست ترش: 1 کیلوگرم

·شوید و ترخون: 500 گرم

·پیاز: 2 عدد

·نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

 

دویماج؛ یک میان وعده خوشمزه

غذاهای خوشمزه تبریز
دویماج یکی از پیش‌غذاهای سنتی تبریز به‌حساب می‌آید که بیشتر برای وعده صبحانه و عصرانه از آن استفاده می‌کنند. این غذا در استان‌های ترک‌نشین مانند تبریز، قزوین و… طرفدار زیادی دارد. دویماج در کمترین زمان ممکن آماده‌شده و با سبزی‌خوردن و میوه میل می‌شود. این غذا را بیشتر در فصل تابستان می‌خورند و به سفره تنوع رنگ زیادی می‌دهد. برای تهیه کردن دویماج به مواد اولیه بسیار کمی نیاز دارید که از آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

·نان خشک تبریزی: 4 عدد

·دوغ یا آب: 1 لیوان

·کره: 100 گرم

·پنیر تبریز: 200 گرم

·گردو: نصف پیمانه

·سبزی معطر: 2 قاشق غذاخوری

 

قارنی یاریخ؛ غذایی شیک و مجلسی
غذاهای خوشمزه تبریز قارنی یاریخ

این غذای سنتی و خوشمزه تبریز به نام بادمجان شکم پر نیز شناخته می‌شود. قارنی یاریخ با طعم بی‌نظیر خود در شهر استانبول ترکیه نیز پخته می‌شود. این غذا را می‌توان در فر یا روی گاز آماده کرد و ازعطروطعم بی‌نظیر آن لذت برد. اگر می‌خواهید برای پذیرایی از مهمان خود یک پیش‌غذا مجلسی و زیبا داشته باشید، به شما توصیه می‌کنیم حتما قارنی یاریخ را تهیه کنید. برای تهیه این غذا شما به مواد اولیه که در ادامه گفته می‌شود، نیاز دارید.

·بادمجان: 4 عدد

·گوشت چرخ‌کرده: 250 گرم

·پیاز: 2 عدد

·سیر: 2 حبه

·جعفری ریز شده: 4 قاشق غذاخوری

·گردو: 4 قاشق غذاخوری

·زرشک: 2 قاشق غذاخوری

·رب گوجه‌فرنگی: 2 قاشق غذاخوری

·گوجه‌فرنگی: 2 عدد

·نمک، فلفل، زردچوبه و روغن: به مقدار لازم

 

آش میوه، با طعمی متفاوت

یکی از آش‌های متنوع تبریز، آش میوه است. این آش با توجه به مواد اولیه مفیدی که در آن وجود دارد، ارزش غذایی بالایی نیز خواهد داشت. آش میوه معمولا به‌عنوان یک پیش‌غذا بر سر سفره می‌آید و آن را در تمام فصل‌های سال تهیه می‌کنند. مواد اولیه‌ای که برای این آش استفاده می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

·نخود، لوبیاچیتی و عدس: هرکدام نصف پیمانه

·گوشت چرخ‌کرده: 200 گرم

·رب گوجه‌فرنگی: 3 قاشق غذاخوری

·رشته آش: 150 گرم

·برگ زردآلو: نصف پیمانه

·آلوزرد: نصف پیمانه

·آلوبخارا: نصف پیمانه

·آلو سیاه: نصف پیمانه

·زغال‌اخته: یک پیمانه

·آلبالو: 1 پیمانه

·لواشک ترش: 100 گرم

·نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم

 

قورما شورباسی؛ آبگوشت تبریزی

 

قورما شورباسی یکی از آبگوشت‌های سنتی شهر تبریز بوده که به علت گوشت قورمه‌ای که در این غذا وجود دارد، به این نام شناخته می‌شود. این غذا فواید بسیار زیادی برای سلامتی انسان دارد. قورما شورباسی بیشتر در روستای دیزج امیرمدار تبریز پخته می‌شود. برای تهیه این آبگوشت لذیذ به موادی که در ادامه گفته می‌شود، نیاز دارید.

·گوشت قورما: به تعداد نفرات

·لپه: یک پیمانه

·سیب‌زمینی: 2 عدد

·سبزی محلی کالش: 200 گرم

·تخم‌مرغ: 2 عدد

·رب: 1 قاشق غذاخوری

·نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

 

سوتی پلو؛ پلویی با طعم شیر
غذاهای سنتی تبریز

سوتی پلوی تبریز به نام شیر پلو نیز شناخته می‌شود. این غذا علاوه بر تبریز در اردبیل نیز پخته‌شده و طرفداران بسیار زیادی دارد. سوتی پلو شاید برای مسافرین شهر تبریز، مزه جدیدی از یک پلو باشد. مردم تبریز معمولا سوتی پلو را در شب‌های چهارشنبه‌سوری با ماهی‌دودی میل می‌کنند. در این غذا برای پخت برنج به‌جای آب از شیر استفاده می‌شود. مواد اولیه این غذا را در ادامه برای شما بیان خواهیم کرد.

·برنج: 4 پیمانه

·شیر: 4 پیمانه

·گلاب: 1 قاشق غذاخوری

·زعفران: 1 قاشق غذاخوری

·کشمش: نصف پیمانه

·نمک و زردچوبه: به میزان لازم

 

کلام آخر

اگر به دنبال شهری برای سفر نوروزی خود می‌گردید، به شما توصیه می‌کنیم حتما به شهر تبریز بروید. در این شهر مکان‌ها و جاذبه‌های گردشگری زیادی برای دیدن وجود دارد. همچنین غذاهای محلی مختلفی که در این شهر پخته و آماده می‌شود، قطعا تا مدتی مزه آن‌ها را فراموش نخواهید کرد. در این مقاله شما را با غذاهای محلی و سنتی شهر تبریز آشنا کردیم، امیدواریم با خواندن آن اطلاعات کافی را کسب کرده باشید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب