آبگرم رینه لاریجان، چشمه معجزه آسای دماوند

0

فکرش را بکنید در همین مازندران خودمان، یک چشمه آبگرم هیجان انگیز وجود دارد که می‌توانید در آن تمام دردهای عضلانی و مفصلی خود را به فراموشی بسپارید. منظورمان چشمه آبگرم رینه لاریجان است که به خاطر خواص درمانی متعددش تقریبا در تمام روزهای سال شلوغ و پرطرفدار است.

اما واقعا چشمه آبگرم لاریجان می‌تواند تا جایی معجزه آسا باشد که هر درد مزمن و همیشگی را درمان کند؟ اصلا چرا این چشمه تا این حد محبوب است و مسافران برای سر زدن به آن سر و دست می‌شکنند؟ اجازه دهید تا در ادامه به این سوالات پاسخ دهیم و به اختصار به معرفی این جاذبه گردشگری مازندران بپردازیم.

آبگرم رینه لاریجان کجاست؟

رینه لاریجان
چشمه آبگرم رینه در حوالی شهر لاریجان و در روستایی به همین نام قرار دارد.

آبگرم رینه، یک چشمه همیشه در حال جوشش است که در روستای رینه، روستایی از توابع لاریجان قرار دارد. نمی‌دانیم تا چه حد روستای رینه را می‌شناسید، اما اگر اطلاعات شما در این زمینه چندان کامل نیست، بهتر است که بدانید رینه نزدیک‌ترین روستا به قله دماوند بوده و در ۹۰ کیلومتری شهرستان آمل واقع شده است. نزدیکی روستای رینه به قله دماوند تا حدی است که بسیاری از کوهنوردان برای صعود به این قله از مسیر این روستا استفاده می‌کنند.

اغلب مسافران و گردشگران، رینه را بیشتر از هر چیز با چشمه‌های آب گرم و طبیعت سرسبزش می‌شناسند. محبوبیت چشمه‌های آب گرم رینه باعث شده است تا اقتصاد مردم روستا تحت تاثیر این عامل قرار گرفته و بخش زیادی از اهالی خونگرم اینجا را به خدمات گردشگری مسافران مشغول کند.

جهت مشاهده، رزرو و اجاره ویلا و سوئیت در رینه کلیک نمایید

همه چیز درباره چشمه آبگرم رینه لاریجان

آبگرم رینه لاریجان
چشمه رینه در اغلب روزهای سال، دمایی بین ۶۵ تا ۷۰ درجه سانتیگراد دارد.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که اصلا این چشمه‌های آب گرم رینه از کجا سرچشمه می‌گیرند و چطور در اغلب روزهای سال دمای نسبتا بالایی دارند. بگذارید تا به ساده‌ترین شکل ممکن به شما همه چیز را توضیه دهیم.

درست است که جریان آتشفشان قله دماوند سالها پیش روبه خاموشی رفته است، اما هنوز در دل این قله گرمای شدیدی از آتشی نیمه جان وجود دارد. گرمایی که باعث شده است تا چشمه‌هایی که از دل صخره‌ها و سنگ‌های نزدیک به قله جاری می‌شوند، دمای بالایی داشته باشند.

چشمه رینه هم نمونه‌ای از صدها چشمه آبگرم نزدیک به قله دماوند است که در اغلب روزهای سال، دمایی بین ۶۵ تا ۷۰ درجه سانتیگراد دارد. وجود املاح معدنی و ترکیبات طبیعی در آبِ این چشمه باعث شده است که از دوران قاجار تا امروز، اهالی این منطقه و سایر گردشگران برای آبتنی و درمان دردهای خود به این پدیده طبیعی مراجعه کنند.

بخوانید از:‌ دیدنی های دماوند را بهتر بشناسید 

تاریخچه آبگرم رینه لاریجان

چشمه آبگرم رینه در زمان قاجار
چشمه آبگرم رینه در زمان قاجار به شهرت رسید و حمام‌های متعددی در روستا برای مسافران ساخته شد.

بسیاری از مورخان قدمت قدمت آبگرم رینه لاریجان را به دوران باستان نسبت می‌دهند. آنطور که از شواهد و مدارک تاریخی پیداست، مردم قدیم در گذشته باین چشمه را با نام «آبگرم اَمل» معرفی کرده و می‌شناختند.

گرچه چشمه آبگرم رینه در زمان قاجار به شهرت و محبوبیت بالایی رسید، اما ساخت تاسیسات رفاهی در اطراف آبگرم در دوره «پهلوی اول» از جمله دلایلی بود که مسافران و گردشگران بسیاری را از سراسر ایران به این منطقه جذب کرد. پس از انقلاب، مالکیت آبگرم رینه لاریجان به سازمان تامین اجتماعی درآمد و از آن زمان تا امروز امکانات بیشتری در این حوالی به احداث رسید.

بخوانید از: چرا شب را در آبگرم رینه لاریجان نمانیم؟

خواص درمانی آبگرم رینه لاریجان

آبگرم رینه لاریجان
استراحت در چشمه آبگرم رینه می‌تواند در کاهش فشار خون و بهبود دردهای مفصلی و عضلانی موثر باشد.

بگذارید تا یک راست سر اصل مطلب برویم و به شما بگوییم که چشمه آبگرم رینه لاریجان دقیقا چه خواص درمانی دارد. پیش از هر چیز بهتر است بدانید نه تنها چشمه آبگرم رینه، بلکه اغلب چشمه‌های آبگرم دنیا سرشار از مواد معدنی و یون‌های گوگرد، لیتیم و کلسیم هستند.

این ترکیبات معدنی می‌توانند به تسکین استرس، از بین رفتن خستگی و حتی سم زدایی پوست کمک کنند. تقویت گردش خون، تقویت خواب، تسکین درد و درمان مشکلات پوستی از دیگر مزایای چشمه‌های آبگرم است. از آنجا که در آب چشمه رینه هم مقادیر فراوانی از کلسیم و گوگرد وجود دارد، استفاده از این آب می‌تواند در کاهش فشار خون و بهبود دردهای مفصلی و عضلانی موثر باشد. برخی دیگر از مزایای درمانی چشمه آبگرم رینه به شرح زیر هستند:

  • بهبود دردهای ناشی از دیسک کمر و گردن
  • تسکین دردهای سیاتیک و آرتروز
  • کمک به درمان روماتیسم و سایر دردهای استخوانی
  • کمک به درمان بیماری‌های کلیوی، کبدی و گوارشی
  • اثر ضد قارچ و ضد میکروبی

بخوانید از:‌ راهنمای کامل سفر به روستای رینه، روستای سبز دماوند

امکانات رفاهی آبگرم رینه لاریجان

آبگرم رینه لاریجان
در حوالی چشمه آبگرم رینه حوضچه‌ها و استخرهای متعددی ساخته شده است.

خوشبختانه در حوالی چشمه آبگرم لاریجان، امکانات رفاهی متعددی برای گردشگران وجود دارد. در حوالی این چشمه آبگرم، حوضچه‌ها و استخرهای متعددی ساخته شده است که جریان آبگرم به وسیله لوله کشی به آنها انتقال میابد. علاوه بر این در محوطه اطراف چشمه امکانات دیگری مانند رختکن و دوش، سرویس بهداشتی، بوفه و رستوران، مسجد و یک فروشگاه جمع و جور تعبیه شده است تا مسافران بتوانند با خیال راحت نسبت به هر چه نیاز دارند، اقدام کنند.

برای اجاره ویلا و سوئیت در آمل کلیک کنید

حمام آبگرم رینه

حمام آبگرم رینه
در حوالی آبگرم رینه، حوضچه‌ها و استخرهای عمومی ساخته شده است که آب آنها با لوله کشی از آب چشمه تامین می‌شود.

همانطور که گفتیم در حوالی آبگرم رینه، حوضچه‌ها و استخرهای عمومی متعددی ساخته شده است که آب آنها به کمک لوله کشی از آب چشمه تامین می‌شود. در نتیجه اگر ظرفیت چشمه پر بود و نتواستید از آبتنی در آن لذت ببرید، می‌توانید از این استخرها و حوضچه‌ها استفاده کنید.

علاوه بر این بخشی از آبِ گرم چشمه رینه به خانه‌ها و سوئیت‌های روستا منتقل شده است. بنابراین مسافران می‌توانند بدون مراجعه به چشمه اصلی و تنها با اجاره سوئیت‌های مشخص آب گرم در رینه، در محل اقامت خود از آن استفاده کنند.

بهترین رستوران‌های نزدیک به رینه و آبگرم لاریجان کجا هستند؟

رستوران سالاری
رستوران سالاری و رستوران روگلی از جمله معروف‌ترین رستوران‌های نزدیک به رینه هستند.

یکی از خوبی‌های روستای رینه این است که در حوالی‌اش رستوران‌های مختلفی وجود دارد. رستوران سالاری و رستوران روگلی از جمله معروف‌ترین رستوران‌های نزدیک به رینه هستند که در آنها غذاهای ایرانی و انواع خوراک محلی با کیفیت بالا طبخ می‌شود.

علاوه بر این می‌توانید در حوالی پلور و جاده هراز، به رستوران‌های قزل آلا و کردیچال مراجعه کنید و از کباب‌های خوشمزه‌ای که در آنها سرو می‌شود نهایت لذت را ببرید.

بخوانید از: جاهای دیدنی مازندران

اقامت در آبگرم رینه لاریجان

آبگرم رینه لاریجان
در حوالی آبگرم رینه لاریجان انواع خانه‌های بومگردی، ویلا، سوئیت و کلبه‌های کوچک محلی برای اقامت مسافران وجود دارد.

خوشبختانه در حوالی آبگرم رینه لاریجان انواع خانه‌های بومگردی، ویلا، سوئیت، هتل و کلبه‌های کوچک محلی برای اقامت مسافران وجود دارد. شما همچنین می‌توانید در بخشی از طبیعت اینجا چادر زده و کم زدن در طبیعت اطراف قله دماوند روستای رینه را تجربه کنید. فراموش نکنید که برای پیدا کردن هرگونه گزینه اقامتی می‌توانید از گزینه‌های مختلف سایت شب نیز استفاده نمایید.

وسایل و لوازم ضروری برای سفر به رینه و آبگرم لاریجان چیست؟

درست است که در روستای رینه امکانات مختلفی برای گردشگران تعبیه شده است، اما بهتر است که در سفر به این خطه مازندران وسایل زیر را به همراه داشته باشید:

  • کوله پشتی
  • کفش پیاده‌روی
  • عینک آفتابی و کلاه برای روزهای گرم
  • لباس گرم برای فصل‌های سرد
  • زنجیر چرخ در فصل زمستان
  • دارو و کارت شناسایی
  • بطری آب و خوراکی
  • وسایل کمپینگ
  • دوربین عکاسی برای ثبت تصاویر جذاب و به یاد ماندنی

برای اجاره ی ویلا در اطراف تهران کلیک کنید

چشمه‌های آبگرم دیگر لاریجان

استخر آبگرم دیگر لاریجان
آب چشمه استراباکو به دو استخر بزرگ زنانه و مردانه منتهی می‌شود.

در دامنه‌های البرز و در نزدیکی چشمه آبگرم لاریجان، چشمه‌های آبگرم دیگری هم از زمین جوشیده‌اند که گرچه به اندازه رینه شهرت ندارند، اما همچنان سرشار از خواص درمانی هستند. یکی از این چشمه‌ها چشمه آبگرم استراباکو (قلابن) است که در حوالی روستای بایجان قرار دارد. آب این چشمه به دو استخر بزرگ زنانه و مردانه منتهی شده و در نهایت برای آبتنی و مصارف درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بخوانید از:‌ دریاچه‌های تار و هویر، نگینی در دل دماوند 

دیدنی‌های اطراف آبگرم لاریجان

حالا که تا چشمه آبگرم رینه لاریجان آمده‌اید، حیف است که سری به دیدنی‌های نزدیک به آن نزنید. در ادامه برخی از بهترین جاذبه‌های گردشگری در حوالی چشمه آبگرم رینه را به شما معرفی می‌کنیم:

امامزاده محمد طاهر

امامزاده محمد طاهر
ساختمان امام زاده محمد طاهر قدیمی ترین بنای لاریجان است.

امامزاده محمد طاهر علاوه بر بعد زیارتی‌اش، یک جاذبه تاریخی هیجان انگیز است. مورخان بنای این امام زاده را قدیمی‌ترین بنای تاریخی لاریجان معرفی کرده و قدمت آن را به قرن ششم هجری نسبت می‌دهند. مردم روستا هم به این امام‌زاده ارادت ویژه‌ای دارند و اغلب مراسم مذهبی و سنتی خود را در آن برگزار می‌کنند.

امام زاده محمد طاهر در فاصله ۵۵۰ متری روستای رینه واقع شده و با گنبدی طلایی شکل و مدور به چشم می‌آید.

بخوانید از:‌ سد نمرود بهشت دست نیافتی درنزدیکی تهران و فیروزکوه 

دخمه‌های کافر کلی

دخمه‌های کافر کلی
دخمه‌های کافرکلی محلی برای پنهان شدن مردم محلی در زمان حمله اعراب بوده‌اند.

اجازه دهید تا شما را با یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های دیدنی روستای رینه آشنا کنیم! منظورمان غارها یا دخمه‌های سنگی کافرکلی هستند که به صورت گودال‌هایی کنده شده، در میان صخره‌های مرتفع دیده می‌شوند. تعداد این دخمه‌های عجیب و خاص به حدود ۲۵۰ گودال می‌رسد.

مورخان اعتقاد دارند که این دخمه‌ها محلی برای پنهان شدن مردم محلی در زمان حمله اعراب بوده‌اند. دخمه‌های کافر کلی در مسیر لاریجان به فیلبند و در مسیر بین روستای «اسک» تا آبادی «پنجاب» واقع شده‌اند.

آبشار آب مراد لاسم

آبشار آب مراد لاسم
آبشار لاسم از ۱۳ آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده و از قله کوه به پایین دست جاری می‌شود.

برای تمام دوستداران آبشارهای صخره‌ای و کوهستانی، آبشار آب مراد لاسم یک فرصت جذاب برای بازدید و گردشگری است. آبشاری که خود از ۱۳ آبشار کوچک و بزرگ دیگر تشکیل شده و از قله کوه به پایین دست جاری می‌شود. بد نیست که بدانید در روزگاران قدیم، اشرافیان و ثروتمندان قاجار از طبیعت اطراف این آبشار برای استراحت و پیک نیک شاهانه خود استفاده می‌کردند. آبشار آب مراد لاسم از جمله دیدنی‌ترین آبشارهای مازندران است که در فصل بهار و تابستان با انبوهی از گردشگران به چشم می‌آید.

آبشار لاسم در حوالی لاریجان و در نزدیکی روستایی به همین نام واقع شده است.

بخوانید از:‌ تنگه واشی یا ساواشی کجاست؟ پناهگاهی برای فرار از تابستان 

سوغات رینه چیست؟

عسل آویشن رینه
عسل آویشن یکی از بهترین سوغات روستای رینه لاریجان است.

بخشی از سوغات روستای رینه شامل خوراکی‌های هیجان انگیزی مثل گردو، مرکبات، سبزیجات محلی و حتی گیاهان دارویی می‌شوند. البته به جز محصولات کشاورزی، قسمت دیگری از سوغات رینه را غذاهای محلی و صنایع دستی روستا تشکیل می‌دهند. مثلا یکی از معروف‌ترین سوغات رینه، نان محلی روستا است که به همراه عسل آویشن، به عنوان یک وعده خوشمزه و هیجان انگیز برای صبحانه سرو می‌شود.

حصیربافی، منبت کاری روی چوب، گلیم بافی و نمد مالی از جمله صنایع دستی محبوب روستا هستند که در مغازه‌های محلی روستا به فروش می‌رسند.

بهترین زمان سفر به آبگرم لاریجان

آبگرم لاریجان در زمستان
بهترین زمان برای لذت در آبتنی چشمه آبگرم رینه، فصل‌های بهار و تابستان است.

یکی از لذت‌های بزرگِ روزهای سرد و یخبندان زمستان، آبتنی در چشمه‌های آبگرم است. به همین دلیل اگر می‌خواهید از چشمه آبگرم رینه لاریجان نهایت لذت را ببرید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که همین پاییز و زمستان برای بستن چمدان و سفر آماده شوید.

درست است که رینه و طبیعت اطراف چشمه در بهار و تابستان تماشایی و دیدنی است، اما بهترین زمان سفر برای سر زدن به این جاذبه طبیعی پاییز و زمستان است.

آبگرم رینه لاریجان کجاست؟

از آبگرم رینه تا شهر لاریجان حدود ۱۰ دقیقه راه است و آبگرم تا چشمه هم ۵ کیلومتر فاصله دارد. آدرس دقیق این جاذبه دیدنی به شرح زیر است:

مازندران، جاده هراز، شهرستان لاریجان، روستای رینه، آبگرم رینه لاریجان.

بهترین مسیر دسترسی به آبگرم رینه لاریجان

رینه تا تهران ۱۰۸ کیلومتر مسافت دارد و دسترسی به آن از پایتخت حدود ۲ ساعت طول می‌کشد. اگر از تهران عازم روستای رینه هستید، باید در جاده هراز وارد شده و سپس به سمت آمل حرکت کنید. از روستاهای پلور و آب‌اسک بگذرید و در کیلومتر ۷۹ جاده هراز، خروجی رینه را پیش بگیرید.

نکات مهم در سفر به آبگرم رینه لاریجان

آبگرم رینه لاریجان
قرار گرفتن طولانی مدت در آب چشمه‌ ممکن است برای سلامتی مضر باشد بنابراین به اندازه توصیه شده آبتنی کنید.
  • اگر برای استفاده از چشمه آب گرم رینه به مکان‌های عمومی رفته‌اید، باید برای استفاده از حمام یا استخرها باید مبلغی را به عنوان ورودی بپردازید. هزینه‌ای که به ازای هر ساعت حضور در آب محاسبه می‌شود.
  • در استخرهای آبگرم رینه لاریجان با احتیاط شنا کنید و از شیرجه زدن در آب خودداری کنید.
  • در استخرهای آبگرم از لوازم آرایشی، عطر یا اسپری استفاده نکنید و لباس‌های مورد نظرتان را برای رفتن در آب همراه خود داشته باشید.
  • در روزهای تعطیل و آخر هفته، آبگرم رینه لاریجان شلوغ‌تر است و ممکن است لازم باشد برای ورود به محوطه منتظر بمانید.
  • برای اطمینان از گوگردی بودن آب خانه و اقامتگاه، با صاحب‌خانه هماهنگ کنید و مطمئن شوید آب حمام از چشمه گرفته می‌شود.
  • برای اینکه بفهمید از آب گوگردی استفاده می‌کنید یا نه دو راه وجود دارد. اول بوی آب است که بوی گوگرد می‌دهد و دوم اینکه گوگرد باید ته استخر یا حوضچه ته‌نشین شده باشد. این نشان‌دهنده وجود املاح معدنی فراوان در آب است
  • اگر با کودکان سفر می‌کنید، همیشه مراقب آنها باشید و آنها را از استخرها و حوضچه‌های آب دور نگه دارید.
  • قرار گرفتن طولانی مدت در آب چشمه‌ ممکن است برای سلامتی مضر باشد. به همین دلیل به اندازه توصیه شده آبتنی کنید.

کلام آخر، آبتنی خنک پاییزی در چشمه آبگرم رینه لاریجان

روستای رینه
می‌توانید برای رزرو اقامتگاه و خانه در روستای رینه از سایت شب کمک بگیرید.

آبگرم رینه لاریجان یک پدیده شگفت انگیز طبیعی است که نظیرش در کمتر جایی از ایران و حتی دنیا پیدا می‌شود. از آنجا که دسترسی به این چشمه شگفت انگیز تنها با چند ساعت رانندگی امکان پذیر است، به شما توصیه می‌کنیم که همین پاییز را برای سفر به لاریجان و سر زدن به آبگرم رینه انتخاب کنید. فراموش نکنید که می‌توانید برای رزرو هرگونه اقامتگاه، خانه و سوئیت، از سایت شب نیز کمک بگیرید.

سوالات متداول

آبگرم رینه کجاست؟

آبگرم رینه در استان مازندران، جاده هراز، شهرستان لاریجان و در روستای رینه قرار دارد.

چشمه آبگرم رینه چه خواص و ویژگی هایی دارد؟

بهبود مشکلات پوستی، تسکین دردهای عضلانی و استخوانی و کمک به تقویت خواب از جمله مزایای چشمه آبگرم رینه به شمار می‌روند.

بهترین زمان سفر به رینه کی است؟

برای لذت بردن از گرمای چشمه رینه بهتر است که سفر خود را در پاییز و و زمستان انجام دهید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*