روستای پالنگان کجاست؟ پلکان بهشتی کردستان

0

شمال یکی از زیباترین مناطق کشورمان است و عجیب نیست که هر ساله گردشگران زیادی به آن سفر می‌کنند و در صدر فهرست محبوب‌ترین مقاصد گردشگری قرار دارد. البته این مطلب در مورد شمال کشور نیست و در آن قصد داریم روستای پالنگان را به شما معرفی کنیم، روستایی زیبا در مرز استان کردستان و کرمانشاه که زیبایی‌های آن دست‌کمی از شمال ندارد و پیشنهاد می‌کنیم که یک‌بار هم که شده به جای شمال، سری به این روستا و کردستان زیبا بزنید.

پالنگان مثل بسیاری از روستاهای کردستان، به‌صورت پلکانی ساخته شده و به غیر از معماری جذاب، طبیعت چشم نوازی دارد که باعث شده نام آن را «بهشت گمشده کردستان» بگذارند. علاوه بر این، مردم خونگرمی دارد که هنوز به رسومات خود پایبندند و بسیاری از گردشگران به شوق دیدن آیین‌های محلی به این روستا سفر می‌کنند.

در ادامه این مطلب به شما می‌گوییم که چرا باید به این روستا سفر کنید و شما را با جاهای دیدنی، مسیر دسترسی و بهترین زمان سفر به آن آشنا می‌کنیم.

برای اجاره ویلا و سوئیت در سنندج کلیک کنید

روستای پالنگان کجاست؟

روستای پالنگان کجاست
این روستا در دامنه یکی از مشهورترین کوه‌های کردستان یعنی کوه شاهو واقع شده است.

اگر موقعیت جغرافیایی روستا را بخواهید، باید بگوییم که روستای پالنگان از توابع دهستان ژاورود و دهستان کامیاران است. این روستا در دامنه یکی از مشهورترین کوه‌های کردستان یعنی کوه شاهو واقع شده و این کوه بین پالنگان و استان کرمانشاه قرار گرفته است. رود تنگی ور منبع حیات این روستا محسوب می‌شود و آن را تقریباً به 2 نیم تقسیم کرده است.

به غیر از تنگی ور، پرآب‌ترین رودخانه کردستان یعنی رود شاهو هم از نزدیکی این روستا می‌گذرد. فهرست جاذبه‌های طبیعی اطراف این روستا طولانی‌تر از این حرف‌ها است و شامل چشمه‌ها، آبشارها و دشت‌ها هم می‌شود.

پالنگان فقط یکی از جاذبه‌های زیبای کردستان است و اگر می‌خواهید با سایر زیبایی‌های کردستان آشنا شوید، مقاله راهنمای سفر به سنندج را بخوانید.

مسیر دسترسی به پالنگان

بهترین مسیر دسترسی به روستای پالنگان
برای دسترسی به روستای پالنگان 2 مسیر وجود دارد که یکی از آن‌ها از سنندج و دیگری از کرمانشاه می‌گذرد.

اگر مبدأ سفر را تهران و وسیله سفر را خودروی شخصی در نظر بگیریم، برای دسترسی به روستای پالنگان 2 مسیر وجود دارد که یکی از آن‌ها از سنندج و دیگری از کرمانشاه می‌گذرد. این 2 مسیر از همدان از یکدیگر جدا می‌شوند و در این شهر باید بین دیدن زیبایی‌های کرمانشاه یا سنندج یکی را انتخاب کنید. تفاوت زمانی این مسیرها هم چندان زیاد نیست و به‌زحمت به نیم ساعت می‌رسد.

برای دسترسی از طریق کرمانشاه، باید از همدان وارد خروجی اسدآباد و دهگلان شوید و بعد از رد کردن کنگاور، صحنه و بیستون به کرمانشاه می‌رسید. بعد از آن هم باید وارد شمال شهر کرمانشاه شوید و از آنجا خودتان را به کامیاران و سپس پالنگان برسانید. برای دسترسی از طریق سنندج هم باید در همدان مسیر قروه را در پیش بگیرید. بعد باید دهگلان را رد کنید تا به سنندج برسید. پس از رسیدن به سنندج، مسیر جنوب را در پیش بگیرید تا به کامیاران برسید. جاده پالنگان، از خیابان بهشتی کامیاران شروع می‌شود.

البته می‌توانید با اتوبوس، قطار و هواپیما هم خودتان را به سنندج برسانید. از آنجا باید با اتوبوس به کامیاران بروید و از کامیاران هم خودتان را با مینی‌بوس به پالنگان برسانید.

بخوانید از: همه چیز در مورد سنندج 

فاصله پالنگان تا کرمانشاه

فاصله پالنگان تا کرمانشاه 110 کیلومتر است که پیمودن آن با خودروی شخصی حدود 2 ساعت طول می‌کشد. اگر از تهران یا شهرهای مرکزی عازم پالنگان هستید، منطقی است که در کرمانشاه استراحت کنید و بعد مسیرتان را ادامه بدهید.

فاصله پالنگان تا اورامانات

پالنگان در ابتدای منطقه تاریخی و زیبای اورامانات قرار دارد و فاصله آن تا روستای اورامان تخت هم حدود 110 کیلومتر است. به دلیل کوهستانی بودن این مسیر، پیمودن آن حدود 2 ساعت و نیم طول می‌کشد؛ اما به دیدن زیبایی‌های مسیر و روستای زیبای اورامان تخت می‌ارزد.

فاصله پالنگان تا سنندج

فاصله پالنگان تا سنندج حدود 120 کیلومتر است که با خودروی شخصی حدود 2 ساعت طول می‌کشد. این مسیر شانس دیدن زیبایی‌هایی مثل دریاچه سد گاوشان را در اختیارتان می‌گذارد.

بخوانید از: درباره غنای فرهنگ، هنر و موسیقی کردی بخوانید! 

آب‌وهوای روستای پالنگان

این روستا در دل کوه‌های شاهو و ارتفاع بالا از سطح دریا قرار دارد و به همین دلیل آب‌وهوای آن سرد و کوهستانی است. پاییز و زمستان این روستا سرد و خشک است و گاهی اوقات با برف و باران سنگین هم همراه می‌شود. در عوض بهار و تابستان آن معتدل و خنک است.

بهترین زمان بازدید از روستای پالنگان

بهترین زمان سفر به روستای پالنگان
از فروردین تا انتهای تابستان، بهترین زمان سفر به روستای پالنگان است.

بهترین زمان بازدید از پالنگان از نوروز تا اواخر تابستان است. جشن نوروزی این روستا دیدنی است و طی آن جوانان روستا با در دست داشتن مشعل به ارتفاعات بالادست می‌روند و دیگران هم لباس‌های شاد و رنگی می‌پوشند و در کوچه‌ها و حیاط خانه‌ها دف می‌زنند. اگر می‌خواهید این جشن نوروزی را از نزدیک ببینید، باید از مدت‌ها قبل اقامتگاه خود در پالنگان را رزرو کنید.

اگر می‌خواهید اوج زیبایی طبیعت این روستا را ببینید، برنامه سفرتان را برای ماه‌های اردیبهشت و خرداد تنظیم کنید.

بخوانید از: اورامان، روستایی از جنس آفتاب 

تاریخچه و دلیل نام‌گذاری روستای پالنگان

قدمت روستای پالنگان به دوران قبل از اسلام می‌رسد و در دوره‌های تاریخی مختلف اهمیت فراوانی داشته است. نقطه عطف تاریخ پالنگان، به دوران حکومت اردلان بر می‌گردد که یکی از حکومت‌های ایلاتی کردستان بود که هم‌زمان با صفویان و قاجار، بر کردستان حکومت می‌کردند. پالنگان در 400 سال از حکومت اردلان مرکز آن بود و از قلعه پالنگان که در جنوب این روستا قرار دارد، برای دفاع از قلمرو خود استفاده می‌کردند.

فلسفه نام‌گذاری این روستا 2 تئوری قدرتمند دارد. در تئوری اول، نام روستا از پلنگ گرفته شده است؛ چون در قدیم پلنگ‌ها در این ناحیه زندگی می‌کرده اند. در تئوری دوم، به ریشه کردی کلمه «پال» توجه شده که به معنای تکیه گاه است و طرفداران این تئوری می‌گویند که به دلیل معماری پلکانی روستا، این نام را روی آن گذاشته‌اند.

معماری روستای پالنگان

معماری روستای پالنگان
خانه‌های این روستا به‌صورت خشکه‌چینی ساخته شده‌اند.

این روستا در 2 سمت دره تنگی ور و در مجاورت رودی با همین نام قرار دارد و مثل اورامان تخت و دیگر روستاهای کوهستانی کردستان، به‌صورت پلکانی ساخته شده است. این سبک معماری باعث شده که حیاط خانه‌های بالایی، پشت بام خانه‌های پایینی باشد.

خانه‌های این روستا به‌صورت خشکه‌چینی ساخته شده‌اند؛ یعنی برای ساخت آن‌ها سنگ، چوب و گل را بدون ملاط روی هم قرار داده‌اند و نمای آن‌ها را با گل تزیین کرده‌اند. کوچه‌های این روستا باریک و طولانی است؛ اما قدم زدن در آن‌ها شما را با سبک زندگی، پوشش و گویش زیبای مردمان خونگرم روستا آشنا می‌کند.

بخوانید از: راهنمای سفر به اورامان تخت؛ بهشت کردستان کجاست؟ 

جاهای دیدنی پالنگان

شاید با ورود به دره تنگی ور و دیدن خانه‌های پلکانی پالنگان به این نتیجه برسید که تمام زیبایی‌های آن پیش چشمانتان قرار گرفته است؛ اما این روستا چیزهای بیشتری برای عرضه دارد که در گوشه‌وکنار و اطراف آن نهفته است. در ادامه به جاذبه‌های زیبای روستای پالنگان اشاره می‌کنیم:

چشمه‌های پالنگان

چشمه‌های پالنگان
آب این چشمه‌ها در نهایت یکی می‌شود و به رودخانه سیروان و تنگی ور می‌ریزد.

در فاصله یک‌کیلومتری از جنوب شرقی روستا، چند چشمه زیبا و پر آب با نام‌های خاتون، سید علاءالدین، شیته و … وجود دارد و به گفته مردم روستا، 8 چشمه از مجموعه 20 چشمه پالنگان همیشه جوشان و خروشان هستند. آب این چشمه‌ها زلال و گوارا است و در برخی از آن‌ها ترکیباتی مثل آهن و گوگرد وجود دارد که برای درمان بیماری‌های پوستی و مفاصل مفید است.

آب این چشمه‌ها در نهایت یکی می‌شود و به رودخانه سیروان و تنگی ور می‌ریزد.

بخوانید از: غذاهای محلی کردستان، به خوشمزگی زبان شیرین کردی

قلعه پالنگان

قلعه تاریخی روستای پالنگان
در نزدیکی این قلعه، کتیبه تنگی ور قرار دارد که قدمت آن به دوران حکومت آشوریان می‌رسد.

قلعه پالنگان در مسیر چشمه‌های آب یا همان باغ شیخ عمر قرار دارد. برخی معتقدند که قدمت آن به قرن‌های 7 و 8 هجری قمری می‌رسد و برخی هم به دلیل سبک معماری خاصش، تاریخ ساخت آن را به دوران پیش از اسلام نسبت می‌دهند. این قلعه روزگاری محل سکونت امرای کلهر و اردلان (هر دو از حکومت‌های محلی کردستان) بوده است.

در نزدیکی این قلعه، کتیبه تنگی ور قرار دارد که قدمت آن به دوران حکومت آشوریان می‌رسد.

آبشارهای پالنگان

آبشارهای پالنگان
آبشار پالنگان در جنوب غربی روستا واقع شده و فاصله زیادی با آن ندارد.

بدیهی است در منطقه‌ای کوهستانی که چشمه‌های متعددی دارد، آبشارهای متعدد و زیبایی هم وجود داشته باشد. در اطراف پالنگان چندین آبشار بزرگ و کوچک قرار دارد که بزرگ‌ترین آن‌ها، آبشار پالنگان است. این آبشار در جنوب غربی روستا واقع شده و فاصله زیادی با آن ندارد. این آبشار هم در باغ شیخ عمر قرار دارد و با رفتن به این باغ، می‌توانید تعداد زیادی از جاذبه‌های طبیعی پالنگان را ببینید.

برای اجاره ویلا و سوئیت در کردستان کلیک کنید

قبرستان پالنگان

قبرستان پالنگان در جنوب این روستا قرار دارد و در آن سنگ قبرهایی با خط کوفی دیده می‌شود که هر کدام اثری تاریخی محسوب می‌شوند. تعدادی از سنگ‌های این قبرستان، به‌صورت ایستاده نصب شده‌اند.

رودخانه‌های پالنگان

رودخانه‌های پالنگان
رودخانه تنگی ور، روستا را به 2 نیم تقسیم کرده است.

رودخانه سیروان در شمال روستای پالنگان جاری است و رودخانه تنگی ور هم همان‌طور که گفتیم، از میان روستا می‌گذرد. این رودخانه‌های پرآب و همیشه جاری محل زندگی ماهیان و پرندگان زیبا است و طبیعت زیبای اطراف آن‌ها برای داشتن یک پیک‌نیک ایده‌آل، حرف ندارد. اگر اهل ماهیگیری هستید، می‌توانید به شمال روستا بروید و در کنار رودخانه سیروان این تفریح را تجربه کنید.

پل‌های تاریخی رودخانه تنگی ور

پل‌های رودخانه تنگی ور پالنگان
قدمت این پل‌ها به قرن‌ها قبل می‌رسد.

چندین پل سنگی و چوبی روی رودخانه تنگی ور احداث شده که 2 بخش اصلی روستا را به یکدیگر پیوند می‌دهد. قدمت این پل‌ها به قرن‌ها قبل می‌رسد و اگر روی آن‌ها بایستید، چشم اندازی زیبا به روستا و طبیعت اطراف آن خواهید داشت. البته باید به این چشم انداز صدای پرندگان و رودخانه خروشان را هم اضافه کنید.

مجتمع شیلات پرورش ماهی

شیلات پالنگان
با رفتن به این مجتمع شانس خوردن ماهی‌های تازه و خوشمزه را خواهید داشت.

مجتمع شیلات پالنگان در شمال شرقی آن قرار دارد و پرورش ماهی در این مجتمع به‌صورت سنتی و در حوضچه‌های سنگی کوچک انجام می‌شود. با رفتن به این مجتمع شانس خوردن ماهی‌های تازه و خوشمزه را خواهید داشت. مجتمع شیلات پالنگان، بزرگ‌ترین مرکز پرورش ماهیان سردابی کردستان است.

آداب‌ورسوم مردم پالنگان

آداب و رسوم مردم پالنگان
جشن هزار دف، از زیباترین رسوم مردم پالنگان است.

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، جشن آغاز نوروز یکی از زیباترین آیین‌های سنتی پالنگان است. به جز این جشن، با سفر به پالنگان در زمان مناسب می‌توانید شاهد آیین‌های زیر هم باشید:

  • جشن سنتی کوچ بهاروی کوچروان با اجرای موسیقی زنده و زیبای گریان، چپله و سیاهچمانه
  • بازی‌های اسب‌سواری، گرز بازی، بار باران، کوشه کوشه و چاک چاک
  • رقص هل پرکی که در عروسی‌ها، جشن نوروز و … انجام می‌شود
  • جشن هزار دف در عید فطر و نوروز که طی آن هزار نفر هم‌زمان به دف نوازی می‌پردازند

تفریحات روستای پالنگان

تفریحات روستای پالنگان
در سفر به این روستا احتمالاً دوربین یا گوشی هوشمند همیشه دستتان خواهد بود و مدام عکس می‌گیرید.

مهم‌ترین تفریح روستای زیبای پالنگان، قدم زدن در کوچه‌های آن و لذت بردن از صدای رودخانه و طبیعت زیبای آن است. در سفر به این روستا احتمالاً دوربین یا گوشی هوشمند همیشه دستتان خواهد بود و مدام عکس می‌گیرید.

یکی از تفریحات خاص پالنگان، رفتینگ سیروان است که در شمال روستا می‌توانید این تفریح را تجربه کنید. در این تفریح باید چندنفری سوار یک قایق بادی شوید و در رودخانه قایق‌رانی کنید. پیش از سوار شدن، آموزش‌ها و تجهیزات ضروری به شما داده می‌شود.

امکانات رفاهی روستای پالنگان

ازآنجایی‌که روستای پالنگان یکی از جاذبه‌های نسبتاً قدیمی کردستان است، در آن امکانات رفاهی مناسبی برای گردشگران وجود دارد. برای اقامت می‌توانید اقامتگاه‌های بوم‌گردی و خانه‌های سنتی روستا را انتخاب کنید و از تجربه سبک زندگی سنتی پالنگانی‌ها لذت ببرید. از دیگر امکانات روستا می‌توانیم به پارکینگ عمومی، رستوران و سوپرمارکت اشاره کنیم.

سوغات روستای پالنگان

سوغات روستای پالنگان
خوراکی‌های خوشمزه‌ای مثل نان‌برنجی، نان محلی و بادام را می‌توانید به عنوان سوغات با خود به شهرتان ببرید.

صنایع‌دستی مهم‌ترین سوغات روستای پالنگان است که در چند فروشگاه روستا می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. شال‌های سنگ‌دوزی شده، کلاه، گیوه، لباس‌های محلی، جاجیم و فرش از جمله زیباترین سوغات پالنگان محسوب می‌شوند. همچنین خوراکی‌های خوشمزه‌ای مثل نان‌برنجی، نان محلی، عسل و بادام را هم می‌توانید به عنوان سوغات با خود به شهرتان ببرید.

اقامت در روستای پالنگان با شب

در این مقاله به معرفی روستای پالنگان کردستان پرداختیم؛ یکی از زیباترین روستاهای ایران که طبیعتی بکر و معماری شگفت‌انگیزی دارد. با هم گشتی در دیدنی‌های آن زدیم و با بهترین زمان سفر، تاریخچه و سوغاتی‌های آن آشنا شدیم. برای اجاره اقامتگاه در این روستا، می‌توانید وارد صفحه اجاره ویلا و سوئیت در کامیاران شوید و اقامتگاه‌های سنتی پالنگان را پیدا کنید.

سؤالات متداول درباره روستای پالنگان

روستای پالنگان کجاست؟

این روستای زیبا در مرز استان کرمانشاه و کردستان، شمال شهر کامیاران و جنوب غربی سنندج قرار دارد.

فاصله پالنگان تا کرمانشاه چقدر است؟

این روستا تا کرمانشاه حدود 110 کیلومتر فاصله دارد که طی کردن این مسیر با خودروی شخصی حدود 2 ساعت طول می‌کشد.

تاریخ مراسم دف زنی پالنگان چه زمانی است؟

این مراسم معمولاً در عید فطر و نوروز برگزار می‌شود.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*