معرفی روستای اخلمد مشهد؛ سرزمین آبشارها؛ جن‌ها و گیلاس‌ها

0

مشهد یکی از توریستی‌ترین شهرهای ایران با جاذبه‌های ریزودرشت مشهور است که بیشتر ایرانی‌ها حداقل یک‌بار در عمرشان از آن‌ها دیدن کرده‌اند. با این وجود، مشهد هنوز هم جاذبه‌های بکر و آماده کشف زیاد دارد؛ جاذبه‌هایی که ماجراجویان و عاشقان کشف ناشناخته‌ها را حسابی هیجان‌زده می‌کند. روستای اخلمد، یکی از همین جاذبه‌های کمتر شناخته شده مشهد است که فاصله زیادی تا آن ندارد و اگر معتاد آدرنالین هستید و تنتان برای هیجان و اکتشاف درد می‌کند، حتماً باید این روستا را ببینید.

در این مقاله اخلمد مشهد و جاذبه‌های عجیب و زیبای آن مثل دره اجنه و آبشار اخلمد را کامل معرفی می‌کنیم و به بهترین زمان سفر و مسیر دسترسی به این روستا نیز می‌پردازیم.

برای اجاره ویلا و وسوئیت در مشهد کلیک کنید

اخلمد مشهد کجاست؟

روستای اخلمد مشهد کجاست؟
اخلمد در 60 کیلومتری مشهد واقع شده و در شمال غرب این شهر قرار دارد.

روستای اخلمد مشهد یکی از ییلاقات خوش‌آب‌وهوای مشهد است که در نزدیکی یکی دیگر از مشهورترین ییلاقات این شهر یعنی روستای چناران قرار دارد. اخلمد در 60 کیلومتری مشهد واقع شده و در شمال غرب این شهر قرار دارد. این روستا از غرب و جنوب با کوه‌های بینالود محاصره شده و در اطراف آن دره‌ها، چشمه‌ها و آبشارهای خروشان به چشم می‌خورد. دره‌های اخلمد 4 آبشار خروشان دارد که طول بلندترین آن‌ها یا همان آبشار اخلمد، به 40 متر می‌رسد.

به جز آب‌وهوای خوش، طبیعت زیبا و آبشارهایی که صدای خروش آن‌ها تا روستا به گوش می‌رسد، اخلمد به خاطر گیاهان دارویی متنوع، گیلاس‌ها، تمشک‌ها و سیب‌هایش هم شهرت دارد. اخلمد غنی‌ترین ییلاق مشهد از نظر منابع آبی محسوب می‌شود و همین موضوع منجر به تنوع گیاهی و رونق کشاورزی در این روستا شده است.

این روستا محبوب‌ترین جاذبه مشهد برای سنگ‌نوردان هم محسوب می‌شود؛ چون دیواره‌های آهکی متعدد و تختی دارد که اهل این ورزش را به چالش می‌کشد.

از نظر آب‌وهوا و طبیعت، اخلمد تا حدودی شبیه به جاهایی مثل طرقبه مشهد است؛ اما طبیعت بکرتر و دره‌های عجیب و زیبایی دارد که در طرقبه و شاندیز پیدا نمی‌شود.

وجه تسمیه روستای اخلمد

در مورد علت نام‌گذاری روستا، باورهای مختلفی وجود دارد. برخی می‌گویند که این روستا از ابتدا اخلومد نام داشته و سال‌ها پیش توسط ساکنان فارسی‌زبان آن نام‌گذاری شده است.

برخی هم معتقدند که نام این روستا به زمان حمله اعراب به خراسان برمی‌گردد. در آن زمان اهالی شهرهای اطراف برای فرار از دست مهاجمان به کوه‌های این روستا پناه می‌آورند و فرمانده مهاجمان فردی به نام خالد بود. پناه‌جویان که از خالد و سپاهیانش وحشت داشتند، هر بار که او را می‌دیدند با فریاد «خالد آمد» به یکدیگر هشدار می‌داند. این رمز آگاهی‌بخش، تبدیل به نام روستا می‌شود؛ اما به‌مرور تغییر می‌کند و به اخلومد و بعد اخلمد تبدیل می‌شود.

تاریخچه روستای اخلمد

تاریخچه روستای اخلمد مشهد
قدمت این روستا به دوران تیموریان (قرن نهم شمشی) می‌رسد.

در مورد تاریخچه روستای اخلمد مشهد اطلاعات دقیقی وجود ندارد؛ اما وجود برخی از آثار تاریخی مثل بند اخلمد نشان می‌دهد که قدمت روستا حداقل به دوران تیموریان (قرن نهم شمشی) می‌رسد. از طرف دیگر اسناد تاریخی به‌دست‌آمده از اخلمد و روستاهای اطراف (چناران) حکایت از این دارد که این منطقه در دوران قاجار به روستا تبدیل شده است.

این روستا در گذشته از 3 روستای کوچک‌تر تشکیل می‌شد که به‌ مرور زمان و افزایش ساخت‌وسازها، این 3 روستا به یکدیگر پیوستند و اخلمد فعلی را تشکیل دادند.

بخوانید از: کاروانسراهای ایران در مسیر جاده ابریشم، نشانی از اصالت تاریخی 

مسیر دسترسی به روستای اخلمد

بهترین مسیر دسترسی به روستای اخلمد مشهد
پیمودن مسیر مشهد تا اخلمد، در حالت عادی چیزی حدود یک ساعت طول می‌کشد.

دسترسی به این روستا از 3 شهر مشهد، نیشابور و سبزوار به آسانی امکان پذیر است. سر راست‌ترین مسیر دسترسی به روستای اخلمد، از مشهد می‌گذرد و برای رسیدن به این روستا، باید خودتان را به میدان استقلال مشهد برسانید و از آنجا وارد بزرگراه آزادی شوید. انتهای این بزرگراه به جاده مشهد قوچان می‌رسد.

بعد از رد کردن مناطقی مثل چالیدره مشهد، سنگ سفید و … و پیش از رسیدن به چناران، باید وارد کمربندی سمت چپ جاده شوید و جاده اخلمد را در پیش بگیرید. پیمودن مسیر مشهد تا اخلمد، در حالت عادی چیزی حدود یک ساعت طول می‌کشد.

بهترین زمان سفر به اخلمد مشهد

بهترین زمان سفر به روستای اخلمد مشهد
این روستا در هر فصل زیبایی‌های خاص خود را دارد.

روستای اخلمد مشهد در هر فصلی زیبا است. اگر دوست دارید از طبیعت سرسبز، آب‌وهوای مطبوع و همچنین چشمه‌ها و آبشارهای خروشان اخلمد لذت ببرید، توصیه می‌کنیم در فصل بهار و تابستان به این روستا سفر کنید. اگر هم اهل طبیعت‌گردی در زمستان هستید، می‌توانید از تماشای آبشارهای یخ‌زده اخلمد در این فصل و همچنین سفیدپوش شدن کوچه‌ها و ارتفاعات آن لذت ببرید.

بخوانید از: سفر به خواف، شهری تاریخی با میراث‌های ماندگار 

جاهای دیدنی روستای اخلمد مشهد

این روستا جاذبه‌های طبیعی متنوع و متعددی دارد که طبیعت‌گردان آماتور تا حرفه‌ای را جذب می‌کند. آن‌هایی که دوست دارند از آب‌وهوای خوش روستا لذت ببرند و می‌خواهند به دور از روزمرگی‌ها ساعتی را در طبیعت بگذرانند، به رستوران‌ها و تفرجگاه‌های کنار چشمه‌ها و رودخانه اخلمد می‌روند. طبیعت‌گردان حرفه‌ای هم معمولاً مسیر جاذبه‌های زیر را در پیش می‌گیرند:

دره اجنه اخلمد

دره اجنه اخلمد
قدیمی‌های روستای اخلمد معتقدند که این دره محل زندگی اجنه است.

درجه اجنه یا دره اخلمد یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های روستا است که در غرب آن قرار دارد و با حدود 20 دقیقه پیاده‌روی از روستا، به آن می‌رسید. جریان مداوم آب از میان دامنه‌های کوه بینالود منجر به پیدایش این دره شده و پایین آمدن سطح آب به‌مرور زمان و فرسایش ناشی از آن، باعث شده که دیوارهای این دره حالت چندلایه و شگفت‌انگیزی پیدا کنند. از ابتدا تا انتهای این دره، می‌توانید 5 آبشار اخلمد را پیدا کنید که 4 مورد از آن‌ها دائمی هستند.

قدیمی‌های روستای اخلمد معتقدند که این دره محل زندگی اجنه است؛ اما به نظر می‌رسد که مسیر پرپیچ‌وخم و صعب‌العبور دره که در گذشته منجر به بروز حوادث ناگوار شده، علت پیدایش این عقیده خرافی است. با وجود این که مسیر دسترسی به این دره در سالیان اخیر بهینه‌سازی شده؛ اما پیمودن آن برای کودکان، سالمندان و افراد دارای محدودیت‌های حرکتی توصیه نمی‌شود.

این دره چندین چشمه پر آب و خروشان با نام‌های شیر مرغ، سلطان بازه، سر حصار، آقا کریم و … دارد و در گوشه‌وکنار آن می‌توانید انواع گیاهان دارویی مثل خاکشیر، شیرین‌بیان و خارشتر را پیدا کنید. همچنین این دره محل زندگی حیوانات قوچ، میش، روباه، شاهین، قرقاول و کفتار هم هست.

بخوانید از: جنگل جیغ، جنگلی مرموز و ترسناک در نزدیکی مشهد 

آبشار اخلمد

آبشار روستای اخلمد مشهد
هنگام پیمایش دره اجنه، در فواصل مختلف با این آبشارها برخورد خواهید داشت.

آبشار اخلمد در اصل از چند آبشار به‌هم‌پیوسته تشکیل شده که مجموع ارتفاع آن‌ها به 80 متر می‌رسد. همان‌طور که گفتیم، آبشارهای اخلمد در سرتاسر دره اجنه وجود دارند و هنگام پیمایش این دره، در فواصل مختلف با آن‌ها برخورد خواهید داشت. آبشارهای اخلمد از چشمه‌ها و رودخانه این روستا سرچشمه می‌گیرند و برای بازدید از آن‌ها باید 2 کیلومتر در مسیر رودخانه اخلمد و از میان سنگ‌ها و حوضچه‌های عمیق، پیاده‌روی کنید.

غار اخلمد

غار اخلمد در ابتدای دره اجنه قرار دارد و فاصله آن تا روستا چندان زیاد نیست. این غار 3 متر طول و 9 متر عرض دارد؛ اما ارتفاع دهانه آن کم است و باید به‌صورت سینه‌خیز به آن وارد شوید. ازآنجایی‌که ورود و دسترسی به این غار دشوار است، توصیه می‌کنیم با فردی آشنا به منطقه از آن بازدید کنید.

کوه‌های اخلمد

کوه‌های اطراف اخلمد مشهد
کوه‌های میزان، منیجه و پرو در اطراف دره اجنه و روستای اخلمد مشهد قرار دارند.

دره اجنه توسط کوه‌های اخلمد محاصره شده و سالانه تعداد زیادی از طبیعت‌گردان حرفه‌ای و طرفداران ورزش سنگ‌نوردی را به خود جلب می‌کند. کوه‌های میزان، منیجه و پرو به‌صورت به‌هم‌پیوسته در اطراف دره اجنه و روستای اخلمد مشهد قرار دارند و کوه منیجه سرسبزترین و پرآب‌ترین آن‌ها است. کوه‌های میزان و پرو بیشتر حالت مرتعی دارند و روستاییان دام‌های خود را برای چرا به دامنه این کوه‌ها می‌برند.

بخوانید از: پارک کوهسنگی مشهد؛ محل تاج‌گذاری شاه‌عباس 

بند اخلمد

بند اخلمد
قدمت این بند به دوران حکومت آخرین پادشاه تیموری می‌رسد.

بند اخلمد یا بند تیموری در مسیر ورودی روستا قرار دارد و سدی خشتی است که قدمت آن به دوران حکومت آخرین پادشاه تیموری یعنی سلطان حسین بایقرا می‌رسد. این بند 12 متر ارتفاع و 225 متر طول دارد و در گذشته در مسیر رودخانه اخلمد قرار داشته است.

دیوار سفید اخلمد

دیوار سفید اخلمد
یکی از محبوب‌ترین دیواره‌های سنگ‌نوردی اخلمد

دیوار سفید اخلمد مشهورترین دیواره سنگ نوری دره اجنه است که 250 تا 300 متر ارتفاع دارد. فرسایش طبیعی خاک به‌مرور زمان، سبب ایجاد سوراخ‌هایی طبیعی در داخل این دیوار شده و آن را برای سنگ‌نوردی مناسب کرده است.

اقامت در روستای اخلمد

اقامت در روستای اخلمد مشهد
برای دسترسی بهتر به جاذبه‌های این روستا، می‌توانید اقامتگاه‌های بومگردی آن را رزرو کنید.

چند سالی می‌شود که این روستا مورد توجه گردشگران قرار گرفته و به همین دلیل امکانات رفاهی و اقامتی آن در حال بهبود و گسترش است. برای دسترسی بهتر به جاذبه‌های این روستا، می‌توانید اقامتگاه‌های بومگردی خود روستای اخلمد را رزرو کنید یا سراغ اقامتگاه‌های روستای چناران بروید که فاصله چندانی تا این روستا ندارد. همچنین در فصول گرم سال می‌توانید در اطراف روستا کمپ کنید.

بخوانید از: پارک ملت مشهد؛ یک تفرجگاه تمام عیار برای گشت‌وگذار

نکات مهم در سفر به روستای اخلمد

برای این که از اقامت در روستای اخلمد مشهد لذت ببرید و در بازدید از جاذبه‌های آن دچار مشکل نشوید، حتماً نکات زیر را رعایت کنید:

  • برای بازدید از دره اجنه و کوه‌های اطراف آن، حتماً تجهیزات لازم مثل عصای کوهنوردی، کفش مناسب، کوله‌پشتی، آب و … همراه داشته باشید.
  • اگر تجربه صخره‌نوردی ندارید، به هیچ عنوان از دیواره‌های اطراف دره بالا نروید.
  • هنگام طبیعت‌گردی از ریختن زباله، روشن کردن آتش و آسیب زدن به پوشش گیاهی منطقه خودداری کنید.
  • در فصل‌های پیک سفر حواستان باشد که آسایش اهالی روستا را به هم نزنید.
  • با اقامت در خانه‌های روستایی و خرید محصولات محلی، می‌توانید به اقتصاد روستا کمک کنید.

اخلمد؛ جاذبه‌ای برای تمامی سلایق گردشگری

در این مقاله از وبلاگ شب، به معرفی روستای اخلمد مشهد پرداختیم و به شما گفتیم بهترین مسیر دسترسی و فصل سفر به روستا کدام است. اگر می‌خواهید به این روستا و جاذبه‌های آن دسترسی مناسبی داشته باشید، توصیه می‌کنیم وارد صفحه اجاره ویلا و سوئیت در مشهد شوید و یکی از اقامتگاه‌های باکیفیت شب در این روستا یا اطراف آن را رزرو کنید.

سؤالات متداول درباره روستای اخلمد مشهد

روستای اخلمد مشهد کجاست؟

استان خراسان رضوی، شمال غربی مشهد، شهرستان چناران، روستای اخلمد

دره اجنه مشهد کجاست؟

این دره در غرب روستای اخلمد قرار دارد.

فاصله مشهد تا اخلمد چقدر است؟

این روستا تا مشهد حدود 60 کیلومتر فاصله دارد.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*