تنگه براق کجاست؟ دره سبز و رؤیایی اقلید

0

کشور ما جاذبه‌های طبیعی زیبا زیاد دارد؛ اما به هر کدام از آن‌ها نمی‌توان لقب «دل‌فریب» را داد. جایی مثل تنگه براق شیراز کاملاً لایق این لقب است؛ چون انگار از دل فیلم‌ها و کارت‌پستال‌ها درآمده و هرچه خوبان همه دارند را یکجا دارد. رودخانه پر آبی که به دلیل پوشش گیاهی انبوه اطراف سبزرنگ است، آبشار بلند و خروشان، آبگیرهای خنک، آب‌وهوای دلپذیر و کوه‌هایی که آب آن‌ها را به زیبایی تراشیده، این دره را به یکی از زیباترین نقاط ایران تبدیل کرده‌اند.

در این مقاله قصد داریم با تنگه براق بیشتر آشنا شویم و طی یک سفر کامل به آن، با بهترین مسیر دسترسی، دیدنی‌ها، تفریحات، جاهای دیدنی اطراف و بهترین فصل سفر به این تنگه آشنا شویم.

برای اجاره ویلا و سوئیت در شیراز کلیک کنید

تنگ براق کجاست؟

تنگه براق شیراز کجاست؟
این تنگه به دلیل فرسایش ناشی از پایین رفتن سطح آب و در شکاف بین 2 کوه ایجاد شده است.

تنگ یا تنگه براق یکی از جاهای دیدنی شیراز است که در شمال استان فارس و در نزدیکی شهر اقلید قرار دارد. این تنگه در جنوب روستای تنگه براق واقع شده و از غرب به استان کهگیلویه و بویراحمد، از جنوب به شهرستان مرودشت و از شرق به شهرستان خرم بید محدود می‌شود.

این تنگه به دلیل فرسایش ناشی از پایین رفتن سطح آب و در شکاف بین 2 کوه ایجاد شده است. دیوارهای این دره حدود 100 متر ارتفاع دارند و فاصله 40 متری میان آن‌ها، محل عبور رودخانه‌ای با بستر جلبکی و آبی زلال است. این تنگه حدود 2000 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و این موضوع باعث شده تا آب‌وهوای آن خنک و پوشش گیاهی آن نیز انبوه باشد.

در نزدیکی این تنگه کتیبه‌ای به زبان پهلوی وجود دارد که قدمت آن به دوران ساسانیان می‌رسد و نشانگر این است که تنگ براق در دوران باستان شکارگاه پادشاهان ساسانی بوده است.

علت و ریشه نام تنگه براق

در مورد علت نام‌گذاری تنگ براق حدس و گمان‌های زیادی وجود دارد. به احتمال زیاد، سنگ‌های صیقلی و براق موجود در بستر رودخانه این تنگه باعث شده که این نام را روی آن بگذارند. این سنگ‌ها در طول سالیان طولانی توسط رود کر (از شاخه‌ها رودخانه پالنگان) صیقل خورده‌اند و ظاهری براق پیدا کرده‌اند.

بهترین مسیر دسترسی به تنگه براق شیراز

بهترین مسیر دسترسی به تنگه براق
از شهرهای اصفهان، شیراز و یاسوج می‌توایند خودتان را به‌راحتی به تنگ براق برسانید.

برای دسترسی به تنگه براق شیراز، می‌توانید خودتان را به یکی از شهرهای اصفهان، شیراز یا یاسوج برسانید و از آنجا مسیر تنگه را در پیش بگیرید. در ادامه، به نحوه دسترسی به تنگ براق از این 3 شهر و همچنین پایتخت، می‌پردازیم:

فاصله تهران تا تنگه براق شیراز

از تهران تا این تنگه حدود 800 کیلومتر راه است که طی کردن آن با خودروی شخصی، حدود 9 ساعت طول می‌کشد. برای دسترسی از تهران، باید جاده تهران-اصفهان را در پیش بگیرید و بعد از رسیدن به نصف جهان، وارد کمربندی شرقی این شهر شوید. بعد از ردن کردن شهرضا و ایزدخواست، به تنگ براق می‌رسید.

فاصله شیراز تا تنگ براق

فاصله شیراز تا این تنگه چیزی حدود 150 کیلومتر است که پیمودن این مسیر با ماشین شخصی، حدود 2 ساعت و 15 دقیقه طول می‌کشد. برای دسترسی از شیراز، باید وارد بزرگراه محلاتی این شهر شوید و در انتهای این بزرگراه، جاده شیراز به اصفهان را در پیش بگیرید. بعد از رد کردن روستای قلات، کام فیروز و گرمه، به تنگ قلات می‌رسید.

فاصله اصفهان تا تنگه براق

فاصله اصفهان تا این تنگه حدود 253 کیلومتر است و پیمودن آن 3 ساعت طول می‌کشد. برای دسترسی به این تنگه از اصفهان، باید وارد جاده اصفهان به شیراز شوید و بعد از رد کردن شهرضا و ایزدخواست، به تنگ براق می‌رسید.

فاصله یاسوج تا تنگ براق

یاسوج نزدیک‌ترین شهر بزرگ به این تنگه است و تا آن حدود 87 کیلومتر فاصله دارد. از یاسوج تا این جاذبه طبیعی حدود یک ساعت و نیم راه است و برای دسترسی به تنگ براق از یاسوج، باید وارد جاده یاسوج-اقلید شوید و در میانه راه مسیر فرعی منتهی به تنگه را در پیش بگیرید.

بخوانید از: روستای قلات کجاست؟ ییلاقی تاریخی و زیبا در نزدیکی شیراز

بهترین زمان سفر به تنگ براق

بهترین زمان سفر به تنگه براق شیراز
از اواسط بهار تا اواخر تابستان، بهترین زمان سفر به تنگه براق است.

اگر می‌خواهید از خنکی آب رود کر و حوضچه‌های آبشار براق لذت ببرید و آب‌وهوا هم دلپذیر و مطبوع باشد، از اواسط بهار تا اواخر تابستان به تنگ براق سفر کنید. این جاذبه طبیعی در پاییز و زمستان هم زیبایی‌های خاص خود را دارد؛ اما به دلیل یخ زدن آبشار و صخره‌ها، تنها طبیعت‌گردهای حرفه‌ای می‌توانند از آن بازدید کنند.

بخوانید از: راهنمای سفر به دشت ارژن؛ طبیعت‌گردی در دشتی باستانی

دیدنی‌های تنگ براق

همه دیدنی‌هایی که در ادامه نام می‌بریم، در نزدیکی یکدیگر قرار دارند و می‌توانید در یک روز از تمامی آنها بازدید کنید:

رودخانه تنگه براق

رودخانه تنگه براق
این رودخانه شاخه‌ای از رودخانه کر است.

همان‌طور که گفتیم، رودخانه این تنگه در حقیقت دنباله رود کر است که با سماجت راه خود را از میان کوه‌ها باز کرده و توانسته مناظر دلپذیر و دل‌فریبی را برای ما ایجاد کند. در فصل‌های بهار و تابستان، این رودخانه و حوضچه‌های آبشار براق برای آب‌تنی و شنا ایده‌آل است و بسیاری از شهرهای دور و نزدیک به امید آب‌تنی در رودخانه تنگه براق عازم این منطقه می‌شوند.

آبشار براق

آبشار براق
این آبشار در انتهای تنگه قرار دارد.

آبشار براق در انتهای دره قرار دارد و از تلاقی رودخانه تنگ براق با منشأ اصلی آن یعنی رود کر، به وجود آمده است. این آبشار حدود 40 متر ارتفاع دارد و یکی از بلندترین آبشارهای استان فارس محسوب می‌شود. عبور این آبشار از میان یک بستر آهکی منظره‌ای زیبا را به وجود آورده و اگر می‌خواهید گرمای تابستان را به کلی فراموش کنید، در این فصل شنا کردن در حوضچه آبشار براق را از دست ندهید.

غار آهکی

غار تنگه براق شیراز
این غار در یکی از دیواره‌های غول‌پیکر غار ایجاد شده است.

غار آهکی در دل یکی از دیواره‌های بلند تنگ براق ایجاد شده و به دلیل رطوبت ناشی از آبشار و رود، دیوارها و سقف این غار از خزه پوشیده شده است. در مجاورت ورودی غار قطعه‌سنگ معلق و بزرگی وجود دارد که شبیه به خرطوم فیل است و به آن هیولای فیلی می‌گویند.

کتیبه شاپور اول

کتیبه شاپور اول در تنگ براق
ترجمه سنگ‌نوشته شاپور اول، روی لوحی در نزدیکی آن درج شده است.

کتیبه شاپور اول ساسانی در انتهای دره و روی یک سنگ آهکی قرار گرفته است. این کتیبه 15 خط به زبان پهلوی اشکانی و ساسانی دارد که در آن‌ها تیراندازی و شکار پادشاه ساسانی وصف شده است. ترجمه این سنگ‌نوشته، روی لوحی در نزدیکی آن درج شده است.

روستای تنگ براق

روستای تنگ براق
می‌توانید در این روستا اقامتگاه بوم‌گردی اجاره کنید و دسترسی مناسبی به تنگه براق داشته باشید.

این روستا در شمال تنگه قرار دارد و طبیعت آن مثل تنگه براق زیبا و منحصربه‌فرد است. برای دسترسی بهتر به تنگ براق، می‌توانید اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سوئیت‌های موجود در این روستا را رزرو کنید. همچنین می‌توانید از بازار محلی آن سوغاتی بخرید.

درختان بادام و سیب و کوچه‌باغ‌های زیبا، از جاذبه‌های روستای تنگ براق شهرستان اقلید است.

بخوانید از: بهشت گمشده شیراز، تنگ بستانک 

تفریحات تنگ براق

شنا و آب‌تنی تنها تفریح تنگه براق شیراز نیست. می‌توانید برنامه سفر یک‌روزه خود به این منطقه را با تفریحات زیر پر کنید:

کمپینگ

کمپینگ در نزدیکی تنگه براق
تنها در نیمه اول سال می‌توانید در این منطقه کمپ بزنید.

اگر می‌توانید سفر خود را طولانی‌تر کنید، توصیه می‌کنیم که در مکانی مناسب و به دور از بستر رودخانه، چادر بزنید و از شب‌نشینی و گپ زدن با دوستان و عزیزانتان در این تنگه لذت ببرید. البته تنها در نیمه اول سال می‌توانید در این منطقه کمپ بزنید و در نیمه دوم، سرمای زیاد هوا در شب‌ها اجازه این کار را نمی‌دهد.

عکاسی

اگر دوربین عکاسی دارید، حتماً آن را با خودتان به این تنگه ببرید تا بتوانید عکس‌هایی رؤیایی و خیال‌انگیز از طبیعت آن بگیرید. در هر گوشه از تنگ براق سوژه‌ای ناب برای عکاسی وجود دارد و اگر هم دوربین نداشته باشید، به احتمال زیاد گوشی هوشمندتان را همیشه در دست دارید و دائم مشغول عکس گرفتن خواهید بود.

طبیعت‌گردی

طبیعت گردی در تنگه براق
مسیرها کوهنوردی تنگه براق پر از صخره‌ها و درختان بلند است و بکر بودنشان باعث می‌شود که از پیمودن آن‌ها حسابی لذت ببرید.

ارتفاع 2000 متری این تنگه از سطح دریا یعنی این که مسیرهای کوهنوردی زیادی در اطراف آن وجود دارد. این مسیرها پر از صخره‌ها و درختان بلند است و بکر بودنشان باعث می‌شود که از پیمودن آن‌ها حسابی لذت ببرید.

بخوانید از: بهترین محلات توریستی و مناطق اطراف شیراز 

پوشش گیاهی و جانوری تنگ براق

پوشش گیاهی و جانوری تنگه براق
خزه ها و درختان بلوط، از مهمترین گیاهانی هستند که در اطراف تنگه پیدا می‌شود.

به جز دیوارها و غارهای خزه‌پوش، می‌توانید در این تنگه درختان بلوط کهنسال و زیبا را هم ببینید. همچنین در اطراف آن حیواناتی مثل گراز، شغال و عقاب وجود دارد که اگر شانس داشته باشید، می‌توانید آن‌ها را از دور ببینید و لذت ببرید.

بخوانید از: کامل‌ترین اطلاعات راهنمای سفر به شیراز | اماکن دیدنی، رستوران‌ها و سوغات 

جاذبه‌های گردشگری نزدیک به تنگ براق اقلید

جاذبه‌های اطراف تنگه براق
آبشار مارگون یکی از نزدیک‌ترین جاذبه‌ها به این تنگه است.

در نزدیکی تنگ براق تعدادی جاذبه طبیعی دیگر وجود دارد که می‌توانید بازدید از آن‌ها را هم در برنامه سفر خود قرار بدهید. دریاچه سد ملاصدرا یکی از نزدیک‌ترین جاذبه‌ها به این تنگه است که طبیعت زیبا و منحصربه‌فردی دارد و یکی از پاتوق‌های اهالی شهرهای اطراف برای گذراندن تعطیلات و آخر هفته‌ها محسوب می‌شود.

فهرست زیر سایر جاذبه‌های نزدیک به تنگه براق را نشان می‌دهد:

مهم‌ترین نکات بازدید از تنگه براق شیراز

برای این که بازدید از تنگه براق شیراز برایتان خاطره‌انگیز شود، توصیه می‌کنیم نکات زیر را رعایت کنید:

  • قدم زدن در این تنگه به کفش و لباس مناسب نیاز دارد. حواستان باشد که سنگ‌های اطراف و بستر رودخانه لغزنده‌اند و با احتیاط از روی آن‌ها عبور کنید.
  • در اطراف تنگه دکه یا رستوران وجود ندارد و به همین دلیل پیش از بازدید، حتماً با خود آب‌معدنی و خوراکی بردارید.
  • استفاده از کرم ضد آفتاب، کلاه و عینک‌آفتابی را فراموش نکنید؛ چون آفتاب کوه بسیار سوزان است.
  • از شیرجه زدن در حوضچه‌های تنگه خودداری کنید؛ چون عمق برخی از آن‌ها بیش از 10 متر است و صخره‌های بلند و تیزی در کف این حوضچه‌ها وجود دارد.
  • پیش از بازدید از تنگه، حتماً از مساعد بودن وضعیت آب‌وهوا اطمینان حاصل کنید.

تنگ براق شیراز؛ بهشت گمشده اقلید

در این مقاله گشتی در تنگه براق شیراز زدیم و با جاهای دیدنی، بهترین زمان سفر، تفریحات و بهترین مسیر دسترسی به آن آشنا شدیم. به جز رزرو اقامتگاه‌های بومگردی در روستای اقلید، می‌توانید وارد صفحه اجاره ویلا و سوئیت در شیراز شوید و یکی از اقامتگاه‌های شب در این شهر را رزرو کنید. با این کار، به سایر جاهای دیدنی شیراز و اطراف هم دسترسی خوبی خواهید داشت.

سؤالات متداول درباره تنگه براق شیراز

تنگه براق کجاست؟

استان فارس، شهرستان اقلید، بخش سده، دهستان دژکرد، جنوب روستای تنگ براق

فاصله اصفهان تا تنگه براق چقدر است؟

این شهر تا تنگ براق حدود 253 کیلومتر فاصله دارد و پیمودن این مسیر 3 ساعت طول می‌کشد.

اب و هوا تنگه براق چگونه است؟

این منطقه به دلیل ارتفاع از سطح دریا، آب‌وهوایی خنک و کوهستانی دارد.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*