بهترین محلات توریستی و مناطق اطراف شیراز (استان فارس)

0

زیبایی‌های استان فارس، فقط محدود به شهر شیراز نیست؛ در چه فصلی به کدام محلات اطراف شیراز برویم؟؟

استان فارس در جنوب ایران واقع‌شده و مرکز آن شیراز است. اگر در اردیبهشت‌ماه قصد مسافرت دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم استان فارس و شهر باغ و گل شیراز را انتخاب کنید. ? در فصل بهار عطر شکوفه‌های بهارنارنج، این شهر را رویایی می‌کند. ساکنان استان فارس مردمانی خون گرم و مهمان‌نوازند و از سوغاتی‌های این استان می‌توان عرق بهارنارنج، فالوده و مسقطی شیرازی و… نام برد. خاتم‌کاری و تولید ظروف نقره از صنایع‌دستی استان فارس به‌حساب می‌آیند. در این مقاله سعی داریم شما را با مناطق توریستی اطراف شیراز آشنا کنیم.

شیراز

آباده ؛ از مناطق گردشگری اطراف شیراز

شهرستان آباده که به شهر تاریخ و صنایع‌دستی معروف است در شمال استان فارس واقع‌شده است. وسعت این شهر 7500کیلومترمربع و فاصله آن تا شیراز 275 کیلومتر است. آباده جزو مناطق سردسیر و معتدل استان فارس محسوب می‌شود که گویش مردم آن به زبان فارسی است.

از جذابیت شهرستان آباده روستای خسرو و شیرین با داشتن دو رود به نام‌های خسرو و شیرین و دشت لاله‌های واژگون را نام برد. علاوه بر این، داشتن بناهای تاریخی ” ایزد خواست آباده، کوه خواجه آباد، بنای کلاه‌فرنگی آباده و تیمچه صرافیان آباده ” این شهر را همواره موردتوجه مسافرین قرار می‌دهد. از سوغاتی‌های این شهر می‌توان به سفید‌آب و قالی اشاره کرد، همچنین از صنایع‌دستی آن می‌توان از منبت‌کاری نام برد.

قصر دشت شیراز

قصر دشت یکی از محلات واقع در شمال غرب شهر شیراز است که از آن با نام مسجد بردی ? نیز یاد می‌شود. خیابان قصر دشت یکی از خیابان طولانی شهر شیراز که محلات و خیابان‌های فرعی زیادی را در برمی‌گیرد. از جذابیت‌های این محله داشتن کوچه‌باغ‌هایی با ساختار سنتی است، که معرف فرهنگ و تاریخ گذشتگان این شهر است. وجود بقعه امام‌زاده شاهزاده محمد (ع)، در این محله با قدمتی 700 ساله همواره زائران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.

قصر دشت شیراز

سرای مشیر؛ منطقه توریستی شیراز

سرای مشیر یکی از بازارهای قدیمی شیراز است که نشان‌دهنده جو حاکم بر بازارهای قدیمی این شهر است. سرای مشیر در تقاطع خیابان طالقانی و لطفعلی‌خان زند، به سمت بازار وکیل قرار دارد. این بازار ازنظر معماری و شکل ظاهری شباهت زیادی به بازار وکیل دارد که در این سرا حجره‌ها در دوطبقه و در چهار ضلع آن قرارگرفته‌اند. تنها تفاوت آن بنایی هشتی است که حیاط این سرا را با مرکزیت حوض آن در برگرفته است. از جذابیت این سرا ساختمانی است که سردر و سقف دالان هشتی آن با مقرنس و کاشی معرق تزیین‌شده‌ است و حیاط بزرگ و دلگشای آن قرار دارد.

دشت ارژن، بهترین منطقه توریستی فارس

دشت ارژن شیراز

دشت ارژن از مناطق گردشگری اطراف شیراز است. که در فاصله 60کیلومتری شیراز در مسیر این شهر به کازرون قرار می‌گیرد و مساحت آن در حدود 90 کیلومترمربع است. به علت آب‌وهوای بی‌نظیر آن،  طبیعت سرسبز و حیواناتی که در این دشت زندگی می‌کنند این دشت را همواره موردتوجه مسافرین قرار می‌گیرد. از جذابیت‌های دیگر این دشت می‌توان به دریاچه ارژن و آبشار چرونیز نیز اشاره کرد؛ ضمنا میتوانید با اجاره سوئیت، خانه و ویلا در دشت ارژن اقامت دلچسبی داشته باشید. دشت ارژن علاوه بر فصل بهار در زمستان نیز زیبایی خاص خود را دارد.

روستای قلات

روستای قلات در فاصله 36 کیلومتری واقع در شمال غرب شیراز قرارگرفته و جزو مناطق کوهستانی این شهر است. کلیسایی که در دامنه کوه روستای زیبای قلات ساخته‌شده نشان‌دهنده قدمت تاریخی این روستا است. “باغ‌های سرسبز، آبشارهایی که لابه‌لای صخره‌ها درحرکت‌اند، دو رودخانه شب شتری و چشمه انجیری که باعث رویش گیاهان دارویی شده‌اند و قلعه قزل ارسلان از جذابیت این روستا به‌حساب می‌آیند.”

آبشار کوهمره سرخی

آبشار کوهمره سرخی در روستای رمقان در فاصله 50 کیلومتری از شهر شیراز و جنوب غرب استان فارس قرارگرفته دارد. در این روستا آبشارهای زیادی وجود دارد که کوهمره سرخی تنها یکی از آن‌هاست. ? این آبشار با بیشتر از 60 متر ارتفاع  از میان جنگل بلوط و ارتفاعات کوهمره جریان پیدا می‌کند. شما با انتخاب این آبشار به‌عنوان منطقه تفریحی می‌توانید از زیبایی‌های اطراف آن مانند جنگل‌های انبوه، دشت ارژن و کازرون نیز لذت ببرید.

تنگ رغز

تنگ+رغز

تنگه رغز در نزدیکی روستای رغز در بخش فسارود و جنوب شرق استان فارس قرارگرفته که فاصله آن تا شهر شیراز حدود 250 کیلومتر است. از این تنگه به‌عنوان عروس تنگه‌های ایران یاد می‌کنند. در این تنگه آبشارهای گوناگون، غارها و محوطه‌های زیبا وجود دارد که جذابیت خاصی به این تنگه بخشیده است. این آبشار از دل جنگل بیرون آمده و در مسیر خود چندین آبشار مختلف را به وجود می‌آورد.

تنگ بستانک

تنگ بستانک در شهرستان مرودشت و بخش کامفیروز قرار دارد که در شمال غربی شهر شیراز واقع‌شده است. به دلیل آبشارهای فراوان و پوشش گیاهی انبوه، از آن به‌عنوان بهشت گمشده شیراز نیز یاد می‌کنند. صدای پرندگان که با صدای خروش آب هماهنگ شده، درختان بلند با شاخه‌های درهم‌تنیده و حیواناتی که در آنجا زندگی می‌کنند باعث موردتوجه قرار گرفتن بیشتر این تنگه شده است. همچنین شما به‌محض ورود به این تنگه هوای خنگی را احساس می‌کنید که به شما حس طراوت می‌دهد.

سد تنگاب

سد تنگاب

سد تنگاب در شهر فیروزآباد استان فارس و در فاصله 90 کیلومتری از شیراز قرار دارد. این سد دارای قدمت تاریخی زیادی است. دریاچه‌ای که در پشت این سد قرارگرفته دارای آب زیادی است و محل مناسبی برای استراحت پرندگان مهاجر به شمار می‌آید. در نزدیکی این سد نیز قلعه تاریخی به نام قلعه دختر وجود دارد که از دوره ساسانیان به یادگار مانده و باعث جذب توریست به سد تنگاب شده است.

 تنگ تیزآب

تنگ تیز آب به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری در شهرستان سپیدان، در استان فارس و فاصله 132 کیلومتری از شهر شیراز قرار دارد. عبور رودخانه آب شیرین بشار از این تنگه باعث به وجود آمدن طبیعت سرسبز و بی‌نظیری در آنجا شده است. ازجمله مواردی که باعث شده این تنگه موردتوجه قرار بگیرد می‌توان به امکانات رفاهی، آلاچیق‌ها، بافت جنگلی و رودخانه اشاره کرد.

آبشار مارگون

آبشار مارگون با ارتفاع 70 متر از مرتفع‌ترین آبشار‌های جهان است، که از جاذبه‌های گردشگری استان فارس و شهرستان سپیدان به‌حساب می‌آید.  این آبشار از دل زمین می‌جوشد و از آب هیچ رودخانه‌ای تغذیه نمی‌کند، بنابراین به‌عنوان یک آبشار چشمه‌ای در نظر گرفته می‌شود. در محوطه این آبشار امکانات رفاهی لازم جهت بازدید گردشگران وجود دارد. طی کردن مسیری پیاده در دل آب و طبیعت خارق‌العاده، از جذابیت‌های این مکان است.

آبشار مارگون

دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو در فاصله 18 کیلومتری از شهر شیراز به نام‌های مختلفی ازجمله دریاچه صورتی شناخته می‌شود. علت این نام‌گذاری رشد جلبک‌های قرمز و صورتی در کف آب آن است. در آب این دریاچه ترکیباتی از سدیم به میزان فراوانی وجود دارند. بیشتر آب این دریاچه در فصل تابستان خشک می‌شود. شوری آب در این منطقه آن را به اقامتگاهی برای  زیستن پرندگانی مانند فلامینگو پلیکان تبدیل کرده است. این منطقه جز مناطق شکارممنوع معرفی‌شده است. با اجاره سوئیت در شیراز میتوانید دسترسی مناسبی به این اماکن گردشگری اطراف شیراز داشته باشید.

در کنار این دریاچه روستایی به‌نام مهارلو قرار دارد که به دشت گل نیز معروف است. یکی از جذابیت‌های این روستا چشمه آب معدنی است که از دل زمین می‌جوشد که اهالی این روستا معتقدند آب این چشمه بیماری‌های پوستی را درمان می‌کند، از دیگر جاذبه‌های آن می‌توان به زیارتگاه خدیجه بانو و کاروانسرای شاه‌عباسی اشاره کرد.

کلام آخر

استان فارس با داشتن تاریخچه غنی خود همواره گردشگران فراوانی را به سمت خود جذب کرده است. شهر شیراز با بناهای تاریخی و طبیعت بی‌نظیر خود همواره موردتوجه گردشگران از نقاط مختلف جهان قرار می‌گیرد. در این مقاله شما را با مناطق توریستی شیراز آشنا کردیم. شما می‌توانید با سفر به استان فارس و شهر شیراز با انجام برنامه‌ریزی از تمام این نقاط زیبا دیدن کنید. سایت شب با اجاره ویلا در تمام ایران در تمام این مسیر همراه شماست…

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب