گفتگو با دکتر “احمد نجفی” درباره ویروس کرونا

0

با کرونا چه کنیم؟

این روزها بیشتر از هر زمان دیگر در شبکه های خبری، فضای مجازی و صحبت های مردمِ کوچه و خیابان از “کرونا” میشنویم. ویروسی که طبق آمارهای جهانی بیش از 70 هزار نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده و نزدیک به 2 هزار نفر را به کام مرگ فرستاده است.

با تایید وجود این ویروس در ایران و آمارهای داده شده از مبتلایان و فوت شدگان کشور، موج عظیمی از اخبار مختلف و نگران کننده از هر سمتی به گوش میرسد. فیلمهای متعددی که به مبتلایان این بیماری نسبت میدهند هر روز در حال انتشار است و راهکارهای درمانی مختلفی از زبان افراد متخصص و غیرمتخصص بیان میشود.

این موضوع در حالی است که به گفته پزشکان، درک بهتر این بیماری و کنترل چرخه انتقال میتواند سرعت زیادی در روند توقف آن داشته باشد. به همین دلیل به سراغ  دکتر ” احمد نجفی ” ،پزشک متخصص بیماری های عفونی رفتیم و از او درباره جزئیات بیماری پرسیدیم.

 ویروس کرونا به یکی از موضوعات جدی این روزها تبدیل شده است، کمی بیشتر درباره این بیماری برایمان توضیح دهید

ویروس کرونا نوع جهش یافته ای از ویروسهای خانواده خود است که برای نخستین بار در 31 دسامبر سال 2019 در شهر ووهان چین دیده شد.

این ویروس قابلیت سرایت بالایی دارد اما درصد مرگ و میر آن بسیار کم است. بر اساس آمارها میزان مرگ و میر بیمارانی که به آنفولانزا مبتلا شده اند 4 درصد است در حالی که در بیمارانِ ویروسِ کرونا این آمار به 2 تا 2.5 درصد میرسد.

جالب است که بدانید 87 درصد بیمارانِ این ویروس، تنها علائم خفیف را مشاهده میکنند و 13 درصد دیگر به علائم شدیدِ آن دچار میشوند.

از آنجایی که این بیماری با سرعت زیادی انتقال پیدا میکند باید حتمآ همه افراد نکات پیشگیرانه و اولیه را انجام دهند.

 کرونا از چه راه هایی به افراد منتقل میشود؟

کرونا از 2 طریق تماسی و قطرات قابلیت انتقال دارد.

در شیوه تماسی، تمام سطوحی که فرد بیمار با آن در تماس بوده ناقل این بیماری خواهد بود.از دستگیره  در گرفته تا دیوارهای خانه یا محیطی که بیمار در آن قرار گرفته است.

در شیوه انتقال از طریق قطرات،عطسه و سرفه دلایل اصلی پخش شدن هستند.

 با توجه به گسترده بودن شیوه های انتقال کرونا، چه نکات پیشگیری در این زمینه وجود دارد؟

 همانطور که گفتم یکی از راههای پخش شدن ویروس، نقاطی است که بیمار با آنها در ارتباط بوده. پس تمام سطوح ، دستگیره ها و درها چه در خانه و چه در بیمارستانهایی که بیماران در آن مستقر هستند باید ضد عفونی شود.

اگر فرد بیمار در خانه نگهداری میشود اطرافیان باید از دستکش استفاده کنند.حتمآ قبل از خوردن، دستها با الکل یا مواد ضد عفونی کننده شسته شود و رفتن به اتاق بیمار تا حد امکان کاهش یابد و با رعایت فاصله و نکات ایمنی اولیه انجام شود.

اطرافیان بیمار باید از ماسک های مخصوص استفاده کنند تا در زمان عطسه و سرفه، ویروس به آنها انتقال پیدا نکند. افراد مبتلا و غیر مبتلا باید تا 1 متر از یکدیگر فاصله داشته باشند. از دست دادن،روبوسی و بغل کردن خودداری شود و همگی تنها از وسایل شخصی خود استفاده کنند.

اگر چرخه انتقال بیماری از بین برود، شیوع کرونا به سرعت کاهش پیدا میکند.

 بسیاری از اداره ها و مشاغل در این شرایط همچنان به کار خود ادامه میدهند، چه توصیه هایی برای پیشگیری در چنین محیطهایی دارید؟

در وهله اول افرادی که به علائم این بیماری دچاره شده اند تا زمان بهبود، به محیط کار مراجعه نکنند و در خانه بمانند. علائمی که شامل مشکلات تنفسی، سرفه، تنگی نفس، بدن درد و تب هستند.

اگر شخصی با چنین علائمی در محیط کار دیده شد، دیگر افراد باید فاصله 1 متر را رعایت کنند، دستهایشان را مرتب شستشو دهند و از تماس نزدیک با آن فرد خودداری کنند.

 آیا واقعآ استفاده از ماسک در محیطهای عمومی میتواند از انتقال بیماری خودداری کند؟

ماسک ها بیشتر از همه به افرادِ ناقل اجازه پخش ویروس را نمیدهند چون با رعایت فاصله، ویروس قابلیت انتشار ندارد. این ماسکها همچنین بیشتر به کار اشخاصی می آیند که مشغول مراقبت از افرادِ مبتلا هستند.

برای پیشگیری عمومی از این بیماری،رعایت بهداشت فردی و شستشوی دستها مهمترین کار است.

 آیا در چنین شرایطی افراد میتوانند به محیطهای عمومی مثل کافی شاپها یا رستورانها مراجعه کنند؟

بهتر است تا حد امکان از رفتن به محیطهای پرتردد و پر ازدحام خودداری شود. در محیط هایی که ازدحام جمعیت وجود دارد تهویه هوا به خوبی انجام نمی شود پس احتمال انتقال بیماری وجود خواهد داشت.

همچین توصیه میشود که در این وضعیت سفر به مناطقی که در آن کرونا دیده شده انجام نگیرد.

 توصیه آخر… ؟

اول از همه توصیه میکنم که افراد آرامش خود را حفظ کنند و اضطراب بیهوده نداشته باشند. استرس و نگرانی بیش از اندازه شرایط را بدتر خواهد کرد.

همچین بهتر است که شهروندان برای علائم خفیفی مثل آبریزش بینی به بیمارستانها مراجعه نکنند. چون این روزها بیمارستانها با جمعیتی انبوه از بیماران دست و پنجه نرم میکنند و میتوانند محیطی برای انتقال بیماری باشند. مراجعه به دلایل جزئی، میتواند شما را درگیر موارد جدی تر کند.

اگر در خانواده ها افرادی با کهولت سن یا بیماری های ضعف سیستم ایمنی وجود دارد،رفت و آمد در آن خانه ها باید به حداقل خود برسد.

و در نهایت اینکه افراد حتمآ بهداشت فردی را رعایت کنند و دستهایشان را به طور مرتب شستشو دهند.

سایت شب، رزرو آنلاین ویلا و اقامتگاه

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب