پارک کوهسنگی مشهد؛ محل تاج‌گذاری شاه‌عباس

0

مشهد شهری زیارتی است که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی کم ندارد و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های آن، کوهسنگی است. پارک کوهسنگی مشهد در میان جاذبه‌های این شهر رکورددار است؛ چون دومین پارک بزرگ مشهد بعد از پارک ملت و سومین جاذبه پربازدید مشهد بعد از حرم امام رضا و آرامگاه فردوسی محسوب می‌شود. برخلاف بسیاری از پارک‌های شناخته شده کشور، این پارک طراحی طبیعی دارد و در ساخت آن از تکنیک‌های مهندسی شهرسازی زیاد استفاده نشده است.

چرا کوهسنگی مشهد تا این حد محبوب شده است و هر ساله گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند؟ در این مقاله ضمن معرفی این جاذبه محبوب، به این سؤال پاسخ می‌دهیم و شما را با امکانات، بهترین مسیر دسترسی، تاریخچه و بهترین زمان بازدید از این پارک آشنا می‌کنیم.

برای اجاره سوئیت در مشهد نزدیک حرم کلیک کنید

معرفی کوهسنگی مشهد

معرفی پارک کوهسنگی مشهد
این پارک 3 ورودی دارد که درب اصلی در انتهای خیابان کوهسنگی واقع شده و درب‌های دیگر در خیابان ابوذر و بزرگراه کلانتری قرار دارند.

اگر به نقشه مشهد نگاه کنید، در جنوب غربی آن یک لکه سبزرنگ بزرگ می‌بینید که با نام پارک کوهسنگی مشهد شهرت دارد و یکی از تفرجگاه‌های محبوب اهالی این شهر است. این پارک 3 ورودی دارد که درب اصلی در انتهای خیابان کوهسنگی واقع شده و درب‌های دیگر در خیابان ابوذر و بزرگراه کلانتری قرار دارند.

این پارک به دلیل کوه‌های کم ارتفاعی که صعود کردن به آن‌ها راحت است و همچنین رستوران‌ها، کافه‌ها، آب‌وهوای مطبوع، چشم‌اندازهای زیبا و امکانات رفاهی متعدد خود شهرت دارد. همچنین یکی از مراکز فرهنگی و هنری مشهد هم محسوب می‌شود.

بخوانید از: آشنایی با فرهنگ بومی مشهد و آداب و رسوم مردم آن 

علت نام‌گذاری پارک کوهسنگی

با توجه به آن چه تاکنون در مورد کوهسنگی مشهد توضیح دادیم، حدس زدن علت نام‌گذاری این پارک آسان است. 2 قله کم‌ارتفاع از کوه‌های بینالود در این پارک واقع شده و به همین دلیل به آن کوهسنگی می‌گویند. در حال حاضر بزرگراه آسیایی میان این 2 قله و مابقی رشته‌کوه بینالود فاصله انداخته است.

دسترسی به قله‌های کوهسنگی به‌آسانی و از طریق پلکان‌های تعبیه شده در دامنه آن‌ها امکان‌پذیر است و زمانی که به قله‌ها می‌رسید، با چشم‌انداز زیبایی از شهر مشهد روبرو می‌شوید. طول این پلکان‌ها چندان زیاد نیست و فقط با پیمودن 1300 متر، شما را به قله می‌رسانند.

تاریخچه پارک کوهسنگی

تاریخچه پارک کوهسنگی مشهد
این پارک محل تاج‌گذاری شاه عباس صفوی بوده است.

شاید آن زمانی که شاه‌عباس 16 ساله در محل فعلی پارک کوهسنگی مشهد تاج‌گذاری می‌کرد، اصلاً تصورش را نمی‌کرد که قرن‌ها بعد این مکان به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مشهد و کل کشور تبدیل شود. از آن زمان (قرن دهم هجری) تا سال 1310 کوهسنگی تنها یک تفرجگاه طبیعی با چشمه‌های آب و باغ‌های سرسبز بود که مشهدی‌ها از آن به عنوان ییلاق استفاده می‌کردند.

در سال 1318، مهندسان آلمانی با نرده کشی، جدول کشی، گل کاری و احداث ساختمانی دوطبقه در کوهسنگی، آن را به پارک تبدیل کردند. تا سال 1340 این پارک خارج از محدوده شهر مشهد بود و در آن سال با احداث یک خیابان اصلی عریض (خیابان کوهسنگی فعلی) به مرکز شهر مشهد متصل شد. احداث این خیابان رونق پارک کوهسنگی مشهد و مناطق اطراف آن را به دنبال داشت و باعث شد این پارک رفته رفته به مناطق شهری مشهد اضافه شود.

بخوانید از: راهنمای جامع سفر به مشهد

آدرس پارک کوهسنگی مشهد کجاست؟

همان‌طور که گفتیم، کوهسنگی 3 ورودی دارد که برای دسترسی به درب اصلی، باید از آدرس زیر کمک بگیرید:

آدرس پارک کوهسنگی مشهد: مشهد، میدان شهدا، خیابان دانشگاه، انتهای خیابان کوهسنگی

اگر هم برایتان سؤال شده که ساعت کاری پارک کوهسنگی مشهد چگونه است، باید بگوییم که این پارک به‌صورت شبانه روی باز است؛ اما برای استفاده از امکانات تفریحی آن از 9 صبح تا 2 بعد از نیمه‌شب وقت دارید. البته ساعات کاری برخی از بخش‌های آن مثل موزه بزرگ خراسان و … هم متفاوت است.

هزینه بازدید از کوهسنگی مشهد

بازدید از این پارک و لذت بردن از جاذبه‌های طبیعی آن کاملاً رایگان است؛ اما برای بازدید از موزه بزرگ خراسان باید بلیط تهیه کنید.

بخوانید از: بهترین جاهای دیدنی مشهد 

بهترین مسیر دسترسی به پارک کوهسنگی

مسیر دسترسی به پارک کوهسنگی مشهد
از طریق بلوار وکیل‌آباد و بعد بلوار کلانتری، می‌توانید خودتان را خیلی راحت به این پارک برسانید.

بوستان کوهسنگی مشهد تقریباً به تمامی شریان‌های اصلی این شهر راه دارد. از طریق بلوار وکیل‌آباد و بعد بلوار کلانتری، می‌توانید خودتان را خیلی راحت به این پارک برسانید. این پارک تا مرکز شهر مشهد تنها 15 دقیقه تا مرکز شهر مشهد فاصله دارد و برای دسترسی از این بخش شهر، باید خودتان را به میدان شهدا برسانید و از آنجا وارد خیابان دانشگاه و بعد خیابان کوهسنگی شوید.

اگر با هواپیما یا قطار به مشهد سفر کردید، می‌توانید از متروی مشهد برای دسترسی به کوهسنگی استفاده کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این پارک، ایستگاهی با همین نام است که در شمال شرقی پارک قرار دارد.

با استفاده از اتوبوس‌های شهری و تاکسی هم می‌توانید خودتان را به کوهسنگی برسانید.

بهترین زمان بازدید از پارک کوهسنگی

بهترین زمان بازدید از پارک کوهسنگی مشهد
اگر خواستید از هوا و چشم‌انداز لذت ببرید، اوایل صبح یا اواخر شب به کوهسنگی بروید.

انتخاب بهترین زمان برای بازدید از کوهسنگی، کاملاً به خودتان بستگی دارد. برای لذت بردن از آب‌وهوای مشهد و کوهسنگی، بهتر است در اواخر بهار یا اوایل پاییز به این شهر سفر کنید. اگر خواستید از هوا و چشم‌انداز لذت ببرید، اوایل صبح یا اواخر شب به کوهسنگی بروید و اگر می‌خواهید از موزه، آرامگاه‌ها و … هم بازدید کنید، بهتر است برنامه بازدید خود را به صبح تا عصر موکول کنید.

بخوانید از: معرفی سرزمین موج‌ های آبی مشهد

آرامگاه‌های پارک کوهسنگی مشهد

آرامگاه‌های نزدیک کوهسنگی مشهد
میرزا ابراهیم رضوی از نوادگان امام جواد است که در دوران صفویه زندگی می‌کرد.

مشهد شهر آرامگاه‌ها است و به غیر از حرم امام رضا، چندین آرامگاه دیگر در گوشه‌وکنار این شهر قرار دارند. در داخل و مجاورت پارک کوهسنگی مشهد هم چند آرامگاه وجود دارد که در ادامه به معرفی مشهورترین آن‌ها می‌پردازیم:

آرامگاه میرزا ابراهیم رضوی و عرفای دوره صفویه

آرامگاه میرزا ابراهیم رضوی در انتهای خیابان رودکی قرار دارد که یکی از خیابان‌های منتهی به کوه سنگی است. میرزا ابراهیم رضوی از نوادگان امام جواد است که در دوران صفویه زندگی می‌کرد و قدمت آرامگاه او هم به همان دوران (قرن یازدهم هجری) می‌رسد. در کنار این آرامگاه و در دامنه کوهسنگی، آرامگاه عرفاً قرار دارد که در آن 8 سنگ قبر به چشم می‌خورد.

این قبور متعلق به عرفایی مثل آقامیرزا عسگر رضوی، شیخ سیف‌اللهی ایسی و آرامگاه شیخ اسدالله یزدی (هراتی) است که همگی از عرفای معاصر محسوب می‌شوند.

جبل النور (مقبره شهدای گمنام)

بر فراز یکی از قله‌های کوه سنگی، تعدادی از شهدای گمنام جنگ تحمیلی دفن شده‌اند و به همین خاطر، به این کوه جبل النور می‌گویند. این مکان به آبشار کوه سنگی نزدیک است و در آن نماز جماعت، دعای ندبه، کمیل و … برگزار می‌شود.

بخوانید از: بهترین پارک های آبی مشهد 

مجسمه‌های پارک کوهسنگی مشهد

مجسمه‌های پارک کوهسنگی مشهد
این مجسمه‌ها را شهردار میلان در دوران پهلوی به شهردار مشهد هدیه کرده است.

کوهسنگی در دوره‌های تاریخی مختلف اهمیت فراوانی داشته و بخشی از اهمیت فرهنگی خود را در دوران پهلوی به دست آورده است. در این دوران، شهردار وقت میلان ایتالیا چند مجسمه به شهردار مشهد هدیه کرد که از میان آن‌ها، 2 مجسمه شیر سنگی در کنار ورودی اصلی پارک کوهسنگی مشهد و 2 تندیس انسانی هم در کنار استخر بزرگ این پارک نصب شدند.

بخوانید از: بافت سنتی مشهد؛ الگوها و عناصر معماری یک شهر مذهبی 

امکانات رفاهی و تفریحی پارک کوهسنگی

کوهسنگی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های مشهد است و امکانات تفریحی و رفاهی متعدد آن باعث شده تا به یکی مراکز تفریحی محبوب خانواده‌ها و گردشگران تبدیل شود. این پارک در اصل از 7 باغ به‌هم‌پیوسته با نام‌های آرامگاه، پذیرایی، سنگی، طبیعی، ورزشی و تفریحی تشکیل شده که در ادامه به مهم‌ترین امکانات این باغ‌ها می‌پردازیم:

موزه بزرگ خراسان

موزه بزرگ خراسان
در طراحی این موزه از عمارت خورشید در کلات نادری الگوبرداری شده است.

موزه بزرگ خراسان بزرگ‌ترین ساختمان کوهسنگی است که در شمال این پارک قرار دارد و هنگام ورود از در اصلی، توجهتان را به خود جلب می‌کند. در طراحی این موزه از عمارت خورشید در کلات نادری الگوبرداری شده و 18000 مترمربع وسعت دارد. در این موزه ابزارهای سنگی، شیشه‌ای و ظروف مربوط به دوران باستان و نسخه‌های خطی و چاپی نگه‌داری می‌شوند و از ساعت 9 صبح تا 6 عصر فعالیت می‌کند.

بازار چارسوق

بازار چارسوق پارک کوهسنگی مشهد
این بازار دالان‌های متعددی دارد که هر کدام از آن‌ها مخصوص فروش نوع خاصی از صنایع‌دستی است.

بازار چارسوق یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی مشهد است که در نزدیکی موزه بزرگ خراسان و درب اصلی کوهسنگی قرار دارد. در این بازار صنایع‌دستی مشهد و سایر شهرها برای فروش عرضه می‌شود. این بازار دالان‌های متعددی دارد که هر کدام از آن‌ها مخصوص فروش نوع خاصی از صنایع‌دستی است. مثلاً در یک دالان تابلوفرش‌های نفیس عرضه می‌شود و در دالان دیگر می‌توانید تابلوهای نقاشی رنگ‌روغن را پیدا کنید.

بخوانید از: از زعفران تا زرشک؛ لیستی از بهترین سوغات مشهد

دریاچه مصنوعی

دریاچه مصنوعی پارک کوهسنگی
در این دریاچه مصنوعی می‌توانید قایق‌سواری کنید.

دریاچه مصنوعی یکی از جذاب‌ترین بخش‌های کوهسنگی است که در جنوب این پارک قرار دارد و یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های کوهسنگی مشهد در شب هم محسوب می‌شود. در این دریاچه مصنوعی می‌توانید قایق‌سواری کنید یا با قدم زدن در کنار دریاچه، از هوا و تماشای آب‌نماهای زیبای آن لذت ببرید.

آبشار کوهسنگی

آبشار پارک کوهسنگی مشهد
این آبشار یکی از دلایل اصلی آب‌وهوای خوب کوهسنگی است.

آبشار کوهسنگی هم از بخش‌هایی است که محبوبیت زیادی دارد و اگر در زمان پیک سفر وارد پارک کوهسنگی مشهد شوید، حتماً تعداد زیادی گردشگر را می‌بینید که در حال عکس گرفتن با این آبشار و بالارفتن از صخره‌های آن هستند. این آبشار یکی از دلایل اصلی آب‌وهوای خوب کوهسنگی است و سنگ‌های صاف و صیقلی آن صحنه‌های زیبایی را به وجود آورده است.

بخوانید از:  بهترین مراکز خرید مشهد 

فرهنگسرای کودک و آینده

فرهنگسرای کودک و آینده کوهسنگی مشهد
در این فرهنگسرا کلاس‌های آموزشی ویژه کودکان مثل کلاس اوریگامی و سایر دوره‌های مهارت‌آموزی برگزار می‌شود.

در نزدیکی موزه بزرگ خراسان، ساختمانی با نام فرهنگ‌سرای کودک و آینده وجود دارد. در این فرهنگسرا کلاس‌های آموزشی ویژه کودکان مثل کلاس اوریگامی و سایر دوره‌های مهارت‌آموزی برگزار می‌شود. همچنین آمفی‌تئاتر آن هم محل برگزاری نمایش‌های عروسکی مخصوص کودکان است و اگر می‌خواهید چند ساعتی را با کودکتان خوش بگذرانید، می‌توانید با شماره 05138410111 تماس بگیرید و از برنامه‌های فرهنگسرا مطلع شوید.

امکانات رفاهی

تعدادی از بهترین کافه‌های مشهد در نزدیکی کوهسنگی یا اطراف آن قرار دارند و می‌توانید برای لذت بردن از چشم‌انداز مشهد و آب‌وهوای کوهسنگی به آن‌ها مراجعه کنید. به غیر از این کافه‌ها، کوهسنگی امکانات رفاهی متعددی دارد که در فهرست زیر به آن‌ها اشاره شده است:

  • چمن مصنوعی
  • مسجد
  • پارک کودک و زمین بازی
  • سرویس بهداشتی
  • فرهنگسرای کودک
  • رستوران
  • سالن آمفی‌تئاتر
  • مسیر دوچرخه‌سواری
  • پیست اسکیت و پاتیناژ
  • پارک مخصوص بانوان

بخوانید از: بهترین رستوران مشهد کجاست؟ 

جاهای دیدنی نزدیک پارک کوهسنگی

باغ ملک آباد؛ از مهم‌ترین جاذبه‌های نزدیک پارک کوهسنگی مشهد
باغ ملک‌آباد تنها 3 کیلومتر از این پارک فاصله دارد.

تعدادی از محبوب‌ترین جاذبه‌های دیدنی مشهد در اطراف کوهسنگی قرار دارند. نزدیک‌ترین جاذبه به پارک کوهسنگی، باغ ملک‌آباد است که تنها 3 کیلومتر از این پارک فاصله دارد. این پارک هم از تفرجگاه‌های محبوب مشهدی‌ها محسوب می‌شود و به خاطر آب‌وهوای خوش و درختان بلند و قدیمی خود شهرت دارد. در این باغ می‌توانید از کاخ ملک‌آباد هم دیدن کنید که در آن فرش‌های نفیس و نقاشی‌های زیبا به نمایش درآمده است.

سایر جاهای دیدنی نزدیک پارک کوهسنگی مشهد عبارت‌اند از:

  • آرامگاه نادرشاه
  • پارک ملت مشهد
  • حرم امام رضا
  • خانه ملک
  • مرکز هنری خراسان

پارک کوهسنگی؛ یار قدیمی گردشگران مشهد

در این مقاله به معرفی کامل پارک کوهسنگی مشهد پرداختیم، پارکی که از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های مشهد است و خود مشهدی‌ها هم آن را خیلی دوست دارند. همچنین به بهترین زمان بازدید، بهترین مسیر دسترسی، امکانات و بخش‌های مختلف آن نیز پرداختیم.

برای این که بتوانید راحت‌تر به کوهسنگی و سایر جاذبه‌های مشهد دسترسی داشته باشید، می‌توانید سری به صفحه اجاره ویلا و سوئیت در مشهد بزنید و یکی از اقامتگاه‌های باکیفیت شب در این شهر را رزرو کنید.

سؤالات متداول درباره پارک کوه سنگی مشهد

پارک کوهسنگی مشهد کجاست؟

مشهد، میدان شهدا، خیابان دانشگاه، انتهای خیابان کوهسنگی

فاصله کوهسنگی تا حرم چقدر است؟

این پارک تا حرم امام رضا 6 کیلومتر فاصله دارد.

مساحت پارک کوهسنگی مشهد چقدر است؟

این پارک حدود 200 هکتار مساحت دارد.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*