معرفی باغ ارم شیراز؛ بهشت راستین ایرانی

0

می‌گویند شداد برای این که ادعای خدایی خود را ثابت کند، باغی با زیبایی وصف‌ناپذیر ساخت و نام آن را ارم گذاشت و به مردم گفت که بهشت وعده‌داده‌شده همین است. برخلاف ارم شداد، باغ ارم شیراز بر اساس یک ادعای دروغین ساخته نشده؛ اما از نظر زیبایی دست‌کمی از آن ندارد و واقعاً تکه‌ای از بهشت است که در دوره‌های تاریخی مختلف کامل‌تر و زیباتر شده است.

کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که نام باغ ارم و وصف آن را نشنیده باشد و هر کسی که به شیراز سفر کرده، حتماً این سری به این باغ زده است. اگر قصد سفر به شیراز را دارید، به احتمال زیاد بازدید از باغ ارم را در برنامه سفر خود گنجانده‌اید و دوست دارید در مورد آن بیشتر بدانید. مطالعه این مقاله هر آنچه باید در مورد این جاذبه شگفت‌انگیز بدانید را در اختیارتان می‌گذارد.

برای رزرو اقامتگاه بومگردی در شیراز کلیک کنید.

باغ ارم کجاست؟

باغ ارم کجاست؟
باغ ارم یکی از یکی از میراث جهانی یونسکو در ایران است.

باغ ارم از زیباترین جاهای دیدنی شیراز و یکی از میراث جهانی یونسکو در ایران است. زیبایی این باغ شگفت انگیز وصف‌ناپذیر است و هر کسی که برای اولین بار آن را دیده، در بدو ورود به چند دقیقه فرصت نیاز دارد تا بتواند آن همه زیبایی را وصف کند. این باغ میزبان تعدادی از کمیاب‌ترین درختان و گیاهان در ایران است و در هر گوشه آن می‌توانید یکی از این گونه‌های نادر را پیدا کنید. گل سرسبد این گیاهان، قدیمی‌ترین سرو شیراز است که برخی معتقدند نزدیک به هزار سال قدمت دارد.

به جز درختان و پوشش گیاهی خاص و متنوع، این باغ عمارتی تاریخی و زیبا دارد که از نظر معماری و تزیینات بی‌نظیر است و تمامی این زیبایی‌ها، با نهر پر آبی که در گذرگاه اصلی و سایر بخش‌های باغ جاری است تکمیل می‌شود. منبع تأمین آب این نهر، نهر اعظم شیراز است که از منابع اصلی تأمین آب کل شیراز محسوب می‌شود.

برای خود شیرازی‌ها، چیزی به نام بهترین زمان بازدید از باغ ارم وجود ندارد و این باغ یکی از گزینه‌های اصلی آن‌ها برای گذراندن عصرهای وسط هفته و شب‌های تعطیل محسوب می‌شود؛ اما برای مسافران، بهترین زمان بازدید از این باغ از فروردین تا پایان اردیبهشت و فصل پاییز است که زیبایی باغ ارم چندبرابر می‌شود.

آدرس باغ ارم شیراز: شیراز، خیابان ارم، نرسیده به میدان ارم، نزدیک مجموعه دانشگاه شیراز

بخوانید از: معرفی آرامگاه‌ های تاریخی شیراز؛ عزیزدردانه‌های شهر بهارنارنج

ساعت بازدید از باغ ارم چگونه است؟

باغ ارم شیراز از ساعت 8 صبح تا 8:30 شب باز است که در نیمه دوم سال، ممکن است این ساعت کمی تغییر کند. همچنین در ایام تاسوعا، عاشورا، 28 صفر، 25 شوال، 21 ماه رمضان و 14 خرداد این مجموعه تعطیل است.

قیمت بلیط باغ ارم شیراز چقدر است؟

در سال 1403 قیمت بلیط باغ ارم شیراز برای گردشگران ایرانی 30 هزار تومان و برای توریست‌های خارجی 250 هزار تومان است. برای خرید بلیط هم باید از طریق گیشه‌های ورودی باغ اقدام کنید.

بهترین مسیر دسترسی به باغ ارم شیراز

مسیر دسترسی به باغ ارم شیراز
برای دسترسی به این باغ با مترو، باید در ایستگاه میدان نمازی پیاده شوید.

باغ ارم یکی از سرراست‌ترین جاهای دیدنی شیراز است و در این شهر از هر کسی آدرس آن را بپرسید، بعید است نتواند شما را راهنمایی کند. اگر می‌خواهید با خودروی شخصی به شیراز بروید، باید وارد بلوار شهید چمران جنوب شوید و پس از رسیدن به میدان دانشجو به چپ بپیچید. بعد مسیر خود را تا میدان ارم ادامه بدهید و در این میدان به سمت راست بپیچید تا وارد بلوار ارم شوید و ورودی باغ ارم را ببینید.

برای دسترسی با مترو هم باید در ایستگاه میدان نمازی پیاده شوید و بعد با کمی پیاده‌روی در مسیر شمالی میدان، خودتان را به میدان ارم برسانید.

بخوانید از: راهنمای جامع سفر به شیراز

تاریخچه باغ ارم شیراز

در مورد سال و زمان دقیق احداث باغ ارم اطلاعات متناقضی وجود دارد؛ اما اسناد تاریخی نشان می‌دهند که این باغ در دوران سلجوقیان احداث شده است. پس از این دوران، مالکیت باغ به دست سلسله‌های محلی استان فارس و از جمله آل اینجو افتاد و روایت است که اوج زیبایی و شکوه باغ ارم در دوران پادشاهی آل اینجو بوده است.

اولین بازسازی اساسی این باغ در دوران کریمخان و به دستور وکیل‌الرعایا رخ داد و بعد از دوران زندیه مالکیت باغ در اختیار ایل قشقایی قرار گرفت. قشقایی‌ها سال‌ها حاکم فارس بودند و باغ ارم را مرکز حکومت خود قرار دادند.

در اواخر دوران قاجار، حاج نصیرالملک شیرازی این باغ را از خاندان قشقایی خرید و عمارت فعلی باغ را بنا نهاد. پس از فوت حاج نصیرالملک، این باغ بین خاندان او و قشقایی‌ها دست به دست می‌شود تا این که در دوران پهلوی دوم، فرح پهلوی آن را خریداری و به دانشگاه شیراز واگذار می‌کند. آخرین بازسازی اساسی این باغ نیز در اوایل دهه پنجاه انجام شد و باعث شد به شکل امروزی خود در بیاید.

معماری باغ ارم شیراز

باغ ارم گل سرسبد زیباترین باغ‌های شیراز است و مثل تمامی آن‌ها، به سبک باغ ایرانی ساخته شده است؛ یعنی تلاش شده تا تمامی قسمت‌های آن قرینه باشد و نهر عریض وسط باغ و حوض بزرگ جلوی عمارت، آن را به یک باغ ایرانی تمام‌عیار تبدیل کرده است. این باغ روی زمینی احداث شده که از غرب به شرق شیب دارد و معماران بنای اولیه آن، با استفاده از پله کاری کردند که این شیب به چشم نیاید.

این باغ دارای یک عمارت اصلی 3 طبقه است که در بخش غربی آن قرار دارد و جلوی آن، استخری یا مساحت 330 متر مربع احداث شده که تاریخ احداث آن به اواخر دوران زندیه می‌رسد. در چهار گوشه این استخر 4 نخل بزرگ و تنومند قرار دارد و تصویر عمارت به‌صورت کامل در آب آن مشخص است. باغ ارم 2 در ورودی دارد که در شمال آن قرار دارند و رو به بلوار ارم باز می‌شوند.

در ادامه بخش‌های اصلی این باغ را معرفی می‌کنیم:

بخوانید از : معرفی مساجد تاریخی شیراز

عمارت اصلی

عمارت اصلی باغ ارم شیراز
کاشی‌کاری‌های هفت‌رنگ نمای این عمارت را زیبا کرده است.

متأسفانه امکان بازدید از داخل عمارت اصلی باغ ارم وجود ندارد؛ اما ما سعی می‌کنیم چشمه‌ای از زیبایی‌های این ساختمان را برایتان وصف کنیم. البته خودتان هم می‌توانید نمای آن را از نزدیک بررسی کنید. کاشی‌کاری‌های هفت‌رنگ نمای این عمارت را زیبا کرده و چند کتیبه کم‌نظیر مثل نقش داریوش هخامنشی و شکار آهو توسط پلنگ روی آن دیده می‌شود.

این عمارت در بخش غربی باغ قرار دارد و از طریق گذرگاه اصلی باغ به آن می‌رسید. این عمارت 3 طبقه دارد که در ادامه به توضیح بخش‌های مختلف هر کدام می‌پردازیم:

  • طبقه اول: این طبقه با نام حوض‌خانه شناخته می‌شود و در اصل طبقه همکف عمارت است. در این طبقه آب‌نما و جوی آبی وجود دارد که هوای داخل آن را خنک می‌کند. طبقه اول عمارت اصلی باغ ارم به سبک معماری قاجار تزیین شده و روی دیوارها سقف آن کاشی‌های رنگارنگ و تصاویری از داستان خسرو و شیرین و … به چشم می‌خورد.
  • طبقه دوم: این طبقه وسعت بیشتری دارد و ایوان اصلی و 2 ایوان کوچک نمای آن را زیبا کرده است. طبقه دوم شامل بخش‌هایی مثل سالن، 2 آشپزخانه و راهرو هم می‌شود. ایوان اصلی زیباترین بخش این طبقه است که در آن 2 ستون سنگی بزرگ و کاشی‌کاری‌های رنگارنگی وجود دارد که مردان قاجاری را نشان می‌دهد.
  • طبقه سوم: در طبقه سوم نیز سالن بزرگی وجود دارد که مشابه سالن اصلی است و پنجره‌های آن به ایوان طبقه دوم باز می‌شود. معماری و پلان این طبقه تا حد زیادی شبیه طبقه دوم است و سقف آن مثل بسیاری از خانه‌های سنتی شیراز، تزیینات و نقاشی‌های بی‌نظیر دارد.

بخوانید از: رستوران‌ها و کافه‌های معروف شیراز

عمارت اندرون

عمارت اندرون به عمارت اصلی چسبیده و درست در پشت آن قرار دارد. در این عمارت 2 سالن بزرگ و 5 اتاق به چشم می‌خورد و تزیینات آن مشابه عمارت اصلی است. قدمت این عمارت به دوران قاجار می‌رسد.

موزه سنگ و گوهر دریای نور

در عمارت اصلی باغ ارم، موزه‌ای با نام موزه سنگ و گوهر وجود دارد که در آن می‌توانید 140 نوع سنگ و گوهر کمیاب و تزئینی را مشاهده کنید. این آثار از نقاط مختلف جهان جمع آوری شده و به موزه سنگ و گوهر دریای نور منتقل شده‌اند.

گذرگاه‌ها

باغ ارم 2 گذرگاه دارد که یکی از آن‌ها از غرب به شرق (گذرگاه اصلی) و دیگری از شمال به جنوب کشیده شده و با یکدیگر تقاطع دارند. گذرگاه اصلی جوی آبی دارد که با کاشی‌های مربعی آبی رنگ تزیین شده و به حوض جلوی عمارت اصلی باغ منتهی می‌شود. در اطراف این گذرگاه، می‌توانید قدیمی‌ترین و بلندترین درخت سرو شیراز را پیدا کنید. این گذرگاه سوژه اصلی عکاسی گردشگران است و برای عکس گرفتن در آن باید منتظر بمانید.

کتیبه‌ها

کتیبه های باغ ارم
تعدادی کتیبه سنگی به سبک زمان قاجار در این باغ نصب شده است.

تزیینات فعلی باغ ارم به دوران قاجار برمی‌گردد و تعدادی کتیبه سنگی به سبک آن زمان در این باغ نصب شده است. این کتیبه‌ها در بخش‌های مختلف باغ قرار دارند و مشهورترین آن‌ها، کتیبه‌هایی است که در سردر ورودی شمال شرقی باغ قرار دارند و آیه‌هایی از قرآن روی آن‌ها به چشم می‌خورد.

پوشش گیاهی باغ ارم شیراز

پوشش گیاهی باغ ارم شیراز
در هر گوشه از باغ ارم و به‌خصوص بخش باغ ژاپنی آن می‌توانید از پوشش گیاهی بی‌نظیر آن لذت ببرید.

در طول سال‌های مختلف، گیاهان مختلفی از سرتاسر جهان به این باغ آورده شده و تنوع پوشش گیاهی آن به حدی است که از آن به عنوان باغ گیاه‌شناسی دانشگاه شیراز استفاده می‌شود.

در هر گوشه از باغ ارم و به‌خصوص بخش باغ ژاپنی آن می‌توانید از پوشش گیاهی بی‌نظیر آن لذت ببرید؛ اما اوج این لذت زمانی است که در گذرگاه وسط باغ که به عمارت اصلی ختم می‌شود قدم می‌زنید. در اطراف این گذرگاه چندین درخت سرو تنومند و درختان همیشه‌بهار کاشته شده و مشهورترین آن‌ها سروناز شیراز است که به دلیل موزون‌بودن قامتش، این لقب را به آن داده‌اند.

از دیگر گیاهان و درختان این باغ می‌توانیم به بهارنارنج، درخت گردو، درخت بادام، درخت سیب، درخت انار، کاج، زبان‌گنجشک، افرا، گل طاووسی، گل ژاله، گل شب بو، گل نسترن، گل شاه‌پسند و … اشاره کنیم.

تفریحات باغ ارم شیراز

تفریحات باغ ارم شیراز
قدم زدن در باغ، عکاسی با لباس محلی و خوردن خوراکی‌های محلی از بهترین تفریحات این باغ است.

توصیه می‌کنیم بعد از مسحور شدن توسط زیبایی‌های باغ ارم، تفریحات زیر را هم تجربه کنید تا خاطره بازدید از این باغ ایرانی خاص، به‌یادماندنی‌تر شود:

  • بازدید از عمارت و قدم زدن در باغ: توصیه می‌کنیم در ساعات اولیه صبح یا ساعات پایانی عصر از این باغ بازدید کنید تا لذت قدم زدن در میان درختان و گل‌های این باغ دوچندان شود.
  • عکاسی با لباس‌های محلی: در اطراف محوطه اصلی، خدمات عکاسی با لباس محلی ارائه می‌شود. با این کار می‌تواند چنددقیقه‌ای خود را جای ساکنان قدیمی باغ بگذارید.
  • خوردن خوراکی‌های خوشمزه: در بوفه و رستوران محوطه باغ می‌توانید غذاها و نوشیدنی‌های محلی و به‌خصوص فالوده شیرازی را امتحان کنید.
  • خرید از فروشگاه محصولات فرهنگی: مثل بسیاری از اماکن گردشگری شیراز، در باغ ارم هم فروشگاه سوغاتی های شیراز و محصولات فرهنگی وجود دارد و با خرید از این فروشگاه می‌توانید خاطره بازدید از این باغ را ماندگار کنید.

جاهای دیدنی اطراف باغ ارم شیراز

جاذبه های دیدنی نزدیک باغ ارم
باغ عفیف‌آباد یکی از زیباترین جاهای دیدنی نزدیک باغ ارم شیراز است.

بازدید از تمامی بخش‌های باغ ارم شیراز یک تا 2 ساعت از شما زمان می‌برد و به همین دلیل فرصت کافی برای بازدید از سایر جاهای دیدنی شیراز خواهید داشت. نزدیک‌ترین جاذبه‌ها به این باغ عبارتند از:

  • باغ عفیف‌آباد
  • بازار و حمام وکیل
  • ارگ کریمخان
  • حافظیه
  • باغ دلگشا

دسترسی بهتر به باغ بهشتی ارم با شب

در این مقاله از وبلاگ شب به معرفی کامل باغ ارم شیراز پرداختیم که یکی از زیباترین جاذبه‌های شیراز است. بعد از گشتن گوشه‌وکنار آن، به شما گفتیم که چگونه به این باغ بروید و بعد از آن از کدام جاهای دیدنی شیراز بازدید کنید. اگر می‌خواهید به این باغ و سایر جاذبه‌های شیراز دسترسی خوبی داشته باشید و با آرامش از آن بازدید کنید، وارد صفحه اجاره ویلا و سوئیت در شیراز شوید و با رزرو اقامتگاه مناسب در این شهر، یکی از دغدغه‌های اصلی سفر را کم کنید.

سؤالات متداول درباره باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز کجاست؟

شیراز، خیابان ارم، نرسیده به میدان ارم، نزدیک مجموعه دانشگاه شیراز

ساعت کاری باغ ارم شیراز چگونه است؟

باغ ارم شیراز از ساعت 8 صبح تا 8:30 شب باز است.

چگونه به باغ ارم شیراز برویم؟

برای دسترسی به باغ ارم با خودروی شخصی، باید بلوار چمران را تا میدان دانشجو و بعد میدان ارم ادامه بدهید و در میدان ارم به راست بپیچید. برای دسترسی با مترو هم باید در ایستگاه میدان نمازی پیاده شوید و کمی به سمت شمال پیاده‌روی کنید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*