معرفی موزه خودروهای تاریخی تهران؛ از جاذبه‌های خاص پایتخت

0

اگر به تاریخ معاصر ایران علاقه‌مندید، کسب اطلاعات در مورد زندگی خصوصی آدم‌های مشهور هیجان‌زده‌تان می‌کند و از همه مهم‌تر ماشین‌باز هستید؛ حتماً از موزه خودروهای تاریخی تهران بازدید کنید. اگر این ویژگی‌ها را دارید و تاکنون از این موزه جذاب بازدید نکرده‌اید، ضرب‌المثل «نصف عمرت بر فناست» شامل حالتان می‌شود.

موزه خودروهای تاریخی یکی از جذاب‌ترین موزهای تهران و کشور است که بازدید از آن مثل مرور چند دوره تاریخی است و حجم زیادی از اطلاعات مفید در مورد این دوره‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهد. از طرف دیگر تعدادی از خودروهای این موزه نایاب یا بسیار کمیاب هستند و همین موضوع بازدید از آنجا را هیجان‌انگیزتر می‌کند.

در این مقاله هر اطلاعاتی که باید در مورد بازدید از این موزه بدانید را در اختیارتان می‌گذاریم و با هم گشتی در آن می‌زنیم.

موزه خودروهای تاریخی تهران کجاست؟

معرفی موزه خودروهای تاریخی تهران
موزه خودروهای تاریخی تهران در منطقه 22 شهرداری پایتخت قرار دارد.

موزه خودروهای تاریخی تهران در منطقه 22 شهرداری پایتخت قرار دارد و اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، این موزه در کیلومتر 10 جاده مخصوص کرج و شهرک استقلال تهران واقع شده است. این موزه در یکی از قطب‌های صنعتی کشور و به خصوص قطب خودروسازی آن قرار دارد؛ اما در نزدیکی آن می‌توانید چندین جاذبه گردشگری دیگر مثل پارک چیتگر، دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)، باملند، ایران مال، پارک ارم و … را هم پیدا کنید.

اگر می‌خواهید با کودکان خود از این مجموعه بازدید کنید، می‌توانید به یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های آبی تهران یعنی مجموعه آبی اوپارک تهران هم سری بزنید تا یک روز تفریحی ایده‌آل داشته باشید. فاصله اُپارک تا موزه خودروهای تاریخی تنها 6 کیلومتر است.

حواشی و تاریخچه تأسیس موزه خودرو

تاریخچه موزه خودروهای تاریخی تهران
این موزه با شکل و شمایل فعلی در سال 1400 افتتاح شده است.

موزه خودروهای تاریخی تهران در ابتدا یک سوله بود که شهرداری تهران آن را اداره می‌کرد و ازآنجایی‌که این سوله اصلاً شرایط مناسبی برای نگهداری از خودروهای قدیمی و کمیاب نداشت، بعد از مدتی تعطیل شد. در سال 1399 مالکیت این موزه به بنیاد مستضعفان وارد شد و این بنیاد با صرف بودجه‌ای نزدیک به 120 میلیارد تومان، در مدت یک سال آن را باسازی کرد و به شکل فعلی درآورد.

ساختمان فعلی موزه در اصل یک پارکینگ مدرن بتنی است که 22 هزار متر مربع وسعت دارد و 10 هزار متر مربع از این متراژ سرپوشیده است. بعد از افتتاح مجدد این موزه در سال 1400، متخصصان حرفه مرمت و بازسازی خودروهای قدیمی به شرایط محیطی موزه انتقاد کردند و معتقد بودند که مرمت این خودروها مطابق استانداردهای جهانی نبوده است.

مدتی بعد بنیاد مستضعفان اعلام کرد خودروهایی که سابقه مرمت در ایران نداشتند، برای بازسازی به متخصصان خارجی واگذار شده‌اند و خودروهایی که قبلاً در ایران مرمت شده بودند را به متخصصان داخلی واگذار کرده است.

بخوانید از: پل طبیعت تهران کجاست؟ معرفی بزرگ‌ترین پل غیرخودرویی ایران

ساعت کاری + اطلاعات تماس موزه خودروهای تاریخی

بر اساس اعلام سایت موزه خودروهای تاریخی، ساعت بازدید از این موزه در روزهای یکشنبه تا چهارشنبه از 9 صبح تا 5:30 عصر است و ساعت کاری آن در روزهای پنج شنبه و جمعه تا ساعت 6:30 افزایش پیدا می‌کند. همچنین این موزه در روزهای شنبه، تعطیلات رسمی و ایام سوگواری تعطیل است.

در ادامه هم راه‌های ارتباطی با این موزه را می‌بینید:

آدرس موزه خودروهای تاریخی تهران: تهران، میدان آزادی، جاده مخصوص کرج، بین کیلومتر ۱۰ و ۱۱، نبش خیابان ۲۵، جنب فروشگاه سپه

شماره تماس: 44537763-021

وب‌سایت رسمی:  www.cio-museums.org

قیمت بلیط موزه خودروهای تاریخی تهران چقدر است؟

بلیط موزه خودروهای قدیمی تهران با تعرفه‌های مختلفی به فروش می‌رسد که در ادامه آن‌ها را می‌بینید:

  • قیمت بلیط برای بازدیدکنندگان داخلی بزرگسال: 84 هزار تومان
  • بهای بلیط برای بازدیدکنندگان خارجی: 500 هزار تومان
  • بهای بلیط ایوان کالسکه: 34 هزار تومان

همچنین اگر در موزه نمایشگاه مجزایی برگزار شود، باید برای آن بلیط جداگانه بخرید.

بخوانید از: موزه بانک ملی ایران، جواهری فرهنگی در قلب تاریخ

بهترین مسیر دسترسی به موزه خودروهای تاریخی

مسیر دسترسی به موزه خودروهای تاریخی تهران
دسترسی به این موزه با وسیله شخصی و وسایل حمل‌ونقل عمومی بسیار آسان است.

موزه خودروهای تاریخی تهران در یکی از سرراست‌ترین نقاط این شهر قرار دارد و دسترسی به آن با وسیله شخصی و وسایل حمل‌ونقل عمومی بسیار آسان است. در ادامه نحوه دسترسی به این موزه با خودروی شخصی، تاکسی، مترو و اتوبوس را شرح می‌دهیم:

دسترسی با مترو

با کمک نقشه مترو تهران می‌توانید بهترین مسیر دسترسی به این موزه را پیدا کنید. بر اساس این نقشه، باید در ایستگاه چیتگر در خط 5 متروی تهران پیاده شوید. بعد از پیاده شدن در این ایستگاه، در پایانه اتوبوس‌رانی مترو اتوبوس‌های دانشگاه را سوار و در ایستگاه سپه پیاده شوید.

دسترسی با خودروی شخصی

برای دسترسی با خودروی شخصی، باید از طریق یکی از اتوبان‌های جناح یا آزادگان یا خیابان آزادی خودتان را به میدان آزادی برسانید و بعد وارد جاده مخصوص کرج شوید. بین کیلومتر 10 و 11 این جاده و جنب فروشگاه سپه (خیابان 25)، موزه را پیدا می‌کنید.

دسترسی به اتوبوس

برای دسترسی به موزه با اتوبوس، باید خودتان را به پایانه اتوبوس‌رانی داخل‌شهری میدان آزادی برسانید و آنجا سوار اتوبوس‌های دانشگاه شوید. مابقی مسیر شبیه دسترسی با مترو است.

دسترسی با تاکسی

مسیر دسترسی به موزه با تاکسی هم از میدان آزادی می‌گذرد. می‌توانید در میدان وارد جاده مخصوص شوید و با تاکسی‌های گذری خودتان را به کیلومتر 11 برسانید یا وارد پایانه تاکسی رانی میدان آزادی شوید و با سوار شدن به تاکسی‌های خطی شهر قدس یا اندیشه، خودتان را به موزه خودروهای تاریخی برسانید.

بخوانید از: معرفی بهترین و معروف ترین موزه های تهران

مهم‌ترین خودروهای موزه خودروهای تاریخی ایران

در فضای سرپوشیده موزه خودروهای تاریخی، 4 سالن وجود دارد که در این سالن‌ها می‌توانید 61 خودروی تاریخی خاص، 4 موتور سیکلت و 2 کالسکه را مشاهده کنید. فهرست زیر، خاص‌ترین اشیای این موزه را نشان می‌دهد:

ام پی وی تهران؛ خودروی اهدایی صدراعظم آلمان به ولیعهد ایران

ام پی وی تهران موزه خودروهای تاریخی تهران
این خودروی نارنجی‌رنگ جذاب تنها محصول همکاری مشترک غول‌های خودروسازی آلمان یعنی بنز، پورشه و فولکس‌واگن است.

ام پی وی تهران خاص‌ترین خودروی این موزه است. این خودروی نارنجی‌رنگ جذاب تنها محصول همکاری مشترک غول‌های خودروسازی آلمان یعنی بنز، پورشه و فولکس‌واگن است. ام پی وی تهران در اصل یک خودروی سفارشی است که به سفارش صدراعظم آلمان در سال 1972 ساخته شد و او این خودرو را به عنوان کادوی تولد به ولیعهد ایران هدیه داد.

این خودروی چهارسیلندر 2 سوئیچ دارد؛ با استفاده از سوئیچ نقره‌ای تنها می‌توان تا سرعت 30 کیلومتر بر ساعت رانندگی کرد و با استفاده از سوئیچ طلایی سرعت آن تا 170 کیلومتر هم می‌رسد.

بخوانید از: جواهری تاریخی در قلب تهران، راهنمای کامل بازدید از کاخ گلستان 

لامبورگینی کانتاش؛ از کمیاب‌ترین خودروهای جهان

لامبورگینی کانتاش موزه خودروهای تاریخی تهران
این محصول لوکس کمپانی لامبورگینی در سال 1974 به بازار عرضه شد.

لامبورگینی کانتاش از آن خودروهایی است که پس از عرضه آن به بازار، همه تصور می‌کردند از آینده آمده است؛ چون درهای آن رو به بالا باز می‌شد و چنین چیزی را تنها در فیلم‌های علمی و تخیلی می‌شد پیدا کرد.

این محصول لوکس کمپانی لامبورگینی در سال 1974 به بازار عرضه شد و هنوز هم از قدرتمندترین خودروهای جهان است؛ چون موتور 12 سیلندر دارد و می‌تواند تا 310 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد.

بخوانید از: معرفی مهم ترین آثار قدیمی و بناهای تاریخی استان تهران 

بنز K500؛ اهدایی هیتلر به رضاشاه

بنز k500 موزه خودروهای تاریخی تهران
این خودروی جذاب سبز و کرم را طراح مرسدس و از بزرگ‌ترین طراحان خودروی جهان طراحی کرده است.

بنز k500 هم یکی از کمیاب‌ترین اشیای موزه خودروهای تاریخی تهران است که در سال 1935 توسط هیتلر به رضاشاه هدیه شد. این خودروی جذاب سبز و کرم رنگ را طراح مرسدس و از بزرگ‌ترین طراحان خودروی جهان طراحی کرده و از آن تنها 435 نسخه در جهان وجود دارد. نسخه موجود در موزه خودروهای تاریخی ایران، تنها نسخه سالم و بدون خط و خش این خودرو است.

موریس آکسفورد؛ قدیمی‌ترین خودروی موزه

موریس آکسفورد موزه خودروهای تاریخی تهران
تعداد نسخه‌های موجود از این خودرو در جهان بسیار کم است.

خودروی خوش‌آب‌ورنگ موریس آکسفورد قرمز، قدیمی‌ترین خودروی موجود در موزه است که قدمت آن به سال 1912 میلادی می‌رسد. این خودرو در انگلستان ساخته شده و تعداد نسخه‌های موجود آن در جهان بسیار کم است.

رولز رویس احمدشاه قاجار؛ از اولین خودروهای وارداتی ایران

رولز رویس احمدشاه در موزه خودروهای تاریخی تهران
حداکثر سرعت این خودرو به 280 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

احمدشاه قاجار اولین واردکننده خودرو در ایران است که در دوران سلطنت خود 2 خودروی رولزرویس را وارد ایران کرد. اولین خودروی او یک رولزرویس سیلور گوست شش سیلندر بود که با هندل روشن می‌شد و در آن زمان می‌توانست تا 80 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد.

خودروی دوم این شاه قاجار یک رولز رویس فانتوم است که در حال حاضر در موزه خودروهای تاریخی تهران نگهداری می‌شود و ضدگلوله است. حداکثر سرعت این خودرو به 280 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و تنها 18 دستگاه از آن در جهان وجود دارد.

بخوانید از: بازمانده تاریخ چند 100 ساله در شلوغی شهر؛ بازار بزرگ تهران

کالسکه مخصوص تاج‌گذاری؛ یادگار چند نسل

کالسکه تاج‌گذاری در موزه خودروهای تاریخی تهران
این کالسکه از زمان قاجار تا تاج‌گذاری محمدرضا شاه کاربرد داشته است.

یکی از خاص‌ترین اشیای موجود در موزه خودروهای تاریخی تهران، کالسکه آبی‌رنگی است که روی آن یک تاج طلایی خودنمایی می‌کند و کالسکه تاج‌گذاری نام دارد. این کالسکه از زمان قاجار تا تاج‌گذاری محمدرضا شاه کاربرد داشته و بخش‌هایی از آن را با طلا ساخته‌اند.

کالسکه سلطنتی ناصرالدین‌شاه هم یکی دیگر از آیتم‌های خاص موزه محسوب می‌شود که به دستور ناصرالدین‌شاه آن را شبیه کالسکه ملکه ویکتوریا ساخته‌اند. بر اساس روایات تاریخی، ناصرالدین‌شاه قاجار را پس از ترور با این کالسکه به کاخ گلستان برده‌اند.

بخوانید از: 20 مورد از جاهای دیدنی تهران که نمیدانید؛ گشت‌وگذاری کامل در پایتخت

لیموزین پیرس آرو، لوکس‌ترین خودروی موزه

لیموزین پیرس آرو موزه خودروهای تاریخی تهران
این خودروی قدیمی موتور 6 سیلندر دارد

در ساخت لیموزین پیرس آرو از 6 کیلوگرم طلا استفاده شده و به همین جهت می‌توان آن را لوکس‌ترین خودروی موجود در موزه خودروهای تاریخی تهران دانست. این خودروی قدیمی موتور 6 سیلندر دارد و متعلق به نسل خودروهایی است که چراغ آن‌ها را روی سپر نصب می‌کردند.

بخوانید از: صفر تا 100 تهرانگردی در سفر به تهران

پنتر لیزر؛ تنها نمونه در جهان

پنتر لیزر موزه خودروهای تاریخی تهران
این خودروی کوپه آبی‌رنگ، متعلق به رضا پهلوی آخرین ولیعهد ایران بوده است.

یکی از عجیب و غریب‌ترین خودروهای موزه، پنتر لیزر است که در طراحی آن از گوشه‌های تیز استفاده شده و تنها یک نسخه از آن در جهان وجود دارد. این خودروی کوپه آبی‌رنگ، متعلق به رضا پهلوی آخرین ولیعهد ایران بوده است.

موزه خودروهای تاریخی؛ سرزمین عجایب ماشین‌بازها!

در این مقاله به معرفی موزه خودروهای تاریخی تهران و کلیه اطلاعات بازدید از آن مثل ساعت کاری، بهای بلیط، مسیر دسترسی و … پرداختیم. همچنین شما را با بعضی از خاص‌ترین خودروهای موجود در این موزه آشنا کردیم. اگر ساکن تهران نیستید و می‌خواهید در سفر به پایتخت از این موزه بازدید کنید، پیشنهاد می‌کنیم وارد صفحه اجاره ویلا و سوئیت در تهران شوید و پیش از سفر، اقامتگاه خود در پایتخت را رزرو کنید تا با خیال راحت به گشت‌وگذار در این شهر بپردازید.

سؤالات متداول درباره موزه خودروهای تاریخی تهران

موزه خودروهای تاریخی تهران کجاست؟

تهران، میدان آزادی، جاده مخصوص کرج، بین کیلومتر ۱۰ و ۱۱، نبش خیابان ۲۵، جنب فروشگاه سپه

قیمت بلیط موزه خودروهای تاریخی ایران چقدر است؟

قیمت بلیط این موزه برای بازدیدکنندگان داخلی 84 هزار تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی 500 هزار تومان است.

ساعت کار موزه خودروهای تاریخی ایران چگونه است؟

این موزه در روزهای یکشنبه تا چهارشنبه از 9 صبح تا 17:30 کار می‌کند و در روزهای پنج شنبه و جمعه تا 18:30 باز است.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*