معرفی برج میلاد تهران؛ بلندترین نماد پایتخت

0

همه ما برج میلاد تهران را می‌شناسیم؛ برجی که از سال 87 تبدیل به نماد پایتخت شده و آنقدر در رسانه‌ها به آن پرداخته شده که همه تصور می‌کنیم زیر و بم آن را دیده‌ایم و دیگر چیزی برای دیدن ندارد. این در حالی است که این برج بلند، جاذبه‌ها و دیدنی‌های متعددی دارد و آشنایی با آن‌ها در این مقاله، به شما ثابت می‌کند که احتمالاً برج میلاد را آن طور که فکر می‌کنید نمی‌شناسید و بازدید از این جاذبه گردشگری تهران، ارزشش را دارد.

بازدید از تمامی بخش‌های این برج، به یک روز کامل نیاز دارد و ازآنجایی‌که این زمان اصلاً کم نیست و نباید هدر برود، توصیه می‌کنیم این مقاله را با دقت و تا انتها بخوانید تا خوب با بخش‌های مختلف برج میلاد تهران آشنا شوید و بتوانید برای بازدید از آن درست برنامه‌ریزی کنید.

برای مشاهده و اجاره خانه در تهران کلیک کنید

برج میلاد کجاست؟

برج میلاد تهران کجاست
این برج در شمال محله گیشا (کوی نصر) قرار دارد.

برج میلاد تهران، در شمال غرب تهران و جایی بین شهرک غرب و کوی نصر (گیشا) قرار دارد. این برج در زمینی به مساحت 62 هکتار ساخته شده و اتوبان‌های همت، شیخ فضل‌الله، چمران و حکیم به ترتیب اضلاع شمالی، غربی، شرقی و جنوبی آن را تشکیل می‌دهند. البته بخش شرقی محوطه این برج در اختیار دانشگاه علوم پزشکی ایران و بیمارستان میلاد است.

پروژه احداث این برج در سال 1376 آغاز به کار کرد و بعد از نزدیک به 11 سال و در سال 1387 به اتمام رسید. برخی ایده احداث آن را به دوران پهلوی نسبت می‌دهند و برخی دیگر هم معتقدند که ایده آن متعلق به غلامحسین کرباسچی، شهردار وقت تهران در سال 1376 است.

برج میلاد در کنار پل طبیعت و برج آزادی از مهم‌ترین نمادهای پایتخت محسوب می‌شود.

آدرس برج میلاد تهران: تهران، بزرگراه شهید حکیم غرب

راه‌های دسترسی به برج میلاد تهران

مسیر دسترسی به برج میلاد تهران
ایستگاه مترو برج میلاد در ضلع شمالی آن قرار دارد.

این برج یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری تهران است و به همین دلیل راه‌های دسترسی متنوعی دارد که در ادامه به راحت‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

دسترسی با خودروی شخصی

برای دسترسی به این برج با خودروی شخصی، 2 مسیر سرراست وجود دارد:

  • در بزرگراه شهید حکیم شرق به غرب، بعد از خروجی چمران وارد ورودی بیمارستان میلاد شوید و بعد از رسیدن به میدان آرش، خودروی خود را در پارکینگ اختصاصی برج پارک کنید.
  • در بزرگراه همت غرب به شرق، بعد از تقاطع چمران وارد خروجی شیخ فضل‌الله جنوب و سپس مسیر اختصاصی برج میلاد شوید.

دسترسی با مترو

برای دسترسی به برج میلاد با مترو، باید خط 7 متروی تهران را انتخاب کنید و در ایستگاه همنام آن پیاده شوید. این ایستگاه در ضلع شمالی برج قرار دارد.

دسترسی با تاکسی

در پایانه‌های تاکسی میدان آزادی، تجریش و صادقیه می‌توانید تاکسی‌های خطی برج را سوار شوید.

ساعت بازدید برج میلاد تهران

ساعت بازدید از برج در نیمه اول سال از ساعت 10 صبح تا 10 شب و در نیمه دوم سال از ساعت 9 صبح تا 9 شب است. برای کسب اطلاعات دقیق در مورد بسته یا باز بودن برج میلاد و ساعات کاری، می‌توانید به سایت یا صفحه اینستاگرام آن مراجعه کنید.

سایت برج میلاد

سایت برج میلاد تهران از طریق آدرس miladticket.com در دسترس است. در این سایت اطلاعات مربوط به بخش‌های مختلف برج و همچنین رویدادهایی که در آن برگزار می‌شود در دسترس است و می‌توانید بلیط بازدید از برج را نیز از همین سایت خریداری کنید.

تلفن برج میلاد تهران

برای کسب اطلاع در مورد ساعات بازدید، بخش‌های مختلف و برنامه‌ها و رویدادهای برج، می‌توانید با تلفن گویای 0218585 تماس بگیرید. سایر راه‌های ارتباطی آن نیز به شرح زیر است:

  • ایمیل: miladtower@tehran.ir
  • آیدی صفحه اینستاگرام: tehranmiladtower

 

بخوانید از: باغ کتاب تهران؛ میعادگاه کتاب‌خوان‌های تهرانی کجاست؟

خرید بلیط برج میلاد

برای خرید بلیط بازدید از برج می‌توانید به سایت یا گیشه‌های بلیط فروشی مستقر در طبقه همکف آن مراجعه کنید. قیمت بلیط به تعداد طبقاتی که می‌خواهید بازدید کنید بستگی دارد و ارزان‌ترین آن مربوط به بازدید از سکوی دید باز با قیمت 100 هزار تومان است. گران‌ترین بلیط هم مربوط به بازدید از 4 طبقه (سکوی دید باز، موزه مشاهیر، موزه شهرداری، گنبد آسمان) است که در سال 1403، به ازای هر نفر 300 هزار تومان به فروش می‌رسد.

امکانات برج میلاد

امکانات برج میلاد
برج میلاد امکاناتی مثل فروشگاه شهروند، آسانسور، پارکینگ، سرویس بهداشتی، کافه، رستوران، کارواش و … دارد.

نماد پایتخت قطعاً امکانات کاملی دارد و اطلاع از این امکانات، به شما در برنامه‌ریزی بهتر برای بازدید از آن کمک می‌کند:

  • فروشگاه شهروند
  • آسانسور
  • سرویس بهداشتی در نقاط مختلف
  • نمازخانه
  • پارکینگ فضای بسته با ظرفیت 1000 خودرو و 2 پارکنیگ در فضای باز
  • سالن برگزاری همایش
  • کارواش
  • تاکسی‌سرویس
  • خودپرداز
  • رمپ مخصوص افراد توان‌جو
  • فروشگاه سوغاتی و مواد غذایی

تفریحات برج میلاد تهران

تجربه تماشای تهران از ارتفاع 260 (سکوی دید بسته) و 280 متری (سکوی دید باز) احتمالاً بزرگ‌ترین و فراموش نشدنی‌ترین تفریح برج میلاد تهران است؛ اما این برج تفریحات هیجان انگیز دیگری هم دارد که در ادامه به تمامی آن‌ها اشاره می‌کنیم:

زیپ‌لاین و پل معلق

پل معلق و زیپ لاین برج میلاد
پل معلق برج میلاد 70 متر از سطح زمین ارتفاع دارد.

زیپ‌لاین برج یکی از بهترین زیپ‌لاین‌های تهران است که در ضلع شمال غربی آن قرار دارد. در این زیپ‌لاین شما مسیری 170 متری را در ارتفاع 75 متری از سطح زمین طی می‌کنید. برای بازگشت به برج، یک پل معلق ساخته شده که آن هم 70 متر از سطح زمین ارتفاع دارد.

سینمای 6 بعدی و گیم 7 بعدی

سینمای 6 بعدی برج مجهز به افکت‌هایی مثل رعد و برق و صدای باد است صندلی‌های آن همگام با حرکت دوربین در فیلم تکان می‌خورند. مدت‌زمان تماشای هر فیلم در این سینما، بین 5 تا 7 دقیقه است. در سینمای گیم هم همزمان با بازی کردن افکت‌های مشابهی را تجربه می‌کنید و وقتی که در بازی هیجان زده می‌شوید، از شما عکس‌هایی گرفته می‌شود که بعداً به یادگاری‌های ارزشمند و بامزه‌ای تبدیل خواهند شد.

شهربازی، بولینگ و بیلیارد

بولینگ برج میلاد تهران
آقایان، خانم‌ها و تمامی رده‌های سنی می‌توانند بولینگ را در شهربازی میلاد تجربه کنند.

سالن بولینگ و بیلیارد در اصل بخشی از مجموعه شهربازی میلاد است که در ضلع شمال غربی برج قرار دارد. آقایان، خانم‌ها و تمامی رده‌های سنی می‌توانند این تفریحات مهیج و کلاسیک را تجربه کنند.

به غیر از بولینگ و بیلیارد، شهربازی میلاد به چرخ‌وفلک، ترن هوایی، فریزبی، یوفو، قطار کودک، تاب اسکای، آبشار توپ و ماشین برقی هم مجهز است و خود به‌تنهایی می‌تواند یک بعدازظهر از وقت شما را به خود اختصاص دهد.

اتاق فرار انیگما

اتاق فرار یکی از سرگرمی‌های محبوب و ترند سال‌های اخیر است و مسئولین برج هم با اطلاع از این موضوع، یک مجموعه اتاق فرار را در ضلع شمالی آن تأسیس کرده‌اند. اتاق فرار انیگما بازی‌های مختلف معمایی و ترسناکی دارد که می‌توانید در گروه‌های 4 تا 6 نفره از آن‌ها لذت ببرید.

پردیس سینمایی

برج میلاد تهران یکی از بزرگ‌ترین پردیس‌های سینمایی تهران با 7 سالن را در اختیار دارد. این پردیس سینمایی چسبیده به مرکز همایش‌های بین المللی میلاد و در شمال برج واقع شده و سالن اصلی آن با ظرفیت 1600 نفر، بزرگ‌ترین سالن سینمای ایران است.

سالن کنسرت و مرکز همایش‌های میلاد

مرکز همایش‌های برج هر ساله میزبان یکی از بزرگ‌ترین جشن‌های هنری کشور یعنی اختتامیه جشنواره فجر است. این مرکز 6 سالن مجهز دارد که در طول سال از آن‌ها برای برگزاری کنسرت استفاده می‌شود.

بخوانید از: 0 تا 100 معرفی پارک جمشیدیه تهران

کاربازیا

کاربازیا برج میلاد
این مجموعه با هدف سنجش میزان استعداد کودکان در مشاغل مختلف راه‌اندازی شده است.

کاربازیا مجموعه‌ای مخصوص کودکان است که در ضلع غربی برج قرار گرفته و کودکان 2 تا 13 ساله در آن می‌توانند مشاغل مختلف را برای چند ساعت تجربه کنند. این مجموعه با هدف سنجش میزان علاقه و استعداد کودکان در مشاغل مختلف راه‌اندازی شده و مربیان آن در مورد شغل انتخاب شده آموزش‌های لازم را به کودک می‌دهند.

دلفیناریوم

دلقیناریوم برج میلاد
اولین دلفیناریوم غیر ساحلی خاورمیانه

دلفیناریوم احتمالاً مشهورترین مرکز تفریحی برج میلاد تهران است و با خرید بلیط آن می‌توانید لحظات خوشی را با تماشای بازی دلفین‌ها و فک‌های باهوش سپری کنید. این مرکز اولین دلفیناریوم غیر ساحلی خاورمیانه است و 1200 نفر ظرفیت دارد.

مجموعه اسکای پارک

این مجموعه مخصوص طرفداران آدرنالین و آن‌هایی است که سر نترسی دارند. تفریحات اسکای پارک شامل بانجی جامپینگ، پرواز در آسمان، تاب، باکس شیشه‌ای و سکوی پیاده‌روی می‌شود که در تمامی آن می‌توانید حس تعلیق در ارتفاع 280 متری از سطح زمین را تجربه کنید و آدرنالین خونتان را بالا ببرید.

جاهای دیدنی برج میلاد

نماد پایتخت چند موزه و جاذبه دیدنی هم دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

سکوی دید باز و دید بسته

سکوی دید بسته در طبقه چهارم (ارتفاع 261 متری) برج و سکوی دید باز نیز در طبقه هفتم  (ارتفاع 280 متری) قرار دارد. در سکوی دید بسته می‌توانید با استفاده از دوربین‌های مخصوص دید 360 درجه به نقاط مختلف پایتخت داشته باشید. سکوی دید باز هم محوطه‌ای حصار کشی شده است که تجربه تماشای تهران از ارتفاعی بالاتر را در اختیارتان قرار می‌دهد.

بخوانید از: بام لند تهران کجاست و چه امکاناتی دارد؟

موزه مشاهیر

موزه مشاهیر برج میلاد
در این موزه مجسمه‌های سیلیکونی مشاهیر قدیم و معاصر ایران نمایش داده می‌شود.

موزه مشاهیر یک طبقه بالاتر از سکوی دید بسته قرار دارد و در آن می‌توانید مجسمه‌های سیلیکونی مشاهیر قدیمی و معاصر مثل پروفسور سمیعی، جلال آل‌احمد، سیمین دانشور، فردوسی و … را مشاهده کنید که شباهت زیادی به واقعیت دارند.

موزه شهرداری

در موزه شهرداری می‌توانید بخشی از اشیا و دست‌نوشته‌های اهدایی به شهرداری تهران را مشاهده کنید. این موزه در مجاورت سکوی دید بسته واقع شده و از جذاب‌ترین بخش‌های آن می‌توان به کلیدهایی شهرهای مختلف جهان و موزه ژرژ پمپیدو اشاره کرد. در موزه ژرژ پمپیدو تعدادی کره اهدایی از فرانسه وجود دارد که در قرن هفتم تا بیستم میلادی ساخته شده‌اند و در آن‌ها نام خلیج‌فارس به چشم می‌خورد.

گنبد آسمان

گنبد آسمان بالاترین بخش قابل بازدید برج است که 302 متر از سطح زمین ارتفاع دارد و سقف شیشه‌ای آن این حس را به شما می دهد که می‌توانید آسمان را لمس کنید. در این طبقه یک طرح هنری آبی رنگ بزرگ قرار دارد در آن نمادهایی از عناصر اصلی طبیعت (آب، باد، خاک و آتش) و تاریخ و فرهنگ ایران دیده می‌شود.

تالار شاهنامه

تالار شاهنامه یا سرزمین افسانه‌های ایرانی یکی از جدیدترین بخش‌های برج میلاد است که در سال 1401 افتتاح شد. در این تم پارک با استفاده ار ربات، مجسمه‌های مومی شکل و ویدیو مپینگ پانوراما افسانه‌ها و داستان‌های اسطوره‌های ایرانی روایت می‌شود.

بخوانید از: پارک لاله تهران کجاست و چه جاذبه‌هایی دارد؟

کافه‌ها و رستوران‌های برج میلاد

کافه و رستوران‌های برج میلاد
بزرگ‌ترین رستوران گردان جهان در طبقه ششم برج میلاد و ارتفاع 276 متری از سطح زمین قرار دارد.

در طبقات مختلف برج و اطراف آن چندین رستوران و کافه وجود دارد؛ اما شهرت هیچ‌کدام به اندازه رستوران گردان نیست. بزرگ‌ترین رستوران گردان جهان در طبقه ششم و ارتفاع 276 متری از سطح زمین قرار دارد و هر یک ساعت، یک‌بار به طور کامل می‌چرخد. قیمت غذاهای این رستوران 400 نفری کمی گران است؛ اما بیشتر بازدیدکنندگان برج میلاد تهران حاضرند برای رفع کنجکاوی در این رستوران غذا بخورند.

از دیگر کافه‌ها و رستوران‌های برج میلاد می‌توانیم به فهرست زیر اشاره کنیم:

  • رستوران ویژه واقع در طبقه دهم مخصوص پذیرایی از مهمانان ویژه برج و برگزاری مراسم رسمی
  • کافه‌تریای ویونا واقع در طبقه چهارم (بلندترین کافه‌تریای جهان)
  • رستوران سنتی ایوان در قسمت غربی برج و با چشم‌اندازی زیبا از تهران
  • فودکورت خوراکده در طبقه چهارم برج (از بهترین فودکورت‌های تهران)
  • فست‌فود فرش وی در ضلع شمالی

مدت‌زمان تقریبی بازدید از برج میلاد

اگر بخواهید سر فرصت بخش‌های مختلف این برج را ببینید و در کافه‌ها و رستوران‌های آن هم نوشیدنی یا غذا صرف کنید، باید حدوداً یک روز از وقتتان را کنار بگذارید. البته شهربازی میلاد داستان جدایی دارد و احتمالاً باید برای یک بعدازظهر را جداگانه به آن اختصاص بدهید.

برج میلاد چند متر است؟

برج میلاد 435 متر ارتفاع دارد که در این ارتفاع اندازه دکل مخابراتی آن نیز محاسبه شده است. ساختمان راس برج نیز با 13 هزارمتر مربع قابل کاربری، از نظر وسعت رتبه اول را در جهان در اختیار دارد.

از نظر ارتفاع، این برج ششمین برج مخابراتی بلند جهان است و 12 طبقه دارد.

برج میلاد چند پله دارد؟

برج میلاد حدود 1700 پله دارد؛ اما نیازی به پیمودن آن‌ها نیست و می‌توانید از آسانسورهای فوق سریع برج استفاده کنید. البته در روزهای تعطیل و آخر هفته برای استفاده از آسانسورهای برج باید در صف‌های طویل بایستید.

رزرو اقامتگاه در نزدیکی برج میلاد تهران با شب

در این مقاله شما را با برج میلاد تهران و تمامی جاذبه‌ها و تفریحات آن آشنا کردیم و گشتی کامل در آن زدیم. اگر مسافر تهران هستید و می‌خواهید دسترسی خوبی به این جاذبه پایتخت داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم وارد صفحه اجاره ویلا و سوئیت در تهران شوید و اقامتگاهی که با بودجه و سلیقه شما تناسب دارد را انتخاب کنید.

سؤالات متداول درباره  برج میلاد تهران

برج میلاد تهران کجاست؟

تهران، بزرگراه شهید حکیم غرب

برج میلاد برای کیست؟

این برج به شهرداری تهران تعلق دارد.

سازنده برج میلاد کیست؟

محمدرضا حافظی طراح برج و سازنده آن شهرداری تهران است.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*