پرسه در کوچه باغ های روستای برگ جهان

0

آخرین روزهای تابستان جان می‌دهد برای سفرهای کوتاه چند روزه. از آن سفرها که در آن خبری از بلیط و هواپیما و فرودگاه نباشد و با یک رانندگی یکی دوساعته به سرانجام برسد. از همان سفرها  که در آن همه چیز برای یک خوشگذرانی فراموش نشدنی مهیا شده باشد: طبیعت، آب و هوای تمیز و کمی آرامش! روستای برگ جهان یکی از ییلاقات نزدیک تهران است که دقیقا چنین ویژگی‌هایی دارد. روستایی با طبیعت سبز، مردم خونگرم و دیدنی‌های جذاب که سفری فراموش نشدنی را رقم می‌زنند.

اجازه دهید تا بیشتر از این غرق در جزئیات و صحبتهای پیش پا افتاده نشویم و یک راست به سراغ معرفی روستای برگ جهان لواسان برویم:

جهت رزرو و اجاره ویلا و سوئیت در اطراف تهران کلیک کنید

معرفی روستای برگ جهان

روستای برگ جهان
روستای برگ جهان از ییلاقات نزدیک تهران است که در ١٣ کیلومتری لواسان قرار دارد.

همانطور که گفتیم روستای برگ جهان از ییلاقات نزدیک تهران است که در ١٣ کیلومتری لواسان قرار دارد. روستایی با رودخانه‌ای پر آب، باغ‌های میوه، آب و هوای معتدل و کوهستانی و آسمانی صاف و آبی که حسرت پایتخت نشینان است.

برگ جهان نزدیک به هزار نفر جمعیت دارد که اغلب به باغداری، ذراعت و دامداری مشغولند. برخی دیگر از اهالی اینجا هم به وقت خود را با کارهای خدماتی و ساخت صنایع‌دستی مثل نمدمالی، گلیم‌بافی، جاجیم، چادرشب‌بافی و جوال‌دوزی پر می‌کنند.

بد نیست که بدانید در این روستا بیش از صد باغ گردو، گیلاس، سیب، زردآلو، هلو آلبالو و زمین‌های کشت جو و گندم وجود دارد. مردم برگ جهان به زبان فارسی و گویش مخصوص روستا صحبت می‌کنند. یکی از دلایل رونق کشاورزی در برگ جهان، رودخانه بزرگی است که از ارتفاعات اطراف روستا سرچشمه گرفته و بعد از آبیاری کردن زمین‌های کشاورزی، به سد لتیان می‌ریزد. آب آشامیدنی روستا هم به کمک چشمه‌‌های اطراف و جریان رودخانه تامین شده و با لوله‌کشی به خانه‌ها می‌رسد.

قدمت و تاریخچه روستای برگ جهان

تاریخچه روستای برگ جهان
کاوشگران با کشف قطعات ناقص ظرف‌های سفالی، قدمت این روستا را به «عصر آهن» نسبت می‌دهند.

شاید باورش برایتان سخت باشد اما برگ جهان یک روستای بسیار قدیمی است. کاوشگران و مورخان با کشف سکه‌ها، سفالینه‌ها و قطعات ناقص ظرف‌های سفالی به جا مانده در اطراف برگ جهان، قدمت این روستا را به «عصر آهن» نسبت می‌دهند.

در این روستا همچنین درختان قطور و کهنسالی وجود دارند که با نگاه کردن به آنها هم می‌توان به تاریخ دور و دراز برگ جهان پی برد. با گذشت سالیان طولانی و حوادثی مانند سیل و زلزله، بخش عظیمی از خانه‌های کاهگلی و بافت قدیمی روستا از بین رفته‌اند. بسیاری از خانه‌های این حوالی دوباره ساخته شده و شکل مدرن و جدیدی به خود گرفته‌اند. با این حال هنوز کوچه باغ‌های برگ جهان و درختانش از روستایی با اصالت یاد می‌کنند.

مردم روستا هم علاقه زیادی به حفظ سنت‌هایشان دارند و هنوز همان بازی‌های قدیمی مثل هفت‌سنگ و الک‌دولک در بین جوانان و کودکان روستا طرفداران خودش را دارد. در ایام محرم و عزاداری‌ها نیز مراسم مفصلی از تعزیه خوانی در تکیه روستا برگزار می‌شود.

بخوانید از: گشتی در دنیای مجسمه ها، غارموزه وزیری 

آب‌وهوای روستای برگ جهان

روستای برگ جهان
روستای برگ جهان در میان ارتفاعات کوهپایه‌های البرز قرار گرفته و به همین دلیل آب و هوای خنکی دارد.

روستای برگ جهان در میان ارتفاعات کوهپایه‌های البرز قرار گرفته و به همین دلیل آب و هوای خنک و نسبتا سردی دارد. این روستا در بهار و تابستان با هوایی ملس و نسیمی دلنواز از مسافرانِ خسته از گرما، پذیرایی می‌کند. برگ جهان در پاییز نیز به انبوهی از رنگ‌های زرد و نارنجی و قرمز در می‌آید و کوچه باغ‌هایش زیباترین مناظر را پیش چشمانتان پدید می‌آورند.

زمستان روستا اما سخت و برفی است و برف و کولاک و یخبندان‌های شدید، آه از نهاد هر مسافری بلند می‌کند. به ویژه در اواخر آبان و آذر و سر زدن به روستا بدون زنجیر چرخ و امکانات مناسب، ممکن است چالش برانگیز باشد.

بخوانید از: بهترین رستوران های لواسان

انواع گونه‌های گیاهی و جانوری روستای برگ جهان

روستای برگ جهان لواسان
روستای برگ جهان بیشتر از هر ییلاق دیگری به داشتن گیاهان دارویی‌اش معروف است.

روستای برگ جهان بیشتر از هر ییلاق دیگری به داشتن گیاهان دارویی‌اش معروف است. اغلب این گیاهان به شکل وحشی و خودرو در زمین‌های اطراف روستا می‌رویند و در تابستان‌ها توسط اهالی برگ جهان برداشته می‌شوند. گیاهانی مانند آویشن، پونه، کاسنی، کاکوتی، ختمی، خارپنبه و چای کوهی که بوی سرمست کننده‌شان، تمام دشت‌های این حوالی را در برمی‌گیرد.

به جز درختان میوه، درختان دیگری هم در اطراف روستا هستند که به طبیعت اینجا شکل و جان بخشیده‌اند. کاج، گردو، بید مجنون، صنوبر و تبریزی از جمه زیباترین درختان سر به فلک کشده برگ جهان به شما می‌روند.

جالب است که بدانید در کوهستان‌های اطراف روستا، گونه‌های متنوعی از حیات وحش نیز زندگی می‌کنند. حیوانات وحشی مثل گرگ، روباه، گراز، تشی یا قوچ و میش و پرندگانی همچون شاهین و عقاب از جمله جانورانی هستند که در همین حوالی خانه و کاشانه دارند! به همین دلیل است که اغلب اهالی روستا توصیه می‌کنند تا افراد غیرمحلی در مسیرهای دور افتاده و ناشناخته روستا تردد نکنند.

بخوانید از: معرفی روستاهای دیدنی اطراف تهران

تفریحات روستای برگ جهان

شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که در سفر به روستای برگ جهان لواسان می‌توانید مشغول به چه تفریحاتی شوید. اجازه دهید تا در ادامه به شما بگوییم که در این طبیعت بکر چه فعالیت‌های هیجان انگیزی برای انجام دادن وجود دارد:

پیک نیک و طبیعت گردی در روستا

طبیعت گردی در روستای برگ جهان
برگ جهان روستایی با دشت‌های سبز و کوچه باغ‌های پر درخت است.

برگ جهان روستایی با دشت‌های سبز و کوچه باغ‌های پر درخت است. به همین دلیل است که بسیاری از مسافران دوست دارند در طبیعت این حوالی مستقر شده و چند ساعتی زیر سایه درختانش استراحت کنند. اگر در حوالی رودخانه روستا چادر زدید، فراموش نکنید که می‌توانید در قسمت‌های کم خطر رودخانه هم تنی به آب بزنید.

پیاده روی و عکاسی از طبیعت

عکاسی از طبیعت
مناظر روستای برگ جهان آنقدر شگفت انگیز و دیدنی است که حتی آماتورترین افراد را به عکاسی تشویق می‌کند.

طبیعت برگ جهان جان می‌دهد برای پیاده‌روی و عکاسی از طبیعت. مناظر این حوالی آنقدر شگفت انگیز و دیدنی است که حتی آماتورترین افراد را به عکاسی تشویق می‌کند. مخصوصا اگر در آخرین روزهای تابستان و پاییز راهی برگ جهان شدید، مطمئن باشید که قرار است بخشی از زیباترین چشم اندازهای طبیعی را درست پیش رویتان ببینید.

تماشای آسمان شب

آسمان شب
آسمان روستای برگ جهان، یکی از شفاف‌ترین و تمیزترین آسمان‌های اطراف تهران است.

آسمان روستای برگ جهان، یکی از شفاف‌ترین و تمیزترین آسمان‌های اطراف تهران است. در نیمه‌های شب که چراغ خانه‌های روستا رو به خاموشی می‌رود، آسمان شب و ستاره‌هایش زلال‌تر و زیباتر از هر آسمان دیگری به چشم می‌آید. اگر شانس با شما یار باشد، می‌توانید در این پهنه آبی ستارگان چشمک زن و دنباله دار را رصد کنید و از جزئیات آنها غرق در شگفتی شوید.

برای اجاره ویلا و سوئیت در لواسان کلیک نمایید

جاهای دیدنی روستای برگ جهان

بعد از تفریح در طبیعت روستا، می‌توانید بخشی از وقت خود را به گشت و گذار در جاهای تاریخی برگ جهان اختصاص دهید:

قلعه دختر یا قلعه بند، آتشکده ساسانیان

قلعه دختر یا قلعه بند، آتشکده ساسانیان
قدمت قلعه دختر به زمان ساسانیان برمیگردد.

«قلعه دختر» بنایی باستانی است که در سه کیلومتری شمال روستای برگ جهان واقع شده و توسط مردم محلی با نام «قزل ماما» معرفی می‌شود. مجموعه‌ای از دیواره‌ها و طاقی مخروبه که به گفته مورخان، آتشکده‌ای در دروان ساسانیان بوده است. از آنجا که قلعه دختر در میان ارتفاعات و کوهپایه‌های روستا واقع شده است، برای رسیدن و بازدید از آن باید خودتان را برای یک کوهنوردی آماده کنید!

آبشار برگ جهان

آبشار برگ جهان
آبشار برگ جهان

اگر از علاقه‌مندان به طبیعت گردی باشید، حتما بخشی از وقت خود را به دیدن آبشار برگ جهان اختصاص می‌دهید. این آبشار یکی از زیباترین آبشارهای اطراف این حوالی است که از مسیری طولانی در میان صخره‌ها، سنگ‌ها و کوهپایه‌های روستا جاری می‌شود. آبشاری که در زمستان به طور کامل یخ می‌بندد و ظاهری شگفت انیگز به خود می‌گیرد.

مانن قلعه دختر، دسترسی بع ابشار برگ جهان هم به یک پیاده روی یک ساعته احتیاج دارد. با این حال مناظر اطراف آبشار به قدری زیبا و بکر است که به شما قول می‌دهیم لحظه‌ای از طی کردن این مسیر پشیمان نشوید.

بخوانید از: جاهای دیدنی لواسان

تنگل‌خانه در روستای برگ جهان

تنگل‌خانه در روستای برگ جهان
در قسمت غربی برگ جهان، تپه‌ای با نام تنگل خانه وجود دارد که بر فرازش می‌توانید تمام روستا را به خوبی ببینید.

در قسمت غربی برگ جهان، تپه‌ای وسیع و دیدنی با نام تنگل خانه وجود دارد که بر فرازش می‌توانید تمام روستا و طبیعت اطراف را به خوبی ببینید. تپه‌ای با ۱۲۰ متر طول و ۴۵ متر ارتفاع که مورخان قدمتش را مربوط به دوران تاریخی پس از اسلام می‌دانند. البته اهالی اینجا اعتقاد دارند که این تپه در اصل قلعه‌ای استوار و مستحکم بوده است که مردم در زمان حملات دشمن به آن پناه می‌بردند.

زندان‌خانه لار یا غار خمیره

زندان‌خانه لار یا غار خمیره
در قدیم از غار خمیره به عنوان محلی برای زندانی کردن مجرمان استفاده میکردند.

تصور کنید که در حوالی روستای برگ جهان، غاری وجود دارد که در قدیم از آن برای زندانی کردن مجرمان استفاده می‌کردند! این غار که در دل ارتفاعات کوه‌های برگ جهان حفاری شده، حدود ۳۰ متر طول و ۲ متر دهانه دارد و در آن نیز چند مسیر فرعی کم عمق به چشم می‌آید.

این زندان قدیمی امروز به یک جاذبه دیدنی برای طبیعت گردان و کوهنوردان تبدیل شده و بازدید از آن برای تمام افراد امکان پذیر است.

تکیه سرده برگ جهان

تکیه سرده برگ جهان
تکیه سرده اولین مسجدی است که در روستای برگ جهان ساخته شده است.

تکیه سرده اولین مسجدی است که در روستای برگ جهان ساخته شده است. تکیه‌ای با دیوارهای گلی، ستون‌های جوبی و سقف طاق نما که تا سالیان متوالی، محل برگزاری عزاداری مردم این روستا و روستاهای اطراف بوده است.

بخوانید از: سفری یک روزه به جاذبه‌های شگفت انگیز اطراف تهران 

آرامگاه امامزاده اسماعیل

آرامگاه امامزاده اسماعیل
برای مردم روستای برگ جهان، آرامگاه امامزاده اسماعیل محلی مقدس و قابل احترام است.

برای مردم روستای برگ جهان، آرامگاه امامزاده اسماعیل محلی مقدس و قابل احترام است. اینجا میعادگاه مردم برگ جهان و سایر روستاهای اطراف است! مردمی که با روشن کردن شمع و ادا کردن نذر خود در حوالی امام زاده، از معبود خود طلب حاجت می‌کنند.

آرامگاه امامزاده اسماعیل در ضلع غربی روستا و در دامنه شرقی تنگل‌خانه واقع شده‌ است.

سوغات برگ جهان

فراورده های لبنی روستای برگ جهان
بخشی از سوغات برگ جهان در فرآورده‌های لبنی مثل شیر، ماست، کره، کشک و پنیر خلاصه می‌شود.

همانطور که گفتیم، برگ جهان روستایی با باغ‌های رنگارنگ میوه است. پس تعجبی ندارد اگر بخش زیادی از سوغات روستا را میوه‌های آبدار و خوش طعمی مانند سیب، گردو، زردآلو، گیلاس، آلبالو، هلو، ازگیل تشکیل دهند. به جز این میوه‌های خوش آب و رنگ، بخش دیگری از سوغات برگ جهان در فرآورده‌های لبنی مثل شیر، ماست، کره، کشک و پنیر خلاصه می‌شود.

عسل و گردوی برگ جهان هم که در این حوالی شهرت ویژه‌ای دارد و خریدنش بر هر مسافری واجب است!

بخوانید از: معرفی و سیر تا پیاز ۱۸ تا از روستاهای اطراف تهران

روستای برگ جهان کجاست؟

روستای برگ جهان
روستای برگ جهان از توابع دهستان‌ لواسان کوچک و بخش لواسانات شهرستان شمیرانات است.

روستای برگ جهان از توابع دهستان‌ لواسان کوچک و بخش لواسانات شهرستان شمیرانات است. این روستا در دامنه‌های جنوبی رشته‌کوه البرز قرار دارد و فاصله آن تا لواسان به ۱۳ کیلومتر می‌رسد. آدرس دقیق روستای برگ جهان به شرح زیر است:

تهران، لواسان، ۱۱ کیلومتری روستای افجه، روستای برگ جهان

فاصله تهران تا روستای برگ جهان چقدر است؟

روستای برگ جهان با تهران حدود ۴۰  کيلومتر فاصله دارد و دسترسی به آن چیزی حدود یک ساعت طول می‌کشد.

بهترین مسیر دسترسی به روستا

دسترسی به روستا
بهترین و زیباتریم مسیر برگ جهان از روستای افجه می‌گذرد.

برای دسترسی به روستای برگ جهان لواسان از تهران دو مسیر اصلی پیش رویتان است. برای مسیر اول باید از بزرگراه شهيد بابايی و جاده لشگرک، به شهر لواسان بروید و بعد از گذشتن از نارون، هنزک و روستای افجه، در نهایت به روستای زیبای برگ جهان برسید.

مسیر دوم مناسب افرادی است که از سمت شمال ‌شرق تهران و مناطق پردیس و رودهن عازم برگ جهان هستند. در این مسیر باید وارد جاجرود شده و بعد از گذشتن از سد لتیان و نیکنامده، از طریق خروجی آسفالته به برگ جهان منتهی شوید.

انتخاب بهترین مسیر کاملا به سلیقه شخصی‌تان بستگی دارد. با این حال اگر قرار است در میان راه توقف کنید و از زیبایی‌های مسیر لذت ببرید، ما به شما سفر از مسیر اول و گذشتن از لواسان و روستای افجه را پیشنهاد می‌کنیم.

بخوانید از: معرفی روستای آهار، زیباترین روستای تهران! 

بهترین زمان سفر به روستای برگ جهان کی است؟

روستای برگ جهان در پاییز
بهار، تابستان و اوایل پاییز بهترین زمانهای سر زدن به روستای برگ جهان هستند.

انتخاب بهترین زمان سفر به برگ جهان کاملا به سلیقه شخصی خودتان بستگی دارد! اگر از علاقه‌مندان سفر به طبیعت در آب و هوایی مطبوع و خوشایند هستید، به شما توصیه می‌کنیم که بهار، تابستان و اوایل پاییز را برای سر زدن به روستای برگ جهان انتخاب کنید. به ویژه فصل پاییز که طبیعت روستا را به زیباترین شکل خود در آورده و دنیایی از رنگ‌ها را پیش چشمانتان شکل می‌دهد. پاییز برگ جهان همچنین بهترین زمان برای عکاسی و ثبت تصاویر حیرت انگیز از طبیعت این منطقه است.

فراموش نکنید که برگ جهان در زمستان سردترین روزهای خود را سپری می‌کند! به همین دلیل در این فصل تنها کوهنوردان حرفه‌ای برای بازدید از آبشارهای یخی و ارتفاعات، راهی این روستا می‌شوند

شرایط اقامت در روستا

در روستای برگ جهان لواسان خانه‌های بومگردی مختلفی وجود دارند که اغلب توسط مردم محلی اینجا به علاقه‌مندان کرایه داده می‌شوند. به جز اقامتگاه‌های بومگردی و خانه‌های محلی، در حوالی روستا و در مناطق فشم و لواسان، گزینه‌های مختلفی برای اجاره ویلاهای لوکس، آپارتمان و سوئیت وجود دارد.

البته اگر اهل اجراجویی باشید، می‌توانید به دل طبیعت زده و در روزهای گرم سال از اقامت و کمپ زدن در طبیعت نهایت لذت را ببرید.

نکات مهم در سر زدن به روستای برگ جهان لواسان

در سفر به روستای برگ جهان لواسان به نکات زیر توجه کنید:

  • همراه داشتن امکانات و تجهیزاتی مانند لباس مناسب، کفش کوهنوردی و کوله پشتی سبک را خاطر بسپارید.
  • مسیر دسترسی به روستای برگ جهان در طول زمستان لغزنده و خطرناک است. اگر با ماشین خودتان عازم روستا هستید، تجهیزات ایمنی کافی از جمله زنجیر چرخ همراه داشته باشید.
  • این روستا نقطه شروع مسیر صعود به قله‌های مرتفع است. اگر دوست دارید می‌توانید کوهنوردی را از روستای برگ جهان آغاز کنید!
  • برای خرید خوراکی، اب آشامیدنی و صرف غذا می‌توانید به لواسان بروید که چندین رستوران در آن فعالیت می‌کنند.

 

سخن آخر، برگ جهان ییلاق خوش آب و رنگ پایتخت

منظره ای از روستای برگ جهان
روستای برگ جهان بهترین مقصد برای سفری کوتاه است.

روستای برگ جهان بهترین مقصد برای سفری کوتاه در آخرین روزهای تابستان است. روستایی طبیعت بکر، با آب و هوای مطبوع و خوشایند و مناظر شگفت انگیز که نظیرش در کمتر جایی به چشم می‌آید. اگر دوست دارید در تعطیلات پیش رو از این روستا دیدن کنید و در طبیعتش نهایت لذت را ببرید، می‌توانید برای پیدا کردن اقامتگاه، خانه، ویلا و هرگونه گزینه اقامتی از سایت شب کمک بگیرید.

 

سوالات متداول

روستای برگ جهان کجاست؟

روستای برگ جهان از توابع دهستان لواسان کوچک است که جزو بخش لواسانات در شهرستان شمیرانات استان تهران محسوب می‌شود.

جاذبه‌ های گردشگری روستای برگ جهان کدامند؟

قلعه دختر، زندان‌ خانه لار، غار خميره، امامزاده اسماعیل، آبشار برگ جهان، تکیه سرده و تنگل‌خانه برخی از جاهای دیدنی روستای برگ جهان لواسان به حساب می‌آیند.

بهترین زمان بازدید از روستای برگ جهان چه فصلی است؟

بهار و تابستان و اوایل پاییز بهترین فصل سر زدن به برگ جهان است.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*