5 نکته ضروری برای نظافت اقامتگاه

0

سفر رفتن در این روزها می‌تواند کمی خطرناک و نگران کننده باشد، مخصوصا اگر میزبان ها پاکیزگی و نکات بهداشتی اقامتگاه را رعایت نکنند. داشتن فضایی مرتب و پاکیزه نه تنها تجربه‌ای خوب برای مسافران فراهم می‌کند، بلکه یک امتیاز مهم برای میزبانی شما خواهد بود. ما در این مقاله از 5 نکته ضروری برای نظافت خانه و اقامتگاه صحبت می‌کنیم.

 

مرحله اول: شروع کار

قبل از تمیز کردن و نظافت اقامتگاه، با افراد متخصص در این زمینه صحبت کنید و دستورالعمل‌های مناسب را با آنها در میان بگذارید. مثلا بسیاری از مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها توصیه می‌کنند تا جایی که ممکن است (حداقل چند ساعت) بعد از خروج مسافران، اقامتگاه در اختیار مسافر دیگری قرار نگیرد. یا اینکه بین رزروها یک یا دو روز فاصله گذاشته شده و در این مدت، مراحل پاکیزگی انجام شود.

 

تهویه اتا‌قها قبل و هنگام تمیز کردن

سازمان بهداشت جهانی (WHO) و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)  توصیه می‌کنند قبل از تمیز و ضدعفونی کردن، درها و پنجره‌های بیرونی را باز کنید و از فن‌های تهویه‌دار برای گردش هوا استفاده نمایید.

استفاده از وسایل تمیز کننده مناسب

توصیه می‌کنیم فقط از شوینده‌ها و مواد ضدعفونی‌کننده‌ای استفاده کنید که مورد تایید یک سازمان دولتی یا وزارت بهداشت باشد. قبل از استفاده از مواد تمیزکننده، برچسب‌های آن را به دقت بخوانید و طبق دستورالعمل‌های گفته شده از آنها استفاده کنید.

شستشوی 20 ثانیه‌ای دست‌ها با آب و صابون

نکته‌ای که از روزهای اول کرونا شنیده‌اید را فراموش نکنید: دست‌هایتان را به مدت حداقل 20 ثانیه با آب و صابون بشویید. اگر به صابون دسترسی ندارید، از یک مایع ضدعفونی کننده که حاوی حداقل 60 درصد الکل باشد استفاده نمایید.

وسایل حفاظتی فردی

قبل از اینکه مشغول تمیز کردن شوید، وسایل حفاظتی مثل دستکش، ماسک یکبار مصرف یا پوشش‌های پارچه‌ای صورت را تهیه کنید.

بیرون گذاشتن زباله‌ها

یک نکته مهم دیگر قبل از تمیز کردن، این است که هر زباله یا لوازم دور ریختنی را از خانه خارج کنید. این کار به جلوگیری از آلودگی پس از نظافت کمک می‌کند. تمام سطل‌های زباله را با کیسه‌های تازه بپوشانید و زباله‌ها را از هم تفکیک نمایید.

جمع کردن پارچه‌ها و ملحفه‌های خانه

بیشتر میزبان‌ها اعتقاد دارند که شستشوی پارچه‌ و ملحفه‌ها یکی از زمان‌برترین کارها هنگام تمیز کردن خانه است. قبل از نظافت خانه، تمام ملحفه‌ها و پارچه‌های آلوده را جمع آوری کنید. یادتان باشد که آنها را تکان ندهید تا ذرات میکروب در هوا انتشار پیدا نکند.

تمیز کردن وسایل برقی

برای ایمنی خود و محافظت از وسایل، قبل از تمیز کردن وسایل برقی آنها را از برق بیرون بکشید. فراموش نکنید که وسایل برقی که «خاموش» هستند تا زمانی که از برق جدا نشده باشند، همچنان خطرناک خواهند بود. می‌توانید برای ایمنی بیشتر برق را از سیستم اصلی یا فیوزهای مرتبط قطع کنید.

 

مرحله دوم: تمیز کردن گرد و غبار

مرحله دوم نظافت اقامتگاه، شامل تمیز کردن آلودگی و کثیفی‌ها از سطوح و وسایل خانه است.

تمیز کردن گرد و غبار

نحوه شستشوی حوله و ملحفه‌ها

ملحفه‌ها، حوله و پارچه‌ها را با بالاترین درجه حرارت شستشو دهید. قبل از جمع کردن پارچه‌ها و ملحفه‌های تمیز، دست‌های خود را با دقت بشویید.

شستن ظروف مختلف آشپزخانه

اگر ماشین ظرفشویی ندارید، ظروف را با آب داغ و مایع ظرفشویی ضد باکتری بشویید. برای جلوگیری از انتقال آلودگی، اول تمام ظرفهای آلوده را از اتاق‌ها و گوشه و کنار خانه جمع کرده و بعد همه را با هم شستشو دهید.

گردگیری و جاروی سطوح

هنگام گردگیری، از سطوح بالا شروع کنید تا مطمئن شوید که هیچ آلودگی باقی نمانده است. تمام کف‌ها و موکت‌ها را جاروبرقی بکشید.

تمیز کردن سطوح سخت با آب و صابون

منظور ما از سطوح سخت، کابینت، کف خانه، سینک دستشویی و آشپزخانه و کانتر است. این سطوح را به خوبی و با آب و شوینده مخصوص تمیز کنید تا خاک، چربی، گرد و غبار و میکروب‌ها پاک شود. برای تمیز کردن این قسمت‌ها، از گوشه پشتی اتاق به سمت جلو حرکت کنید و آب و آلودگی‌های جمع شده را در سینکی که هنوز تمیز نشده است بریزید.

بهترین روش تمیز کردن سطوح نرم

فرش، مبلمان، اثاث یا لوازم داخلی از جمله سطوح نرم اقامتگاه به حساب می‌آیند. اگر این لوازم کثیف شده‌اند، آنها را با دقت و با کمک پاک کننده‌های مناسب تمیز کنید. بهتر است که این وسایل بر اساس دستورالعمل و با روش مخصوص خودشان تمیز شوند.

یادآوری: برای کمک به جلوگیری از انتشار میکروب‌ها، هنگام تمیز کردن خانه، به صورتتان دست نزنید.

 

مرحله 3: ضد عفونی

در این مرحله از شوینده‌ها و مواد ضد باکتری و ضدعفونی کننده برای از بین بردن آلودگی و میکروب‌ها استفاده میشود. در طول این مرحله، ما از میزبان‌ها می‌خواهیم که تمام مناطق را به طور عمیق و با دقت ضدعفونی کنند. دستگیره‌های در، کلیدهای چراغ و در کابینت‌ها از جمله نقاطی‌اند که برای تمیز شدنشان باید به سراغ این مواد شوینده رفت.

ضدعفونی

اسپری با ماده ضد عفونی کننده

دستگیره در و کلید چراغ‌ها، از جمله نقاطی هستند که به طور مکرر لمس می‌شوند. به تمیز کردن این سطوح بسیار دقت کرده و آنها را با اسپری‌های مخصوص، ضد عفونی کنید. مطمئن شوید که لوازم برقی را بر اساس دستورالعمل‌های سازنده، تمیز خواهید کرد.

آشنایی با کاربرد ضدعفونی کننده‌ها

روی هر محصول ضد عفونی کننده، برچسب و دستورالعمل آن نوشته شده است. مثلا در توضیحات بعضی از آنها آمده است که این مواد باید تا چه زمانی روی سطح باقی بمانند تا آلودگی‌ها را به طور کامل از بین ببرند. پس هنگام استفاده از ضد عفونی کننده‌ها، به نحوه کار با آنها دقت کنید.

خشک شدن سطوح در هوای عادی

اجازه دهید تا مواد ضد عفونی کننده روی سطوح، با جریان و دمای هوا خشک شوند. در غیر این صورت هیچ تضمینی وجود ندارد که محصول شوینده میکروب‌ها را به طور کامل از بین برده باشد.

 

مرحله 4: بررسی اتاق به اتاق

 

  • یک چک لیست از جزئیات خانه و مراحل تمیز کردن آن تهیه کنید. بر اساس این چک لیست اتاق به اتاق جلو رفته و مراحل پاکیزگی را انجام دهید. بعد از اتمام نظافت، باز هم همه چیز را بررسی کرده و مطمئن شوید که چیزی از قلم نیفتاده است.

 

  • یک بار دیگر تمام سطوح خانه را ببینید و مطمئن شوید که با مواد ضد عفونی کننده تمیز شده‌اند.

 

 

  • همانطور که هر اتاق را بررسی می‌کنید، در صورت دیدن آلودگی‌های تمیز نشده آنها را به خاطر سپرده و در زمان باقیمانده به سراغشان بروید.

بررسی اتاق

مرحله 5: آماده کردن اتاق

 

بعد از ضدعفونی و نظافت خانه، وقت آن است که لوازم و چیدمان را سر جایش گذاشته و همه چیز را برای ورود مسافر بعدی آماده کنید:

  • لوازم تمیز کننده یک بار مصرف مثل دستمال‌های ضدعفونی کننده را دور بیندازید و دیگر وسایل پاک کننده را بشویید. پارچه‌ها و دستمال‌های نظافت را با بالاترین درجه حرارت ممکن شستشو دهید.

 

  • بعد از اتمام نظافت خانه، شستشوی مجدد دستها را فراموش نکنید.
  • خودتان را به عنوان مسافری که برای اولین بار وارد اقامتگاهتان می‌شود تصور کنید. اتاق‌ها را به خوبی بررسی کرده و مطمئن شوید که برای مسافر بعدی آماده است.
  • بسیاری از مسافران دوست دارند که در حین اقامت، به وسایل بهداشتی و تمیزکننده دسترسی داشته باشند. پس با گذاشتن لوازمی مثل مایع ضدعفونی کننده دست، دستمال کاغذی یکبار مصرف، اسپری یا دستمال مرطوب و صابون دست اضافی، خیال آنها را راحت کنید.
  • تمیز کننده‌‌هایی را که استفاده کرده‌اید در کمد یا جای مخصوصشان نگه دارید. تاریخ انقضای آنها را مرتب بررسی کرده و قوطی‌های مواد شوینده را دوباره پر کنید تا برای استفاده بعدی آماده باشند.

یادآوری: محصولات تمیزکننده شیمیایی را همیشه دور از دسترس کودکان بگذارید.

تعهد به رعایت نظافت استاندارد

وقتِ آن رسیده است که روال پاکیزگی فعلی خود را به روز کنید و این 5 مرحله را در اقامتگاهتان به کار ببرید. می‌دانیم که روش تمیز کردن جدید می‌تواند کمی سخت باشد. با این حال رعایت این نکات، کیفیت میزبانی شما را بالاتر می‌برد و خیال مسافران را از اقامت در خانه شما آسوده می‌کند.

هنگامی که میزبان‌ها به انجام این 5 مرحله تعهد نشان دهند، تعهد آنها در صفحه اقامتگاهشان در وبسایت نشان داده می‌شود. در نتیجه مسافران در جریان قرار می‌گیرند که یک استاندارد پاکیزگی پیشرفته در این اقامتگاه پیگیری می‌شود.

 

توجه کنید که این روش‌ها ممکن است در طول زمان و با شرایط مختلف تغییر کند. با این حال در حال حاضر این 5 مرحله با هدف سلامت و رفاه میزبانان و مسافران طراحی شده است. ما می‌دانیم که انجام این روش‌ها ممکن است کمی زمان‌بر باشد. با این حال تلاش می‌کنیم تا در این زمینه اطلاعات و نکات مهم را به روز کنیم و توسعه دهیم. اگر همچنان درباره شرایط پاکیزگی خانه یا اقامتگاه خود با ابهام یا سوال خاصی مواجه شده‌اید، می‌توانید با بچه‌های تیم شب در تماس باشید.

 

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب