باغ شازده ماهان کرمان، اثر تاریخی اسرار آمیز در دل کویر

0

درست در دل بیابان و کویر سوزان کرمان، باغی سرسبز و پر درخت وجود دارد که حضورش در این صحرای بی آب و علف، شبیه به سراب و تصاویر خیالی است. غافل از اینکه چنین باغ و عمارتی واقعا در بیابان‍های کرمان ساخته شده است و با نام باغ شازده ماهان شناخته می‌شود!

اجازه دهید تا در ادامه این مطلب، بیشتر از این پدیده تاریخی صحبت کنیم و به شما بگوییم که این باغ و عمارت تاریخی‌اش چرا در این بیابان ساخته شده است!

جهت اجاره ویلا و سوئیت در کرمان کلیک کنید

معرفی باغ شازده ماهان کرمان

باغ شازده ماهان
باغ شازده ماهان از دوران قاجار به یادگار مانده است.

باغ شازده ماهان کرمان عمارتی تاریخی به همراه فضایی سبز است که در میان بیابان‌های شهر ماهان، یکی از شهرهای استان کرمان، ساخته شده است. باغی که از دوران قاجار به یادگار مانده و دستور ساخت آن را حاکم وقت کرمان صادر کرده است.

بد نیست که بدانید باغ شازده ماهان به دلیل موقعیت فوق العاده و معماری منحصر به فردش، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و به عنوان یکی از مشهورترین و متفاوت‌ترین باغ‌های دنیا شناخته می‌شود.

شاهزاده ماهان کیست؟

باغ شازده کرمان
شاهزاده ماهان نوه دختری ناصرالدین شاه بود که در کرمان زندگی می‌کرد و فرماندهی قشون نظامی این شهر را برعهده داشت.

احتمالا برایتان این سوال پیش آمده است که این جناب شاهزاده ماهان کیست و چرا دستور داده است که در دل کویر چنین عمارتی برایش بسازند. شاهزاده ماهان در حقیقت نوه دختری ناصرالدین شاه بود که در کرمان زندگی می‌کرد و فرماندهی قشون نظامی این شهر را برعهده داشت.

به دلیل علاقه این شاهزاده به شهر ماهان، دستور داد تا در نزدیکی این منطقه و در دل بیابان‌های کویری‌اش، باغ و عمارتی شاهانه برپا کنند. سختگیری شاهزاده ماهان در بنا کردن این عمارت به حدی بود که ساخت آن چیزی حدود یازده سال طول کشید. تا جایی که حتی عمر شاهزاده هم مهلت نداد تا انتهای کار را ببیند و پیش از آنکه ساخت باغ به اتمام برسد، رخت از این دنیا بست.

جالب است که بدانید بعد از مرگ شاهزاده، معمارِ اصلیِ باغ، ساخت این بنا را رها کرد و بخش‌هایی از آن را نیمه کاره گذاشت! به همین دلیل است که اگر وارد باغ شوید و از قسمت‌های مختلفش دیدن کنید، حتما متوجه جای خالی تزئینات، کاشی‌ها، ظریف‌کاری‌ها و حتی برخی اتاق‌های نیمه کاره آن خواهید شد.

بخوانید از: لیست بهترین آثار گردشگری شهر کرمان

معماری باغ شازده ماهان

معماری باغ شازده ماهان
قسمت‌های مختلف باغ شازده ماهان مثل درختان و آب نماها به صورت پلکانی طراحی شده‌اند.

باغ شازده کرمان با توجه به معماری سطح شیب دار طرح ریزی شده است و قسمت‌های مختلف آن مثل درختان و آب نماها به صورت پلکانی طراحی شده‌اند. این باغ چیزی حدود ۵ هکتار مساحت دارد و پلان آن هم مستطیلی شکل است.

بخش عظیمی از باغ شازده کرمان از آجر و اندود کاهگل ساخته شده و در قسمت‌هایی مثل ورودی باغ، آثاری از کاشی‌کاری‌های هنرمندانه هم به چشم می‌خورد. بد نیست که بدانید این باغ یک بار در سال ۱۳۵۷ مورد بازسازی قرار گرفت و قسمت‌هایی از کف و دیواره‌های آن ترمیم شد.

بخوانید از:‌15 نکته جالب از شهر اسرارآمیز دقیانوس 

بخش‌های مختلف باغ

اجازه دهید تا در ادامه، مهم‌ترین بخش‌های باغ شازده ماهان را معرفی کنیم:

سردرخانه

سردرخانه
روی دیواره‌های سردرخانه، کاشی‌کاری و نقاشی‌های هنرمندانه قاجاری دیده می‌شود.

سردرخانه در حقیقت همان ورودی باغ است که با گذر از آن، وارد این مجموعه تاریخی می‌شوید. می‌توانید روی دیواره‌های این ورودی، کاشی‌کاری و نقاشی‌های هنرمندانه قاجاری را مشاهده کنید.

بالاخانه

بالاخانه
این عمارت ۴۸۷ متر مربع مساحت دارد و از دو طبقه اصلی تشکیل شده است.

منظور از بالاخانه، همان عمارت اصلی باغ است که آن را با نام «عمارت شاه نشین» هم معرفی می‌کنند. این عمارت، ۴۸۷ متر مربع مساحت دارد، از دو طبقه اصلی تشکیل شده و مکانی برای پذیرایی و سکونت صاحب باغ بوده است. پیشنهاد می‌کنیم که هنگام سر زدن به این عمارت، حتما از طبقه دوم آن هم بازدید کنید و از منظره‌ باغ که از این طبقه حسابی تماشایی است، نهایت لذت را ببرید.

جهت مشاهده و  اجاره سوئیت و آپارتمان در بم کلیک کنید

باغ خلوت

باغ خلوت
در گذشته از این باغ به عنوان فضایی خصوصی استفاده می‌کردند.

در قسمت پشتی بالاخانه، یک باغ جمع و جور و دیدنی هم وجود دارد که در گذشته از آن به عنوان فضایی خصوصی استفاده می‌کردند. می‌توانید در این بخش با قدم زدن در پیاده‌روهای سنگفرش شده و لذت بردن از سایه درختان سرسبز، لحظات دلنشین و آرامش بخشی را تجربه کنید.

حمام

حمام باغ درست در پشت دیوار پیرامونی عمارت قرار گرفته است.

حمام باغ شازده ماهان از دیگر دیدنی‌های این مجموعه است که فضای تو در تو و نسبتا کوچکی دارد و درست در پشت دیوار پیرامونی عمارت قرار گرفته است.

خانه زعیم باشی

خانه زعیم باشی
خانه زعیم باشی محلی برای سکونت محافظان باغ بوده است.

خانه زعیم باشی در بالای ساختمان حمام قرار گرفته و محل سکونت محافظان باغ بوده است. بخش متفاوت و جذاب این خانه، برج‌های مراقبت آن است که از دو مسیر به سردرخانه وصل می‌شوند.

بخوانید از:‌ سفر به روستای میمند، یکی از شگفت‌انگیزترین روستاهای دنیا

فواره‌ها، حوضچه‌ها و نهر باغ

فواره‌ها، حوضچه‌ها و نهر باغ
نهرِ باغ شازده ماهان، از قنات و کوهپایه‌های دره تیگران سرچشمه می‌گیرد.

اغراق نیست اگر بگوییم که حوض‌ها، فواره‌ها و نهر آب، زیباترین و مهم‌ترین بخش‌های باغ به حساب می‌آیند. اصلا به کمک همین نهر و حوضچه‌های کوچک و جذاب است که درختان و طبیعت باغ در این بیابان پابرجا مانده‌اند.

بد نیست که بدانید نهرِ باغ شازده ماهان، از قنات و کوهپایه‌های دره تیگران سرچشمه می‌گیرد و بعد از آبیاری درختان و طبیعت سبز اطراف، به موازات حوضچه‌ها حرکت کرده و در نهایت وارد مجراهای اصلی می‌شود.

بخوانید از: سفر به بم

باغ شازده ماهان کجاست؟

 باغ شازده ماهان از بالا
بهترین راه دسترسی به باغ شازده ماهان، جاده کرمان به بم است.

باغ شازده کرمان در ۶ کیلومتری شهر ماهان قرار گرفته و فاصله‌اش تا این شهر حدود نیم ساعت (با رانندگی) است. این باغ زیبا همچنین تا کرمان حدود ۴۰ کیلومتر فاصله دارد و بهترین راه برای دسترسی به آن، جاده کرمان به بم است.

امکانات باغ شازده ماهان

به جز بناهای تاریخی و آثار قدیمی جذاب، امکانات دیگری هم در باغ شازده ماهان تعبیه شده است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

 

رستوران

رستوران باغ شازده ماهان
قسمتی از عمارت شاه نشین باغ شازده ماهان توسط بخش خصوصی به یک رستوران تبدیل شده است.

قسمتی از عمارت شاه نشین باغ شازده ماهان توسط بخش خصوصی به یک رستوران تبدیل شده است. رستورانی که در آن انواع غذاها و نوشیدنی‌های کافه‌ای با کیفیت خوب عرضه می‌شوند و امکان اتصال به اینترنت رایگان هم وجود دارد. نوش جان کردن فالوده اصل کرمان یا نوشیدن چای داغ و قهوه‌ای خوش عطر آن هم در فضای دلنشین این باغ، از آن دسته لذت‌هایی است که می‌توانید در این رستوران تجربه کنید.

مهمان‌سرا

مهمان‌سرا عمارت شازده ماهان
اگر دوست داشته باشید می‌توانید در بعضی از اتاق‌های عمارت شازده ماهان شب را به صبح برسانید.

خوشبختانه در باغ شازده ماهان، امکان اقامت مسافران هم وجود دارد و اگر دوست داشته باشید می‌توانید در بعضی از اتاق‌های اینجا شب را به صبح برسانید.

اسب‌سواری

اسب‌سواری در اطراف باغ شازده ماهان
می‌توانید در اطراف باغ شازده ماهان با کرایه اسب به این تفریح و ورزش هیجان انگیز مشغول شوید.

اگر به اسب سواری علاقه‌مندید، می‌توانید در اطراف باغ شازده ماهان با کرایه اسب به این تفریح و ورزش هیجان انگیز مشغول شوید.

خرید صنایع دستی

خرید صنایع دستی در باغ شازده ماهان
در باغ شازده ماهان کرمان انواع گلیم، فرش و صنایع دستی این استان به فروش می‌رسد.

فراموش کرده‌اید که از کرمان سوغاتی بخرید؟ نگران نباشید! یکی دو اتاق از عمارت این مجموعه به فروشگاه‌های کوچک صنایع دستی تبدیل شده است و در آن انواع گلیم، فرش و صنایع دستی این استان به فروش می‌رسد.

بهترین زمان بازدید از باغ شاهزاده ماهان

باغ شازده ماهان کرمان در پاییز
باغ شازده ماهان کرمان در پاییز جلوه خاص و دیدنی دارد.

مانند بیشتر دیدنی‌های کرمان، سر زدن به باغ شازده ماهان فصل خاص و مشخصی نداشته و کاملا به سلیقه شما بستگی دارد. مثلا اگر می‌خواهید این باغ را با درختانی سبز، هوایی مطبوع و حوضچه‌های پر آب ببینید، بهتر است که بهار را برای سر زدن به آن انتخاب کنید. باغ شازده ماهان همچنین در پاییز و زمستان جلوه متفاوت و دیدنی دارد و منظره‌ای زیبا از رنگهای پاییزی را پیش چشمانتان می‌گذارد.

آدرس، قیمت بلیط و ساعت بازدید از باغ شازده ماهان کرمان

داخل باغ شازده ماهان کرمان
باغ شازده ماهان کرمان هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب به جز ایام سوگواری باز است.

ساعات بازدید از باغ شازده ماهان

هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب به جز ایام سوگواری

قیمت بلیط

مسافران ایرانی ۵ هزار تومان و گردشگران خارجی ۳۰ هزار تومان

شماره تلفن باغ شاهزاده ماهان

۲۱۰۳ ۳۳۷۷ – ۰۳۴

جاهای دیدنی اطراف باغ شازده ماهان

آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی
«آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی» یکی از دیدنی‌های کرمان است که تنها ۷ کیلومتر با باغ شازده ماهان فاصله دارد.

کرمان استانی تاریخی است و در هر گوشه و کنارش آثار جذابی از روزهای قدیم به یادگار مانده است. برای همین اگر از باغ شازده ماهان دیدن کردید و هنوز وقت اضافه برای گشت و گذار دارید، می‌توانید به راحتی از دیگر دیدنی‌هایی که در این اطراف وجود دارد بازدید کنید.

مثلا می‌توانید در وهله اول به سراغ «آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی» بروید که تنها ۷ کیلومتر با باغ شازده ماهان فاصله دارد و یکی از جذاب‌ترین آثار تاریخی استان کرمان به حساب می‌آید. «موزه زرتشتیان»، «باغ موزه هرندی»، «بازار تاریخی کرمان»، «موزه ساعت»، «مجموعه گنجعلی خان» و «گنبد جبلیه (موزه سنگ)» از دیگر جاذبه‌های گردشگری کرمان هستند که می‌توانید بعد از باغ شازده ماهان از آنها دیدن کنید.

سخن آخر

 باغ شازده ماهان در بهار
یکی از اسرار آمیزترین باغ‌های کرمان، ایران و حتی جهان، باغ شازده ماهان است.

یکی از اسرار آمیزترین باغ‌های کرمان، ایران و حتی جهان، باغ شازده ماهان است. طبیعتی جذاب و منحصر به فرد که در بیابانی گرم قرار گرفته و مثل نگینی سبز در میان تپه‌های شنی کویر می‌درخشد. به شما توصیه می‌کنیم که اگر راهی کرمان شدید، سر زدن به این باغ زیبا و دیدنی را در لیست اول دیدنی‌هایتان بگذارید. شما همچنین می‌توانید برای پیدا کردن، مشاهده و رزرو هرگونه اقامتگاه، سوئیت و آپارتمان در کرمان از سایت شب کمک بگیرید.

سوالات متداول درباره باغ شاهزاده ماهان کرمان

ساعت بازدید از باغ شازده ماهان چه زمانی است؟

زمان بازدید از باغ هر روز از ۸ صبح تا ۱۰ شب به جز ایام سوگواری است.

قیمت بلیط باغ شاهزاده ماهان چقدر است؟

قیمت ورودی باغ شاهزاده ماهان برای گردشگران ایرانی ۵ هزار تومان و برای گردشگران خارجی ۳۰ هزار تومان است.

باغ شازده ماهان برای چه زمانی است؟

باغ شازده ماهان در زمان قاجار ساخته شده است.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*