معرفی اماکن مذهبی تهران

0

شهر تهران از شهرهای بسیار شلوغ به حساب می‌آید که جاذبه‌های دیدنی بسیار زیاد و جذابی دارد. این شهر اگرچه جزء شهرهای باستانی ایران قرار نمی‌گیرد ولی از لحاظ گردشگری، یک قطب با تنوع مکان‌های مذهبی به شمار می‌رود. حال تصمیم داریم در این مقاله نگاهی به جاذبه‌های معنوی داشته باشیم و اماکن مذهبی تهران را معرفی کنیم.

امامزاده داوود (ع)

امامزاده داوود

یکی از اماکن مذهبی در تهران امامزاده داوود است. از سال‌های قبل امام‌زاده داوود با مسیر صعب‌العبورش شهرت پیدا کرد. مسیر رسیدن به این امام‌زاده آن‌قدر سخت بوده که مردم در قدیم برای اجابت خواسته‌های بزرگشان به این منطقه می‌رفتند. البته امروزه خانواده‌های بسیار زیادی هم برای زیارت کردن و هم گذراندن یک روز شاد در طبیعت به بازدید از این مکان می‌پردازند. بقعه مبارک امام‌زاده داوود در دره‌ای سرسبز میان کوهستان و در نزدیکی شهر تهران قرار گرفته است. این امامزاده از نوادگان بزرگوار امام حسن مجتبی به حساب می‌آید که می‌تواند یک مکان مذهبی مناسب برای بازدید باشد.

آدرس امام‌زاده داوود: انتهای بزرگراه یادگار امام به سمت فرحزاد، جاده فرحزاد به امامزاده داوود

بارگاه امامزاده صالح (ع)

امامزاده صالح

یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین اماکن مذهبی تهران را می‌توان امامزاده صالح در نظر گرفت. این منطقه جزء مناطق خوش آب و هوای تهران است که در مقابل رشته‌کوه‌های البرز واقع شده. از کتیبه‌های سر در صحن امام‌زاده صالح مشخص است که ایشان از پسران امام موسی کاظم بوده و از برادران امام هشتم محسوب می‌شود.

کاشی‌کاری‌های لاجوردی ? گنبد و مناره‌های زیبای آن به سبک سنتی دوران صفوی بنا شده‌اند. در حیاط و اطراف صحن امامزاده صالح افراد مشهور و همچنین چند شهید گمنام مثل ” طاهره صفار زاده، شهید مجید شهریاری، حسن پیرنیا، سید محمد تدین و… ” به خاک سپرده شده‌اند. حال شما می‌توانید علاوه بر زیارت این مکان مقدس و زیبا، سری هم به بازار سنتی تجریش بزنید و لذت ببرید. این بارگاه جزو جاذبه های دیدنی تهران نیز به شمار می رود.

آدرس امام‌زاده صالح: حرم مطهر امام‌زاده صالح در ضلع جنوب شرقی میدان تجریش واقع شده است.

بقعه امامزاده قاسم (ع)

امامزاده قاسم تهران

از دیگر اماکن مذهبی تهران امامزاده قاسم را می‌توان نام برد که مردم همه‌روزه به‌ویژه در مناسبت‌های مذهبی برای زیارت به این مکان می‌روند. حرم امامزاده قاسم در شمال شمیران و در روستای قدیمی دژ علیا قرار دارد. در اطراف امامزاده قبرستانی ⚰️ به شکل پلکانی دیده می‌شود که قبرهای خانوادگی افراد سرشناس و قدیمی تهران در آنجا واقع شده است. امامزاده قاسم از نوادگان بزرگوار امام حسن عسگری به حساب می‌آید.

بنای امامزاده قاسم به‌صورت برجی هشت‌ضلعی و آجری است. این بنا در قرن هفتم در زمان شاه‌تهماسب صفوی ساخته شد. گنبد بیرونی آن به شکل پیاز دیده می‌شود و قسمت پایینی و بدنه آن با پوششی از کاشی خشتی همراه با خطوط کوفی بنایی و نقوش هندسی تزیین شده‌ است.

آدرس امام‌زاده قاسم: تهران، دو کیلومتری شمال تجریش، شرق دربند و گلابدره و در دامنه کوه سر چال کوچک

کلیسای سنت سرکیس ⛪️

کلیسای سنت سرکیس

کلیسای سنت کریس دیگر مکان مقدس تهران است که این کلیسا با هزینه شخصی یکی از ارامنه تهران که فردی خیر بوده، ساخته شد. نام این فرد مارگار سرکیسیان بود و او این بنا را به یادبود همسرش و با طراحی مهندس اوژن آفتاندلیانس در تهران ساخت. در آن زمان مقر خلیفه‌گری ارامنه تهران از کلیسای مریم مقدس به این کلیسا منتقل شد. از داخل و از خارج پلان کلیسای سرکیس به شکل بازیلیکی دیده می‌شود. این کلیسا یک گنبد زیبا نیز در بالای مرکز نمازخانه خود دارد.

آدرس کلیسای سنت سرکیس: تهران، خیابان کریم‌خان زند، ابتدای خیابان نجات اللهی

حرم شاه عبدالعظیم حسنی (ع)

شاه عبدالعظیم حسنی

یکی از قدیمی‌ترین اماکن مذهبی تهران حرم شاه عبدالعظیم در شهر ری به حساب می‌آید. حضرت شاه عبدالعظیم حسنی یکی از نوادگان بزرگوار حسن بن علی بوده است. این مکان قبل از پایتخت شدن تهران، یکی از مراکز مهم سیاسی به حساب می‌آمد. حرم شاه عبدالعظیم از مشهورترین زیارتگاه‌ها و مکان‌های مقدس شیعیان بوده و مربوط به زمان ایلخانی دوره صفوی است. سالانه تعداد زیادی از زائران شیعه از سراسر جهان برای زیارت این مکان به تهران سفر می‌کنند. این آرامگاه یک حیاط مرکزی بزرگ همراه با گنبد طلایی بسیار زیبایی دارد.

آدرس حرم شاه عبدالعظیم: تهران، شهرری، میدان نماز، خیابان کمیل، میدان شهرداری، خیابان مدرس، میدان مدرس، حرم شاه عبدالعظیم

آتشکده زرتشتیان (آدریان) ?

آتشکده زرتشتیان تهران

آتشکده‌ی زرتشتیان از جمله آتشکده‌هایی است که جزو اماکن مذهبی تهران به شمار می‌آید. بنای این آتشکده بسیار زیبا مربوط به دوران قاجار است. این بنا قسمت‌های مختلفی دارد که برای اجرای انواع مراسم زرتشتیان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

داخل ساختمان اصلی، آتشی قرار دارد که همیشه شعله‌ور است و با مراقبت شدید موبدان هیچ‌وقت خاموش نمی‌شود. زرتشتیان با احترام و انجام مراسم‌های خاص به سمت این آتش می‌روند و به دعا و نیایش می‌پردازند. موزه مردم‌شناسی زرتشتیان از پیروان زرتشت بزرگ هم در همین آتشکده قرار دارد و شما می‌توانید از آن دیدن کنید.

آدرس آتشکده زرتشتیان: استان تهران، شهر تهران، خیابان جمهوری، خیابان میرزا کوچک خان، پلاک ۴

مسجد مصلی تهران ?

مصلی امام خمینی تهران

از تازه‌ساز ترین اماکن مذهبی تهران مسجد مصلی است که در سال 1369 ساخته شد. این بنا یکی از بزرگ‌ترین مساجد جهان با مساحت حدود 650000 مترمربع به حساب می‌آید. در ساخت این مسجد از هر دو معماری مدرن و سنتی استفاده شده است. هر سال در این مکان نمایشگاه بین‌المللی کتاب برگزار می‌شود و میلیون‌ها نفر را برای بازدید به خود جذب می‌کند. در مصلی تهران انواع حوض‌ها و آب‌نماهای زیبا وجود دارد که فضای مصلی را باطراوت‌تر و زیباتر می‌کنند. نماز جمعه در فصول گرم و سرد سال هم در تهران در این منطقه برگزار می‌شود. برای بازدید از این مکان کافیست با اقامت در تهران ، به مصلی تهران واقع در خیابان بهشتی مراجعه کنید.

آدرس مسجد مصلی تهران: تهران، خیابان بهشتی، مصلای امام خمینی

زورخانه‌ی آیت‌الله طالقانی

زورخانه تهران

در گذشته ورزش زورخانه‌ای از محبوب‌ترین ورزش‌ها در بین ایرانی‌ها به حساب می‌آمد و آداب‌ورسوم مخصوصی داشت و یکی از مکان‌های باقی‌مانده از این ورزش محبوب زورخانه ‌آیت‌الله طالقانی ? است. این مکان جزء اماکن مذهبی تهران به شمار می‌رود و از قدیم تاکنون در میان ایرانیان مظهر عرفان شیعه بوده است.

این زورخانه حدود 300 مترمربع مساحت دارد و در سال 1359 ساخته شده است. در این زورخانه فنون و حرکات مختلف ورزش باستانی ایران شامل کباده، میل، سنگ، چرخ باستانی، شنای زورخانه‌ای و میل بازی اجرا و آموزش داده می‌شد.

آدرس زورخانه‌ی آیت‌الله طالقانی: تهران، میدان چیذر، جنب امامزاده حضرت علی‌اکبر (ع)

مسجد جامع تهران

مورد دیگر از اماکن مذهبی تهران ? مسجد جامع یا مسجد عتیق تهران است که از قدیمی‌ترین مساجد به حساب می‌آید. این مسجد تنها مسجد جامع تهران پیش از انقلاب بوده، به‌طوری‌که قدمتی هزار ساله دارد و بخش‌هایی در طی قرن‌ها به آن اضافه شده است. آثار ملی که از مسجد عتیق به ثبت رسیده به دوره‌های صفویه، آل‌بویه، قاجار و … بازمی‌گردد. مسجد جامع کتابخانه‌ای بسیار بزرگی نیز دارد. باید متذکر شد این مسجد به علت قرار گرفتن در قلب تهران شاهد تغییر و تحولات اجتماعی و سیاسی زیادی بوده و بسیاری از آیین‌ها در این مسجد در تهران پایه‌گذاری شده است.

آدرس مسجد جامع تهران: تهران، پانزده خرداد

امامزاده عینعلی و زینعلی

امامزاده عینعلی و زینعلی

مورد دیگر از اماکن مذهبی تهران که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم، امامزاده عینعلی و زینعلی است که در منطقه پونک و در کوچه‌باغ‌های قدیمی و بسیار زیبای شهر قرار دارد. در روایتی آماده که امامزاده عینعلی و زینعلی دو برادر نوجوان و از فرزندان امام سجاد (ع) بوده‌اند که در این منطقه به شهادت رسیدند. این مکان از جمله قدیمی‌ترین منطقه‌هایی است که بازدیدکنندگان زیادی را به‌ویژه در مناسبت‌های مذهبی مثل اعیاد و یا شهادت‌ها به سمت خود جذب می‌کند. ساخت بنای اصلی امامزاده در دوران فتحعلی شاه اتفاق افتاده است ولی بنای کنونی آن را در سال 1337 تاسیس شد که این بنا از بیرون به شکل مربع ولی از داخل شبیه هشت‌ضلعی دیده می‌شود.

آدرس امامزاده عینعلی و زینعلی: بزرگراه اشرفی اصفهانی، انتهای محله پونک، بلوار پونه 1، کوچه پونه 3

همان‌طور که مطالعه کردید، ما در این مقاله به معرفی مکان‌های مذهبی تهران که برای مردم مقدس هستند، پرداختیم. این مکان‌های دیدنی علاوه بر اینکه جزو اماکن گردشگری تهران به حساب می آیند از حرمت خاصی برای افراد برخوردارند. امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا اماکن مذهبی تهران را به‌خوبی بشناسید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب