معرفی جاهای دیدنی ارومیه؛ جاذبه‌های شیرین شهر نُقل

0

ارومیه یکی از مقاصد سفر نسبتاً مهجور در ایران است که همه آن را بیشتر به خاطر دریاچه ارومیه و حواشی مربوط به این دریاچه می‌شناسیم؛ درحالی‌که جاهای دیدنی ارومیه تنوع بسیار زیادی دارد و شامل جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بی‌نظیر می‌شود. طبیعت این شهر آن‌قدر بخشنده است که درختان میوه آن بدون نیاز به کود ثمر می‌دهند و آن‌قدر در آن آب جاری است که آن را با نام شهر آب هم می‌شناسند.

در این مقاله از وبلاگ شب قصد داریم تا شما را با بهترین جاهای دیدنی ارومیه آشنا کنیم؛ شهری که به پاریس ایران هم شهرت دارد و خونگرمی مردمانش باعث می‌شود دلتان نخواهد آن را ترک کنید.

برای اجاره ویلا و سوئیت در ارومیه کلیک کنید

ارومیه کجاست؟

ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی و یکی از قدیمی‌ترین و باستانی‌ترین شهرهای ایران است. این شهر از شرق به دریاچه ارومیه، از غرب به کشور ترکیه، از شمال به سلماس و از جنوب به نقده محدود می‌شود.

ارومیه به دلیل داشتن کلیساها و مساجد تاریخی متعدد به شهر ادیان هم مشهور است و اولین بیمارستان مدرن ایران در آن تأسیس شده است. همچنین این شهر از نظر داشتن مرکز آموزش پزشکی، شبکه محلی، مدرسه مدرن و نشریه محلی هم رتبه اول را در ایران در اختیار دارد.

ارومیه از خنک‌ترین شهرهای ایران است و دمای آن در گرم‌ترین روزهای سال به‌زحمت به بالای 30 درجه می‌رسد. البته همین موضوع هم باعث می‌شود که زمستان‌های این شهر سرد و برفی باشد.

این شهر تا تهران 760 کیلومتر فاصله دارد که پیمودن آن با خودروی شخصی حدود 8.5 ساعت طول می‌کشد. البته دسترسی به آن با هواپیما هم امکان پذیر است. نقل، فرش، عرقیجات سنتی و حلوای هویج از مشهورترین سوغات ارومیه محسوب می‌شوند.

بخوانید از: موسیقی آذری؛ نوای شادی، غم و شجاعت

بهترین جاهای دیدنی ارومیه را بشناسید

فهرست جاهای دیدنی ارومیه از آن چیزی که در ادامه می‌خوانید به‌مراتب بیشتر است و ازآنجایی‌که اشاره به تمامی آن‌ها در حوصله نمی‌گنجد، در این مقاله 16 مورد از بهترین و جذاب‌ترین دیدنی‌های ارومیه را معرفی کرده‌ایم.

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه؛ از مهم‌ترین جاهای دیدنی ارومیه
این دریاچه تا پیش از خشک شدن عنوان بزرگ‌ترین دریاچه آب شور خاورمیانه و ششمین دریاچه آب شور جهان را در اختیار داشت.

احتمالا بعد از خزر، دریاچه ارومیه مشهورترین دریاچه در ایران است و همه ما از دوران مدرسه آن را با عنوان بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران می‌شناسیم. این دریاچه تا پیش از خشک شدن عنوان بزرگ‌ترین دریاچه آب شور خاورمیانه و ششمین دریاچه آب شور جهان را هم در اختیار داشت. البته هر چند وقت یکبار خبرهایی در مورد احیای مجدد آن به گوش می‌رسد.

با وجود این مشکلات، دریاچه ارومیه همچنان در صدر فهرست بهترین جاهای دیدنی ارومیه قرار دارد و نباید بدون دیدن آن ارومیه را ترک کنید. از طرف دیگر، دریاچه ارومیه از جمله دریاچه‌های صورتی ایران هم هست و آب آن از اوایل تیر تا اواسط شهریور به رنگ صورتی در می‌آید.

آدرس دریاچه ارومیه: استان آذربایجان غربی، شرق شهر ارومیه

ساختمان شهرداری ارومیه

ساختمان شهرداری ارومیه
پلان این ساختمان از بالا به شکل عقابی با بال‌های باز دیده می‌شود.

ساختمان شهرداری ارومیه یکی از زیباترین جاهای دیدنی ارومیه است و از نظر زیبایی یکی از رقبای سرسخت میدان شهرداری رشت محسوب می‌شود. این عمارت زیبا در دوره پهلوی اول و توسط مهندسان آلمانی طراحی شده است. پلان این ساختمان از بالا به شکل عقابی با بال‌های باز دیده می‌شود و چهارستون بخش ورودی و بالکن طبقه اول زیبایی آن را دوچندان کرده‌اند.

این ساختمان خشتی 2 طبقه دارد و در ساخت آن تقارن به خوبی رعایت شده است. متاسفانه در حال حاضر امکان بازدید از داخل ساختمان شهرداری ارومیه وجود ندارد و باید به عکس گرفتن از نمای آن بسنده کنید.

آدرس ساختمان شهرداری ارومیه: ارومیه، میدان انقلاب

بخوانید از: جاذبه‌های گردشگری مراغه

بازار تاریخی ارومیه

بازار تاریخی ارومیه
این بازار تاریخی در زمان صفویه ساخته شده و در زمان قاجار مرمت و بزرگ‌تر شده است.

تقریباً تمامی بازارهای سنتی شهرهای تاریخی ایران در دسته جاهای دیدنی این شهرها قرار می‌گیرند و بازار تاریخی ارومیه نیز از این قاعده مستثنی نیست. این بازار تاریخی در زمان صفویه ساخته شده و در زمان قاجار مرمت و بزرگ‌تر شده است. مثل بسیاری از بازارهای ساخته شده در آن زمان، بازار تاریخی ارومیه هم طاق‌های ضربی زیبا دارد و آجرکاری آن دلپذیر و چشم‌نواز است.

این بازار پلان مستطیل‌شکل دارد و به جز حجره‌های متعدد، در آن 5 حمام، 7 تیمچه و یک مسجد جامع بزرگ پیدا می‌شود. در این بازار بزرگ می‌توانید انواع سوغات شهر ارومیه (نقل، گیاهان دارویی، ادویه و فرش) را پیدا کنید و با گردش در راسته‌های مختلف آن، با فرهنگ و زبان مردم ارومیه بیشتر آشنا می‌شوید.

آدرس بازار تاریخی ارومیه: ارومیه، مابین خیابان امام و بعثت

بخوانید از: جاذبه‌های گردشگری مرند

کلیسای ننه‌مریم (مریم مقدس)

کلیسای ننه مریم ارومیه
این کلیسا در فهرست زیباترین و بهترین کلیساهای ایران قرار دارد.

همان‌طور که گفتیم ارومیه تعداد زیادی کلیسا دارد. در این میان، کلیسای ننه‌مریم یا مریم مقدس مشهورترین کلیسای این شهر و از زیباترین جاهای دیدنی ارومیه محسوب می‌شود. همچنین این کلیسا در فهرست زیباترین و بهترین کلیساهای ایران نیز قرار دارد.

در مورد قدمت این کلیسا اختلاف‌نظر زیادی وجود دارد و برخی ساخت آن را به دوران آشوریان و برخی دیگر به دوران حکومت ساسانیان نسبت می‌دهند. اگر بخواهیم نظر دسته دوم را قبول کنیم، باید این داستان را هم بپذیریم که این کلیسا اول یک معبد زرتشتی بوده و بعد به کلیسا تبدیل شده است. علت این تغییروتحول هم به 3 موبدی برمی‌گردد که در زمان تولید حضرت عیسی ستاره‌ای دنباله دار را می‌بینند که به سمت آسمان اورشلیم می‌رود و بعد از سفر به اورشلیم، مسیحی می‌شوند.

این بنا در طول دوره‌های مختلف بازسازی شده است؛ اما همان سبک معماری ساده و بی‌آلایش ساسانی را دارد.

آدرس کلیسای ننه‌مریم ارومیه: ارومیه، خیابان امام خمینی (ره)، خیابان خیام جنوبی، پشت کلیسای آنجلیک

مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع ارومیه
این مسجد بزرگ در دوران سلجوقیان ساخته شده است.

مسجد جامع ارومیه از مشهورترین جاهای دیدنی ارومیه است که در مجاورت بازار سنتی این شهر قرار دارد. این مسجد بزرگ در دوران سلجوقیان ساخته شده و در دوره‌های تاریخی مختلف بازسازی شده است. از جمله جاذبه‌های این مسجد می‌توان به محراب، ستون‌بندی‌های خاص و گچ‌بری‌ها و تزیینات خشتی آن اشاره کرد.

آدرس مسجد جامع ارومیه: ارومیه، خیابان امام، مجاورت بازار ارومیه

بخوانید از: روستای تاریخی صخره ای کندوان

دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو؛ از زیباترین جاهای دیدنی ارومیه
طبیعت دریاچه مارمیشو و اطراف آن در ایران کم‌نظیر است.

دریاچه مارمیشو یکی از زیباترین جاهای دیدنی ارومیه و استان آذربایجان غربی است که در نزدیکی مرز ایران و ترکیه قرار دارد. این دریاچه حدود 70 کیلومتر تا ارومیه فاصله دارد؛ اما دیدن زیبایی‌های بی‌حدوحصر آن به پیمودن این مسیر می‌ارزد. این دریاچه از چهار طرف به کوه‌های بلند محدود می‌شود و به همین دلیل در فصول گرم سال آب‌وهوایی خنک دارد.

طبیعت دریاچه مارمیشو و اطراف آن در ایران کم‌نظیر است و در این دریاچه و اطراف آن می‌توانید از تفریحاتی مثل ماهیگیری، کوهنوردی و گردش در جنگل لذت ببرید. البته این نکته را فراموش نکنید که این دریاچه 60 متر عمق دارد و به همین دلیل شنا کردن در آن ممنوع است.

آدرس دریاچه مارمیشو ارومیه:  استان آذربایجان غربی، ۴۵ کیلومتری غرب ارومیه

مسجد تاریخی سردار

مسجد سردار؛ از مهم‌ترین جاهای دیدنی ارومیه
این مسجد یک بنای خشتی بزرگ با تزیینات ساده است که فقط محراب و نمای بیرونی آن کاشی‌کاری دارد.

مسجد سردار هم یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی ارومیه است که در نزدیکی مسجد جامع ارومیه و در بافت تاریخی این شهر قرار دارد. البته قدمت مسجد سردار به اندازه مسجد جامع نیست و در دوران قاجاریه ساخته شده است. در اولین مرمت این مسجد در سال 1331 هجری قمری، ساعت بزرگی روی سردر این مسجد نصب شد و باعث شد که محلی‌ها به آن لقب مسجد ساعتلو بدهند.

این مسجد یک بنای خشتی بزرگ با تزیینات ساده است که فقط محراب و نمای بیرونی آن کاشی‌کاری دارد. برای کاشی‌کاری این بخش‌ها از کاشی هفت‌رنگ به زیبایی هرچه‌تمام‌تر استفاده شده است.

آدرس مسجد سردار ارومیه: ارومیه، خیابان امام خمینی ارومیه، امتداد راسته غلام خان

بخوانید از: سفر به جلفا، شهری با فرهنگ و تاریخچه غنی در آذربایجان شرقی

سه گنبد

سه گنبد ارومیه
قدمت این بنا به دوران سلجوقیان می‌رسد.

سه گنبد یکی دیگر از جاهای دیدنی ارومیه است که قدمت آن به دوران سلجوقیان می‌رسد. سه گنبد ارومیه شباهت زیادی به برج مدور مراغه دارد و در دوران سلجوقیان از آن به عنوان مقبره استفاده می‌شده است. این گنبد 13 متر ارتفاع و 2 طبقه دارد و تزیینات سردر ورودی آن دیدنی است.

آدرس سه گنبد ارومیه: ارومیه، خیابان جانبازان (استاد برزگر)

سد شهر چای

سد رود شهرچای؛ از زیباترین جاهای دیدنی ارومیه
ین دریاچه تنها 12 کیلومتر با ارومیه فاصله دارد.

شهرچای رودخانه عریضی است که از جنوب ارومیه می‌گذرد و به آن حیات می‌بخشد. در جنوب شرقی ارومیه و در نزدیکی شهر سیلوانه، سدی روی این رود احداث شده که دریاچه آن با عنوان یکی از تفرجگاه‌ها و از زیباترین جاهای دیدنی ارومیه شناخته می‌شود. این دریاچه تنها 12 کیلومتر با ارومیه فاصله دارد و فضای اطراف آن در فصل بهار سرسبز و دیدنی می‌شود.

آدرس سد شهرچای ارومیه: استان آذربایجان غربی، جاده شهر سیلوانه

پیست اسکی خوشاکو

پیست اسکی خوشاکو؛ از بهترین جاهای دیدنی ارومیه
بسیاری از اهالی ارومیه در آخر هفته‌های زمستان برای برف‌بازی، اسکی و تیوپ سواری خودشان را به پیست اسکی خوشاکو می‌رسانند.

پیست اسکی خوشاکو کمی با دریاچه سد شهر چای دارد و یکی محبوب‌ترین جاهای دیدنی ارومیه در زمستان است. بسیاری از اهالی این شهر در آخر هفته‌های زمستان برای برف‌بازی، اسکی و تیوپ سواری خودشان را به شهر سیلوانه و پیست اسکی خوشاکو می‌رسانند. امکانات و تجهیزات این پیست به اندازه پیست‌های اسکی مشهور کشور نیست؛ اما گذراندن یک روز در آن خاطرات خوشی را برای شما رقم می‌زند.

آدرس پیست اسکی خوشاکو ارومیه: استان آذربایجان غربی، ۳۰ کیلومتری غرب ارومیه، منطقه راژان، روستای خوشاکو

روستای بند

روستای بند ارومیه
این روستا در فصل بهار و تابستان سرسبز، خنک و بسیار زیبا است.

روستای بند یکی از نزدیک‌ترین جاذبه‌های طبیعی به این شهر است و در جنوب شرقی آن قرار دارد. رودخانه شهرچای از میان این روستا هم می‌گذرد و بسیاری از خانه‌های روستای بند در حاشیه این رود ساخته شده‌اند. روستای بند بافتی سنتی دارد و از محبوب‌ترین جاهای دیدنی ارومیه برای اهالی این شهر محسوب می‌شود. این روستا در فصل بهار و تابستان سرسبز، خنک و بسیار زیبا است و در فصل زمستان هم یک‌دست سفیدپوش می‌شود.

آدرس روستای بند ارومیه: استان آذربایجان غربی، 3 کیلومتری جنوب غربی ارومیه، روستای بند

مدرسه هدایت ارومیه

مدرسه هدایت ارومیه
مسجد هدایت در اصل خانه یکی از بزرگان ایل قاجار بوده است.

مدرسه هدایت یکی دیگر از جاهای دیدنی ارومیه است که در بافت تاریخی این شهر قرار دارد و فاصله آن تا مسجد سردار و مسجد جامع ارومیه کم است. این مدرسه در زمان قاجار ساخته شده و مثل بسیاری از بناهای آن دوران، معماری درون‌گرا دارد؛ یعنی زیبایی اصلی آن در داخل خانه پنهان شده و با دیدن نما نمی‌توان به این زیبایی پی برد. اصول معماری قاجاری مثل تقارن، داشتن یک شاه‌نشین بزرگ و چندین اتاق کوچک دور یک حیاط مستطیلی، در این بنا هم به زیبایی رعایت شده است.

مسجد هدایت در اصل خانه یکی از بزرگان ایل قاجار بوده و در حال حاضر به عنوان مدرسه دوره متوسطه کاربرد دارد.

آدرس مدرسه هدایت ارومیه: ارومیه، خیابان امام، کوچه شیشه‌گرخانه

موزه ارومیه

موزه ارومیه
محلی برای آشنایی بیشتر با فرهنگ و آداب و رسوم مردم ارومیه

اگر می‌خواهید با فرهنگ، آداب‌ورسوم و تاریخ ارومیه و اقوام آذری بهتر آشنا شوید، حتماً سری به موزه ارومیه بزنید. این موزه در جوار رود شهرچای واقع شده و 2 بخش با نام‌های باستان‌شناسی و مردم‌شناسی دارد. در بخش باستان‌شناسی می‌توانید اشیای کشف شده مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی را مشاهده کنید و در بخش مردم‌شناسی انواع لباس‌های محلی و آثار دستی مینیاتوری به نمایش درآمده‌اند.

آدرس موزه ارومیه: ارومیه، خیابان شهید بهشتی، روبروی بانک تجارت

دهکده ساحلی چی چست

دهکده ساحلی چی چست؛ از جذاب‌ترین جاهای دیدنی ارومیه
ورودی این دهکده شباهت زیادی به دیزنی‌لند دارد.

دهکده ساحلی چی چست از جذاب‌ترین جاهای دیدنی ارومیه برای کودکان و نوجوانان است؛ چون هم شهربازی دارد و هم ورودی آن شبیه به پارک‌های دیزنی‌لند طراحی شده است. البته در این مجموعه برای بزرگ‌ترها هم سرگرمی‌هایی مثل پینگ‌پنگ، پیست کارتینگ، پیست رالی و اتاق‌های نمک درمانی وجود دارد. این دهکده در نزدیکی یکی از بنادر دریاچه ارومیه یعنی بندر گلمانخانه قرار دارد و فاصله آن تا شهر ارومیه 18 کیلومتر است.

آدرس دهکده ساحلی چی چست ارومیه: استان آذربایجان غربی، ۱۸ کیلومتری شهر ارومیه، مسیر جاده دریاچه ارومیه، نزدیک بندر گلمانخانه

مرکز خرید تورک مال

تورک مال؛ از جذاب‌ترین جاهای دیدنی ارومیه
در این پاساژ بهترین کالاهای خارجی و ایرانی پیدا می‌شود.

ارومیه از قدیم به دلیل قرار داشتن در شاهراه‌های ارتباطی خاورمیانه، قفقاز و اروپا از نظر تجاری اهمیت زیادی داشته و نزدیک بودن به مرز ترکیه هم باعث شده که در این شهر کالاهای خارجی به‌راحتی پیدا شود. بخش زیادی از این کالاهای خارجی در مراکز خرید مدرن و شیک این شهر عرضه می‌شوند و مرکز خرید تورک مال هم یکی از همین مراکز خرید شیک است.

تورک مال در جنوب شهر ارومیه و در مجاورت رود شهر جای قرار دارد.

آدرس مرکز خرید تورک مال ارومیه: ارومیه، خیابان رسالت، خیابان بهشتی

خانه انصاری

خانه انصاری؛ از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی ارومیه
این خانه زیبا در دوران قاجار ساخته شده و مثل سایر بناهای این دوران معماری درون‌گرا و پلان مستطیلی دارد.

خانه انصاری یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی و جاهای دیدنی ارومیه است که در بافت تاریخی این شهر و نزدیک مسجد سردار قرار دارد. این خانه زیبا در دوران قاجار ساخته شده و مثل سایر بناهای این دوران معماری درون‌گرا و پلان مستطیلی دارد. در این خانه هم دورتادور حیاط اتاق‌های کوچک با پنجره‌های چوبی زیبا پیدا می‌کنید.

خانه انصاری هم اکنون در تملک اداره آموزش‌وپرورش ارومیه است و از آن به عنوان کانون فرهنگی هنری استفاده می‌شود.

آدرس خانه انصاری ارومیه: ارومیه، میدان امام حسین (گل اوستی)، خیابان مدنی ۲، کوچه انصاری

اقامت در ارومیه با شب

در این مقاله به معرفی بهترین جاهای دیدنی ارومیه، شهر آب و پاریس ایران پرداختیم و در بافت تاریخی و طبیعت زیبای این شهر گشتی زدیم. ارومیه یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین شهرهای کشور است که هر ایرانی باید حداقل یک بار از آن بازدید کند.

اگر خواندن این جملات و آشنایی با سایر جاهای دیدنی ارومیه شما را ترغیب کرده که به این شهر سفر کنید، می‌توانید پیش از بستن چمدان وارد صفحه اجاره ویلا و سوئیت در ارومیه شوید و یک اقامتگاه باکیفیت در این شهر رزرو کنید.

سؤالات متداول درباره جاهای دیدنی ارومیه

بهترین جاهای دیدنی ارومیه کدام‌اند؟

دریاچه ارومیه، مسجد جامع، بازار تاریخی، مدرسه هدایت، دریاچه مارمیشو، روستای بند و کلیسای ننه‌مریم

بهترین جاهای دیدنی طبیعت ارومیه کدام‌اند؟

دریاچه مارمیشو، دریاچه سد شهرچای، پیست اسکی خوشاکو و روستای بند

دریاچه مارمیشو ارومیه کجاست؟

استان آذربایجان غربی، ۴۵ کیلومتری غرب ارومیه

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*