فرار از گرمای تابستان در کنار آبشار مارگون: سفری خنک و هیجان‌انگیز

1

گرمای این روزهای تابستان به حدی است که گاهی با خود می‌گوییم ای کاش بیخیال کار و دغدغه‌های زندگی شویم و به طبیعتی خنک و آرام پناه ببریم! طبیعتی که در آن رودخانه‌های خروشان جریان دارند و هنوز روی قله‌هایش، از برف‌های سمج زمستان باقی مانده است! البته که این تصویر یک خیالبافی خام نیست و در کشور چهار فصل ما می‌توان چنین جایی را حتی در گرم‌ترین فصل سال پیدا کرد. مثلا همین آبشار مارگون را در نظر بگیرید! آبشاری که به دلیل جریان آب پرخروشش، آب و هوای خنکی دارد و یک انتخاب ایده‌ال برای سفر تابستانه به حساب می‌آید.

در این مطلب با شما سری به این آبشار زیبا می‌زنیم و به شما می‌گوییم که چرا طبیعت اینجا انتخاب مناسبی برای سفر در روزهای گرم سال است.

برای رزرو سوئیت در شیراز کلیک نمایید

معرفی آبشار مارگون

آبشار مارگون
آبشار مارگون ۷۰ متر ارتفاع و ۱۰۰ متر عرض دارد و از چشمه‌هایی که در ارتفاعات میجوشند سرچشمه می‌گیرد.

احتمالا برایتان سوال پیش آمده که اصلا آبشار مارگون که این همه تعریفش را می‌کنیم، کجاست و چطور می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد؟ این آبشار یکی از جاذبه‌های طبیعی استان فارس است که در ۱۵۰ کیلومتری شهر زیبای شیراز و ۵۵ کیلومتری سپیدان قرار دارد.

آبشار مارگون چیزی حدود ۷۰ متر ارتفاع و ۱۰۰ متر عرض دارد و برخلاف آبشارهای دیگر، از چشمه‌هایی که در ارتفاعات میجوشند سرچشمه می‌گیرد. خنکای هوا و آب این آبشار باعث شده است تا در طبیعت اینجا گونه‌های گیاهی متفاوتی مثل درختان زالزالک، سیب و بوته‌های زرشک برویند.

جالب است که بدانید نام «مارگون» به دلیل شکل ظاهری آبشار روی آن گذاشته شده است. آبِ این آبشار مانند مار از رشته‌های طولانی و باریک آب تشکیل شده است و برخلاف آبشارهای دیگر که از مسیرهای عرضی سرازیر می‌شوند، ظاهری طویل و عمودی دارد.

بخوانید از: بهترین اقامتگاه های بومگردی شیراز

مسیر دسترسی به آبشار چگونه است؟

مسیر دسترسی به آبشار مارگون بسته به محلی که از آن عازم هستید، متفاوت است. با این حال راه‌های متعددی برای رسیدن به این طبیعت شگفت انگیز وجود دارد که در ادامه متداول‌ترین آنها را به شما معرفی می‌کنیم:

دسترسی به آبشار از شهرهای شمالی

دسترسی به آبشار مارگون
جاده یاسوج یکی از راه‌های دسترسی به آبشار مارگون است.

اگر از شهرهای شمالی عازم این آبشار هستید، باید خودتان را به شهر یاسوج رسانده و در ۲۹ کیلومتری جاده اقلید- یاسوج از خروجی که به سمت آبشار می‌رود مسیر خود را پیش بگیرید.

دسترسی به آبشار از شهرهای جنوبی

دسترسی به آبشار مارگون از جاده سپیدان
برای رسیدن به آبشار مارگون می‌توانید از جاده سپیدان استفاده کنید.

اگر از استان‌های جنوبی کشور عازم این آبشار هستید، بعد از رسیدن به شهر سپیدان باید حدود ۵۰ کیلومتر از شهر دور شوید تا تابلوی خروجی آبشار را مشاهده کنید.

جهت اجاره ویلا و سوئیت در سپیدان کلیک کنید

دسترسی به آبشار از شیراز

 دسترسی به آبشار مارگون از جاده شیراز
از جاده شیراز تا آبشار مارگون ۱۳۰ کیلومتر فاصله وجود دارد.

اگر به شیراز آمده‌اید و حالا می‌خواهید از این شهر مسیر آبشار مارگون را در پیش بگیرید، بهتر است از شیراز به سمت سپیدان حرکت کرده و بعد از ۱۳۰ کیلومتر رانندگی، به سمت خروجی آبشار رانندگی کنید.

نکته مهم: جاده اصلی آبشار آسفالت است اما بخشی از مسیر آن به خاکی تبدیل می‌شود( این مسیر حدود ۸۰۰ متر است). امکان رفتن تا پای آبشار با ماشین وجود ندارد و شما باید بعد از توقف خودرو در پارکینگ‌های تعبیه شده، بقیه راه را در مسیرهای سنگفرش شده و پله‌ای طی نمایید.

بخوانید از: زیباترین باغ‌های شیراز کدامند؟

بهترین زمان سفر به آبشار مارگون

آبشار مارگون در بهار
بهترین زمان سر زدن به آبشار مارگون بهار و تابستان است.

همانطور که به شما گفتیم، آب و هوای طبیعت اطراف آبشار مارگون در روزهای گرم سال، خنک و مطبوع است. به همین دلیل بهتر است که برای سر زدن به این آبشار و لذت بردن از مناظر این حوالی، فصل‌های بهار و تابستان را انتخاب کنید.

البته که آبشار مارگون در پاییز و زمستان هم زیبایی‌های منحصر به فرد خودش را دارد و با قندیل‌های یخ زده و درختان زرد و نارنجی به چشم می‌آید. با این حال لغزنده بودن مسیر و برف و یخبندان از جمله چالش‌هایی است که در پاییز و زمستانِ این منطقه، با آنها مواجه خواهید شد.

جهت مشاهده و اجاره بوم گردی کلیک کنید

تفریحات آبشار مارگون

اگر عازم آبشار مارگون هستید، می‌توانید بخشی از اوقات خود را با این تفریحات سپری کنید:

غارنوردی

غار آبی در ابشار مارگون
در میان صخره‌های آبشار یک غار آبی نسبتا بزرگ وجود دارد.

اولین و هیجان انگیزترین کاری که می‌توانید در حوالی این آبشار انجام دهید غارنوردی است. جالب است که بدانید در میان صخره‌های این آبشار یک غار آبی نسبتا بزرگ وجود دارد که اگر حرفه‌ای باشید یا تجهیزات لازم و راهنمای مناسب در کنارتان باشد، می‌توانید از آن بازدید کنید.

ورودی این غار در پشت کوه و پشت مسیر اصلی آبشار قرار دارد. به همین دلیل برای رسیدن به آن باید بخشی از زمانتان را صرف کوهنوردی و در بعضی جاها شنا کنید!

تماشای منظره شگفت انگیز آبشار و آب بازی

آبتنی در آبشار مارگون
آبِ آبشار مارگون حتی در گرم‌ترین روزهای سال زیر ۱۰ درجه است.

یکی دیگر از جذابیت‌های اینجا تماشای منظره شگفت انگیز آبشار است. آب آبشار در برخورد با صخره‌های خزه بسته باعث خلق صحنه‌های شگفت انگیزی از جمله رنگین کمان‌های کوچک و بزرگ شده است که در گوشه و کنار به چشم می‌خورند.

البته که بعد از تماشای آبشار می‌توانید در حوضچه‌های کوچک پایین دست آب بازی کرده و از گرمای تابستان خاطره خنکی بسازید. فراموش نکنید که آبِ آبشار مارگون حتی در گرم‌ترین روزهای سال زیر ۱۰ درجه است.

بخوانید از: بهترین محلات توریستی و مناطق اطراف شیراز (استان فارس)

عکاسی و طبیعت گردی

طبیعت بکر اطراف آبشار مارگون
طبیعت بکر اطراف آبشار بهترین چشم اندازها را برای عکاسی فراهم کرده است.

طبیعت اینجا آنقدر شگفت انگیز است که فرقی نمی‌کند عکاس حرفه‌ای باشید یا آماتور! به شما قول می‌دهیم که در اولین فرصت گوشی همراه یا دوربینتان را بیرون آورده و به عکاسی از چشم اندازهای طبیعی اینجا مشغول می‌شوید.

در طبیعت اطراف آبشار هم دشت‌های رنگارنگی از گل‌های ختمی، لاله‌های واژگون و دیگر گیاهان وحشی وجود دارد که می‌توانند فرصت خوبی برای یک طبیعت گردی جانانه باشند. بد نیست که بدانید در حوالی اینجا گونه‌های جانوری مختلفی هم مثل خرس قهوه‌ای، بز و پازن، خارپشت، کفتار، رودک، شغال، گرگ و روباه زندگی می‌کنند.

بخوانید از: بهشت گمشده شیراز، تنگ بستانک

در سفر به آبشار مارگون کجا اقامت کنیم؟

اقامت در اطراف آبشار مارگون
در حوالی آبشار مکان‌هایی برای کمپ زدن و اطراق مسافران وجود دارد.

خوشبختانه استان فارس از آن دسته مناطقی است که در هر گوشه و کنارش، از شیراز گرفته تا سپیدان و روستای مارگون، گزینه‌های اقامتی بسیاری وجود دارد. شما می‌توانید انواع ویلاها، سوئیت‌های کوچک و بزرگ، خانه‌های اجاره‌ای و کلبه‌های بومگردی را در حوالی اینجا و به کمک سایت شب یا دیگر پلتفرم‌های اجاره آنلاین پیدا کنید.

البته اگر قصد کمپ زدن دارید و می‌خواهید در دل طبیعت چادر بزنید، می‌توانید از محوطه‌هایی که در نزدیکی آبشار مهیا شده است استفاده کنید. امکان کمپ در طبیعت اطراف روستای مارگون و کمهر که در حوالی آبشار واقع شده‌اند نیز وجود دارد.

نکات مهم بازدید از آبشار مارگون

بازدید از آبشار مارگون
بهتر است که برای جلوگیری از ازدحام و شلوغی، روزهای وسط هفته را به بازدید از آبشار اختصاص دهید.
  • همانطور که گفتیم بخشی از مسیر دسترسی به آبشار خاکی و کم عرض است! از آنجا که این مسیر در حوالی دره‌ای خطرناک واقع شده، بهتر است هنگام رانندگی نهایت احتیاط را انجام دهید.
  • آبشار در میان دره‌ای شیب دار واقع شده و فضای کمی برای پارک خودروها در حوالی آن وجود دارد. به همین دلیل بهتر است که جهت جلوگیری از ازدحام و شلوغی، روزهای وسط هفته را به بازدید از آبشار اختصاص دهید.
  • مسیر آبشار در روزهای زمستان با انبوهی از برف و یخ پوشیده می‌شود. اگر تصمیم دارید در این زمان از طبیعت اینجا بازدید کنید، همراه داشتن تجهیزات مناسب را به خاطر بسپارید و پیش از سفر نسبت به باز بودن مسیر مطمئن شوید.
  • در بازدید از آبشار همراه داشتن کرم ضد آفتاب، لباس اضافه، کفش مناسب، آب آشامیدنی، میانوعده و عینک آفتابی را فراموش نکنید.
  • برای ورود به آبشار باید هزینه کوچکی را بپردازید که این هزینه بسته به فصل و زمان بازدید متفاوت است.

کلام آخر، تابستانی خنک در طبیعت آبشار مارگون

آبشار ماگون خنک در تابستان
آبشار مارگون یک مقصد خنک برای سفر در روزهای گرم تابستان است.

در این مطلب با شما سری به یکی از خنک‌ترین طبیعت‌‎‌های تابستانی زدیم و از آبشار مارگون، این جاذبه دیدنی استان فارس صحبت کردیم. البته که معتقدیم این چند خط و چند تصویر نمی‌توانند به درستی عظمت و زیبایی این آبشار را توصیف کنند. پس اگر هنوز برای سفر تابستانه خود برنامه‌ریزی نکرده‌اید و به دنبال طبیعتی بکر و خنک برای یک ماجراجویی هیجان انگیز می‌گردید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که آبشار مارگون را در نظر بگیرید.

 

سوالات متداول

آبشار مارگون کجاست؟

آبشار مارگون در استان فارس و در نزدیکی شهر سپیدان واقع شده است.

بهترین فصل سفر به آبشار مارگون چه زمانی است؟

بهار و تابستان بهترین فصول سر زدن به آبشار مارگون به حساب می‌آیند.

آبشار مارگون چه تفریحاتی دارد؟

عکاسی، طبیعت‌گردی، غارنوردی و تماشای منظره شگفت انگیز آبشار از جمله تفریحات آبشار مارگون به شمار می‌روند.

1 پاسخ
  1. جواد بهروز نظر داده:

    ممنون از شما که اینهمه زیبایی معرفی کردین سپاس

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*