با مکان‌های دیدنی و تفریحی نطنز کاشان آشنا شوید

5

نطنز در بخشی از بیابانی‌ترین مناطق ایران قرارگرفته است. در مسیر رسیدن به این شهر ممکن است با خودتان فکر کنید که به سمت یک شهر خشک و بیابانی می‌روید، اما باید بگوییم که شهری بسیار سرسبز در انتظار شماست.

این شهر علاوه بر طبیعت شگفت‌انگیز خود به‌عنوان یک شهر تاریخی در استان اصفهان از اهمیت گردشگری زیادی برخوردار است.

نطنز در فاصله 120 کیلومتری شمال شرق اصفهان قرارگرفته است. این شهر به سرسبزی‌اش شهره است و به همین دلیل به نطنز لقب باغ شهر را داده‌اند. علاوه بر تمام این موارد آب‌وهوای بسیار مطبوع از ویژگی‌های دیگر این شهر دوست‌داشتنی است.

در ادامه مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های دیدنی و تفریحی این شهر را معرفی می‌کنیم تا به شما اثبات کنیم باید در فرصت بعدی حتماً به این شهر سفری داشته باشید.

مکان‌های دیدنی طبیعی نطنز

در ابتدا لیستی از زیباترین مکان‌های دیدنی که طبیعتی شگفت‌انگیز دارند را معرفی می‌کنیم، سپس توضیحاتی در مورد هرکدام ارائه می‌دهیم:

  • روستای ابیانه
  • روستای هنجن
  • غار پریان
  • روستای خفر (مشهور به جهنم سفید)
  • چشمه آب سرخ فریزهند
مکان‌های دیدنی طبیعی نطنز کاشان

روستای تاریخی ابیانه – در لیست مشهورترین روستاهای ایران

روستایی بسیار زیبا و مشهور است که در دامنهُ کوه‌های کرکس قرارگرفته است. روستای ابیانه نه‌تنها یکی از زیباترین مناطق نطنز، بلکه از مشهورترین روستاهای ایران است. علاوه بر گردشگران داخلی، گردشگران خارجی نیز بسیار علاقه‌مند به بازدید از این منطقه هستند. ابیانه در دامنهُ کوه کرکس قرار دارد. در این منطقه سرسبز و زیبا می‌توانید از رودخانه فصلی برز رود نیز دیدن کنید.

دلیل اصلی شهرت این روستا، معماری به‌خصوص آن است. خانه‌های این روستا به دلیل ساخته‌شدن از خشت و گل و آجر نمایی قرمزرنگ به کل روستا داده‌اند. علاوه بر این، نوع چیدمان خانه‌ها به‌صورت پلکانی است و این موضوع نیز به جذابیت معماری آن افزوده است و از جاذبه های گردشگری ابیانه محسوب می شوند. این روستا در میان آثار ملی ایران به‌صورت رسمی ثبت‌شده است.

غار پریان – مقصد بعدی روستای ابیانه

در فاصله 8 کیلومتری روستای ابیانه غار پریان قرار دارد. این غار که در دره پری هول قرارگرفته از زیباترین غارهای استان اصفهان است. زمان کشف این غار به سال 1379 بازمی‌گردد، اما همچنان کشفیاتی در آن صورت می‌گیرد. البته برای بازدید از این غار زیبا حتماً باید از راهنما کمک بگیرید و تجهیزات لازم را با خود به همراه داشته باشید.

روستای هنجن

هنجن نام روستایی با خانه‌های چوبی و گلی در نطنز کاشان است که در میان کوه‌ها قرارگرفته است. آب‌وهوای این روستا ییلاقی و بسیار دلپذیر است و یکی از دلایلی که این روستا را به منطقه‌ای جذاب (به‌خصوص در ماه‌های گرم سال) تبدیل کرده آب‌وهوای بسیار خوشایند آن است.

علاوه بر این روستای هنجن به‌تنهایی جاذبه‌های گردشگری متعددی را در خود جای‌داده که باعث شده به یک روستای توریستی تمام‌عیار تبدیل شود. کاخ و باغ عباس‌آباد، پل و قلعه هنجن، رودخانه هنجن، امام‌زاده داود، بی‌بی زینب خاتون، چند چشمه و دو قنات جاذبه‌های گردشگری این روستا هستند.

روستای هنجن در نطنز کاشان

روستای خفر

روستای خفر یا روستای جهنم سفید در 7 کیلومتری شمال شرقی نطنز قرار دارد. این روستا آب‌وهوایی سردتر از دیگر نقاط نطنز دارد. بعضاً زمستان‌های آن بسیار سرد است و به همین دلیل است که به آن جهنم سفید گفته می‌شود. این روستا اما جاذبه‌های گردشگری فراوانی در خود جای‌داده است. قلعه تاریخی، آب‌انبار و مسجد بابا سیاه‌پوش و امامزاده احمد معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری این روستا هستند.

چشمه آب سرخ فریز هند

علت چنین نام‌گذاری سرخ‌رنگ بودن این چشمه است. این چشمه در فاصله 45 کیلومتری از ضلع شمال غربی شهر نطنز قرار دارد. از آب این چشمه برای درمان برخی بیماری‌ها استفاده می‌شود و استفاده درمانی دارد. علاوه بر این نوشیدن آب این چشمه برای رفع کم‌خونی نیز مؤثر است.

معرفی مکان‌های تاریخی و فرهنگی نطنز

نطنز تنها از وجود جاذبه‌های طبیعی خود بهره نمی‌برد، بلکه آثار تاریخی و فرهنگی فراوانی در این شهر وجود دارد که برخی از آن‌ها به‌واقع بهانه خوبی برای سفر به این شهر هستند. در ادامه چند مورد از این جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی را معرفی می‌کنیم.

  • آتشکده نطنز
  • گنبد باز
  • کاروانسرای میرابوالمعالی (قلعه کوهاب)
  • افوشته
  • حمام نوقه بادرود
  • قلعه طرق رود

آتشکده نطنز – معروف‌ترین جاذبه تاریخی نطنز

یکی از قدیمی‌ترین آثاری که در نطنز قرار دارد آتشکده نطنز است که قدمت آن با حدود 1800 سال به دوران ساسانیان بازمی‌گردد. این آتشکده در نزدیکی مسجد جامع نطنز و در باغ امام‌جمعه قرار دارد. برای رسیدن به این بنا باید از میان باغ‌ها عبور کنید، اما می‌توانید از بالای مسجد جامع نیز به‌خوبی آن را تماشا کنید.

آتشکده نطنز  جاذبه تاریخی نطنز کاشان

گنبد باز (شکارگاه پادشاهان صفوی)

یکی از مکان‌های تاریخی نطنز که البته در مسیر جاده قدیم کاشان به نطنز قرار دارد گنبد باز است. این گنبد که بنایی هشت‌ضلعی و ساخته‌شده از گل و خشت است درگذشته شکارگاه پادشاهان صفوی بوده است. گفته می‌شود این بنا توسط شاه‌عباس ساخته‌شده است. این بنا در بالای کوه‌های کرکس قرارگرفته است و برای رسیدن به آن باید مقداری کوهنوردی کنید.

کاروانسرای میرابوالمعالی

قلعه کوهاب یا همان کاروانسرای میر ابو المعالی از دیگر جاذبه‌های دیدنی و تاریخی شهر نطنز است که قدمت آن به زمان شاه‌عباس اول برمی‌گردد. میر ابوالمعالی یکی از امرای نزدیک و مجلس نویس شاه‌عباس اول بوده است. این بنا توسط خود شخص میر ابوالمعالی ساخته‌شده است. این بنا در جاده آسفالت نطنز به کاشان قرار دارد.

کاروانسرای میرابوالمعالی در نطنز کاشان

حمام نوقه باد رود

ازآنجایی‌که اصفهان از مراکز اصلی قدرت صفویان بوده بیشتر بناهای تاریخی و مشهور امروزی در این دوران ساخته‌شده است. حمام نوقه باد رود یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی شهر نطنز است که در زمان شاهان صفوی به وجود آمده. معماری زیبای این حمام باعث شهرتش شده است.

نوقه در زبان پارسی پهلوی (اشکانی) به معنای جدید و نو است. علت چنین نام‌گذاری این است که حمام نوقه باد رود در کنار گرمابه قدیمی آن زمان ساخته‌شده بوده است.

قلعه طرق رود

قلعه طرق رود از زیباترین آثار تاریخی نطنز است. این قلعه باستانی که قدمتی 2000 ساله دارد به دوران اشکانیان مربوط است. خوشبختانه طرق رود در لیست فهرست آثار ملی قرار دارد. این قلعه که شباهت زیادی با ارگ بم دارد مساحتی 30 هزار مترمربعی داشته و چهارصد اتاق دارد. وجود چاه سنگی و 5 برجک نگهبانی از دیگر جذابیت‌های این قلعه شگفت‌انگیز و باشکوه است.

قلعه طرق رود در نطنز کاشان

مجموعه گردشگری افوشته

به سراغ آخرین مورد از جاذبه‌های گردشگری نطنز می‌رویم. قرار گرفتن این مورد در انتهای لیست مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری نطنز نشانه بی‌اهمیت بودن این مورد نیست، بلکه مجموعه گردشگری افوشته با برخورداری از 9 اثر تاریخی نه‌تنها جایگاه ویژه‌ای در عرصه گردشگری در نطنز دارد، بلکه در تمام استان اصفهان دارای اهمیت فراوانی است.

خانه سورگاه، مقبره سید حسن واقف، مقبره میر سید واقف، حمام تاریخی، شربت خانه، آب‌انبار، مسجد و حسینیه و خانقاه از جاذبه‌های دیدنی افوشته هستند. البته هرکدام از این آثار متعلق به دوران خود هستند و همه آن‌ها در یک زمان ساخته نشده‌اند.

هم چنین می توانید چند روزی را در اقامتگاه های بومگردی نطنز اقامت داشته باشید. برای دیدن از این منطقه و دیدن تمام جاذبه های گردشگری نطنز باید چند روزی را زمان صرف کنید و به تمام این جاذبه ها سر بزنید. قطعا دیدن منطقه ای ییلاقی و کوهستانی مانند هنجن در دل کویر اشتیاق و شگفتی فراوانی در شما ایجاد میکند.

5 پاسخ
  1. حسین عبدالهی نصرآبادی نظر داده:

    انجمن توسعه سفیدشهر(نصرآباد کویرکاشان )نصرآبادیهای مقیم تهران

    باسلام-قابل توجه گردشگران ازآثارتاریخی و باستانی شهر دارالفضل سفیدشهر(نصرآبادکویر) در۱۷کیلومتری شمال کاشان بازدید نمائید و لذت ببرید

    ۱-آستانه مقدسه بی بی سکینه خاتون س واقع درمحله زیارت سفیدشهر
    ۲-آستان مقدس شاهزاده ابراهیم ع واقع در دشتهای سرسبز جاده سفیدشهر به مشکات
    ۳- آب انبار تاریخی سفیدشهر
    ۴-قلعه های تاریخی سفید -ملک اباد -رضاآباد-قاسم ابادو وزیر
    ۵-دشت زیبای کویر درشمال سفیدشهر
    ۶-پار ک زیبای زنده یادباقری ورودی شهر سفیدشهر
    ۷-خانه های تاریخی آقاسیدمحمد-وکیل
    ۸-شهرزیرزمینی طسمیجان ومهرکده نرسه سفیدشهر
    ۹-قدمگاه علی ع سفیدشهر
    ۱۰-دشتهای وسیع وزیبای پنبه و طالبی و باغهای پسته سفیدشهر
    ۱۱-دشتهای وسیع وزیبای کشت گل محمدی برای اولین باردرسفیدشهر
    ۱۲-جنگلبانی شهیددستغیب (درختان دست کاشت کویری ) دردل کویردرشمال سفیدشهر
    ۱۳-ساختمان تاریخی چهل دختران زیارت
    ۱۴-مسجد تاریخی زیارت
    ۱۵-دکان حلوایی تاریخی
    ۱۶-روستای کویری تقی آباد سفیدشهر
    ۱۷-قهوه سنتی طسمیجان سفیدشهر

    باتشکر-حسین عبدالهی نصرآبادی ازتهران
    انجمن توسعه سفیدشهر (نصرآبادیهای مقیم تهران)

  2. سید مجید رضا سلطانی نظر داده:

    عزیز من سلام نطنز خود یک شهرستان مستقل است و حتی قدمتی بیشتر از کاشان دارد و دارای آثار متنوع از دوران مختلف از اولین صنایع کوره های ذوب فلز دنیا با قدمت بیش از ۶۵۰۰ سال تا آتشکده ساسانی و آثاری از دوران صفوی ایلخانی مغول دیلمیان قاجار .ZB7y

  3. امیر نظر داده:

    با سلام. شهرستان نطنز هیچ ربطی به کاشان ندارد . نطنز و کاشان هر کدام شهرستان های استان اصفهان هستند. ابیانه هم جزء شهرستان نطنز، بخش مرکزی، دهستان برزرود است. لذا اینکه گفته می شود ابیانه کاشان، یا نطنز کاشان مطلب عجیبی است که بسیار بعید است متوجه این تقسیمات کشوری نشده باشند و ظاهرا به نظر می رسد غرض ورزی کاشانی ها باشد. لطفا اصلاح بفرمایید

  4. مه زاده نظر داده:

    نطنز هیچ وقت نطنز کاشان نمیشه لطفا مطالعتونو ببرید بالا نطنز خودش شهرستان هست

    1. بهشته محمدی نظر داده:

      ممنون از ثبت نظرتون
      بررسی میشه

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب