سایت شب، نماد اعتماد الکترونیک خود را حذف می کند

0

 

یكی از عوامل مهم توسعه تـجارت الكترونیكی، ایـجاد اعتماد و اطمینان در میان كاربران خدمات الكترونیكی می‌بـاشد. اعطای نماد اعتماد الكترونیكی برای وب‌سایت‌های تجاری با هدف قانونمند كردن و چارچوب‌دهی به فعالیت کسب‌وکارهای اینترنتی در حال انجام می‌باشد.

در واقع می‌توان گفت این نشان، یک نماد متمایز کننده برای وبسایت‌های معتبر و یا غیرواقعی است. این نماد چگونه اعطا می شود؟

نماد اعتماد الکترونیکی یک نشان دولتی است که صرفاً توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (وزارت صنعت، معدن و تجارت) صادر شده و به کسب و کارهای اینترنتی به منظور ساماندهی، احراز هويت و صلاحيت آنها اعطا مي‌گردد. هدف از اعطاي نماد اعتماد الكترونيكي، اعتماد‌سازي و رسميت‌دهي به فعاليت کسب‌و‌کار‌های اینترنتی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و جلوگيري از آسيب‌هاي احتمالي در ابعاد مختلف اعم از امنيتي،‌ اجتماعي، فرهنگي و اقتصادی است. یکی از مزیت های اینماد نشان دادن اطلاعات حقیقی یا حقوقی یک سایت فروش محصول یا ارائه دهنده خدمات است که به مصرف‌کننده کمک می‌کند تا سایت قانونمند را از کسب‌وکارهای اینترنتی بدون نماد الکترنیکی را تمیز دهد.

چرا روند دریافت اینماد سخت است؟

استارتاپ‌ها، سایت‌ها و فعالان حوزه IT که کالا یا خدمت خاصی در سایت خود ارائه می‌کنند، می‌توانند مراحل پیچیده کسب اینماد را پشت سر گذاشته و با اخذ تاییدیه تلفن تماس و ادرس پستی، این مسیر را طی کنند.

پروسه ثبت فرآیند اینماد نیازمند شرایطی است که به اختصار توضیح خواهیم داد:

  • در ابتدا باید در سایت شما فروش محصول یا ارائه خدمت انجام شود.
  • همه خدمات یا محصولات باید دارای قیمت باشند.
  • گزینه سبد خرید (فاکتور) قبل از ورود به صفحه درگاه نمایش داده شود.
  • در سازمان امور مالیاتی تاییدیه لازم اخذ شود.
  • صلاحیت شخص حقیقی یا حقوقی توسط اداره نظارت بر اماکن عمومی بررسی گردد.
  • شماره های تلفن و آدرس دفتر تایید گردد.
  • و….

همچنین لازم به ذکر است که دریافت اینماد برای گرفتن درگاه بانکی مستقیم الزامی است.

در صورت داشتن شرایط بالا، برای شروع فرآیند ابتدا باید به سایت اینماد مراجعه کرد و سپس یک حساب کاربری ایجاد کرد. بعد از وارد کردن اطلاعات مربوطه در بخش سامانه اعتبارسنجی، احراز هویت شما انجام خواهد شد.

همچنین بخشی با عنوان تاییدیه فنی در این سایت وجود دارد که پس از عبور از این مرحله باید هزینه بررسی پرداخت شود. در آخر، اطلاعات جهت بررسی کارشناس ارسال خواهد شد و این بررسی بین دو تا چند روز زمان می‌برد. اما آیا این تمام ماجراست؟

آیا نشان اینماد با تمام دردسرهایش، صرفه ای دارد؟

مدتی است هشتگ اینماد اجباری در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده است و دلیل آن اجباری شدن این نشان برای همه کسب‌وکارهاست. کسب‌وکارهای اینترنتی بزرگ معتقد هستند که از همراهی کاربرانشان اعتبار می‌گیرند و تغییر نشان اینماد اختیاری به اجباری مانعی برای کسب‌وکارهای نوپا و نوآور است.

مسلما نشان اعتماد می‌تواند مزایایی داشته باشد اما اجباری شدن آن محلی از اعراب نخواهد داشت. چه بسا کسب‌و‌کارهایی که بدون داشتن این نماد، معتبر و معتمد هستند و چه بسا استارتاپ‌هایی که حتی با وجود اینماد پاسخگوی کسی نیستند. مگر قرار نبود که اینماد یک پایگاه امن برای اعتماد مشتریان باشد؟

طبق آخرین نظرسنجی که سایت شب انجام داده است، نتایج جالبی از دلایل اعتماد مردم به سایت‌ها حاصل شد که در تصویر گویاست؛ تعداد افرادی که برای اعتماد به یک سایت، به اینماد آن توجه میکنند از نصف هم کمتر است!

ما نشان اعتماد خود را از مردم گرفته ایم…

آمار انتخاب کابران بر اساس مجوز اینماد

اکوسیستم استارتاپی ایران نیارمند حمایت است و مانع تراشی‌ها قطعا عاملی مهم در پسرفت یا درجازدن این حوزه خواهد شد.

سایت اجاره ویلا و سوئیت شب نیز با اینماد اختیاری که سبب قانونمند کردن بیشتر کسب‌وکارهای اینترنتی می‌شود موافق است، اما در جهت حمایت از کسب‌و‌کارهای نوپا که دریافت این نشان شاید کار را برای‌شان سخت کرده است، نماد اعتماد خود را از سایت شب حذف می‌کند تا همسو با این جریان، مخالفت خود را با اجباری شدن این نشان (آن هم با این پروسه زمان بر و ناقص) نشان دهد.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب